StoryEditorOCM

reportaža sa sajmaBiograd Boat Show u znaku low costa: u nedostatku kupaca, gotovo svi proizvođači i distributeri plovila okrenuli su se iznajmljivanju

Piše Gordan Jelavić
30. listopada 2014. - 16:40

Podatak o izlagačima iz 13 zemalja najbolje opisuje status Biograd Boat Showa na europskoj sajamskoj karti. Povezujući hotelsko-ugostiteljsku djelatnost s marinom i čarterom, organizatori iz Ilirije u proteklih su 16 godina stvorili odličan sajamski proizvod, prepoznatljiv daleko izvan hrvatskih granica.

U cijeloj priči najviše su profitirali domaći posjetitelji, koji nakon ere splitskoga sajma opet mogu u svome dvorištu uživati u paradi najnovijih proizvoda svjetske nautičke industrije. Završetak sajma i službeno se može smatrati krajem još jedne uspješne turističke sezone u Hrvatskoj, u kojoj nautika ima sve važniju ulogu, pogotovo u pogledu njezina produženja.

Komfor jedrilice

Nažalost, turizam je trenutno jedina čvrsta točka domaće ekonomije, što se odrazilo i na strukturu izloženih brodova na sajmu. Najveći dio od blizu 300 izloženih plovila bile su rabljene čarteraške jedrilice od 10 do 15 metara koje su do samog početka, a i za vrijeme regatnih događanja tijekom sajma, bile u punom pogonu. Brod za vlastite potrebe pojam je u nestajanju, pa proizvođači i distributeri plovila sve manje govore s kupcima o potrošnji i performansama, a sve više o potrebama i navikama nepoznatoga stranoga turista koji bi taj brod u konačnici trebao i platiti.

Jedan od takvih je Delphia Nano, posljednji low cost hit iz Poljske. S cijenom od 30 tisuća eura do registracije, to je trenutno najpovoljniji i najkomforniji brod za đitu. Prvenstveno izgrađen za plovidbu rijekama i jezerima, ovaj osam metara dug i tri metra širok guc kategorije C registriran je za pet osoba. Iako bi se o uspjehu dizajna nadgrađa moglo razgovarati, sve priče padaju u vodu kad se brod pogleda iznutra. Visina salona od 190 centimetara, kuhinja i odvojeni WC s tušem, veliki ležaj u pramcu, te kabina za dvoje u krmi jaki su argumenti.

image
Delphia Nano s motorom košta 30 tisuća eura
Cropix

Uz takvu komfornu unutrašnjost s velikim staklenim plohama ide i lijepo složen svijetli namještaj s nizom dubokih pretinaca za stvari. Po lošem starom običaju, Poljaci pretjeruju sa štedljivošću, pa je najveća dopuštena snaga motora 25 konja za najveću brzinu od sedam čvorova. Izvanbrodski motor inače je vješto skriven ispod krmenog poklopca pa ne smeta u hodanju po širokoj i visokoj krmi s velikom platformom. Bočni prolazi također su veliki te vode do pramčanog sunčališta XXL veličine. Sve u svemu, puno broda za malo novca.

Titulu najpovoljnije kupnje dosad je imao poljski Balt Titanium 818. Uz nešto atraktivniji dizajn, njegova je najveća prednost mogućnost ugradnje snažnijih motora, kako dizelaša, tako i penti. U Biogradu je tako predstavljena bogato opremljena verzija sa špirunom, tendom i Suzukijem 90 za brzinu od 18 čvorova, vrijedna 55 tisuća eura.

Iznajmljivačkim vodama zaplovio je i slovenski Alfastreet 23. Projekt inovativnog električnog broda sa sklopivim tvrdim krovom poput kornjače sada je sveden na jednostavni gliser s kabinom i Yamahom 25 skrivenom ispod poklopca. Više nema atraktivnog krova ni bogato ukrašenog interijera, ali zato je cijena prepolovljena na 43 tisuće eura. Brodograditelji nude agencijama opremljen brod na mjesec dana za 4000 eura i sve preko toga ide u džep iznajmljivaču.

Motornjak za jedriličare

Optimus 575 naziv je modernog radnoga glisera izgrađenog u slovenskim Jesenicama. Mali škver Oceantec, specijaliziran za regatne brodove, s ovim modelom nudi motornjak po jedriličarskom ukusu, oštrog pramca i jednostavne koncepcije. Interijer je jednostavan i udoban za šest osoba. Motorni prostor integriran je u trup pa je s obje strane kvadratne krme prostor za siguran ulazak i izlazak iz mora.

image
Trup Optimusa 575 izrađen je u sendviču od pluta i PVC-a
Cropix

Trup izgrađen vakuumskom infuzijom u sendviču od pluta i PVC-a rezultirao je velikom čvrstoćom i težinom od 450 kilograma. To je jamstvo ekonomične plovidbe, a s dvije osobe i Yamahom 70 postiže čak 27 čvorova. Cijena osnovne verzije bez poreza je 10 tisuća eura, a u paketu s motorom i malo opreme 20 tisuća eura.

