stdClass Object ( [id] => 1224531 [title] => Što učiniti s dotrajalim plastičnim brodovima? Njihova najveća kvaliteta istovremeno je i najveći nedostatak... [alias] => sto-uciniti-s-dotrajalim-plasticnim-brodovima-njihova-najveca-kvaliteta-istovremeno-je-i-najveci-nedostatak [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

U prijašnjim vremenima ljudi su se znali riješiti isluženih brodova – spaljivali su ih, često ritualno, kao što o Svetom Nikoli, blagdanu sveca zaštitnika pomoraca, Komižani imaju običaj veliku vatru zapaliti od ižetog drva olupina kojima je vrijeme već ogoljelo rebra kobilice.

No ništa slično ni slučajno se ne bi smjelo napraviti s brodovima novijeg doba, sagrađenima od stakloplastike: u dim i čestice prašine pretvorili bi se mnogi opasni sastojci - smole, boje, otapala… - na štetu ljudi i okoliša.

Više od sedam milijuna plovila, većim dijelom onih do osam metara dužine, čini europsku flotu brodova za odmor i uživanje u slobodnom vremenu, od kojih ih je 95 posto načinjeno od stakloplastike, vlaknima staklene vune impregniranih poliestera.

Deset posto za otpis

U svjetskim razmjerima, prema podacima nautičke udruge ICOMIA (International Council of Marine Industry Association), takvih je plovila oko 25 milijuna, od čega ih, procjenjuje se, oko 10 posto više nije u regularnoj upotrebi.

U Hrvatskoj je brodova koji služe za odmor i rekreaciju više od 110 tisuća, a omjer stakloplastičnih među njima otprilike je isti kao u Europi i svijetu, iznad 90 posto. Računa se da je prosječan životni vijek broda između 20 i 25 godina. To se, međutim, ne odnosi na plovila izrađena od stakloplastike.

Vlaknima ojačana plastika, FBR (Fibre-renforced plastic, Fibre-reinforced polymer) ili GRP (Glass-reinforced plastic), odnosno stakloplastika, kod nas prema engleskom nazivu zvana još i fiberglas, lagan je, postojan, čvrst i vrlo trajan materijal, pristupačne cijene i niskih troškova održavanja, otporan na koroziju, na niske i visoke temperature; toplinski izolira, lako se oblikuje, jednostavno popravlja.

Zbog takvih karakteristika, uključujući i to što je najveći dio materijala od kojih se stakloplastika izrađuje nerazgradiv u prirodi, brodovi od fiberglasa zapravo mogu, kako im tepaju poznavatelji, trajati vječno.

Trajnost materijala

Vječno, međutim, ipak ne traju, iz različitih razloga, a trajnost kao njihova najveća kvaliteta istovremeno je, kako se pokazuje, i najveći nedostatak ovakvih brodova, s obzirom da otvara pitanje kako ih najefikasnije zbrinuti nakon što se okonča njihovo korištenje u primarnoj funkciji – plovidbi.

Proizvodnja plovila od stakloplastike u Europi je započela još šezdesetih, a buknula sedamdesetih godina. U Hrvatskoj je proizvodnja počela sedamdesetih, no zamah je uhvatila osamdesetih godina prošloga stoljeća. Zbog trajnosti materijala od kojih su izgrađeni, problem dotrajalosti takvih brodova, a time i potrebe da ih se na odgovarajući način zbrine, dugo nije postojao u razmjerima koji bi tražili sustavno rješenje.

No i to polako dolazi na red – vrijeme prolazi i različiti razlozi sve više poliesterskih brodova izbacuju iz igre. Procjenjuje se da se zbog zastarjelosti oko dva posto svih postojećih brodova izvuče iz uporabe svake godine, što za posljedicu ima problem rastavljanja i zbrinjavanja plovila koja prosječno imaju 1300 kilograma stakloplastike.

Ostavljeni na suhom

Zašto vječni brodovi postaju otpad koji se sve više gomila?

Kaštelanski poduzetnik Davor Matić objašnjava kako samo neodržavanje može skratiti životni vijek plastičnih brodova. Za prve brodove koji su od stakloplastike izrađeni u njegovoj tvrtki Damor nakon što ju je osnovao 1985. godine, kaže da su i danas u istom stanju.

Brod se može dograđivati, popravljati – osim ako to netko ne želi činiti, zbog čega brodovi propadaju i prestaju služiti svojoj osnovnoj svrsi, ostavljeni na koncu negdje uz kraj. Skinutih oznaka, napušteni, prestaju biti briga svojih vlasnika, i postaju briga vlasnika terena na kojemu su ostavljeni, upozorava Matić.

