StoryEditorOCM

28. izdanjeReportaža sa zagrebačkog sajma: u ponudi su dominirali gumenjaci i gliseri s izvanbrodskim motorima. Potencijal za iznajmljivanje bio je vrlo tražena karakteristika

Piše Gordan Jelavić
24. veljače 2019. - 13:06

Posljednje, 28. izdanje Sajma nautike, održano od 20. do 24. veljače u halama Zagrebačkog velesajma, ponudilo je osjetan napredak, kako broja izlagača, tako i kvalitete ponuđenih plovila, motora i opreme.

Budući da je na istome mjestu istovremeno održano još nekoliko manifestacija (Hotel&Gastroteh, Dani lova i ribolova, te Festival maslina), posjetitelji su mogli uživati u raznolikim aktivnostima. Kao i proteklih godina, zahvaljujući organizatorima sajma, čitatelji Otvorenog mora su s kuponom imali besplatan ulaz na sva ta događanja.

Kako se moglo i osjetiti u posljednje vrijeme, povoljni vjetrovi u gospodarstvu i turističkoj djelatnosti donose i nove ljude u nautiku, kako u ulozi poduzetnika, tako i krajnjih korisnika plovila. Potencijal za iznajmljivanje je bio vrlo tražena karakteristika, kao i rok isporuke do svibnja. U ponudi su dominirali gumenjaci svih veličina i gliseri s izvanbrodskim motorima.

Grašo kao maneken

Od hrvatskih noviteta najzanimljiviji je bio Grašo 6.2, retro guc složen na trupu Graše 19. Luksuzno uređen dnevni cruiser daleko je od onoga što je pod slavnim prezimenom nastajalo proteklih godina. Nema tu ni traga ribolovne funkcionalnosti, već je jedina namjena uživanje u ljepoti.

image
Grašo 6.20 nastao je na trupu Graše 19
Božidar Vukičević/Cropix

Pramčani potisnik, tikovina, inoks i umjetna koža imaju i cijenu od 45 tisuća eura pa bi se na kupnju mogli odlučiti samo nautičari istančana ukusa. Kako smo mogli čuti, proizvod i nije napravljen da bi se prodavao, već više kao plutajuća reklama za dizelski motor Craftsman marine snage 55 konja zadužen za postizanje brzine od 15 čvorova.

Za razliku od ostalih modela, brod nije nastao pod kapom Marservisa, gdje se grade Grašini stari modeli, nego u vlastitoj produkciji distributera motora.

Drugi domaći novitet također je reinkarnacija Mediterana 19 BimexProma. Ta brodica popularna prije petnaestak godina sada nastaje u Sisku u pogonu tvrtke Conormax. Ime je ostalo isto jer su prava preuzeta zajedno s kalupima, a promjene su u skladu s novim trendovima. Platforme su povećane, unutrašnjost je izvedena u kontraštampi, a klupe u kokpitu se sklapaju uz bok.

image
Mediteran 19 postiže 38 čvorova
Božidar Vukičević/Cropix

Cijevi nadgrađa su robusnije, pa i krov nešto drugačije izgleda. Cijena tako opremljenog broda s pentom od 100 konja je 195 tisuća kuna i uz solidan komfor u kabini nudi i brzinu od 38 čvorova.

Malo domaćih premijera

Zagrepčanka Terra Nauta 28, nakon premijere u Biogradu, napokon je stigla i do svoga terena. Izloženi prototip će ovoga ljeta dobiti i prve sestrice; u Puntu na Krku, gdje je cijeli projekt idejno i nastao, novim vlasnicima će biti isporučeni prvi primjerci. Trenutna cijena najluksuznijih 8,5 metara na domaćem tržištu s jednim Mercury Veradom 300 iznosi 125 tisuća eura.

image
Terra Nauta 28 kao atrakcija za posjetitelje
Božidar Vukičević/Cropix

Nažalost, to bi bilo sve od domaćih noviteta, što samo pokazuje na što je spala nekoć perspektivna grana domaće industrije. U Zagrebu jest izlagalo desetak hrvatskih proizvođača, svaki sa svojom publikom, uglavnom kao izraz osobnog prkosa prema sustavnoj (ne)brizi društva i politike.