Sličnog je koncepta i Karnic Smart 1.55, novi model popularnog ciparskog brodogradilišta, napravljen na trupu vrlo uspješnog modela Open 1851. Zahvaljujući pametnom dizajnu i visokim bokovima u dimenzijama 5,65 x 2,3 metra, ima gotovo pet kvadrata slobodne radne površine za različite namjene. Zanimljiv je detalj što svaki dio poda ima poklopac s pripadajućim skladišnim prostorom.

Sve ovisi o izboru interijera, a može se odabrati krmena ili središnja, uska ili široka konzola, skiperska fotelja ili klupa, te razne kombinacije pramčane i bočnih klupa sa spremnicima. Zahvaljujući vakuumskoj infuziji, težina je, ovisno o opremi, od 500 do 550 kilograma. Najveći dopušteni motor je 115 konja, iako i s Yamahom 40/70 ide 28 čvorova. Cijena toga paketa do registracije je 125 tisuća kuna.

image
Karnic Smart 1.55 s Yamahom 40/70 košta 125 tisuća kuna
Cropix

Od Calafurije do Vegliature

Novost na našem tržištu je i Vegliatura 6, ligurski guc u produkciji zadarske tvrtke Intermare, nekadašnjeg direktora Donata Nenada Grozdanića. Njegov licencni prvijenac ljeto je proveo radno vozeći turiste duž obale, pa se na sajmu prodavao kao rabljen po cijeni od 24 tisuće eura. Sa Suzukijem 140 postiže 29 čvorova, a najekonomičniji je na 4000 okretaja, kad ide 20 čvorova i troši 16 litara na sat.

image
Vegliatura 6 u kitu košta 7 tisuća eura
Cropix

Klasični višenamjenski brodić dimenzija 6,30 x 2,35 metara može imati unutrašnji ili vanjski motor, ravnu ili pravu kabinu s tri ležaja i odvojenim WC-om i kuhinjom. Te ćemo verzije moći vidjeti kad dođu i prve narudžbe. Kome je tridesetak tisuća eura previše, može se odlučiti za kit verzije trupa već od 7000 eura.

Domaće favorite u klasi obiteljskih krstaša predvodila je Nautika 600 k, koju detaljnije predstavljamo u ovom broju Otvorenog mora. Dva metra visine u salonu, praktičan kokpit i visoka kabina napravljeni su po mjeri korpulentnijih nautičara. Gliserski dizajniran trup s Yamahom 40/70 dostiže čak 20 čvorova i u osnovnom paketu s motorom košta 20 tisuća eura. I Leidi 600 osvanuo je u malo osvježenom izdanju.

Izmijenjen trup sve je bliži čisto gliserskim vodama, što će se osjetiti na potrošnji, a i omogućiti ugradnju slabijih (jeftinijih) motora. U paketu s novim Suzukijem 150, cijena do registracije je 36 tisuća eura. S istim motorom stari je trup postizao 31 čvor, a sada je brzinomjer stigao do 37, uz puno bolju upravljivost pri većim brzinama. Uz to je povećana toaletna kabina, što će se svakako svidjeti ženskom dijelu publike.

Osvježenje u sajamskoj ponudi stiglo je sa Sicilije. Dvotrupac Lobby Cat, formata 5,24 x 2,5 m, težak je 450 kilograma i ima gaz od svega 20 centimetara. Na prvi pogled s niskim bokovima izgleda kao igračka, ali njegove su mogućnosti vrlo zanimljive. Osim primarne funkcije prijevoza putnika, dobro će se snaći u prijevozu tereta, te ribolovu. Može se naručiti u deplasmanskoj i gliserskoj verziji s centralnom konzolom ili stolom na njezinu mjestu, te s tri rasporeda klupa za sjedenje.

image
Lobby Cat sa Suzukijem 30 ide 15 čvorova
Cropix

Tenda se može staviti samo na krmu ili se na postolju od inoksa razvući cijelom dužinom broda. Za pristup iz mora ili s kopna otvoreni su prolazi s obje strane. Plovidba ovakvom platformom je zabavna, a s pentom od 25 konja dostiže 15 čvorova. Cijena s motorom je 16 tisuća eura.

Čarterska samogradnja

Zanimljiv katamaran predstavili su i Poljaci. Nawiatr N700K, dug sedam metara, ima širinu od 4,7 metara te sposobnost ploviti brzinom preko 20 čvorova. U trupovima su četiri ležaja dužine dva metra. Težina broda varira od 500 do 600 kilograma, ovisno o tome koristi li se vakuumska infuzija ili klasično valjanje. Prevozi se na trajleru u sklopljenom stanju, a sastavljanje i priprema jedara za more traje od dva do tri sata. Cijena broda s prikolicom je 27 tisuća eura.

