"Pod morem se osjećam kao doma", priznao nam je prije gotovo dvije godine danas 44-godišnji Dalibor Ćosović, jedan od najboljih instruktora ronjenja.
Iako je njegova prvotna ideja prilikom otvaranja centra za ronjenje Lumbarda Blue upoznati znatiželjnike što se sve skriva ispod površine mora i zašto se on tamo negdje duboko dolje osjeća kao doma, s vremenom su njegova znanja i vještine izašle iz zamišljenih okvira. Dalibor je danas jedan od najpoznatijih ronilaca specijaliziranih za zahtjevne i izazovne podmorske radove, a ako se negdje u Lijepoj našoj grade pomorske, nautičke i ribarske luke, grade se u Dubrovačko neretvanskoj županiji.
Ulaganja u hrvatsku obalu, izgradnju novih luka i obnovu postojećih, dosežu vrtoglavih dvije milijarde kuna zahvaljujući europskim i nacionalnim fondovima. Što se tiče korištenja tih sredstava, Dubrovačko-neretvanska županija prednjači po broju projekata i visini financiranja, završeno je ili je u tijeku pet velikih projekata vrijednosti 600 milijuna kuna. Slobodno možemo reći kako svjedočimo renesansi ulaganja u obalnu infrastrukturu koja će ostati zapamćena u povijesti otoka Korčule, a Dalibor je u toj priči mali, ali važan kotačić.
Kao i brojni otočani i Dalibor je godinama bio pomorac, kao časnik stroja obišao je brojne svjetske obale i otoka, no Karipski otoci bili su presudni za ostatak njegovog životnog i poslovnog puta. Na Karipskim je otocima 2010. prvi put probao scuba ronjenje u koje se toliko zaljubio da se prije devet godina odlučio na hrabar potez. Nakon što je završio tečajeve u Splitu i Rijeci, postavši instruktor napustio je posao na brodu te je odlučio otvoriti ronilački centar u rodnoj Lumbardi. Iako je uvijek naglašavao kako nema megalomanske planove za svoj mali, ali jedinstveni centar, Lumbarda Blue danas nudi probne zarone, izlete sportsko-rekreativnog ronjenja, obuku ronilaca, ali i sve traženije komercijalno ronjenje u industriji.
"Nakon turističke sezone krajem listopada kreće stanka za ronilački turizam pa sam se odlučio okušati u podvodnim radovima tijekom zimskih mjeseci. Motivirale su me nove vještine, izazovi, otočna, zimska dosada, ali i mogućnost dodatne zarade. Počeo sam s kolegom Vitom Ravlićem na manjim projektima održavanja luka i podvodnih sidrenih sustava kao i odvodnih sustava nakon čega sam postao spreman i za ozbiljnije poslove", prisjetio se Dalibor.
Prvi ozbiljniji posao dobio je 2018. na izgradnji rive Dominče, angažirala ga je tvrtka Pomgrad Inženjering iz Splita. Budući da je zahvate ispod morske površine odradio i više nego dobro, uskoro je zaronio u uvali Porto Uš prilikom izgradnje pontonske komunalne lučice. Za podvodne radove angažirala ga je 2019. Županijska lučka uprava (ŽLU) Korčula.
Splitski Pomgrad ponovno je 2020. zatražio njegove usluge prilikom obnove velikog lukobrana korčulanske marine 2020. godine nakon čega je sklopio ugovor za održavanje i hitne intervencije s ACI marinom i ŽLU Korčula. Radio je i na obnovi Puntina, sanaciji lukobrana u Zavalatici, a na nedavno završenom i otvorenom pomorsko-putničkom terminalu u Veloj Luci radio je od početka izgradnje 2022. godine. Jedan dobro odrađen posao vuče drugi pa je Dalibor svoj obol dao i prilikom izgradnje komunalne lučice u Račišću kao i na Lastovu gdje je izgradnja nove rive još uvijek u tijeku.
Edukaciju za podvodne radove Dalibor je završio u Splitu, u ustanovi za obrazovanje odraslih Učilište Meštar u klasi Jure Fiamenga nakon čega su uslijedili sati i sati praktičnog rada s prijateljem i kolegom Vitom Ravlićem iz Vignja. Osim znanja i vještina, važna je i mentalna kondicija, ističe Dalibor, rive koje je gradio bile su i do 270 metara dužine, upravljao je blokovima težine i do 70 tona i sve to uz lošu vidljivost, jake morske struje i duge radne sate duboko ispod površine.
"Podvodni ronilački radovi podrazumijevaju zahvate u svim vremenskim uvjetima te izloženost tlakovima i ekstremnim temperaturama u morskim dubinama. Osim toga, od ronioca se očekuje vještina i spretnost u radu, jako je važna brza reakcija u kriznim situacijama kao i sposobnost timskog rada. Posebno bih istaknuo tjelesnu i mentalnu kondiciju, posao treba obaviti s emotivnom stabilnosti i psihofizičkom pripravnost", istaknuo je.
Poslove pod morem koje Dalibor nudi su brojni, od pregleda, izgradnje i sanacije lukobrana i riva, podvodnog snimanja i izrade foto dokumentacije do polaganja vodovodnih i kanalizacijskih sustava, popravke i održavanje podvodnih instalacija, polaganje električnih kablova, izrade priobalnih zaštita, podvodnih pregleda i inspekcija te podvodno održavanje brodova. Danas je stalni suradnih ACI marine Korčula, lumbarajske marine Lučica, ŽLU Korčula, tvrtke Pomgrad Inženjering u Splitu te Sveučilišta u Zadru.
Ako se pitate kako je zadarsko Sveučilište dio ove podmorske priče, prisjetit ćemo vas da je prošle godine u svibnju pronađena sedam tisuća godina stara cesta i naselje na potopljenom, neolitičkom lokalitetu Soline u Korčuli. Ubrzo je slično naselje pronađeno i u uvali Gradina u Veloj Luci, a Dalibor je sudjelovao u podvodnim arheološkim istraživanjima.
Trenutno radi na rekonstrukciji i nadogradnji luke Ubli na Lastovu, a novi angažman čeka ga – tko zna gdje?
"Priznajem, teško je, ali volim izazove. Opasno je jedino ako pristanemo raditi neki posao za koji nismo obučeni i pripremljeni. Inače, uvijek sam spreman na akciju i jedva čekam nove angažmane", poručio je Dalibor.