Projekt “Istočna vrata Brača”, vezan uz proširenje postojećeg sumartinskog trajektnog pristana potrebnog za prihvat plovila kapaciteta i do 100 vozila, podržale su, saznajemo od njegovih zagovaratelja, relevantne državne strukture.
Ozbiljno zamišljen sadržaj dobio je tako vjetar u provu za prvu stepenicu realizacije. Temeljni korak će odraditi bračka Općina Selca, kojoj stoji ishođenje građevinske dozvole i završetak izrade projektne dokumentacije za proširenje mještanskog porta. Realizacijom ovakvog plana, tvrde u Općini Selca, umanjio bi se posljedično problem ljetnog prometnog kolapsa u splitskoj Trajektnoj luci, i ogromne gužve u supetarskoj luci tijekom frekventnih turističkih mjeseci.
Situacija se u pitanju “Istočnih vrata Brača”, o kojem je Slobodna Dalmacija nedavno prva pisala, naglo ubrzala. Svjedoči tome i sastanak čelnika županijske Lučke uprave, makarskog gradonačelnika i voditelja gradske lučke uprave, selačkog načelnika, pročelnika i savjetnika.
Na njemu se razgovaralo o potrebi uvođenja trajekta kapaciteta stotinu vozila na liniji 638 Sumartin – Makarska, posljedično i utvrđivanja konačne lokacije luke za njegov prihvat. Makarska takvom traženju s postojećom lukom ne može udovoljiti, pa se rješenje našlo kroz soluciju izmještanja kopnenog porta na prihvatljivije mjesto.
Prvo se kreće s otokom
- U razgovoru smo uvidjeli da Makarska naprosto ne može udovoljiti kapacitetu takvog tipa plovila, što nas je navelo na traženje pogodnije lokacije. To automatski traži i promjene prostornog plana i podosta vremena. Upravo zato je dogovoreno da se projekt “Istočna vrata Brača” rastavi na segmente, za početak u prikupljanje potrebne dokumentacije za “brački” dio posla, kako bi se što je moguće prije apliciralo za sredstva iz Europskih fondova. A onda preko javne nabave krenulo s izvođenjem planiranih objekata i potrebne infrastrukture – veli načelnik Općine Selca Ivan Marijančević.
Dio organizacijskog tereta ostaje i na leđima Makarana. Njihov je zadatak što prije krenuti u realizaciju gata uz trajektni pristan, kojim bi se većem trajektu omogućilo nesmetano pristajanje. A nakon što se nađe konačno rješenje za trajektnu luku, taj isti gat bi ostao u funkciji komunalnih vezova za brodove i jahte.
Načelnik Marijančević tvrdi da je projekt na radost selačkih općinara i žitelja dobio jaku podršku resornog ministarstva, što je dobar oslonac u budućim akcijama.
- Naravno da je to dobar vjetar u leđa jer nam daje potporu u traženju EU sredstava vezanih uz projekt povezivanja luka, u našem slučaju s kopnom. Ono što nas čeka je priprema dokumentacije, s tim da jedan njezin dio već imamo iz projekta prve faze proširenja trajektnog pristana. Po našim očekivanjima proširenje sumartinskog pristana bi se završno moglo očekivati za dvije do dvije i pol godine. Prvu bi utrošili na radnje vezane uz ishođenje građevinske dozvole, a ostatak za gradnju. Mislim da bi to moglo biti realno vrijeme za realizaciju temeljne faze - kaže načelnik Marijančević.
Puno toga im ide u prilog, između ostalog i gradnja bračke cestovne infrastrukture koja će se u budućnosti pretvoriti u otočnu žilu kucavicu. Moderna cesta u izgradnji u konačnici će povezati Supetar i Sumartin preko Pučišća i Povalja, što će donijeti i brzi transport žitelja, putnika, robe, ali i oživljavanje sjeverne strane otoka. Dobra otočna povezanost otoku ne daje pojam otoka. Ona je osnova za ostanak na škoju, za brži prijenos na kopno, za promptni odlazak liječnicima, u kupnju, za lakši život.
Bez dobre ceste, bez trajekta koji može bez problema ploviti i po buri i jugu, omogućiti prijevoz puno većeg broja vozila u jednom smjeru, ovaj dio otoka nema relevantnu budućnost. Zato se Selčani lavovski za nju bore.
- “Istočna vrata Brača” nisu samo vrata za nas žitelje s istočnog dijela otoka. To je projekt koji će i Splićanima olakšati život, posebice u razdobljima vrhunaca turističke sezone, kada se prometnice koje idu prema luci pretvaraju u mravinjak. U dugu kolonu koja zaustavlja cirkulaciju. Pa zar nismo tom problemu svjedočili ovoga ljeta, kada je zbog užasne kolone u pravcu prema Trajektnoj luci u gužvi blokirano vozilo Hitne pomoći. Govorimo o raspršenju otočnog prometa na dvije lokacije, na Supetar i Sumartin, na dvije luke koje će ravnopravno ponijeti teret. Prebacivanjem prometa na istok Brača smanjile bi se automatski i gužve u Supetru i Splitu, što je u biti rješenje za veće područje – veli načelnik Marijančević.
Šire gledano, promet s autoputa prema srednjedalmatinskom otočju više se ne bi kanalizirao isključivo prema čvoru Dugopolje. S adekvatnim prihvatom u Makarskoj, s gabaritnijim trajektom, s modernim sumartinskim portom, brojni turisti bi izlaz Dugopolje ostavili iza leđa. I preko tunela Sv. Ilija kroz Biokovo se spuštali direktno na more. Istočna vrata Brača u fizikalnom smislu najlakše bi se moglo usporediti sa zakonom spojenih posuda.
Ovo je život za otočane
- Mi smo na Braču spremni, naš Prostorni plana uređenja Općine Selca obuhvatio je sve potrebne lučke objekte. Izrađena je studijska dokumentacija radi utvrđivanja potencijala obalnog pojasa prirodne uvale, u kojoj se nalazi mjesto Sumartin. S naglaskom na potencijal obalnog pojasa u okolnostima povećanja pomorskog prometa putnika i tereta, ribarskih aktivnosti, lučko pomorskih aktivnosti i lučkog gospodarstva, nautičkog turizma, te kupališne aktivnosti, sporta i rekreacije, sve za iduće srednjoročno razdoblje – vele u Općini Selca.
Dolaskom na Makarsku rivijeru, u luku koja će biti polazište za otok, gost se, naznačava se u projektu, transferira odmah u veliki trajekt i za 40 minuta on je u Sumartinu, za 25 kilometara u Bolu. Ili kada se otvori dionica sjeverne bračke državne ceste u izgradnji, turist bi se preko budućeg selačkog rotora spuštao u Povlja i produžio ravno u Pučišća. Uštedjet će vrijeme, izbjeći čekanja, gužve.
- Da ne govorimo što ovaj projekt znači za nas ljude s otoka. To je život, budućnost, razvoj turističkog potencijala, zadržavanje mladosti na škoju. Sve – veli načelnik Općine Selaca Ivan Marijančević.