Gdje god se pojave, mega jahte izazivaju pažnju zbog svoje ljepote, elegancije, gabarita i drugih atributa, što sve zajedno stvara impresivni vizualni dojam koji se bolje nego igdje drugdje vidi na površini mora. Vlasnici su u pravilu ljudi dubokog džepa pa kupuju ili naručuju ploveće palače u skladu sa svojim željama, interesima i potrebama.
No, postoje i inovativne mega jahte čiji vlasnici žele ići ukorak s tehnologijom, trasirajući tako put za trend, koji se kolokvijalno naziva budućnost luksuzne plovidbe (future of luxury boating).
Iz te skupine superjahti budućnosti izdvojili smo 11 modela koje stručnjaci i pomorski arhitekti ubrajaju među najinovativnije na svijetu. U prvu momčad vrhunskih dakle spadaju:
Feadship Motor Yacht Moonrise
Motorna jahta Moonrise predstavljena je 7. veljače 2020. i do sada je najveće plovilo nizozemskog škvera Feadship. Dizajnirao ju je Studio De Voogt u namjeri kreacije luksuznog plovila s maksimalnom učinkovitošću. Duga je 99,9 m, ima robusni profil, velike panoramske prozore, vertikalni pramac, osam paluba, te trup i propelere konstruirane za plovidbu morem uz minimalne šumove. Pokreću je dva MTU motora maksimalnom brzinom od 19,5 čvorova, a dizajn interijera potpisuje Remi Tessier. Jahta ima sustav za iskorištavanje viška topline pa se tako jacuzziji na njoj griju uz znatnu uštedu električne energije.
Royal Huisman Sailing Yacht Aquarius
Kratki opis ove jahte glasi: Aquarius je kombinacija jednostavnosti dizajna i najmodernije tehnologije. Izgrađena je u amsterdamskom škveru Royal Huisman i spada u kategoriju World Cruising Ketcha. Dizajnirao ju je Dykstra Naval Architects, dok je interijer napravio Mark Whiteley Design. Preko svega je duga 56 m, te široka 9,5 m, s time da je istisnina 264 tone. Po klasičnom receptu na palubi ima tikovinu, ukupna površina jedara iznosi 3000 m2, a opremljena je uređajima najnovije tehnologije za vrlo jednostavno i ugodno jedrenje – kažu Nizozemci.
Heesen Yachts Cosmos
Jahta Cosmos s trupom kompletno izrađenim od aluminija trenutačno se dovršava u brodogradilištu Heesen u nizozemskom Ossu. Duga je 79,8 m i razvijena u suradnji s kompanijom Van Oossanen, specijaliziranom za hidrodinamiku kako bi posebni metalni Backbone trup vlasniku jamčio optimalne maritimne sposobnosti. Cosmos na provi ima predviđeno mjesto za slijetanje helikoptera, koje se po potrebi pretvara u kino na otvorenome. Ovo je za sada najveća Heesenova jahta, a brzinom od 30 čvorova je pokreću 4 MTU motora ukupne snage 19.000 KS.
Ulstein Verft Olivia O
Olivia O je motorna jahta koju je 2018. napravio norveški škver Ulstein Verft iz Ulsteinvika, a dovršena je u brodogradilištu Palumbo na Malti. Dizajn potpisuju Espen Oino i Ulstein Design & Solutions, a treba istaknuti kako je to prva jahta na svijetu sa zaobljenim X-Bow pramcem koji djelomično nalikuje prednjem dijelu putničkih zrakoplova. On je zaštitna marka Ulsteina i originalno je izrađen za offshore plovila. Robusna u svakom pogledu, Olivia O je duga 88,5 i široka 16,3 m. Istisnina joj je 4989 tona, za uređenje interijera je zadužen Droulers Architecture, s time da su pokućstvo po mjeri naručili od tvrtke Merritt iz Ohia. Po želji vlasnika Eyala Ofera, izraelskog milijardera nastanjen Monacu, između ostaloga ima kindvoranu, bazen duljine 10 m i platformu za slijetanje helikoptera. Najveća brzina Olivie O je 16,6 čvorova.