Neodržavanje kao uzrok skraćivanja životnog vijeka plastičnog broda samo je dio priče. Na konferenciji o budućnosti recikliranja brodova održanoj prošle godine u Amsterdamu izneseno je da, kao posljedica ekonomske krize koja je zahvatila svijet, raste broj vlasnika koji brodove jednostavno ostavljaju po marinama, zajedno s njima ostavljajući i problem njihova zbrinjavanja.

U mnogim zemljama troškovi održavanja postaju veći od vrijednosti samog plovila, što vlasnike demotivira da zadrže brod. Uostalom, i po domaćim lučicama, obalama, čak i dvorištima može se vidjeti otpisane brodove od fiberglasa.

Ukratko – sve upućuje na to da će problem rasti, da će se sve više marina širom svijeta suočavati s pitanjem kako u budućnosti plastične brodove zbrinuti na održiv način. Za razliku od automobilske industrije, poželjan model kružne ekonomije proizvedi-upotrijebi-vrati, praktički bez otpadnog materijala, u pomorskoj industriji ozbiljno kasni s razradom, uspostavljanjem i primjenom, a razlozi tome su, među ostalim, što je riječ o manjem sektoru i manjim kompanijama (u usporedbi s automobilskima), kao i niskoj vrijednosti otpada od stakloplastike (u odnosu na metal, primjerice).

Rastavljanje i reciklaža

Problem otpadnih plastičnih brodova je, u svakom slučaju, prepoznat, no na pitanja koja otvara – kako sustavno zbrinjavati dotrajala i napuštena plovila od fiberglasa, tko bi se tim problemom trebao pozabaviti i tko bi to od onih na koje se problem odnosi (vlasnici, proizvođači, marine, tvrtke koje se bave otpadom itd.) na koncu trebao platiti – cjelovitih odgovora još uvijek nema.

---

image

Nakon godina nemara ulaganje se ne isplati

Arhiva/Cropix
---

Europska unija je od 2013. do 2015. godine financirala i provela zanimljiv projekt nazvan Boat Digest (Boat Dismantling Insight by Generating Environmental and Safety Training), baš kako bi se proučio ovaj problem i razmotrila moguća rješenja, odnosno kako bi se proučile dobre prakse rastavljanja i recikliranja brodova, kao i napravila inventura postrojenja širom Europe koja se time bave. Pobrojano je 49 tvrtki, najviše njih u Španjolskoj i Francuskoj, a ima ih još u Nizozemskoj, Švedskoj, Velikoj Britaniji, Italiji i Finskoj. Na području Hrvatske nije označena ni jedna.

Još ranije, od 2010. do 2012. godine provođen je projekt Boat Cycle kojemu je cilj bio smanjiti utjecaj nautičke industrije na okoliš kroz razvoj novih metoda postupanja, upravljanja i obnavljanja plovila na kraju njihova vijeka.

No, osim smjernica, sugestija, prijedloga i sličnog, zapravo još uvijek u Europi ne postoji sustav upravljanja i raspolaganja dotrajalim brodovima koji bi se jasnim, obvezujućim pravilima odnosio na proizvođače, vlasnike i nautički sektor općenito.

Uz to, bez odgovora i dalje ostaje pitanje tko bi zbrinjavanje plastičnih brodova platio.

Trošak po volumenu

EBA, European Boating Association, navodi podatke prema kojima prosječan trošak rastavljanja sedam metara dugog broda iznosi oko 800 eura; za brodove od 10 do 12 metara taj trošak raste na oko 1500, te na više od 15.000 eura za brodove iznad 15 metara (uz napomenu da trošak ne raste prema dužini, nego volumenu broda, kao i kompleksnosti većih brodova).

Navode dalje kako su predlagana rješenja da trošak zbrinjavanja dotrajalih ili napuštenih brodova snose vlasnici, no mnogi od njih – ako im se i uđe u trag – taj trošak ne mogu podnijeti, a za razliku od vlasnika čeličnih brodova, ne mogu računati ni da će vrijednost otpadnog materijala pokriti trošak zbrinjavanja broda.

Koncept koji se smatra potentnim uključuje proširenu odgovornost proizvođača koji bi se obvezao da preuzme i zbrine dotrajali proizvod. No i to je skopčano s više problema – ne samo što bi njihova proširena odgovornost proširila i troškove životnog ciklusa broda, nego mnogi proizvođači često prestaju postojati i poslovati puno prije isteka roka trajanja broda.

Kružna ekonomija

Naglašava se, međutim, da u nedostatku pravnih ili regulatornih instrumenata u Europi koji bi zahtijevali recikliranje ili pravilno zbrinjavanje napuštenih rekreacijskih plovila, maritimna industrija mora početi razvijati strategije recikliranja brodova slične onima kakve su već razvijene u autoindustriji, ugrađujući ih već u dizajniranje i proizvodnju svih novih brodova. Također, morale bi se uskladiti i različite nacionalne mjere zbrinjavanja dotrajalih i napuštenih brodova.

