Iako se periodično na svjetskom tržištu pojavi neka nova tvrtka koja kupcima nudi dizelske izvanbrodske motore, činjenica jest kako ova vrsta penti do današnjih dana nije dosegnula masovnu prodaju. Ranije se opravdano pričalo kako dizelaši proizvode veće vibracije, te su dvaput skuplji i triput teži od benzinaca iste snage.
Međutim, bez obzira što je razvoj tehnologije donio određene promjene po tom pitanju, odaziv kupaca je na globalnoj razini i dalje ostao vrlo skroman. Sudeći prema dosadašnjim iskustvima iz prošlosti, dizelske pente još dugo neće ugroziti primat popularnih benzinaca čija se potrošnja, kao važan faktor ukupne kalkulacije, neprestano smanjuje primjenom sve suvremenijih tehnologija.
Modificirani GM motor
Unatoč svemu što se do sada događalo u toj kategoriji, švedska tvrtka Oxe Diesel nadavno je s puno optimizma u tržišni uspjeh predstavila svoj novi istoimeni izvanbrodski motor. Riječ je o modificiranom 2-litrenom turbodizelskom motoru američkog General Motorsa koji je kvalitetu već dokazao, budući da se ugrađuje u automobil Opel Insignia (Vauxhall Insignia na britanskom tržištu). Švedi navode kako je njihov Oxe prvi serijski motor od 200 KS i obećavaju da će na europsko tržište stići u prvoj polovini 2015. godine.
Četverocilindraš s turbopunjačem u automobilskim verzijama ima snagu od 140 do 195 konja, ali je Oxe za plovila izabrao tjuniranu inačicu od 200 KS. Za razliku od velikih V6 benzinaca, Švedi su se odlučili za horizontalno postavljanje motora radi nužne uštede prostora. To je u svakom slučaju mudar potez kakvim se uostalom služi njemački Porsche u svojim 6-cilindričnim bokser motorima koji su niskog profila, lagani i kompaktni.
Lakši servis
Horizontalno postavljanje bloka olakšava servis, ali uvjetuje prijenos snage preko zupčanog remena u hidraulički mjenjač smješten, naravno, s donje strane. Drugi remen povezuje mjenjač s osovinom propelera što je, tvrde Švedi, razlog poboljšanja performansi i smanjenja potrošnje.
Oxe Diesel motori će biti ponuđeni s tri dužine osovine – 50,7, 63,4 i 76 cm, dok će im, ovisno o tome, težina varirati od 280 do 320 kg. Istini za volju, Suzukijev DF V6 benzinac jednake snage od 200 KS teži od 25-30 kg manje, ali je razlika, barem u toj klasi, ipak prihvatljiva.
Također je bitno da Oxe udovoljava novim Tier 3 ekološkim standardima, a servisni interval je predviđen svakih 200 sati rada. Kada se radi o zahtjevnoj komercijalnoj uporabi, generalka se treba raditi na 2000 sati rada. Predviđeni vijek trajanja mu je prema službenim informacijama proizvođača od 6000 do 9000 radnih sati, odnosno 10 godina.
Cijena se čeka
Još nije poznato koliko će koštati švedski motor s GM srcem, ali je sigurno da neće biti jeftin, nego osjetno skuplji od benzinaca iste snage. Štoviše, prema nekim prognozama cijena će mu biti u rangu ugradbenog 2.4-litarskog Volva D3 od 200 KS.
Motor će imati maksimalni okretni moment od 350 Nm, ali Švedi još ne navode na kojem broju okretaja u minuti. S druge strane, to je vrlo dobar rezultat kada se uzme u obzir da spomenuti Volvo D3 ostvaruje 420 Nm na 2000 điri. Bit će također zanimljivo vidjeti kako je u stroju s 4 cilindra riješen problem buke i vibracija kako bi plovidba bila što ugodnija.
Ovaj L4 motor obujma 2 litre ima turbopunjač s intercoolerom i alternator od 200 A, s time da će kupcima na raspolaganju stajati više verzija propelera. Bitna stavka cijele priče je i potrošnja za koju Švedi tvrde kako na krstarećoj brzini potrošnja neće prelaziti 22 litre na sat.
Bude li uistinu tolika, vlasnik će dosta uštedjeti s obzirom na to da četverotaktni benzinci od 200 KS krstereći piju oko 42 litre svakoga sata. Pri punom gasu Oxe Diesel trošit će pak 41 litru nafte, a benzinske pente od 200 KS oko 71 litru goriva. Osim toga, održavanje će biti čak malo jeftinije nego kada su benzinci u pitanju.