StoryEditorOCM

druga prinovaFlota Jadroplova uskoro jača za novi tanker: stiže plinaš ‘Vis’, evo kolika mu je cijena

Piše Damir Tolj
12. veljače 2023. - 10:22

Druga prinova u floti splitskog “Jadroplova” – brod za prijevoz ukapljenog naftnog plina (LPG, liquefied petroleum gas) – stiže ipak s prvim lastama, odnosno u ožujku, iako je ranije bilo najavljivalo da će to biti u veljači. Iz kompanije s Branimirove obale javljaju kako točan dan isporuke “plinaša” koji se gradi u japanskom brodogradilištu Sasaki, pokraj Hiroshime, još nije definiran.

U kojoj je fazi gradnja broda, hoće li biti odgode i koliko, s obzirom na to da su najave spominjale konac veljače?

– Brod je pri završetku izgradnje, možda bude odgode par tjedana zbog sitnih problema oko korištenja ukapljenog naftnog plina pogonskoga goriva.

Kako će se brod zvati, pomorski krugovi govore o imenu “Vis”?

– Tako je, brod će nositi ime “Vis”.

Koja mu je cijena i kako ćete ga financirati?

– Cijena je 23.500.000 dolara. Od toga, “Jadroplov” ulaže vlastita sredstva u iznosu od 5.875.000. dolara. Ostatak će biti financiran dugoročnim kreditom Hrvatske banke za obnovu i razvitak, na rok od deset godina. Kamata još nije definirana. Tržišna cijena broda, na temelju procjene “Vessels Value” iznosi 27.640.000 dolara.

Gdje će “Vis” ploviti, pod čijom zastavom, ide li u najam, tko će krcati posadu i hoće li ona biti hrvatska?

– Brod će nositi hrvatsku zastavu. Kao i blizanac mu “Marko Marulic”, koji smo preuzeli jesenas, koncem listopada, također u japanskom brodogradilištu “Sasaki Shipbuilding Company”. Prema sadašnjim planovima, “Vis” će ploviti širom Dalekog istoka, Crvenim morem, afričkom zapadnom obalom i Perzijskim zaljevom. Dogovoren je najam s norveškom kompanijom “Equinor”, tvrtkom kćeri “Stat Oila”, koja je jedna od najvećih svjetskih naftnih kompanija. Za takozvani “crew” i “technical” management brinut će se tvrtka “Thome Croatia”.

Koje su karakteristike broda?

– Kao i kod “Marulica”: kapacitet tankera je 7500 kubika stlačenog plina, dug je 116,8 i širok 19 metara. Glavni stroj “Hitachi – Man B&W”, snage 3000 kilovata, davat će mu prosječnu brzinu od 13 čvorova. Imat će klasu “Bureaua Veritas”. Riječ je o tehnološki vrlo naprednom brodu s vrlo visokom učinkovitošću potrošnje goriva.

Od koga kupujete brod – od japanskih brodograditelja ili izvornog naručitelja koji je promijenio planove?

– Kupujemo ga od izvornog naručitelja. Ugovor je sklopljen sa švicarskom tvrtkom “Global One Energy”.

Hoćete li nabavljati i treći brod iz iste serije?

– Ne, treći brod naručitelj ostavlja sebi. Ovo je već financijski maksimalno koliko “Jadroplov” može podnijeti s obzirom u kakvom je stanju kompanija bila prije, kolika je starost postojeće flote i kakvo je trenutno stanje na tržištu sipkih tereta. Iduća ulaganja bit će moguća tek nakon procesa dokapitalizacije tvrtke.

Kakve su prve reakcije na “Marka Marulica” – kakav se pokazao kod eksploatacije, jeste li zadovoljni tom akvizicijom i gdje trenutačno plovi?

– “Marulic” se pokazao kao odličan u eksploataciji. Jako smo zadovoljni. Trenutno plovi na području Dalekog istoka, Indije i Afrike.

Pronašli novu tržišnu nišu - plinske tankere

Podsjetimo, u floti splitskog “Jadroplova” – nekoć velikoj, moćnoj i uglednoj brodarskoj kompaniji – godinama je bilo tek pet brodova, svi za prijevoz sipkih tereta: “Solin”, “Sveti Dujam”, “Peristil”, “Trogir” i “Split”.

Velika promjena dogodila se dolaskom nove uprave, na čelu s kap. Ivanom Pavlovićem. Odlučili su potražiti novu tržišnu nišu – plinske tankere za propan-butan, umjesto starih bulk carriera: jesenas je tako kupljen “Marko Marulic”, a u rano proljeće slijedit će ga “Vis”, sedmi brod u splitskoj floti.

Vrijedi reći i da “Marulic” ipak nije prvi hrvatski “plinaš”, bolji poznavatelji prilika na Jadranu sjetit će se malog LPG-tankera “Sali”, zadarske “Tankerske plovidbe”, i njegove epizodne uloge s početka turbulentnih devedesetih godina prošlog stoljeća.

14. studeni 2024 01:29