StoryEditorOCM

istočna vrata bračaDonosimo detalja velikog projekta: Sumartin će dobiti veću luku, a Split se rješava ljetnih gužvi i stalne prijetnje prometnog kolapsa

Piše Tanja Šimundić Bendić/SD
9. studenog 2022. - 19:00

Projekt “Istočna vrata Brača”, vezan uz proširenje postojećeg sumartinskog trajektnog pristana potrebnog za prihvat plovila kapaciteta i do 100 vozila, podržale su, saznajemo od njegovih zagovaratelja, relevantne državne strukture.

Ozbiljno zamišljen sadržaj dobio je tako vjetar u provu za prvu stepenicu realizacije. Temeljni korak će odraditi bračka Općina Selca, kojoj stoji ishođenje građevinske dozvole i završetak izrade projektne dokumentacije za proširenje mještanskog porta. Realizacijom ovakvog plana, tvrde u Općini Selca, umanjio bi se posljedično problem ljetnog prometnog kolapsa u splitskoj Trajektnoj luci, i ogromne gužve u supetarskoj luci tijekom frekventnih turističkih mjeseci.

Situacija se u pitanju “Istočnih vrata Brača”, o kojem je Slobodna Dalmacija nedavno prva pisala, naglo ubrzala. Svjedoči tome i sastanak čelnika županijske Lučke uprave, makarskog gradonačelnika i voditelja gradske lučke uprave, selačkog načelnika, pročelnika i savjetnika.

Na njemu se razgovaralo o potrebi uvođenja trajekta kapaciteta stotinu vozila na liniji 638 Sumartin – Makarska, posljedično i utvrđivanja konačne lokacije luke za njegov prihvat. Makarska takvom traženju s postojećom lukom ne može udovoljiti, pa se rješenje našlo kroz soluciju izmještanja kopnenog porta na prihvatljivije mjesto.

image

Sumartin spreman za iskorak u svakom smislu

Nikola Vilic/Cropix/Cropix

Prvo se kreće s otokom

- U razgovoru smo uvidjeli da Makarska naprosto ne može udovoljiti kapacitetu takvog tipa plovila, što nas je navelo na traženje pogodnije lokacije. To automatski traži i promjene prostornog plana i podosta vremena. Upravo zato je dogovoreno da se projekt “Istočna vrata Brača” rastavi na segmente, za početak u prikupljanje potrebne dokumentacije za “brački” dio posla, kako bi se što je moguće prije apliciralo za sredstva iz Europskih fondova. A onda preko javne nabave krenulo s izvođenjem planiranih objekata i potrebne infrastrukture – veli načelnik Općine Selca Ivan Marijančević.

Dio organizacijskog tereta ostaje i na leđima Makarana. Njihov je zadatak što prije krenuti u realizaciju gata uz trajektni pristan, kojim bi se većem trajektu omogućilo nesmetano pristajanje. A nakon što se nađe konačno rješenje za trajektnu luku, taj isti gat bi ostao u funkciji komunalnih vezova za brodove i jahte.

Načelnik Marijančević tvrdi da je projekt na radost selačkih općinara i žitelja dobio jaku podršku resornog ministarstva, što je dobar oslonac u budućim akcijama.

image

Sumartinska će luka doživjeti velike promjene

Viktor/
image

‘Istočna vrata Brača‘

Arhiva SD

- Naravno da je to dobar vjetar u leđa jer nam daje potporu u traženju EU sredstava vezanih uz projekt povezivanja luka, u našem slučaju s kopnom. Ono što nas čeka je priprema dokumentacije, s tim da jedan njezin dio već imamo iz projekta prve faze proširenja trajektnog pristana. Po našim očekivanjima proširenje sumartinskog pristana bi se završno moglo očekivati za dvije do dvije i pol godine. Prvu bi utrošili na radnje vezane uz ishođenje građevinske dozvole, a ostatak za gradnju. Mislim da bi to moglo biti realno vrijeme za realizaciju temeljne faze - kaže načelnik Marijančević.

