I ovog ljeta se dio vlasnika manjih plovila, uglavnom onih dužine do 10 metara, žali kako ih zbog sidrenja blizu obale i vezivanja uz obalu, tuđi brodski konopi ometaju u plovidbi. Najopasnije je kad se veliki brod usidri i noću pogasi sva svjetla te lokalni ribari u njega zapnu. Događa se to u valama Elafitima, Slanoga i Zatona te uz obalu Mljeta.
Većinom se s prove baca sidro, a s krme s jednim ili dva konopa vežu za stablo ili stijenu na obali, što pomorski propisi izričito zabranjuju.
U slučaju iznenadnog udara vjetra nategne se uže, pa lomi stabla i stijene. Vlasnici plovila procjenjuju kako se na Mljetu, zbog takvog vezivanja, u sezoni prosječno izvali jedno stablo tjedno! A kod vezivanja brodova od 50 i više metara, može se i razvaliti i cijela obala.
Naši pomorci ističu kako su vani vrlo visoke kazne za incidente, često povezane uz “oranje” morskog dna sidrima i uništavanje morske trave posidonije s rakovima i školjkama, pa i plemenitim periskama. To u akvatoriju većine zemalja Mediterana ne prolazi bez masne kazne, a katkad i vremenske zabrane plovidbe.
Lučki operator Ivan Roman Koši kaže da je u vali Zatona sidrenje dozvoljeno i besplatno, ali se konopi ne smiju vezati za obalu:
- To odmah javljamo Kapetaniji koja brzo intervenira. Prijava slikom ili lokacijom moguće su i aplikacijom Ministarstva pomorstva “Nautički informacijski servis” koja pomaže nautičarima podacima o plovidbi, vremenskoj prognozi, javnim službama, sidrištima i lukama. Zbog podmorskog voda sidrenja nema na ulazu u valu te od ponte vatrogasaca do Malog Zatona, a zbog lošeg sidrenja imali smo više spašavanja brodova s kraja: zbog levanta ili bure loše bačeno sidro zaore i po 100 metara i sve je dobro dok se brod ne polomi. Ali, ošteti se podmorje. Zaton nema vremenski limit sidrenja.
ČUVAJMO POMORSKO DOBRO
Predsjednik Mjesnog odbora Zaton Emilio Puljizević priznaje da se u top-sezoni katkad dogode sidrenje i vez brodova uz hridi na neuređenom pomorskom dobru, što onemogućava plovidbu uz obalu:
- To može biti opasno ako su u mraku, a često jesu. Treba prvo omogućiti legalni vez, ali je omjer njih i plovila 1:8. Za pontone treba izmijeniti UPU i postaviti ih samo uz dozvole. Vjerujem da bi i lokalna sredina bila uviđavna kad bi im se objasnilo gdje su tu i njezini interesi. Ne smijemo sustavno zanemarivati pomorsko dobro.
Lani smo imali devijantna ponašanja i Kapetanija je reagirala. Bit će toga i ovog ljeta ali Kapetanija ne treba čekati dojavu jer smo samo dvije milje udaljeni od njih. Zaton je blizu, puno je glisiranja i plovila na malom prostoru s čak devet kupališta. Zato molim Kapetaniju i Pomorsku policiju da nas češće obilaze. Zatonu je u interesu da su na jednom mjestu servis i istezalište, da se ukinu divlji vezovi - priča Puljizević i ukazuje na potrebu očuvanja podmorke flore poput posidonije.