StoryEditorOCM

STATISTIKAObalna straža SAD-a objavila pet glavnih razloga koji su lani doveli do nesreća na moru

Piše Damir Višić
23. rujna 2024. - 10:27

Obalna straža SAD-a, a radi boljeg pregleda situacije i potencijalnog iznalaženja preventivnih rješenja, redovito objavljuje izvještaj sa statističkim podacima o incidentima na plovilima za rekreaciju. Uvršteni podaci odnose se na nesreće u kojima je bilo smrtnih slučajeva, nestanka osobe, ozljeda koje su osim prve pomoći zahtijevale i liječničku pomoć, štete na plovilima veće od 2000 USD ili gubitka plovila.

Izvještaj za 2023. godinu objavljen je krajem svibnja i sadrži preko osamdeset stranica. Iz objavljenih podataka se može iščitati kako je u protekloj godini u SAD-u bilo registrirano ukupno 11.514.512 plovila za rekreaciju, najviše u Floridi 922.915, a zatim na Velikim jezerima, u Michiganu i Minnesoti s po nešto više od 800.000 plovila. Ukupna materijalna šteta iznosila je 63 milijuna USD.

U odnosu na prethodnu godinu, broj smrtnih slučajeva je pao za 11,3 posto, sa 636 na 564, a ozlijeđenih za 4,3 posto, s 2222 na 2126 slučajeva, dok je ukupan broj incidenata smanjen za 4,9 posto, s 4040 na 3844. Kao vodeći poznati faktor koji doprinosi smrtonosnim nesrećama i ove se godine navodi alkohol. Evidentiran je u 79 slučajeva ili 14 posto od ukupnog broja svih slučajeva sa smrtnim ishodom.

Kako bi se dobila što realnija slika svi podaci se promatraju kroz prosječni broj na 100.000 registriranih plovila čime se dobije realnije usporediv koeficijent. Koeficijent smrtnosti u 2023. godini bio je 4,9 što je za 9,3 posto manje u odnosu na prethodnu godinu kada je iznosio 5,4.

Koliko su ovakve statistike učinkovite, naravno, uz njihovo praćenje i reagiranja u cilju prevencije potencijalnih opasnosti, možda najbolje ilustrira podatak da je 1971. godine, kada je prvi put donesen Zakon o sigurnoj plovidbi, ovaj koeficijent bio 20,6.

Kao pet glavnih razloga nesrećama navode se nepažnja skipera, nedovoljno ili ometano osmatranje, neiskustvo skipera, pretjerana brzina i kvar strojeva. Uza svaki razlog navode i objašnjenje.

Ometanje ili nepažnja skipera bili su vodeći uzroci nesrećama i ovdje se naglašava važnost zadržavanja usredotočenosti tijekom plovidbe.

Nedovoljno osmatranje prepreka, drugih plovila ili promijenjenih uvjeta u plovidbi znatno povećava rizik od sudara i drugih nesreća

Nedostatak iskustva ili stručnosti u upravljanju plovilom može dovesti do pogrešnih procjena, grešaka u navigaciji i poteškoća u neočekivanim situacijama.

Velike brzine pojačavaju posljedice svake nesreće, smanjujući vrijeme reakcije i povećavajući težinu sudara ili incidenata.

Mehanički kvarovi ili kvarovi stroja mogu ugroziti sigurnost i kontrolu plovila, osobito ako se dogode neočekivano ili u kritičnim situacijama.

Pri Obalnoj straži je i Uprava za inspekcije i usklađenost, CG-5PC, koja održava i razvija politike, standarde i usklađivanja programa za sve preventivne aktivnosti povezane za sigurnost plovila i objekata. Njihova direktorica, kapetanica Amy M. Beach navodi kako nautičari trebaju biti na oprezu stalno jer se većina incidenata događa kada ih se najmanje očekuje, pri dobroj vidljivosti, mirnim vodama i slabom vjetru.

Najčešći sudari i nasukavanja događaju se upravo po takvim uvjetima i zbog toga je važno i tada se držati pravilnog osmatranja, ploviti sigurnom brzinom, pridržavati se pravila plovidbe i navigacijskih uputa.

U daljnjim objašnjenjima navodi da se 75 posto smrtnih slučajeva dogodilo na plovilima kojima su upravljali pojedinci koji nisu savjesno prošli upute o sigurnosti plovidbe. Najviše prijavljenih incidenata bilo je na otvorenim motornim brodicama, osobnim plovilima i motornim brodicama s kabinom.

U usporedbi s drugim vrstama plovila, nešto je veći postotak smrtnih slučajeva korisnika kanua i kajaka. Utapanje je uzrok 75 posto smrtnih slučajeva, a 87 posto žrtava nije nosilo prsluk za spašavanje.

Na kraju Obalna straža podsjeća nautičare da nose ispravne prsluke za spašavanje, odgovarajuće veličine i pravilno pričvršćene, obavezno koriste sigurnosnu vezicu za gašenje motora te ih potiče na pohađanje tečajeva sigurnosti plovidbe i upozorava da prilikom plovidbe budu trijezni.

05. studeni 2024 15:04