Konačno, navodi se kako Europska komisija počinje na ovu problematiku gledati kao na pitanje u sklopu kružne ekonomije, a njezina budućnost može ovisiti o onome što EU poduzme u nadolazećim godinama.

Što se Hrvatske tiče, kako ne postoji sustav prikupljanja otpadnih brodova, ne postoji ni sustav njihova kvalitetnog zbrinjavanja. U Planu gospodarenja otpadom za razdoblje 2016.-2022. navedeno je kako trenutačno ne postoje službeni podaci niti zadovoljavajuće procjene vezano za količine otpadnih brodova u Hrvatskoj.

Iako spada u posebne kategorije otpada, sustav gospodarenja otpadnim brodovima (kao ni biootpadom niti morskim otpadom) nije uspostavljen. Ipak, zacrtano je poticanje izgradnje i opremanja postrojenja za obradu otpadnih brodova, i to na lokacijama gdje se već nalazi dio postojeće infrastrukture (brodogradilište Viktor Lenac u Rijeci, škver u Kraljevici...).

Opasni otpad

No i tamo gdje se spominju otpadni brodovi, ne specificiraju se materijali od kojih su brodovi izrađeni.

Dr. sc. Merica Pletikosić, voditeljica Odjela za zaštitu okoliša u tvrtki Cemex Hrvatska, naglašava kako su, prema Katalogu otpada RH, otpadni brodovi opasni otpad. Mogu, naime, biti svrstani pod brojem koji označava staklo, plastiku i drvo koji sadrže ili su onečišćeni opasnim tvarima, te broj koji označava boje, tinte ljepila i smole koje sadrže opasne tvari. Radi se o brojevima označenima zvjezdicom, što znači da se radi o opasnom otpadu.

U RH ne postoji postrojenje u kojemu bi se brodovi od stakloplastike mogli zbrinuti na način da ih se termički obradi, odnosno upotrijebi kao zamjensko gorivo; postojeća postrojenja u sastavu cementne industrije, rafinerija, elektrana, toplana i slično, prema dostupnim podacima, kaže naša sugovornica, ne planiraju u svom proizvodnom procesu koristiti stakloplastiku kao zamjensko gorivo, budući da kao opasni otpad nije prihvatljiva za tehnološke procese.

Obveza zbrinjavanja

Iako se, dakle, u Europi i svijetu stvara kritična masa potrebe da se stvore zakonski okviri i održiv sustav tretiranja otpisanih stakloplastičnih brodova, još uvijek je to siva zona u kojoj se problem rješava sporadično i lokalno, na različit način od države do države.

Što se Hrvatske tiče, sustav, dakle, uopće ne postoji, nitko nema nikakvih čvrstih obaveza prema zbrinjavanju otpadnih plastičnih brodova.

Problem, doduše, kod nas još uvijek nije ni baš jako izražen, ali s obzirom na to da su trendovi uočeni, te s obzirom na to da je Jadransko more sve snažniji nautički mamac i da njime plovi sve više brodova za odmor, užitak i rekreaciju načinjenih od sintetičkih materijala, nema sumnje da će nam pitanje zbrinjavanja stakloplastike već sutra pokucati na vrata.

---

BRODOVI IDU U BETON

Tri su načina, općenito govoreći, zbrinjavanja stakloplastike – odlaganje na deponije, što je najlošija, no najčešće korištena opcija (i) u Hrvatskoj, gdje usitnjeni fiberglas najčešće završi u masi komunalnog otpada, zatim spaljivanje u spalionicama uz prethodno usitnjavanje i mljevenje plastike, te recikliranje, što se smatra budućnošću zbrinjavanja ovoga materijala. Ta budućnost, ipak, još nije došla na velika vrata, iako se mnogi bave njezinim požurivanjem.

Primjera radi, danska tvrtka Fiberline Composites za proizvodnju stakloplastike tražila je način kako zbrinuti stakloplastiku nakon isteka vijeka trajanja, a prije nekoliko godina pronašla ga je u suradnji s dvjema njemačkim kompanijama.

Tvrtka Zajons specijalizirana je za pretvaranje otpada u alternativna goriva za industriju; stakloplastiku melju prilagođavajući kalorijsku vrijednost dodavanjem drugih vrsta recikliranih materijala, pa to šalju tvornicama Holcima za proizvodnju cementa.

S tisuću tona stakloplastike uštedi se 450 tona ugljena, 200 tona vapnenca, 200 tona pijeska i 150 tona aluminijeva oksida (glinice). Danci tvrde da ovakva reciklaža ne proizvodi prašinu, pepeo niti bilo kakav drugi ostatak.