Bez ulaganja u razvoj neće biti ni budućnosti ni novih radnih mjesta. Ionako ih većina kaže kako su dobri radnici otišli preko granice ili nepovratno u druge djelatnosti.

Zbog toga su i organizatori smotre hrvatskih malih brodograditelja okrenuli ploču i preseljenjem manifestacije iz Podstrane u Kaštel Gomilicu odlučili ravnopravno ugostiti brodice svih zastava. Bok uz bok, domaći i stranci, pa tko pobijedi. Rekli bi neki, u skladu s europskom pričom o jednakosti.

Spuštena podnica

U travnju ćemo vidjeti hoće li se na sceni pojaviti još koje novo hrvatsko ime, a dotad nam ostaje predstaviti novitete iz ostatka Europe. Posljednjih godina u dizajnu su najatraktivniji Skandinavci i iako nisu jeftini, imaju poprilično uspjeha. Recimo Nordkapp Noblesse 720 je u Zagrebu izložen prije nego je počela isporuka tih modela mnogobrojnim kupcima u redu čekanja. Detaljan opis i reklamni materijali bili su dovoljni da se pobudi velik interes.

image
Nordkapp Noblesse 720
Božidar Vukičević/Cropix

Kao i model 660 nedavno nominiran za brod godine, i ovaj koristi novu filozofiju podnice spuštene ispod vodene linije kako bi se dobilo više prostora u kokpitu. Eventualno nakupljeno more rješavaju pumpe i sustav samopražnjenja. Spuštanjem težišta je 1500 kilograma težak brod dobio na stabilnosti, dok povišeni bokovi daju dodatni osjećaj sigurnosti za svih sedam putnika.

U kabini ima mjesta za dvoje, svjetlo stiže kroz bočne prozore, a stropni otvor ujedno je i praktičan naslonjač za pramčano sunčalište. Razina kvalitete je norveška i to nije potrebno dodatno obrazlagati. Cijena broda sa Suzukijem 225 je 62 tisuće eura, što je, usput rečeno, osjetno manje nego što traže distributeri u ostatku Europe. To je sigurno i jedan od razloga što flota Nordkappa u Jadranu već broji dvadesetak plovila.

Jeanneau prvi izbor

Drugi primjer sjevernjačke raskoši je finski Axopar 28, izložen u ekskluzivnoj Brabus verziji kraljevskih sjedala i nebeski plavoga trupa. S dva Mercuryja 200 sposoban je za brzinu od 45 čvorova. Neobična krmena kabina i baršunaste obloge sigurno će privući pažnju malobrojne hrvatske aristokracije. Njegova cijena je nevjerojatnih 167 tisuća eura, pa tko želi skupu igračku uz svoju jahtu ili izazvati pozornost gdje se pojavi, morat će odriješiti kesu.

image
Axopar 28 Brabus paprene cijene 167 tisuća eura
Božidar Vukičević/Cropix

Među racionalnim kupcima najčešći prvi izbor je Jeanneau, najpopularniji brend u Hrvatskoj, pa i ostatku Europe. Širinom ponude pokriva gotovo sve kategorije nautičara, od malih ribolovaca preko jedriličara do bogatih jahtaša. Uz već poznate brendove od ove sezone nude i novu liniju Excess, moderne turističke dvotrupce kakvi se proteklih godina vrlo traženi u Jadranu.

Gradit će se u pogonima sestrinskog Lagoona, a i cijena bi trebala biti slična jer će uz bolje performanse u osnovnom paketu nuditi više opreme. Dok prvi primjerci od 12 i 15 metara ne izađu na tržište, u fokusu su i dalje modeli s izvanbrodskim motorom.

Među šest izloženih primjeraka od šest do deset metara najnoviji je Cap Camarat 6.5 WA Serie 3, bez motora vrijedan 27 tisuća eura. Kako na krmu stane od 150 do 200 konja, ukupna cijena broda teškog 1200 kilograma bit će od 45 do 50 tisuća eura. Šest metara trupa klasično je podijeljeno na tri cjeline - kokpit s okretnim klupama i velikim platformama, veliko sunčalište i kabinu.

image
Jeanneau Cap Camarat 6.5 WA Serie 3
Božidar Vukičević/Cropix

Najimpresivnija je upravo visina kabine, jer dok sjedite, iznad glave imate punih 20 cm. Uz ležaj cijelom površinom kabine ima mjesta i za kemijski toalet, a za dotok zraka i svjetla napravljen je i prozorčić ispod vjetrobrana.