Puno toga im ide u prilog, između ostalog i gradnja bračke cestovne infrastrukture koja će se u budućnosti pretvoriti u otočnu žilu kucavicu. Moderna cesta u izgradnji u konačnici će povezati Supetar i Sumartin preko Pučišća i Povalja, što će donijeti i brzi transport žitelja, putnika, robe, ali i oživljavanje sjeverne strane otoka. Dobra otočna povezanost otoku ne daje pojam otoka. Ona je osnova za ostanak na škoju, za brži prijenos na kopno, za promptni odlazak liječnicima, u kupnju, za lakši život.

Bez dobre ceste, bez trajekta koji može bez problema ploviti i po buri i jugu, omogućiti prijevoz puno većeg broja vozila u jednom smjeru, ovaj dio otoka nema relevantnu budućnost. Zato se Selčani lavovski za nju bore.

image
Nikola Vilic/Cropix

- “Istočna vrata Brača” nisu samo vrata za nas žitelje s istočnog dijela otoka. To je projekt koji će i Splićanima olakšati život, posebice u razdobljima vrhunaca turističke sezone, kada se prometnice koje idu prema luci pretvaraju u mravinjak. U dugu kolonu koja zaustavlja cirkulaciju. Pa zar nismo tom problemu svjedočili ovoga ljeta, kada je zbog užasne kolone u pravcu prema Trajektnoj luci u gužvi blokirano vozilo Hitne pomoći. Govorimo o raspršenju otočnog prometa na dvije lokacije, na Supetar i Sumartin, na dvije luke koje će ravnopravno ponijeti teret. Prebacivanjem prometa na istok Brača smanjile bi se automatski i gužve u Supetru i Splitu, što je u biti rješenje za veće područje – veli načelnik Marijančević.

Šire gledano, promet s autoputa prema srednjedalmatinskom otočju više se ne bi kanalizirao isključivo prema čvoru Dugopolje. S adekvatnim prihvatom u Makarskoj, s gabaritnijim trajektom, s modernim sumartinskim portom, brojni turisti bi izlaz Dugopolje ostavili iza leđa. I preko tunela Sv. Ilija kroz Biokovo se spuštali direktno na more. Istočna vrata Brača u fizikalnom smislu najlakše bi se moglo usporediti sa zakonom spojenih posuda.

image
Nikola Vilic/Cropix/Cropix

Ovo je život za otočane

- Mi smo na Braču spremni, naš Prostorni plana uređenja Općine Selca obuhvatio je sve potrebne lučke objekte. Izrađena je studijska dokumentacija radi utvrđivanja potencijala obalnog pojasa prirodne uvale, u kojoj se nalazi mjesto Sumartin. S naglaskom na potencijal obalnog pojasa u okolnostima povećanja pomorskog prometa putnika i tereta, ribarskih aktivnosti, lučko pomorskih aktivnosti i lučkog gospodarstva, nautičkog turizma, te kupališne aktivnosti, sporta i rekreacije, sve za iduće srednjoročno razdoblje – vele u Općini Selca.

Dolaskom na Makarsku rivijeru, u luku koja će biti polazište za otok, gost se, naznačava se u projektu, transferira odmah u veliki trajekt i za 40 minuta on je u Sumartinu, za 25 kilometara u Bolu. Ili kada se otvori dionica sjeverne bračke državne ceste u izgradnji, turist bi se preko budućeg selačkog rotora spuštao u Povlja i produžio ravno u Pučišća. Uštedjet će vrijeme, izbjeći čekanja, gužve.

- Da ne govorimo što ovaj projekt znači za nas ljude s otoka. To je život, budućnost, razvoj turističkog potencijala, zadržavanje mladosti na škoju. Sve – veli načelnik Općine Selaca Ivan Marijančević. 

Što sve dobiva Sumartin?

S Istočnim vratima Brača Sumartin dobiva 150 parkirnih mjesta za trajekt, novu širu čekališnu trajektnu traku, operativni dio obale, luku za javni promet od lokalnog značaja, natkriveni čekališni prostor za putnike, lučki objekt, autobusno stajalište s natkrivenom čekaonicom, taksi stajalište, javni WC te pripadajuće ugostiteljske objekte. Prema otvorenom moru, na zapadnoj strani uvale, trebao bi se smjestiti prostor za prihvat šest turističkih brodova, mini kruzera...

04. studeni 2024 09:42