---

---

PROCES RAZGRADNJE

U okviru europskog projekta Boat Cycle, u Kataloniji je prije nekoliko godina na pet brodova različitih dužina provedeno eksperimentalno zbrinjavanje, neka vrsta kontroliranog iskustva.

Prva faza uključivala je lociranje i identifikaciju broda, potom transport do centara za recikliranje, te, finalno, proces razgradnje broda koji je počinjao dekontaminacijom (uklanjanjem ulja, goriva, tekućina, baterija, freona iz hladnjaka...), nastavljao se postupkom odvajanja i sortiranja dijelova koji se mogu ponovno koristiti (uz napomenu da je vrijednost rabljenih nautičkih dijelova vrlo niska, a njihova prodaja otežana jer nema odgovarajućeg tržišnog ni distribucijskog sustava).

Dalje se s broda skida elektronički materijal, kablovi, sklopovi, ploče, plastična kućišta raznih vrsta, kao i pjena, navlake, poklopci, cerade i slično. Od onog što je ostalo 85 posto je činila stakloplastika trupa broda, spremljena u posebne kontejnere i odvezena na deponij.

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ipak ne žive vječno [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => ipak ne žive vječno 0 10750 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2016-07-19 11:10:57 [created_by] => 3262 [created_by_alias] => Lidija Gnjidić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-09-15 09:30:03 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2022-09-15 09:21:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 44 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2016\/07\/19\/7827272.jpg","\/images\/slike\/2016\/07\/19\/7827271.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Arhiva\/Cropix","Arhiva\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Zub vremena najvi\u0161e poga\u0111a plastificirane drvene brodice<\/p>","

Nakon godina nemara ulaganje se ne isplati<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1277","hd_7827272_1920.jpg":"1920x1080","k_7827272_1280.jpg":"1280x1280","k_7827272_1024.jpg":"1024x1024","k_7827272_640.jpg":"640x640","k_7827272_480.jpg":"480x480","k_7827272_340.jpg":"340x340","k_7827272_220.jpg":"220x220","o_7827272_1280.jpg":"1280x851","o_7827272_1024.jpg":"1024x681","o_7827272_640.jpg":"640x425","o_7827272_480.jpg":"480x319","o_7827272_340.jpg":"340x226","o_7827272_220.jpg":"220x146","h_7827272_1280.jpg":"1280x854","h_7827272_1024.jpg":"1024x683","h_7827272_640.jpg":"640x427","h_7827272_480.jpg":"480x320","h_7827272_340.jpg":"340x227","h_7827272_220.jpg":"220x147","pp_7827272_1280.jpg":"1280x1628","pp_7827272_1024.jpg":"1024x1303","pp_7827272_640.jpg":"640x814","pp_7827272_480.jpg":"480x611","pp_7827272_340.jpg":"340x432","pp_7827272_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1277","hd_7827271_1920.jpg":"1920x1080","k_7827271_1280.jpg":"1280x1280","k_7827271_1024.jpg":"1024x1024","k_7827271_640.jpg":"640x640","k_7827271_480.jpg":"480x480","k_7827271_340.jpg":"340x340","k_7827271_220.jpg":"220x220","o_7827271_1280.jpg":"1280x851","o_7827271_1024.jpg":"1024x681","o_7827271_640.jpg":"640x425","o_7827271_480.jpg":"480x319","o_7827271_340.jpg":"340x226","o_7827271_220.jpg":"220x146","h_7827271_1280.jpg":"1280x854","h_7827271_1024.jpg":"1024x683","h_7827271_640.jpg":"640x427","h_7827271_480.jpg":"480x320","h_7827271_340.jpg":"340x227","h_7827271_220.jpg":"220x147","pp_7827271_1280.jpg":"1280x1628","pp_7827271_1024.jpg":"1024x1303","pp_7827271_640.jpg":"640x814","pp_7827271_480.jpg":"480x611","pp_7827271_340.jpg":"340x432","pp_7827271_220.jpg":"220x280"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4543802 Threads: 4 Questions: 149010942 Slow queries: 63570 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4430995 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/sto-uciniti-s-dotrajalim-plasticnim-brodovima-njihova-najveca-kvaliteta-istovremeno-je-i-najveci-nedostatak-1224531 [printLink] => /om/nautika/sto-uciniti-s-dotrajalim-plasticnim-brodovima-njihova-najveca-kvaliteta-istovremeno-je-i-najveci-nedostatak-1224531?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 690866 [name] => plastični brodovi [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-09-15 11:30:17 [main_article_id] => 0 [alias] => plasticni-brodovi [link] => /tag/plasticni-brodovi ) [1] => stdClass Object ( [id] => 648562 [name] => stakloplastika [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-09-06 11:19:12 [main_article_id] => 0 [alias] => stakloplastika [link] => /tag/stakloplastika ) [2] => stdClass Object ( [id] => 690867 [name] => brodovi od plastike [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-09-15 11:30:17 [main_article_id] => 0 [alias] => brodovi-od-plastike [link] => /tag/brodovi-od-plastike ) [3] => stdClass Object ( [id] => 690868 [name] => recikliranje brodova [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-09-15 11:30:17 [main_article_id] => 0 [alias] => recikliranje-brodova [link] => /tag/recikliranje-brodova ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ipak ne žive vječno [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Što učiniti s dotrajalim plastičnim brodovima? Njihova najveća kvaliteta istovremeno je i najveći nedostatak... [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3262 [name] => Gordan Jelavić [username] => gordan.jelavic [email] => gordan.jelavic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$pjw9/C5Oziy8qZrqHobR7OT3fv5kb/rIGrGqNLgCe25ow8rbnNDcy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/gordan-jelavic-3262 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1776 [gender] => m [description] => [image] => 1776.jpeg [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1776.jpeg ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/07/19/7827272.jpg [galleryCount] => 2 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Arhiva/Cropix [mainImageDesc] =>

