Plivačke sportske drame mogle bi postati novi filmski trend. Nepunih devet mjeseci nakon što je na Netflixu premijeru imao film ”Nyad”, studio Walt Disney Pictures je, nakon limitirane kinodistribucije, plasirao ”Young Woman and the Sea” (”Mlada žena i more”) na svoj ”plus” streaming servis. U oba slučaja streaming tajming je bio zanimljiv.
Ponovimo, ”Nyad” je objavljena isti vikend kao dokumentarac ”Sly”, što je zgodno za sportsku dramu o svojevrsnom ženskom plivačkom Rockyju Balboi koja se ugleda na šesti dio boksačkog serijala sa starijim junakom (junakinja u dobi od 64 godine pliva od Kube do Floride).
Film ”Young Woman and the Sea”, o prvoj ženi koja je 1926. preplivala kanal La Manche, doživio je, pak, streaming premijeru netom prije početka Olimpijskih igara u Parizu, gdje je plivanje jedan od udarnih sportova.
A titularna plivačica Gertrude (Trudy) Ederle, ”kraljica valova”, natjecala se baš na OI u Parizu stotinu godina ranije, 1924., što je zgodna podudarnost. Naravno, tajming nije jedino što povezuje ”Nyad” i ”Mladu ženu i more”. I jedan i drugi film donose istinitu ”feel good” priču o stvarnom liku – Trudy i Diana Nyad – slaveći njihovu sportsku (i životnu) izdržljivost unatoč svim preprekama, feministički su intonirani i imaju scenu kad se junakinje suočavaju s meduzama tijekom maratonskog plivanja.
”Nyad” je bolje glumljen (Annette Bening je teško dostižna za Daisy Ridley) i malo drukčiji sportsko-dramski film s obzirom na stariju i živopisniju protagonisticu, ali i ”Young Woman and the Sea” je solidno-korektan unatoč formulaičnosti priče o prkošenju izgledima, odvažnosti i trijumfu te povremenom trendovskom forsiranju ”girl power” duha u inat patrijarhatu i seksizmu, a ima i uvjerljivije plivačke scene i raskošnije je produciran.
Iza filma stoji stari producentski as Jerry Bruckheimer, specijaliziran za blockbustere poput ”Top Guna”, ”Hridi”, ”Con Aira”, ”Armagedona” i serijala ”Pirati s Kariba”; 2024. je producirao i ”Zločeste dečke 4” i četvrtog ”Policajca s Beverly Hillsa”. Bruckheimer je za režiju angažirao norveškog filmaša Joachima Rønninga (”Gospodarica zla 2”) s kojim je radio na ”Pirates Of The Caribbean 5” i iskusan je kad su u pitanju morski filmovi (”Kon Tiki”, nominiran za Oscara).
Scenarij je prema istoimenoj knjizi Glenna Stouta napisao Jeff Nathanson (”Brzina 2”, “Uhvati me ako možeš”, “Terminal”, ”Indiana Jones IV”, ”Velika krađa nebodera”). Nathanson i Rønning stavljaju veći naglasak na sport nego dramu. Drugim riječima, prednost ima Trudyno djelo/plivačka karijera s kojom je ispisala povijest i zauvijek promjenila ženski sport u odnosu na njezin lik/privatni život.
Puno je toga radilo protiv nje još od malena u New Yorku 1914., kad je kao ”hrabra i jaka” pobijedila ospice i posljedično ostala nagluha na jedno uho (tad je glumi Olive Abercrombie). Otac mesar (Kim Bodnia), njemački imigrant u New Yorku, smatrao je da bi se trebala udati za Nijemca, a ne plivati, dok je njezina pr(a)va ljubav bilo more.
Slično su u vezi plivanja razmišljali i ostali tradicionalni muškarci tog vremena, sumnjajući u nju, od direktora Američkog olimpijskog odbora (Glenn Fleshler) do njezinog drugog trenera (Christopher Eccleston). Ipak, iako plivanje nije bilo za djevojke, Trudyna majka (Jeanette Hain) upisala je nju i stariju sestru (Tilda Cobham-Hervey) na plivački trening i malo po malo puštene su u muški bazen.
Montaža Trudynih plivačkih uspjeha (npr. državni rekord na 100 metara) standardna je za ovaj tip filma, tako da ”Mlada žena i more” postaje interesantnija kad junakinja odluči preplivati ”podmukle vode” La Manchea, usprkos upozorenju da je ”more ledeno, oluje pušu bez upozorenja i donose valove visoke 20 stopa, ima meduza i morskih pasa, čak i pokoja neeksplodirana mina zaostala iz rata”. S obzirom na Bruckheimerovu producenturu, pravo je čudo da upozorenje nije ispunjeno u cijelosti i da do Trudy nije doplivao morski pas ili negdje blizu nje eksplodirala mina i raznijela brod u pratnji, ali tu su valovi i meduze.
Rønning i direktor fotografije Oscar Faura (“Nemoguće”, ”Sedam minuta nakon ponoći”, ”Igra oponašanja”, ”Jurski svijet 2”) ne posežu za ”trippy” prizorima a la ”Nyad” (meduze kao krijesnice, svjetleći konop za plivanje po noći), no uspijevaju izazvati napetost unatoč poznatom ishodu i ubaciti nas u otvoreno more tik do Trudy da se sa njom borimo protiv valova. Sekvencija Trudynih zaveslaja kroz jato meduza bolno je dojmljiva i definitivno stavlja gledatelja na stranu ”underdog” junakinje ako već dotad nije stao.