Dobra Idea

Isti koncept imaju i poljski Suncruiseri 630 i 690 koje smo predstavili na stranicama Otvorenog mora. Atlanticovu flotu od pet primjeraka u paketima s motorima vrijednu od 17 do 50 tisuća eura mogli su usporediti i posjetitelji sajma.

image
Male brodice su bile i najatraktivnije
Božidar Vukičević/Cropix

Od talijanskih modela vrijedi spomenuti Idea marine 53 i 58 Open, jednostavne i moderne glisere za dnevne đite. Manji je dimenzija 5,14x2,02 metara i težak 617 kilograma pa može dobro ploviti i sa samo 70 konja. U tom slučaju je cijena prihvatljivih 21 tisuću eura. Pola metra duži i 40 cm širi, 58 Open traži barem stotinu konja pa je i cijena 25,700 eura.

image
Idea Marine 53 i 58 Open
Božidar Vukičević/Cropix

Isti iznos zastupnici traže i za kombinaciju Invictusa 190 FX s Hondom 100. Atraktivno dizajniran mališan dužine šest metara izgleda kao i veći modeli iz iste obitelji, pa je svakako zanimljiva opcija za razmatranje. Samo za usporedbu, do njega izloženi Invictus 280 GT dužine devet metara ponuđen je po cijeni od 1,25 milijuna kuna. On ima Z-pogon koji ga čini brzim i okretnim, ali i skupim za održavanje.

image
Invictus 190 FX s Hondom 100 za 25 tisuća eura
Božidar Vukičević/Cropix

Na pentu je već prije par godina prešao i Sea Ray, prvo na trupu od 19 i 21 stopu, a sada već i na ozbiljnijemu modelu 230 SunSport. Iako amerikanizirani poljak spada u istu grupaciju s ugrađenim Mercuryjem 250, cijena je 74 tisuće eura, što je za dnevni gliser s kabinom već priličan iznos.

image
Sea Ray 230 Sun Sport
Božidar Vukičević/Cropix

Ugljični monoksid

Za širu populaciju Brunswick zato ima Quicksilver sa svojom paletom modela. Novi Captur 675 Pilothouse po mjeri je domaćih ribolovaca i zbilja dobro izgleda. Može se s motorom od 115 konja kupiti za 298 tisuća kuna, iako bi na krmu trebalo zakačiti nešto jači Mercury 225 pa onda i cijena raste na 357 tisuća kuna. U svakom slučaju, riječ je o atraktivno dizajniranom trupu s nadgrađem visine dva metra s okomitim staklenim stijenkama.

image
Quicksilver Captur 675 Pilothouse
Božidar Vukičević/Cropix

Uz dvije fotelje iza skipera je i dodatna klupa za putnike, a uz to je složen mali kuhinjski blok s hladnjakom. Gotovo cijela površina poda se može prekriti jastucima za udoban ležaj za dvoje. Zanimljivo je kako su u kabini ugrađeni senzor za ugljični monoksid i protupožarni aparat.

Vanjski dio je također praktičan s preklopnim klupama i visokom krmom s vratima za pristup platformama. Uz standardni bazen za živu ješku može se doplatiti atraktivni Explorer paket s crnim rukohvatima, nosačima štapova i bokobrana, kakav je i izložen.

Među prvake u niskoj cijeni spadaju noviteti iz Grčke - Olympic 490 SX i 520 CC. Cijena od 8800, odnosno 13,500 eura bez motora je vrlo primamljiva. Koncept je jednostavan i funkcionalan, sve je u kontraštampi, klupe su ujedno i spremišta, a centralna konzola otvara se za pristup dodatnom prostoru.

image
Grčki gliseri Olympic vrlo su jeftini
Božidar Vukičević/Cropix

Trup težak 375 kilograma navodno glisira već s 30 konja, dok je dopušteno ugraditi dvostruko više. Petmetarski model nosi do 100 konja i uz sve navedeno može složiti i prostor za sunčalište na pramcu. Uz nešto više opreme vrijedi istaknuti dvije upravljačke stolice i sklopive pramčane ljestve.