Oceanco Sailing Yacht Black Pearl
Ruski bogataš Oleg Burlakov naručio je 2016. Black Pearl, najveću DynaRig sailing jahtu na svijetu. Dizajnirali su je Nuvolari Lenard i Villate Design, duga je 106,7 i široka 15 m i ima tri palube. Na njoj su i tri jarbola sa Dykstra Naval Architects sustavom crnih jedara površine 2900 m2, koja se razvijaju za samo sedam minuta pritiskom na tipku. Uz hibridnu propulziju, na njoj je cijeli niz tehničkih rješenja za minimum zagađenja, kao i tehnologiju za iskorištavanje viška topline. I, da ne zaboravimo, ime Black Pearl je dobila po brodu iz hollywoodskog serijala Pirati s Kariba.
SilverYachts Bold
Bold je luksuzna i brza istraživačka jahta čiji su izgled zajednički osmislili australski škver SilverYachts i dizajner Espen Oino. Teška je 1504 tone i u potpunosti je izrađena od aluminija. Duga je 85 i široka 11 m, a uz 21 člana posade, na njoj ima mjesta za 16 gostiju. Na nju može sletjeti helikopter, interijer je odradila firma Vain, s time da uz pomoć dva MTU 16V 4000 M73L dizelaša može ploviti brzinom od 24 čvora. Zanimljivo je kazati da ima tank pitke vode od 35.000 l, te spremnike dizela kapaciteta 158.720 l. Na krmi joj je i dizalica od 12 tona za lakše spuštanje ili podizanje gumenjaka i drugih manjih plovila.
Heesen Yachts Home
Vertikalnu provu i trup od aluminija ima i 49,8 m duga jahta Home koju je 2017. napravio nizozemski Heesen. U vrijeme kada je prezentirana javnosti, bila je među prvima s brzim deplasmanskim trupom (fast-displacement hull) i hibridnim pogonom za skoro nečujnu plovidbu kada su u pogonu samo elektromotori. Za njezin izgled su odgovorne tvrtke Van Oossanen Naval Architects i Omega Architects, dok su unutrašnjost uredili Talijani iz Cristiano Gatto Designa. S dva MTU 12V 2000 M61 dizelaša postiže brzinu od 16,5 čvorova.
Nobiskrug Artefact
Artefact je motorna jahta njemačkog Nobiskruga koju je dizajnirao Gregory C Marshall. S istisninom od 2990 tona je najvoluminoznija 80-metarska jahta na svijetu. Pritom valja reći da na sebi ima čak 740 m2 strukturalnih i dekorativnih stakala težine 60 tona. Uz Azipod propulziju i Caterpillar 3516C dizelaše, ima solarne panele i moćne baterije za pogon ABB elektromotora. Artefact je među prvim superjahtama na svijetu koje zadovoljavaju ekološki certifikat IMO Tier III.
Silent-Yachts Silent 55
Austrijski katamaran na solarni pogon Silent 55 lansiran je na lanjskom nautičkom sajmu u Cannesu po cijeni od 1,4 milijuna eura. Plovi na solarni pogon uz pomoć Sunpower panela snage 10 kW, koji struju s neba pohranjuju u Panasonic litij-ionske baterije od 140 kWh. Katamaran duljine 17,06 i širine 8,46 m teži 23 tone, ima CE certifikat CE-A i može se birati s raznim paketima elektromotora – 2x30 kW, 2x150 kW i 2x250 kW.
Nobiskrug Sailing Yacht A
Futuristički jedrenjak vrlo jednostavnog naziva A dizajnirao je Phillipe Starck. Dug je 142,8 m i širok 24,88 m, pa spada u skupinu najvećih jedrilica na svijetu. Površina jedara je 3700 m2, dok su jarboli visine 90 m. Na njemu je 8 paluba, sletno mjesto za helikopter, kao i soba za promatranje podmorja. Jedrenjak A je opremljen hibridnim dizelsko-električnim motorom, plovi brzinom od 24 čvora i i ruskog vlasnika Andreja Meljničenka je koštao 450 milijuna dolara.
McConaghy Boats Adastra
Transatlantski trimaran Adastra pripada brodovlasniku Antonyju Mardenu i svakako se ubraja među najljepše višetrupce na svijetu. Trimaran impresivne vanjštine dug je 42,5 m i širok 16 m. Dizajnirao ga je John Shuttleworth Design, a u Kini izgradio McConaghy Boats. Izrađen je uglavnom od od kevlara i karbona s Nomex površinskim slojem. Istisnina mu je 49 tona, za uređenje interijera se pobrinuo Jepsen Designs, a maksimalna brzina mu je 22 čvora. S jednim motorom snage 1150 KS i spremnicima goriva od 15.000 l domet pri brzini od 17 čvorova mu je 4000 milja.