U sklopu Full Moon regate koja se proteklih dana održavala u organizaciji Jedriličarskog kluba Delfin Pula, predstavljena je Tartana, stari drveni brod izgrađen davne 1927. godine.
Kapetan broda je poznati nautičar Livio Jelčić, čovjek zaljubljen u more, brodove i brodogradnju, iz udruge "Molaj cimu". O tartani zanimljivu priču donosi portal istra24.
Cijela priča s Tartanom počela je kada je sadašnji vlasnik broda odlučio da želi drveni brod.
- Tražili smo plovila koja se oglašavaju za prodaju, ali najviše smo se skoncentrirali na Italiju. Cilj je bio pronaći stariji brod s latinskim jedrom, jer valjda kako ljudi stare, tako više žele i starije brodove, brodove s dušom, a ne ove moderne jurilice, kazao je Livio za ovaj portal.
Igrom slučaja, došli su do oglasa za brod proizveden u brodogradilištu Viareggio u Italiji, koje slovi kao veoma cijenjeno među nautičarima. Vlasnik im je preko telefona kazao da je brod 1927. godište i da je u odličnom stanju, te registriran.
- Naravno, osim godišta i registracije, ništa od rečenog nije bilo točno. Brod je bio isfušaren kako bi se mogao prodati, a bio je registriran za plovidbu do 6 milja od obale. Ipak, kada smo došli na Sardiniju i pregledali brod, sadašnji vlasnik je odmah kazao da mu se brod sviđa. Malo smo se raspitivali i doznali kako je to model "Tartana" koji je praktički nestao s Mediterana. Kažu da ih ima par komada u Francuskoj i to je to, uzeli smo ga - pričao Livio.
- Kada smo preuzeli brod, morali smo ga srediti kako bi mogli s njim doći do Pule. Brod je bio u dosta lošem stanju, imao je dosta rupa. Za prvu ruku smo sve to zakrpali sa silikonima. Imali smo jednu pumpu za pražnjenje vode, ali smo uzeli još dvije pumpe, ako se "nedajbože" za time ukaže potreba tijekom plovidbe. Dobro da jesmo. Kada smo tamošnjim lokalcima kazali da idemo za Pulu, oni su mislili Pula na Sardiniji, a ne našu Pulu u Istri. Nakon što smo im objasnili na koju Pulu mislimo, nisu mogli vjerovati. Mislili su da smo potpuno ludi, kazao je Livio i nastavio:
-Prva postaja na našem putu bila je Sicilija, mjesto Trapani. To je ujedno bilo prvih stotinjak milja plovidbe. Tamo smo imali dogovor za sail transport vina. To je transport robe koja se preuzima od lokalaca koji je proizvode na otocima, a radi se obično o vinu, maslinovom ulju i siru, te se onda s tom robom plovi na kopno. Mi smo u taj dio priče odlučili ubaciti ekološku priču plovidbe na jedra, znači samo snagom vjetra do određene lokacije.
Kada smo pristali u Trapani na Siciliji, tamošnji mještani mislili su da smo izbjeglice jer tako smo im izgledali nakon sto milja plovidbe. Nakon što smo ukrcali vino, krenuli smo prema Jadranskom moru i prema našoj Puli. Plovidba je ukupno trajala dvanaest dana od Sicilije do Pule i to najvećim djelom vremena s jedrima. Unatoč popravcima, prilikom plovidbe od Sardinije do Visa, brod je skoro potonuo zbog velikih valova. Vodu smo izvlačili s tri pumpe i tako nekako stigli do Visa. Na koncu smo doplovili do Pule, te tako odradili i svoj prvi sail transport s vinom - ispričao je.
Zajedno s kolegama iz udruge planira razvijati sail cargo ili transport by sail, inače veliki marketinški hit u svijetu. Grupa entuzijasta koja je to prva počela raditi je ekipa s Kariba, prevozili su rum za Europu. Priča se okrenula i ljudi su počeli plaćati da bi plovili i radili potpuno besplatno na ovakvim brodovima.
Plan je po Jadranu prevoziti vino, maslinovo ulje, sir i ostale domaće proizvode malih lokalnih proizvođača, kao što se nekada trgovina i odvijala, i to sve ploveći na jedra. Sa zaradom bi dalje ulagali u stare brodove i renovirali ih.
Tartana je prava ljepotica. Obojana je izvornim, uljenim bojama koje nabavljaju iz Njemačke. Duga je 20 metara. Brod je restauriran u cijelosti koristeći originalne materijale. Nema inoxa, plastike, najlona ni bilo kojeg materijala koji se nije koristio 20-ih godina prošlog stoljeća.
Tartane su nekad bile najrasprostranjeniji brodovi Sredozemlja, koristili su ih i gusari i ribari, čak i ratnici, a ovakav model bio je namijenjen trgovini i transportu uz obalu.
Ovaj brod ima čak šest jedara - tri fjoka, latinsko, šošno i vršno. Nema sidrenih vitla, koloturnici su drveni i okruženi pletenim konopom koji uopće ne nalikuje današnjoj modernijoj spectri.
Udruga je kupila još jedan brod, Big Mama, 22 metarski schooner s dva jarbola kojeg sređuju. Dok bi Tartana plovila po Jadranu, Big Mama jedrit će po cijelom Mediteranu.