Parada gumenjaka

Koliko god plastični gliseri bili jednostavni i praktični, mnogima je ipak pojam imati dobar gumenjak. Iako je trajnost tubusa kraća od plastike, prednosti zračnih komora su brojne, a zahtjevi korisnika sve veći pa dimenzijama i cijenom gumenjaci prelaze u vrlo skupe igračke. Novi Grand G750 HGLF s Yamahom 200 košta 64 tisuće eura i donosi većinu elemenata s najvećeg G850.

Krma izvedena u dvije razine obogaćena je prolazom s lijeve strane do zaštićenog blagovaoničkog dijela iza skiperske klupe s kuhinjskim blokom. U prolasku uz rukohvate pomaže i atraktivni inoks stup za vuču i nosač radara. Volumen široke konzole iskorišten je za smještaj WC-a, a pramac za udobno sunčalište. Od Orca hypalonskih tubusa, preko podnih obloga i jastuka do sklopivih bitvi, sve je izvedeno na vrlo visokoj razini.

I drugi ukrajinski brend Brig ima novi model Eagle E8, također s prostorom za toaletnu kabinu. S promjerom tubusa od 58 cm i širinom od 2,90 može nositi do 16 osoba. Dopušteni motor je 350 konja, a cijena bez njega je 50 tisuća eura.

image
Brig Eagle E8
Božidar Vukičević/Cropix

Ukrajince su predstavljali i gumenjaci Kolibri u verzijama za slatku i slanu vodu. KM450DSL bez motora ponuđen je za 13,500 kuna i po dimenzijama svakako spada u najpovoljniju kupnju.

image
Ukrajinski gumenjak Kolibri košta 13,500 kn
Božidar Vukičević/Cropix

Talijanske majstore predstavljao je Marlin 24X, sivih tubusa i narančastih jastuka. Nova linija ostavlja bolji dojam, no trup je i dalje njegovo glavno oružje. S Hondom 250 postiže čak 45 čvorova, a najmanju potrošnju od litre po milji postiže na 3000 okretaja i 18 čvorova.

image
Marlin 24X ide 45 čvorova
Božidar Vukičević/Cropix

Također talijanski BSC 78 Ebony Limited u paketu sa Suzukijem 300 košta 60 tisuća eura i po certifikatu može nositi 20 osoba. Vanjske dimenzije su 7,90x3,19 metara i težina praznog broda 1062 kg.

image
BSC 78 Ebony Limited
Božidar Vukičević/Cropix

U liniji gumenjaka Salpe je novi Soleil 20, dimenzija 6,35x2,49 metara, težak 600 kilograma. Dodatno opremljen električnim vitlom, jastucima i drugim detaljima košta 26 tisuća eura. Motor snage između 100 i 150 konja nije uključen.

image
Salpin novitet Soleil 20
Božidar Vukičević/Cropix

Apeninski modeli Marsea također su ponuđeni po sajamskim cijenama. 150 Comfort s Yamahom 200 za 407 tisuća kuna, te 570 Fisher s Yamahom 115 za 186 tisuća kuna.

Adapter za jet-ski

Uz gumenjak Arkos 19 zastupnik je na sajmu ponudio prikolicu Torbarina, te navigaciju i bijeli Suzuki 100, sve po cijeni od 232 tisuće kuna. Jedini francuski predstavnik bio je Zodiac Medline 580 s dodatnom opremom i Mercuryjem 115 vrijedan 350 tisuća kuna. U to je uključena doplata za hypalon i sintetičku tikovinu po 3500 eura, te šipku za vuču.

Među zanimljive pneumatske brodice svakako spada i Zarmini RibPro 16, u heavy duty verziji s 4 mm debelim aluminijskim trupom. U paketu s Yamahom 40(70) ponuđen je za 20 tisuća eura.

image
Aluminijski Zar Mini Rib Pro16 Heavy Duty
Božidar Vukičević/Cropix

Hrvatska Bura 5.0 s istim motorom imala je i zanimljivo kampersko nadgrađe. Taj dodatak za pretvaranje brodice u spavaonicu košta 18 tisuća kuna, a cijeli komplet 158 tisuća.