Zub vremena najviše pogađa plastificirane drvene brodice

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/07/19/7827272.jpg [title] => Arhiva/Cropix

Zub vremena najviše pogađa plastificirane drvene brodice

) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2016/07/19/7827271.jpg [title] => Arhiva/Cropix

Nakon godina nemara ulaganje se ne isplati

) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

U prijašnjim vremenima ljudi su se znali riješiti isluženih brodova – spaljivali su ih, često ritualno, kao što o Svetom Nikoli, blagdanu sveca zaštitnika pomoraca, Komižani imaju običaj veliku vatru zapaliti od ižetog drva olupina kojima je vrijeme već ogoljelo rebra kobilice.

No ništa slično ni slučajno se ne bi smjelo napraviti s brodovima novijeg doba, sagrađenima od stakloplastike: u dim i čestice prašine pretvorili bi se mnogi opasni sastojci - smole, boje, otapala… - na štetu ljudi i okoliša.

Više od sedam milijuna plovila, većim dijelom onih do osam metara dužine, čini europsku flotu brodova za odmor i uživanje u slobodnom vremenu, od kojih ih je 95 posto načinjeno od stakloplastike, vlaknima staklene vune impregniranih poliestera.

Deset posto za otpis

U svjetskim razmjerima, prema podacima nautičke udruge ICOMIA (International Council of Marine Industry Association), takvih je plovila oko 25 milijuna, od čega ih, procjenjuje se, oko 10 posto više nije u regularnoj upotrebi.

U Hrvatskoj je brodova koji služe za odmor i rekreaciju više od 110 tisuća, a omjer stakloplastičnih među njima otprilike je isti kao u Europi i svijetu, iznad 90 posto. Računa se da je prosječan životni vijek broda između 20 i 25 godina. To se, međutim, ne odnosi na plovila izrađena od stakloplastike.

Vlaknima ojačana plastika, FBR (Fibre-renforced plastic, Fibre-reinforced polymer) ili GRP (Glass-reinforced plastic), odnosno stakloplastika, kod nas prema engleskom nazivu zvana još i fiberglas, lagan je, postojan, čvrst i vrlo trajan materijal, pristupačne cijene i niskih troškova održavanja, otporan na koroziju, na niske i visoke temperature; toplinski izolira, lako se oblikuje, jednostavno popravlja.

Zbog takvih karakteristika, uključujući i to što je najveći dio materijala od kojih se stakloplastika izrađuje nerazgradiv u prirodi, brodovi od fiberglasa zapravo mogu, kako im tepaju poznavatelji, trajati vječno.

Trajnost materijala

Vječno, međutim, ipak ne traju, iz različitih razloga, a trajnost kao njihova najveća kvaliteta istovremeno je, kako se pokazuje, i najveći nedostatak ovakvih brodova, s obzirom da otvara pitanje kako ih najefikasnije zbrinuti nakon što se okonča njihovo korištenje u primarnoj funkciji – plovidbi.

Proizvodnja plovila od stakloplastike u Europi je započela još šezdesetih, a buknula sedamdesetih godina. U Hrvatskoj je proizvodnja počela sedamdesetih, no zamah je uhvatila osamdesetih godina prošloga stoljeća. Zbog trajnosti materijala od kojih su izgrađeni, problem dotrajalosti takvih brodova, a time i potrebe da ih se na odgovarajući način zbrine, dugo nije postojao u razmjerima koji bi tražili sustavno rješenje.

