U konačnici se sve svodi na cijenu, rečenica je koju smo mnogo puta čuli od prodavača brodova. Tih par tisuća kuna ili eura kupcima slabije platežne moći puno znači pa im se za njihovu ušteđevinu uvijek mora ponuditi više.
Gumenjak Grand 580 Golden Line na ovome testu spada u proizvode koji se u novokomponiranom hrvatskom žargonu često označavaju markicom best buy. To bi u prijevodu značilo da je nakon puno razmišljanja velik broj kupaca odlučio da je to optimalan brod za njihove potrebe.
Udio privatnih vlasnika među kupcima je posljednjih godina sve manji jer se s promjenom radnih i životnih navika kultura posjedovanja pokazala kao preskupa i prekomplicirana. Koristiti brod tjedan ili dva, a ostalih 50 tjedana voditi računa o održavanju i skladištenju i nije neko pametno ulaganje.
No, ako će brod donositi prihod onda je priča potpuno drugačija. Zato i ne čudi što je u turističkim središtima naziv rent-a-boat popularniji od rent-a-cara. Čak i u ovoj krnjoj sezoni, gotovo svi su radili daleko iznad početnih pesimističnih očekivanja.
Što gostu treba
Najam se pokazao kao učinkovito rješenje za sve uključene u nautički lanac. Iznajmljivači na dobroj lokaciji investiciju mogu vratiti već nakon dvije ili tri sezone, trgovci imaju dobro uhodan plasman robe, a gosti za par stotina eura dnevno mogu bez brige uživati u plovidbi.
Tako je i naš testni primjerak bio na raspolaganju turistima u Ičićima i ove sezone odradio dobar posao. Vlasnici te male flote od tri gumenjaka su ujedno i distributeri Granda za Hrvatsku pa dobro znaju što gostima različitih profila treba.
Za dnevni najam ugrađena je sva moguća dodatna oprema što bi nekim privatnim vlasnicima ipak bilo preveliko ulaganje. Iznajmljivači i oni što plove cijele godine na tubusima priznaju samo hypalon koji je 5-6 puta skuplji materijal od PVC-a jer je otporniji na habanje, uv zračenje, visoku temperaturu i ima radni vijek od tridesetak godina.
Za privatne vlasnike je ipak zanimljiva informacija da se Grand 580 u osnovnoj verziji nudi s tubusima od PVC-a što je za par tjedana uporabe po sezoni dovoljno dobro rješenje za razdoblje od desetak godina. I ne, to nije PVC s plovila na napuhivanje iz trgovačkih centara već ozbiljan i izdržljiv materijal njemačkog podrijetla.
Pneumatske brodice do pet metara su gotovo u kategoriji bajbota, služe samo za kraće ture i manji broj ljudi, no sa svakim metrom iznad toga dobije se strahovito puno na stabilnosti, brzini i ukrcajnom kapacitetu.
Grandov veliki plus je što je na samo 580 cm dužine certificiran za 11 putnika što je više nego će vam ikad zatrebati. Spoznaja da je brod tehnički sposoban uz motor nositi preko 1000 kilograma tereta posebno je značajna kad uvjeti nisu idealni. Još ako ugradite motor s dovoljno rezerve u snazi onda ste sigurni i za veće udaljenosti.
Stepenasti trup
Maksimalno je dopušteno 150 konja, optimalno 130, a može se proći i sa 115. Na našem modelu je na najmanji od ta tri motora ugrađena propela premalog uspona 14 inča pa je loše zvučao, ali i tako smo stigli do 29 čvorova, doduše bez ukrcanih putnika. Pri brzini od dvadesetak čvorova izmjerili smo potrošnju od 0,8 litara po milji, u skladu s očekivanjima.
Bez obzira na loše odabranu propelu i prelagano podizanje broja okretaja uspjeli smo isprobati Grandove maritimne sposobnosti i uvjerili se u kvalitetu podvodnog dijela. Svoj dizajn Ukrajinci nazivaju High Step Hull - stepenasti trup koji se s oštrog pramca prema krmi izravnava u širokom kutu. U plovidbi se to očituje u glatkom ubrzavanju i dobrom držanju krme bez proklizavanja.
Stekli smo dojam da je težina nadgrađa dobro raspoređena tako da bi i pod punim opterećenjem mogao dobro ležati. Skladne dimenzije i mala težina od 650 kilograma omogućavaju odličnu okretnost, no s malo većom propelom bi se sigurno bolje ponašao.
Grandova bočna silueta je prilično ravna i u svim režimima zadržava isti položaj što jamči odličnu preglednost. Tubusi standardnog promjera 50 cm pomažu u održavanju stabilnosti u nagibima, no nisko su postavljeni pa se kod pretjerivanja možete poprskati više od plana.
Stabilnost mu je jedna od najvećih vrlina jer se u plovidbi bez naginjanja možete kretati po brodu. U kretanju pomaže odlično dizajnirana konzola sa širokim gornjim, a uskim donjim dijelom. Ergonomski je brod odlično promišljen, visoke kvalitete izrade i vrlo je malo detalja koji zaslužuju zamjerku. Sintetička tikovina jest umjetna, ali je vrlo ugodna za hodanje i podiže razinu sigurnosti.
Inoks rukohvati su oko konzole i krmene klupe, ali i na prednjem dijelu tubusa kao Grandov zaštitni znak. Već smo to ranije sugerirali distributerima, ali možemo i ovaj put ponoviti da je taj rukohvat odličan, ali ne s otvorenim završetkom koji kao da čeka neku lepršavu haljinu ili konop.
Skrojen za kupače
Nevelik, ali praktičan čvrsti bimini također je dodatak bez koje ga je teško zamisliti cjelodnevni boravak na suncu. Njegova konstrukcija nije vezana za konzolu ni krmeni stup već u cijelosti na vlastitu bočnu konstrukciju što malo otežava prolazak do krme.
Sami stup za vuču izgleda odlično, pogotovo kad je bimini sklopljen jer je istoga nagiba kao okvir vjetrobrana. Na njemu su navigacijsko svjetlo, radarski reflektor, te moćni led reflektor od 50 vata s daljinskim upravljačem za sigurnu noćnu plovidbu.
Kupači će s Grandom biti vrlo zadovoljni jer osim sintetizirane pramčane skakaonice sa sklopivom bitvom imaju krmeni prostor skrojen po njihovoj mjeri. Na krmeni stup se valjda nitko neće usuditi penjati, no platforme u dvije razine, također presvučene tikovinom, su vrlo zgodne za skakanje i sjedenje.
Uz već tradicionalne usjeke u završecima tubusa, tu su i skrivene ljestve s rukohvatom, te tuš sa slatkom vodom za potpuni komfor. E, da ne zaboravimo hladnjak u krmenom spremniku da se s pićem možete zavaliti u krmenu klupu ili na pramčano sunčalište.
Skiperu su uz udobno preklopno sjedalo na testiranom primjerku dostupni svi moderni uređaji, poput višenamjenskog navigacijskog ekrana sa sonderom, snažnog razglasa za razbijanje tišine u uvalama, te čak i podvodno led svjetlo za romantičnu atmosferu. Svi ti detalji su naknadno ugrađeni za wow efekt iako će malo koji privatni vlasnik to napraviti.
Oni će ipak odlučivati s razumom i od distributera čekati akcijsku ponudu, a ona glasi - 36 tisuća eura za odlično opremljen hypalonski model s Yamahom 115 poput ovoga na fotografijama. Kad sve navedeno uzmemo u obzir potpuno je jasno zašto se brod kiti oznakom best buy.