image
Bura 5.0 u kamperskoj verziji
Božidar Vukičević/Cropix

JetXtender 380 pak predstavlja pola gumenjaka jer se radi o adapteru za jet-ski. Dakle, vozač skutera se nježno zabije u njega i zakači remenjem kako bi na taj način mogao provozati do šest osoba. Taj 35 kilograma težak dodatak nudi se u europskoj (lijepljenoj) ili kineskoj (zavarenoj) verziji. Obje na prvi pogled izgledaju isto, ali cijene od 3900 i 5300 eura definitivno nisu jednake.

image
JetXtender produžetak je za jet-ski
Božidar Vukičević/Cropix

Ponuda jedrilica je tradicionalno bila slaba. Novitet je bila samo britanska džepna jedrilica Fusion, teška 62 kilograma, vrijedna 30 tisuća kuna. Može se prevoziti na krovu automobila i niz vjetar nositi dvije osobe.

image
Britanska jedrilica Fusion teška je 62 kg
Božidar Vukičević/Cropix

Uz dotjeranu Delu 3.6 Ramine pomorstvo, pažnju je plijenio Beneteau First 27 Petit Amie koji je prošle sezone poharao domaće regate.

STIŽE LEIDI 990

Neumorni Puležan Marsel Brkić u Zagrebu je izložio maketu budućega admiralskoga broda svoje prepoznatljive flote - Leidi 990. Iako je u pitanju logičan nastavak dosadašnjeg niza 490, 600, 660 i 800, izazov klase od deset metara vrlo je velik jer je u pitanju plovilo očekivane cijene od 200 tisuća eura.

Iznos luksuznijeg stana ili manje obiteljske kuće mogu izdvojiti samo nautičari visoke klase pa se za njih sprema posebno bogat interijer. Uz Brkića, projekt kao i proteklih godina supotpisuje Jure Kršanac.

Na 54 kvadrata korisne površine bit će dvije kabine i jedan WC, kroz koji se može proći do opcijske treće kabine, tlocrtno smještene ispod kuhinje. Na tome mjestu je i najmanja visina od 150 cm, dok će sve ostale prostorije imati strop od minimalno 195 cm.

Zahvaljujući neobično zaobljenom krmenom dijelu trupa očekivana brzina s jednim motorom od 270 konja je 25 čvorova. Naravno, za veće dosege moguća su i dva motora. Model je trenutačno u fazi glodanja, a na domaćim sajmovima zaplovit će iduće godine. Jedva čekamo.

image
Marsel Brkić s maketom nove brodice
Božidar Vukičević/Cropix

SELVA SE VRAĆA NA VELIKA VRATA

Ugodno iznenađenje za posjetelje sajma i medije bila je pojava velikog izložbenog prostora talijanske tvrtke Selva. Ona je na štandu istaknula zanimljivu parolu - jedini europski proizvođači benzinskih izvanbrodskih motora. Selva, osnovana 1948., već je davno stekla ugled u Italiji i EU-u, a pojavljivanje u velikom stilu na sajmu u Zagrebu pokazuje da imaju više ambicija na našem tržištu.

Uostalom, sami su nam kazali kako traže dilere za svoje motore koje nude u rasponu snage od 2,5 do 150 KS, pri čemu je raspon cijena od 5990 do 109.690 kn.

Predstavnik obiteljske tvrtke Luigi Selva, kojeg smo zatekli na štandu, kazao nam je kako je na njegovu odluku da prodaju proširi na hrvatsko tržište utjecala i činjenica što ima vikendicu na Rabu u kojoj ljetuje već trideset godina, a uz to mu i dio rodbine živi u Opatiji i Rijeci.

Posebno je naglasio da će strategija prodaje gumenjaka i glisera Selva na našem tržištu biti isključivo u paketu s motorom istoga brenda. Pritom će cijena takvih paketa biti vrlo povoljna, što je politika Selve u cijeloj Europi, pa bi mogli naći dosta zainteresiranih kupaca, osobito onih koji se bave iznajmljivanjem plovila turistima.

Kažimo i to da njihove prijenosne sustave koriste drugi proizvođači motora i da Selva već dulje vrijeme koristi tehnologiju Yamahe.

image
Luigi Selva u razgovoru s našim urednikom
Božidar Vukičević/Cropix
09. studeni 2024 02:53