No i to polako dolazi na red – vrijeme prolazi i različiti razlozi sve više poliesterskih brodova izbacuju iz igre. Procjenjuje se da se zbog zastarjelosti oko dva posto svih postojećih brodova izvuče iz uporabe svake godine, što za posljedicu ima problem rastavljanja i zbrinjavanja plovila koja prosječno imaju 1300 kilograma stakloplastike.

Ostavljeni na suhom

Zašto vječni brodovi postaju otpad koji se sve više gomila?

Kaštelanski poduzetnik Davor Matić objašnjava kako samo neodržavanje može skratiti životni vijek plastičnih brodova. Za prve brodove koji su od stakloplastike izrađeni u njegovoj tvrtki Damor nakon što ju je osnovao 1985. godine, kaže da su i danas u istom stanju.

Brod se može dograđivati, popravljati – osim ako to netko ne želi činiti, zbog čega brodovi propadaju i prestaju služiti svojoj osnovnoj svrsi, ostavljeni na koncu negdje uz kraj. Skinutih oznaka, napušteni, prestaju biti briga svojih vlasnika, i postaju briga vlasnika terena na kojemu su ostavljeni, upozorava Matić.

Neodržavanje kao uzrok skraćivanja životnog vijeka plastičnog broda samo je dio priče. Na konferenciji o budućnosti recikliranja brodova održanoj prošle godine u Amsterdamu izneseno je da, kao posljedica ekonomske krize koja je zahvatila svijet, raste broj vlasnika koji brodove jednostavno ostavljaju po marinama, zajedno s njima ostavljajući i problem njihova zbrinjavanja.

U mnogim zemljama troškovi održavanja postaju veći od vrijednosti samog plovila, što vlasnike demotivira da zadrže brod. Uostalom, i po domaćim lučicama, obalama, čak i dvorištima može se vidjeti otpisane brodove od fiberglasa.

Ukratko – sve upućuje na to da će problem rasti, da će se sve više marina širom svijeta suočavati s pitanjem kako u budućnosti plastične brodove zbrinuti na održiv način. Za razliku od automobilske industrije, poželjan model kružne ekonomije proizvedi-upotrijebi-vrati, praktički bez otpadnog materijala, u pomorskoj industriji ozbiljno kasni s razradom, uspostavljanjem i primjenom, a razlozi tome su, među ostalim, što je riječ o manjem sektoru i manjim kompanijama (u usporedbi s automobilskima), kao i niskoj vrijednosti otpada od stakloplastike (u odnosu na metal, primjerice).

Rastavljanje i reciklaža

Problem otpadnih plastičnih brodova je, u svakom slučaju, prepoznat, no na pitanja koja otvara – kako sustavno zbrinjavati dotrajala i napuštena plovila od fiberglasa, tko bi se tim problemom trebao pozabaviti i tko bi to od onih na koje se problem odnosi (vlasnici, proizvođači, marine, tvrtke koje se bave otpadom itd.) na koncu trebao platiti – cjelovitih odgovora još uvijek nema.

---

image

Nakon godina nemara ulaganje se ne isplati

Arhiva/Cropix
---

Europska unija je od 2013. do 2015. godine financirala i provela zanimljiv projekt nazvan Boat Digest (Boat Dismantling Insight by Generating Environmental and Safety Training), baš kako bi se proučio ovaj problem i razmotrila moguća rješenja, odnosno kako bi se proučile dobre prakse rastavljanja i recikliranja brodova, kao i napravila inventura postrojenja širom Europe koja se time bave. Pobrojano je 49 tvrtki, najviše njih u Španjolskoj i Francuskoj, a ima ih još u Nizozemskoj, Švedskoj, Velikoj Britaniji, Italiji i Finskoj. Na području Hrvatske nije označena ni jedna.

Još ranije, od 2010. do 2012. godine provođen je projekt Boat Cycle kojemu je cilj bio smanjiti utjecaj nautičke industrije na okoliš kroz razvoj novih metoda postupanja, upravljanja i obnavljanja plovila na kraju njihova vijeka.

No, osim smjernica, sugestija, prijedloga i sličnog, zapravo još uvijek u Europi ne postoji sustav upravljanja i raspolaganja dotrajalim brodovima koji bi se jasnim, obvezujućim pravilima odnosio na proizvođače, vlasnike i nautički sektor općenito.

Uz to, bez odgovora i dalje ostaje pitanje tko bi zbrinjavanje plastičnih brodova platio.

Trošak po volumenu

EBA, European Boating Association, navodi podatke prema kojima prosječan trošak rastavljanja sedam metara dugog broda iznosi oko 800 eura; za brodove od 10 do 12 metara taj trošak raste na oko 1500, te na više od 15.000 eura za brodove iznad 15 metara (uz napomenu da trošak ne raste prema dužini, nego volumenu broda, kao i kompleksnosti većih brodova).