U kategoriji jednotrupnih jedrilica najveća senzacija stigla je iz Dugopolja. Čarterska tvrtka Kufner napravila je hrabar iskorak i upustila se u malu brodogradnju. Zapravo, ne baš tako malu jer njihov D&D Kufner 54 ima 16,5 metara i 20 tona. Prvenstveno razmišljajući o potrebama i željama svojih dugogodišnjih gostiju, napravila je brod za vlastitu flotu, koja danas ima 70 plovila.

image
D&D Kufner 54 domaća je jahta vrijedna 300 tisuća eura
Cropix

Uz nekoliko primjeraka za sebe, friški brodograditelji žele i svojim kolegama ponuditi opremljen brod s pet kabina i četiri kupaonice za 245 tisuća eura + PDV. To je znatno niže od cijene sličnih modela poznatih brodogradilišta, ali pitanje je koliko je turistima važan imidž broda koji unajmljuju.

Uz veliki smještajni kapacitet i raskošan salon za 10 ljudi, puno se računa vodilo o jednostavnosti plovidbe jer je to parametar pri vrhu ljestvice prioriteta nautičara. Uz potpuno ravnu palubu korisne površine 40 kvadrata, prekrivenu tikovinom, vrijedi istaknuti široki kokpit i veliku sklopivu krmenu platformu. Uz jedra površine 138 kvadrata, drugi je pogon provjereni Yanmar snage 110 konja.

Oceanis u kitu

Biogradu kao srednjoeuropskoj prijestolnici čartera priznanje je odao i slovenski Elan sa svjetskom premijerom Impressiona 40. Njihov favorit u najtraženijoj klasi od 12 metara ponuđen je po akcijskoj cijeni od 118 tisuća eura + PDV. Kupcima su ponuđena četiri tlocrta s dvije i tri kabine i jednim ili dva toaletna prostora, te dva formata krmene platforme. Od detalja u unutrašnjosti vrijedi izdvojiti sklopivi navigacijski stol za bolju iskoristivost prostora, te još bolju završnu obradu.

image
Elan Impression 40 u Biogradu je imao svjetsku premijeru
Cropix

Do kraja godine očekuje se kraj privatizacije te državne kompanije, a plan proizvodnje za iduću godinu je 140 plovila. Jedno od organizacijskih rješenja je podjela kompanije na čarterski (Impression) i performance segment. Najveći svjetski proizvođač, grupa Beneteau, nema takvih problema. Njihova razmišljanja usmjerena su na inovacije i dizajn. Tako je izložen nagrađeni Oceanis 38, čarterski brod s vlasničkim potencijalom.

image
Beneteau Oceanis 38 može se kupiti u kitu
Cropix

Naime, njega je moguće naručiti samo s jednom kabinom i krmenim kabinama kao spremištem. Taj Daily paket ima osnovnu cijenu od 95 tisuća eura + PDV, što je 35 tisuća manje od kompletne verzije za čarter. Iako to nije bila namjera proizvođača, tko želi, može u vlastitoj režiji urediti kabine i uštedjeti lijepe novce. Jedan od zanimljivih detalja na Oceanisu je pregrada između salona i vlasničke kabine koja se po potrebi može skinuti za sat vremena.

U čarterskom svijetu već nekoliko godina dobro kotiraju i modeli s malo sportskijim ambicijama koji se lakše mogu iznajmiti izvan glavne sezone. Jedan od takvih je Bavaria 41 S, nasljednik stopu kraćeg modela s kojim su uspješno odrađene mnoge biogradske regate. Iako su trup i palubna oprema prilagođeni brzom manevriranju, u unutrašnjosti je zadržana visoka razina komfora s tri kabine i dva WC-a. Primjetan je kontinuirani napredak u kvaliteti drva i završnoj obradi, dok je cijena zadržana na konkurentnih 142 tisuće eura + PDV.

Francuski škver s pola stoljeća tradicije Dufour u Biogradu je predstavljen s dvama novim modelima 410 i 500 Grand Large. Oni su se cijenom i bogatstvom opreme pozicionirali malo više pa njihov manji model s dvije kabine bez poreza počinje od 150 tisuća eura, dok veći košta 100 tisuća eura više. U toj je klasi vrlo konkurentna Delphia 47 predstavljena u verziji s četiri kabine, iako se može naručiti i verzija s pet kabina. Najveća jedrilica iz poljske produkcije dužine 15 metara prodaje se već od 200 tisuća eura + PDV.

