StoryEditorOCM

Čuvar akvatorijaLučki kapetan iz Ploča Joško Nikolić ‘Najveća vrijednost za nas su spašeni životi, uvijek strahujemo hoćemo li stići na vrijeme...‘

Piše Ante Šunjić/Dubrovački vjesnik
18. srpnja 2023. - 11:02

Tijekom ljetnih mjeseci veliki je promet domaćih i stranih jahti i brodica što povećava rizik od raznih nesreća i drži posebno “budnim” odgovorne za nadzor i upravljanje pomorskim prometom, traganje i spašavanje osoba u pogibelji na moru i sl. Zna to i kapetan Joško Nikolić, lučki kapetan Lučke kapetanije Ploče, jedne od osam morskih kapetanija u Hrvatskoj i uz dubrovačku, jedine u našoj Županiji.

Dežurstva do Makarskog primorja

Joško ovaj posao radi već 25 godina, a bogato iskustvo stjecao je i prije, 12 godina ploveći svjetskim morima. Priznaje da je stresan i zahtjevan jer radi se o ljudskim životima.

image
Ante Šunjić/

“Uvijek dajemo sve od sebe, ali kada krećemo u akcije spašavanje pitamo se hoćemo li stići na vrijeme. Raspolažemo sa dvije brodice za traganje i spašavanje i spremni smo isploviti u roku od 15-ak minuta nakon što dobijemo obavijest preko Nacionalne središnjice u Rijeci (MRCC), čija smo podružnica, ili od rodbine ili prijatelje nestale osobe, kao u slučaju potrage za nestalim surferom u Neretvanskom kanalu, kada je zbog zahtjevnosti potrage angažiran i helikopter”, kaže Nikolić i prisjeća se brojnih akcija u kojima su njihovom zaslugom spašeni ljudski životi: lokalnog ribara kojeg je zahvatilo nevrijeme, osoba sa zapaljene jahte kod Neuma, kitera koje odnese vjetar itd. Nažalost, ne uspiju uvijek, kao prilikom dva smrtna slučaja u rijeci Neretvi u zadnjih manje od godinu dana.

Nadzirali i Pelješki most

Dežurna služba u Lučkoj kapetaniji Ploče radi 24 sata i pokriva se područje od granice Neuma do Općine Gradac u Makarskom primorju, sjevernu stranu poluotoka Pelješca, te po potrebi i šire. Imaju dvije ispostave, u Metkoviću i Trpnju.

image

Kapetan Joško Nikolić

Ante Šunjić/

 

Osim traganja i spašavanja, po čemu su prepoznati u javnosti, obavljaju važne inspekcijske poslove i rezultate prosljeđuju Državnom odvjetništvu i Trgovačkom sudu, kao npr. kada je 2018. tanker Sti Poplar udario u utvrdu operativne obale terminala za tekuće terete u Pločama i polomio je. Lučka kapetanija Ploče ima četiri odjela: za nadzor i upravljanje pomorskim prometom, za inspekcijske poslove, za pravne poslove i za upravne poslove.

Dosta posla imaju u luci Ploče, gdje daju zadnje odobrenje za slobodan promet. Pločanska luka je sa preko 260 hektara površine veća od svih luka od državnog značaja u RH (Rijeka, Split, Šibenik, Zadar, Dubrovnik) i kroz nju se obavljaju svi segmenti prometovanja roba i ljudi, preko putničkog, kontejnerskog, terminala za rasute terete, terminala tekućih i opasnih tereta.

image

Izgradnja Pelješkom mosta prošla je uz nadzor Lučke kapetanije


 

Matija Djanjesic/Cropix

Preglede stranih brodova u hrvatskim lukama mogu raditi samo za to kvalificirani inspektori (port state control-PSC). Nikolić ističe kako pri takvim pregledima najčešće pronađu falcificirane certifikate o zvanjima pomoraca, razne neispravnosti u tehničkom smislu, nepravilnosti pri kontroli pregleda sumpora u gorivu ili pri uzorkovanju balastnih voda.

Lučka kapetanija Ploče bila je prisutna kroz cijelo vrijeme izgradnje kapitalnog projekta Pelješkoga mosta i nadzirala gradnju na morskom području. “Tijekom gradnje kineski izvođač imao je oko gradilišta mosta 18 plovila koje je tehnički trebalo nadzirati, te nadzirati zaštitu mora od onečišćenja s plovila. U tom periodu potpisao sam 65 rješenja o uplovljavanjima i isplovljavanjima brodova van lučkog područja. Uz to smo poduzimali i druge aktivnosti poput traganja za nestalim kineskim radnikom”, prisjeća se Nikolić.

Bogato iskustvo i karijera

Kapetan Joško Nikolić radno je iskustvo stjecao u Atlanskoj plovidbi Dubrovnik, Slobodnoj plovidbi Šibenik, bio je časnik na stranim motornim jahtama, ravnatelj Uprave za sigurnost plovidbe, zaštite mora i unutarnjih voda pri Ministarstvo mora, načelnik Sektora za tehničke standarde i inspekcijske poslove pri Ministarstvu pomorstva, predsjednik Upravnog vijeća Lučke uprave Ploče, predsjednik UV HRB-a. Obnašao je niz odgovornih dužnosti vezanih za sigurnost i razvoj pomorske djelatnosti i aktivno je sudjelovao u izradi zakonskih i podzakonskih propisa vezanih za pomorstvo u RH, te bio predstavnik Hrvatske u IMO-u, gdje se donose najznačajniji propisi i međunarodne konvencije vezane za sigurnost i razvoj prometa. Godine 2019. jednoglasno je izabran za predsjednika Vijeća lučkih kapetana RH.

Stop opasnom glisiranju

Među brojnim aktivnostima, tijekom ljetnih mjeseci djelatnici pločanske Lučke kapetanije provode koncentriranu kampanju vezanu uz sigurnost plovila, prvenstveno kontroliraju glisiranje 300 metara od obale, obavljaju nadzor plaža i kupališta, njihovo ograđivanje, provode kontrolu brodskih certifikata, prekrcanost putnika bordova, zaštitu onečišćenja s brodova…

26. studeni 2024 05:10