Navode dalje kako su predlagana rješenja da trošak zbrinjavanja dotrajalih ili napuštenih brodova snose vlasnici, no mnogi od njih – ako im se i uđe u trag – taj trošak ne mogu podnijeti, a za razliku od vlasnika čeličnih brodova, ne mogu računati ni da će vrijednost otpadnog materijala pokriti trošak zbrinjavanja broda.

Koncept koji se smatra potentnim uključuje proširenu odgovornost proizvođača koji bi se obvezao da preuzme i zbrine dotrajali proizvod. No i to je skopčano s više problema – ne samo što bi njihova proširena odgovornost proširila i troškove životnog ciklusa broda, nego mnogi proizvođači često prestaju postojati i poslovati puno prije isteka roka trajanja broda.

Kružna ekonomija

Naglašava se, međutim, da u nedostatku pravnih ili regulatornih instrumenata u Europi koji bi zahtijevali recikliranje ili pravilno zbrinjavanje napuštenih rekreacijskih plovila, maritimna industrija mora početi razvijati strategije recikliranja brodova slične onima kakve su već razvijene u autoindustriji, ugrađujući ih već u dizajniranje i proizvodnju svih novih brodova. Također, morale bi se uskladiti i različite nacionalne mjere zbrinjavanja dotrajalih i napuštenih brodova.

Konačno, navodi se kako Europska komisija počinje na ovu problematiku gledati kao na pitanje u sklopu kružne ekonomije, a njezina budućnost može ovisiti o onome što EU poduzme u nadolazećim godinama.

Što se Hrvatske tiče, kako ne postoji sustav prikupljanja otpadnih brodova, ne postoji ni sustav njihova kvalitetnog zbrinjavanja. U Planu gospodarenja otpadom za razdoblje 2016.-2022. navedeno je kako trenutačno ne postoje službeni podaci niti zadovoljavajuće procjene vezano za količine otpadnih brodova u Hrvatskoj.

Iako spada u posebne kategorije otpada, sustav gospodarenja otpadnim brodovima (kao ni biootpadom niti morskim otpadom) nije uspostavljen. Ipak, zacrtano je poticanje izgradnje i opremanja postrojenja za obradu otpadnih brodova, i to na lokacijama gdje se već nalazi dio postojeće infrastrukture (brodogradilište Viktor Lenac u Rijeci, škver u Kraljevici...).

Opasni otpad

No i tamo gdje se spominju otpadni brodovi, ne specificiraju se materijali od kojih su brodovi izrađeni.

Dr. sc. Merica Pletikosić, voditeljica Odjela za zaštitu okoliša u tvrtki Cemex Hrvatska, naglašava kako su, prema Katalogu otpada RH, otpadni brodovi opasni otpad. Mogu, naime, biti svrstani pod brojem koji označava staklo, plastiku i drvo koji sadrže ili su onečišćeni opasnim tvarima, te broj koji označava boje, tinte ljepila i smole koje sadrže opasne tvari. Radi se o brojevima označenima zvjezdicom, što znači da se radi o opasnom otpadu.

U RH ne postoji postrojenje u kojemu bi se brodovi od stakloplastike mogli zbrinuti na način da ih se termički obradi, odnosno upotrijebi kao zamjensko gorivo; postojeća postrojenja u sastavu cementne industrije, rafinerija, elektrana, toplana i slično, prema dostupnim podacima, kaže naša sugovornica, ne planiraju u svom proizvodnom procesu koristiti stakloplastiku kao zamjensko gorivo, budući da kao opasni otpad nije prihvatljiva za tehnološke procese.

Obveza zbrinjavanja

Iako se, dakle, u Europi i svijetu stvara kritična masa potrebe da se stvore zakonski okviri i održiv sustav tretiranja otpisanih stakloplastičnih brodova, još uvijek je to siva zona u kojoj se problem rješava sporadično i lokalno, na različit način od države do države.

Što se Hrvatske tiče, sustav, dakle, uopće ne postoji, nitko nema nikakvih čvrstih obaveza prema zbrinjavanju otpadnih plastičnih brodova.

Problem, doduše, kod nas još uvijek nije ni baš jako izražen, ali s obzirom na to da su trendovi uočeni, te s obzirom na to da je Jadransko more sve snažniji nautički mamac i da njime plovi sve više brodova za odmor, užitak i rekreaciju načinjenih od sintetičkih materijala, nema sumnje da će nam pitanje zbrinjavanja stakloplastike već sutra pokucati na vrata.