U čarteru su uspješne i motorne jahte te dužine. Jedan od brodova koji je ovoga ljeta napravio puno tjedana je Azimut Magellano 43, jedna od najnaprednijih jahti današnjice. Uz vrhunski komfor u unutrašnjosti i na gornjem mostu, trup je napravljen za ekonomično krstarenje na manjim brzinama, ali i impresivnu stabilnost pri maksimalnoj brzini od 22 čvora. Cijena broda s dva Cumminsa snage po 355 KS je 470 tisuća eura + PDV.

Domaće gume

Po mišljenju mnogih, najljepši brod sajma stigao je iz Finske. Targa 32, u verziji s gornjim mostom, obiljem tikovine i dvije Volvo Pente snage 400 konja, u stanju je boriti se s najtežim vremenskim uvjetima. Uskoro ćemo je detaljnije predstaviti na stranicama Otvorenog mora, a spomenimo samo da je osnovna cijena 400 tisuća eura, dok je najveća brzina 44 čvora.

Među izloženim gumenjacima dva su noviteta domaćih proizvođača. Bura 9.5 najveći je model ikada izišao iz te radionice, po uzoru na talijanske pneumatske krstarice ima komfornu kabinu i kokpit zaštićen velikim hard topom. U pitanju je prototip pa još mnogo detalja nije razrađeno, ali određena je cijena od 55 tisuća eura, bez poreza i motora.

image
Bura 9.5 trenutno je najveći hrvatski gumenjak
Cropix

Svjetlo dana ugledala je i Barracuda 500, model nastao produženjem uspješne 470-ice. Lagani i svestrani gumenjak s Hondom 100 postigao je na testu 42 čvora, o čemu ćemo detaljnije izvijestiti u jednom od idućih izdanja. Cijena toga paketa do registracije je 190 tisuća kuna.

image
Barracuda 500 brz je i svestran gumenjak
Cropix
Grupnom kupnjom do jeftinije Salone 44


Zlatno doba čarterskog biznisa, kad se cijeli brod moglo isplatiti u par godina iznajmljivanja, davno je prošlo. Nezasitni vlasnici marina visokim cijenama vezova čarterašima uzimaju najveći dio profita, tako da se za isplativost ulaganja morate dobro potruditi.

Jedno od mogućih rješenja je grupna kupnja, kojom se od brodograditelja, banaka i svih uključenih može izvući maksimalni popust. Ante Ćurković iz tvrtke Sol navis pripremio je flotu od 12 jedrilica s kojom investitorima jamči najbolje uvjete na tržištu i povrat ulaganja od čak 11 posto godišnje.

– Kamata na štednju sve je manja i manja, uskoro stiže i porez na štednju, a leasing kuće nude novac s kamatom već od pet posto, pa je razumljiv interes za ovakav projekt. AD brodovi ponudili su nam potpuno opremljenu Salonu 44 s četiri kabine i dva WC-a za 172 tisuće eura + PDV, odnosno 40 posto ispod cijene.

Flotom će upravljati njihova sestrinska tvrtka Salona Charter, koja s istim modelima ima preko 20 tjedana godišnje popunjenosti, što jamči siguran povrat investicije za pet do sedam godina. Moja tvrtka Sol Navis također će sudjelovati u bukingu, a s ovakvom flotom One Design jedrilica puno se lakše mogu organizirati poslovne regate izvan sezone. Nakon svega vlasnicima ostaje brod koji će u najgorem scenariju vrijediti 100 tisuća eura – tvrdi Ćurković.

Preduvjet za cijelu priču su kreditna sposobnost pojedinca ili tvrtke, učešće od 30 posto, te desetak tisuća eura godišnjih troškova vezarine, servisa i osiguranja.

Mreža dnevnih iznajmljivača


Neumorni inovator u području nautičkih usluga, porečki Yacht Pool International, i ove je godine predstavio novi proizvod. Riječ je o projektu i internetskoj stranici Rent a Boat in Croatia koja objedinjuje ponudu uglavnom dnevnih iznajmljivača manjih motornih plovila duž Jadrana.

Pretpostavlja se da je na Jadranu aktivno oko tisuću raznih vrsta plovila, svako sa svojim vlasnikom i brojem mobitela. Kako bi se nautičkim turistima olakšala potraga za odgovarajućim plovilom i pojednostavio proces rezervacije i plaćanja, Marijan Dželalija je osmislio internetsku stranicu na kojoj će se u par klikova moći pretražiti cijela baza.

Zasad je unutra samo pedesetak plovila jer svako mora ispunjavati stroge kriterije Yacht Poolove poslovne filozofije. Uplata će biti zaštićena jamstvom kako korisnici ne bi ostali bez unaprijed plaćene usluge.

Za vlasnike plovila koji razmišljaju o priključivanju mreži vrijedi spomenuti kako je partner projekta njemački ADAC koji ima 18 milijuna članova, pa će informacijama o dostupnim brodovima biti plasirana na najbolji mogući način.

24. prosinac 2024 04:13