U četvrtak ujutro konačno je u Vinišću kod Marine počelo uklanjanje katamarana "Katarina"! Već godinu i pol dana mještani su bili prisiljeni trpjeti neželjenoga gosta na svojoj plaži. Plovilo koje je u poprilično lošem stanju uklanjaju splitska tvrtka Plovput, a angažiran je i Cian.
Podsjetimo, "Katarinu" je nanijelo olujno jugo još prije Božića 2019. godine i do jutros je bila na istom mjestu zahvaljujući kompliciranim procedurama državnih tijela i nebrizi vlasnika.
O ovom slučaju "Slobodna Dalmacija" pisala je u više navrata. Evo što smo objavili u ožujku ove godine:
Vlasnici "Katarine" su njemački državljani, inače stari gosti u vali, ali i dobro poznati po svom nemaru, čak tolikim da su im se mještani dva prethodna puta kada se brodica otrgla s veza u propaloj marini, morali brinuti za vlasništvo.
Da velike sreće neće imati s pomorskim autoritetima, Vinišćani su se mogli uvjeriti još od samog početka cijele priče. Iako su uredno prijavili nasukavanje još 21. prosinca preklani, na lice mjesta čovjek iz Lučke ispostave Milna izišao je tek 8. siječnja iduće godine. Još osam dana trebalo je da se provede inspekcijski nadzor na temelju kojeg je trogirska ispostava Lučka kapetanija Split 20. siječnja donijela Rješenje u kojem se vlasniku nalaže uklanjanje podrtine najkasnije do 20. veljače 2020. godine.
Katamaran ne da nije uklonjen, već je na istom mjestu, na sablazan domaćina i čuđenje njihovih gostiju, dočekao i prošlu turističku sezonu, pa onda još jedan Božić, novo proljeće...
Bit je cijelog slučaja da hrvatska država i njezina diplomatska mreža nisu mjesecima uspijevali ući u trag njemačkim vlasnicima. Kada su uspjeli doći do jednog, Dietricha Wehra iz Gardelengena, on ih je dočekao s pričom da je brod, koji je u međuvremenu postao podrtina, prodao svom sunarodnjaku, Geriju Mageru iz Hamburga. I onda je sve trebalo krenuti iznova.
Da tu nisu čista posla i da se radi o izbjegavanju zakona i odgovornosti za havariju, uvjeren je Ivica Anđelić. On je nekoć bio vlasnik marine u Vinišću, a gazde "Katarine" gosti na vezu, pa čak i nakon što je Anđelić ostao bez koncesije. S izvjesnim Ottom, čovjekom poznih 80-ih godina života, a onda i Wehrom imao je nepisani dogovor da će im se brinuti za katamaran, ali je puklo u trenutku kada im je postalo teško s vremena na vrijeme dati apanažu od 400 eura.
Zbog svega toga Anđelić je uvjerenja da je samo finta i ništa drugo podatak o trećem vlasniku plovila u kratko vrijeme.
- Pa ja sam se - kaže nam - u siječnju preko poruka na WhatsAppu čuo s Dietrichom. Raspitivao se za stanje broda i rekao mi da ga planira odvući u Grčku i da mu se više ne ostaje u Hrvatskoj. Zato mi je sve prilično čudno.
Ovih dana kontaktirali smo nadležno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, gdje su nam potvrdili da sami do danas nisu uspjeli kontaktirati novog vlasnika nasukanog katamarana, ali i najavili da bi uskoro agoniji mjesta mogao doći kraj.
- Dana 22. siječnja 2021. godine, Ministarstvo vanjskih i europskih poslova Republike Hrvatske vratilo je Rješenje Lučkoj kapetaniji Split uz obavijest kako dostava nije uspjela bez obzira na višekratne pokušaje, te je istog dana, a sukladno odredbama članka 95. Zakona o općem upravnom postupku, Lučka kapetanija Split obavila dostavu Rješenja objavom na oglasnoj ploči i web-stranicama ovog Ministarstva. Nakon isteka zakonskog roka objave od osam dana Lučka kapetanija Split je, dana 16. veljače 2021. godine, temeljem odredbi članka 840.n stavak 7. Pomorskog zakonika, donijela Rješenje kojim se trgovačkom društvu "Plovput" d.o.o. nalaže uklanjanje podrtine s rokom uklanjanja najkasnije do 19. travnja 2021. godine - poručili su nam u pisanom odgovoru iz Službe za odnose s javnošću MMPI-a.
A je li sve moglo trajati dosta kraće?
Splitski lučki kapetan Željko Kuštera uvjerava nas da je zakonska procedura takva i da su oni do sada radili samo po njoj.
- Da smo poduzeli bilo koji drugi korak, to bi bilo neozbiljno od nas. Ovdje je kao vlasnik naveden strani državljanin i mi smo kroz cijelo ovo vrijeme pokušali doći do njega. Generalni konzulat RH u Hamburgu je u dva navrata pokušao mu dostaviti rješenje o uklanjanju brodice, ali oba puta ono je ostalo nepodignuto i vraćeno na adresu Konzulata. Cijelu kronologiju imate detaljno opisanu na web-stranicama Ministarstva. Ja bih najsretniji bio da smo mi to sve već odavno obavili, ali moralo se voditi računa o osiguranju dokaza i da se sutra ne bi javio isti taj vlasnik s tvrdnjom da njegov brod vrijedi 2 milijuna eura - pokušao nam je objasniti lučki kapetan.
Prema njegovim riječima, od samog nasukavanja nije prijetila nikakva opasnost od onečišćenja mora. Takav je nalaz dao inspektor u siječnju prošle godine.
- Mi nismo mogli imati čovjeka koji bi tamo non-stop stajao i dežurao. U posljednje dvije godine imali smo 11 slučajeva nasukavanja i uvijek se radilo na isti način - još će reći.
Još se ne zna gdje će "Katarina" biti otegljena i gdje će joj biti novi vez do eventualnog pojavljivanja nekog od vlasnika. Ni taj korak nije mogao proći bez novih problema, jer je prvotno bio najavljen 16. ožujka, ali je onda na traženje "Plovputa" prolongiran za mjesec i tri dana. Pojasnili su to time da se "zbog objektivnih okolnosti (zakonske procedure pozivanja svjedoka, određivanja vještaka itd.) ne može očekivati okončanje postupka osiguranja dokaza te osiguranje ljudstva i mehanizacije za uklanjanje podrtine". Spomenute argumente prihvatila je Uprava za sigurnost plovidbe splitske Lučke kapetanije.
- Ako smo ovoliko čekali, možemo i još taj mjesec i par dana. Ali da smo od početka znali da stvari idu tako sporo, uzeli bismo mi stvari u svoje ruke umjesto države. Sramota! - prokomentirao nam je jedan mještanin Vinišća.