---

BRODOVI IDU U BETON

Tri su načina, općenito govoreći, zbrinjavanja stakloplastike – odlaganje na deponije, što je najlošija, no najčešće korištena opcija (i) u Hrvatskoj, gdje usitnjeni fiberglas najčešće završi u masi komunalnog otpada, zatim spaljivanje u spalionicama uz prethodno usitnjavanje i mljevenje plastike, te recikliranje, što se smatra budućnošću zbrinjavanja ovoga materijala. Ta budućnost, ipak, još nije došla na velika vrata, iako se mnogi bave njezinim požurivanjem.

Primjera radi, danska tvrtka Fiberline Composites za proizvodnju stakloplastike tražila je način kako zbrinuti stakloplastiku nakon isteka vijeka trajanja, a prije nekoliko godina pronašla ga je u suradnji s dvjema njemačkim kompanijama.

Tvrtka Zajons specijalizirana je za pretvaranje otpada u alternativna goriva za industriju; stakloplastiku melju prilagođavajući kalorijsku vrijednost dodavanjem drugih vrsta recikliranih materijala, pa to šalju tvornicama Holcima za proizvodnju cementa.

S tisuću tona stakloplastike uštedi se 450 tona ugljena, 200 tona vapnenca, 200 tona pijeska i 150 tona aluminijeva oksida (glinice). Danci tvrde da ovakva reciklaža ne proizvodi prašinu, pepeo niti bilo kakav drugi ostatak.

---

---

PROCES RAZGRADNJE

U okviru europskog projekta Boat Cycle, u Kataloniji je prije nekoliko godina na pet brodova različitih dužina provedeno eksperimentalno zbrinjavanje, neka vrsta kontroliranog iskustva.

Prva faza uključivala je lociranje i identifikaciju broda, potom transport do centara za recikliranje, te, finalno, proces razgradnje broda koji je počinjao dekontaminacijom (uklanjanjem ulja, goriva, tekućina, baterija, freona iz hladnjaka...), nastavljao se postupkom odvajanja i sortiranja dijelova koji se mogu ponovno koristiti (uz napomenu da je vrijednost rabljenih nautičkih dijelova vrlo niska, a njihova prodaja otežana jer nema odgovarajućeg tržišnog ni distribucijskog sustava).

Dalje se s broda skida elektronički materijal, kablovi, sklopovi, ploče, plastična kućišta raznih vrsta, kao i pjena, navlake, poklopci, cerade i slično. Od onog što je ostalo 85 posto je činila stakloplastika trupa broda, spremljena u posebne kontejnere i odvezena na deponij.

---

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Arhiva/Cropix Arhiva/Cropix
Arhiva/Cropix

Zub vremena najviše pogađa plastificirane drvene brodice

Arhiva/Cropix

Nakon godina nemara ulaganje se ne isplati

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/sto-uciniti-s-dotrajalim-plasticnim-brodovima-njihova-najveca-kvaliteta-istovremeno-je-i-najveci-nedostatak-1224531 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=0bad473495a2ab09e1998c6a8a208f8e572623af [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=%C5%A0to+u%C4%8Diniti+s+dotrajalim+plasti%C4%8Dnim+brodovima%3F+Njihova+najve%C4%87a+kvaliteta+istovremeno+je+i+najve%C4%87i+nedostatak...&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fsto-uciniti-s-dotrajalim-plasticnim-brodovima-njihova-najveca-kvaliteta-istovremeno-je-i-najveci-nedostatak-1224531 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fsto-uciniti-s-dotrajalim-plasticnim-brodovima-njihova-najveca-kvaliteta-istovremeno-je-i-najveci-nedostatak-1224531 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ipak ne žive vječno [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

ipak ne žive vječnoŠto učiniti s dotrajalim plastičnim brodovima? Njihova najveća kvaliteta istovremeno je i najveći nedostatak...

Piše Lidija Gnjidić
15. rujna 2022. - 11:21

U prijašnjim vremenima ljudi su se znali riješiti isluženih brodova – spaljivali su ih, često ritualno, kao što o Svetom Nikoli, blagdanu sveca zaštitnika pomoraca, Komižani imaju običaj veliku vatru zapaliti od ižetog drva olupina kojima je vrijeme već ogoljelo rebra kobilice.

No ništa slično ni slučajno se ne bi smjelo napraviti s brodovima novijeg doba, sagrađenima od stakloplastike: u dim i čestice prašine pretvorili bi se mnogi opasni sastojci - smole, boje, otapala… - na štetu ljudi i okoliša.

Više od sedam milijuna plovila, većim dijelom onih do osam metara dužine, čini europsku flotu brodova za odmor i uživanje u slobodnom vremenu, od kojih ih je 95 posto načinjeno od stakloplastike, vlaknima staklene vune impregniranih poliestera.

Deset posto za otpis

U...

16. svibanj 2024 18:38