StoryEditorOCM

zarobljen u SuezuNaš stručnjak za pomorsko pravo o sudbini Ever Givena: Egipćani nisu toliko oštećeni, ali su lukavi. Dogovor je, ustvari, lako postići

Piše Ivica Marković
11. svibnja 2021. - 14:56

Jedan od najvećih brodova na svijetu, "Ever Given", koji je još 23. ožujka ove godine ostao "treso" u Sueskom kanalu i na taj način sedam dana priječio plovni put za 400-tinjak brodova koji su s južne i sjeverne strane čekali prolazak kanalom, još uvijek se nalazi u Velikom jezeru Sueskog kanala i egipatske vlasti, odnosno vlasti Sueskog kanala ne daju mu dozvolu za isplovljavanje.

Egipćani traže jamstvo da će kompanija, odnosno osiguravajuće društvo preko kojega je brod osiguran, isplatiti 600 milijuna američkih dolara, koliko Egipćani na ime raznih šteta potražuju. U početku su Egipćani tražili skoro milijardu dolara, no i ovaj smanjeni iznos osiguravatelji Ever Givena su, po najnovijim informacijama, odbili.

Da bismo doznali koliko još može trajati ova saga, razgovarali smo s prof. dr. Draganom Bolančom, pročelnikom Katedre za pomorsko i opće prometno pravo na splitskom Pravnom fakultetu, inače vrhunskim autoritetom u pomorskom pravu.

- Krivnja, odnosno tko je zaista kriv u toj nesvakidašnjoj nesreći tek se treba utvrditi. Još nitko ne zna je li do havarije broda došlo zbog ljudske pogreške, tehničkog problema ili loših vremenskih uvjeta koji mogu vladati u Suezu, prvenstveno mislim na jak vjetar. I zbog toga su sueske vlasti na temelju Međunarodne konvencije za zaustavljanje brodova iz 1952. godine zaustavile brod sve dok se ne završi istraga i dok se ne isplati šteta - kazuje prof. dr. Bolanča.

Japanski vlasnik broda, u ovom slučaju poznata svjetska brodarska kompanija "Evergreen Marine Corp.", ima osiguranje pri U.K. Clubu P&I, gdje su osigurali svoju odgovornost od ovakvih neželjenih događaja.

Nepotrebno drže brod

- Egipćani traže enorman novčani iznos koji doseže milijardu dolara (u međuvrenu je zahtjev smanjen na 600 milijuna - nap. Otvoreno more). Kažu da im je nanesena golema financijska šteta, kao i povreda ugleda, a dio novca potražuju i za operaciju spašavanja, odnosno odsukavanje broda.

Radi se o prevelikoj svoti novca, jer ne smijemo zaboraviti da je ipak tih 400 brodova prošlo Suezom. Apsurdno je potraživati toliko novca, jer, realno, nisu Egipćani toliko oštećeni.

image
Ever Given u Sueskom kanalu
AFP

Dakle, na prolasku Suezom Egipćani nisi izgubili velik novac, jer je zaista minoran broj brodova odlučio ploviti oko Afrike i ne čekati odsukavanje. Dakle, po toj stavci neprolaska kroz kanal Egipćani, vjerujem, nisu izgubili velik novac - kaže prof. dr. Bolanča.

No, ne treba zaboraviti da su oštećeni i vlasnici svih ovih 400 brodova, kao i krajni korisnici koji su čekali teret koji je "zapeo" u Suezu.

- Svi ti brodovi ostvarili su izgubljenu dobit, jer su se oni ukrcavanjem tereta obvezali taj teret u određenom razdoblju isporučiti do krajnjeg korisnika.

I vlasnici tih drugih brodova mogu se obratiti vlasniku "Ever Givena" i tražiti odštetu, jer tko zna koliko se tereta hrane ili ostalih proizvoda pokvarilo na tim brodovima dok su čekali prolaz. Znamo za 11 brodova koji su prevozili stoku, oni su zasigurno pretrpjeli štetu, jer prijevoz stoke je najspecifičniji prijevoz u brodskom prometu. Isto tako, Sirija je pretrpjela štetu jer su u Suezu "zapeli" brodovi koji su za tu zemlju prevozili naftu.

Dakle, Sirija se u takvom trenutku zasigurno trebala snaći i tražiti naftu za uvoz na drugim tržištima. Dakle, i oni mogu tražiti odštetu - rekao nam je prof. Bolanča.

Svi ovi brodovi koji su zbog "Ever Givena" danima čekali ispred Sueza, odnosno njihovi vlasnici, pretrpjeli su štetu zbog kašnjenja.

- Egipćani nepotrebno drže brod i dalje uzrokuju štetu na teretu koji se nalazi na brodu, a tamo je ukrcano oko 24 tisuće kontejnera. Zbog toga sada "Evergreen" trpi dodatne štete jer taj teret ne može isporučiti krajnjim korisnicima, a postoji i opasnost od kvarenja ukrcane robe.

No, Egipćani su lukavi i drže brod dok vlasnik broda ne potpiše jamstvo na štetu, dok vlasnik broda traži od Egipćana da smanje potraživanje. Vjerujem da bi vlasnik broda odmah isplatio nesporni dio odštete od, recimo, 300-tinjak milijuna dolara, a o ostalim iznosima bi naknadno pregovarali, odnosno riješili u arbitraži. To u engleskom pravu ide jako brzo - objašnjava prof. dr. Bolanča.

Kada Egipćani dobiju jamstvo, brod će zasigurno pustiti, no kada će to biti nitko sada ne može znati. Činjenica je da je na "Ever Givenu" ogromna količina tereta koji mora biti isporučen krajnjim korisnicima.

- Osiguravajuća kuća ne želi izdati jamstvo koje potražuju Egipćani jer se radi o golemoj svoti novca. Bilo bi najjednostavije da se dogovore o nespornom dijelu štete, da puste brod pa da onda vode pravnu bitku oko ostatka štete koju Egipćani potražuju - zaključuje prof. dr. Dragan Bolanča.

22. studeni 2024 11:41