U "Iskri brodogradilištu 1" pripremaju projektnu dokumentaciju za proširenjem proizvodnih kapaciteta, što će uključivati i gradnju novih hala te rekonstrukciju i nadogradnju neuređenog dijela obale. Nakon toga bi trebali udvostručili trenutačne kapacitete za novogradnju i remont.
- Jedina investicija koja je trenutačno zaustavljena je gradnja plutajućeg doka duljine 120 metara i kapaciteta 5000 tona, koji smo naručili od ukrajinskog brodogradilišta "Palada" u Hersonu. Iako je Herson sada pod kontrolom ukrajinskih vlasti, nalazi se praktički na prvoj crti bojišnice pa je za sada nemoguć nastavak rada. U stalnom smo kontaktu s ukrajinskim partnerima i nadamo se skorom prestanku ratnih sukoba te smo spremni nastaviti s izgradnjom doka kada se steknu uvjeti - otkriva nam Roko Vuletić, direktor "Iskra brodogradilišta 1", Šibenik.
"Iskra brodogradilište 1" je poslovnu 2022. godinu završilo uspješno, sa značajnim rastom prihoda i dobiti u odnosu na godinu ranije. Naime, ostvarili smo više od 20 milijuna eura prihoda i oko milijun eura dobiti. Izvoz je iznosio više od 11 milijuna eura. "Iskra brodogradilište" je tako šesta tvrtka u Šibensko-kninskoj županiji po visini prihoda.
- To je i u europskim razmjerima respektabilna profitabilnost za brodograđevnu djelatnost, koja je materijalno i radno intenzivna. Odlukom vlasnika sva dobit reinvestira se u modernizaciju proizvodnih kapaciteta. Unatoč velikim izazovima, poput COVID pandemije i rata u Ukrajini, poslujemo stabilno te su nam neke okolnosti, poput vraćanja proizvodnje specijaliziranih brodova u Europu, čak išle u prilog.
Tajna naše pozitivne bilance leži u činjenici da smo iznimno oprezni pri ugovaranju poslova, jer ne težimo ugovaranju samo radi popunjavanja knjige narudžbi, kako se to popularno kaže u hrvatskim brodogradilištima, nego svaki projekt mora imati jasnu sliku očekivanih troškova rada i materijala. Gdje god je moguće, nastojimo rizik rasta materijalnih troškova podijeliti s kupcem, što je moguće kod komercijalnih ugovora, dok nažalost u javnoj nabavi snosimo sto posto rizika - pojašnjava Roko Vuletić.
Dodaje Vuletić da pored toga ne koriste brojne posrednike u nabavi, već materijal kupuju od proizvođača ili ovlaštenih dobavljača, dakle "iz prve ruke" pri čemu, kako naglašava, nastoje biti korektni prema partnerima, osiguravajući likvidnost i plaćanje računa na vrijeme.
Iz ovog brodogradilišta su do sada uspješno isporučili tri, a upravo ovih dana započinju proces primopredaje četvrte od ukupno šest brzih brodica SAR za Ministarstvo zdravstva, koje grade kroz projekt uspostave hitne medicinske pomoći na moru. Projekt je sufinanciran iz EU fonda.
- Radi se o brodicama opremljenima najsuvremenijom navigacijskom i medicinskom opremom, koje prolaze zahtjevna testiranja maritimnih sposobnosti, a na testovima su postigle brzinu veću od 40 čvorova. Uskoro očekujemo potpis ugovora s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture za gradnju sedam brzih brodica na sličnoj SAR platformi, kojima će se od 2024. do 2028. godine obnoviti flota naših lučkih kapetanija. Potpisali smo i ugovor sa splitskim "Plovputom" za projektiranje i gradnju radne brodice za održavanje svjetionika i plovnih putova - otkriva Vuletić.
Napominje da "Iskra brodogradilište" nastavlja i dugogodišnju suradnju s norveškim partnerima "Moen Marin", za koje grade aluminijske radne brodove za sektor marikulture. Dosad su ih isporučili 130, a u raznim fazama gradnje za istog naručitelja je još 12 brodova.
- Posljednje tri godine za Norvešku gradimo isključivo hibridne brodove, potpuno je napušten program klasičnog dizel pogona. Upravo iskustvo s gradnjom hibridnih sustava nas je ponukalo da je javimo i na natječaj nacionalnog brodara "Jadrolinije" za gradnju tri potpuno električna broda kapaciteta po 300 putnika, a koji bi trebali zamijeniti stare brodove poput legendarnog "Tijata" i opsluživati linije na šibenskom i dubrovačkom području. Velika sredstva iz plana oporavka EU-a predviđena su za zeleno brodarsvo pa držim da je ovo idealna prilika da se modernizira flota korištenjem naprednih zelenih tehnologija - napominje Vuletić.
Vuletić dodaje da je remontna sezona također bila vrlo dobra.
- Nakon dvogodišnje stanke naši su se stalni partneri, brodari iz Krila Jesenice čija plovila više ne zaostaju za jahtama, vratili plovidbi u punoj snazi. Imali smo pune ruke posla do prije mjesec dana na našem 900-tonskom liftu.
Najveći izazov u poslovanju za ovo brodogradilište je nedostupnost kvalificirane radne snage na domaćem tržištu. Stalno traže zavarivače, brodomontere, brodske bravare, električare...
- Imam osjećaj da su se kvalitetni radnici iz Hrvatske i regije davno preselili na tržište u EU-a. Već tri godine imamo u timu radnike iz trećih zemalja poput Indije, Filipina i Ukrajine, međutim, s obzirom na specifičnost naše djelatnosti, posebice kad je riječ o gradnji brodova u aluminiju, niti među njima ne nalazimo dovoljno kadrova - ističe naš sugovornik.
U "Iskra brodogradilištu" u ovom trenutku imaju 185 zaposlenih i još 50 do 70 radnika kooperantskih tvrtki koji na dnevnoj bazi rade na prostoru ovoga brodogradilišta.
- U ovom trenutku kod nas radi čak devetnaest inženjera. To su uglavnom mladi ljudi, koji su praktički našli posao u struci pred kućnim pragom i vide se dugoročno kao dio našeg tima - otkriva direktor "Iskra brodogradilišta 1".