StoryEditorOCM

26. NAUTIKAReportaža sa sajma u Zagrebu: povijesnim nastupom 17-metarske jahte Pearlsea 56 simbolički je otvoreno razdoblje rasta hrvatske male brodogradnje

Piše Gordan Jelavić
27. veljače 2016. - 14:18

Milijun eura bez poreza cijena je najvećeg i najskupljeg broda ikada izloženog u 26 godina dugoj povijesti Zagrebačkog sajma nautike. Sedamnaest metara dugačak motornjak Pearlsea 56, nastao na kalupima nekadašnjeg Prinza iz Oroslavlja koji se prodavao čak i u SAD-u.

Dizajn je i prije desetak godina bio avangardan pa s novim interijerom i ugrađenom tehnologijom jahta može konkurirati najvećim svjetskim igračima u toj klasi. Osim vanjštinom, svakako impresionira i decentnim bijelim salonom s velikim staklima i ambijentalnom led rasvjetom dok u potpalublju detaljima oduševljavaju dvije raskošne kabine s odvojenim toaletnim prostorima.

image
Pearl Sea 56 ima kraljevski interijer
Cropix

Na brodu je u pogonu u Križu šest mjeseci radilo dvadeset ljudi predvođenih direktorom Stipom Nevistićem. Uz malo sreće i marketinškog umijeća brod bi se mogao opet uspješno prodavati širom svijeta kao najbolji dokaz vještine naših majstora brodograditelja.

image
Stipe Nevistić ispred svoje jahte Pearl Sea 56
Cropix

Drvena Dela

Zbog ovoga je broda i interesa izlagača nakon dugo vremena aktivirana hala 7, pa je zaključak većine kako je gospodarski rast osjetno primjetan i u nautičkoj branši. Od 120 izloženih plovila tridesetak je potpuno novih ili redizajniranih modela što je moglo zadovoljiti očekivanih 30 tisuća posjetitelja velesajamskih hala u neuobičajeno toplom izdanju za kraj veljače.

image
Kroz velesajamske hale je prošlo 30 tisuća ljudi
Cropix

Nezadovoljni su mogli biti samo ljubitelji jedrilica jer njihovi zastupnici već poslovično izbjegavaju nastup u Zagrebu.

Jedina izložena plovila na zračni pogon spadaju u tradicijsku drvenu gradnju - Betinska gajeta 700 već predstavljena na stranicama našega magazina i simpatična Dela 3,5 splitskog jedriličara i riggera Sanija Delića. Potonja je dužinom od 3,5 metara bliža kategoriji maketarstva nego brodogradnje, ali funkcionalno nosi dvije odrasle osobe i izgleda prekrasno.

image
Drvena Dela 3,5 ima hi-tech jedra
Cropix

Da nije modernog jarbola i jedara mogla bi lako stati u povijesni spomenar. Budući da je drvo komplicirano za održavanje, po istom konceptu Delić gradi plastičnu verziju s drvenim detaljima. Osim što će imati 150 kilograma (70 manje od drvene) moći će se i kupiti za 10 tisuća eura.

Romantičan pristup gradnji ponudio je i zagrebački galerist Boris Osrečki koji je u suradnji s Bura brodovima sagradio neobičan guc Grego 17. Iako je na prvi pogled u pitanju klasična ligurska brodica od pet metara, podvodni dio je moderniziran s krmenim spojlerom ala Menorquin za postizanje gliserskih brzina. S palubom potpuno prekrivenom tikovinom izgleda vrlo privlačno i nautičarima u kategoriji pasara i gliserića nudi zaista nešto posebno.

image
Grego 17 rezultat je umjetničke vizije Borisa Osrečkog
Cropix

Za pogon 520 kilograma teške brodice može se odabrati unutrašnji dizelaš Nanni 21 ili penta od 20 konja za maksimalnu brzinu od 15 čvorova. Bez motora i tikovine cijena će biti osam tisuća eura.

Jeftini gliseri

Za taj iznos neki domaći proizvođači nude i ozbiljne gliseriće. Jedan od takvih je poznati Belmarin Quintus, izložen s redizajniranim nadgrađem, klupom umjesto dviju stolica i bez bočnih spremnika. Nažalost, u to nije uključen motor, pa s Yamahom 70, biminijem i dodatnom opremom košta 146 tisuća kuna.

image
Belmarin Quintus vratio se s novim interijerom
Cropix

Za avangardniji dizajn cijene su još veće pa za talijanski Rancraft RS Cinque hrvatski zastupnik traži čak 121 tisuću kuna, bez motora, a za broj veći RM 18 dužine 5,3 metara tisuću eura više. Za takve trupove potrebno je barem stotinjak konja pa ukupna cijena lako dođe do 200 tisuća kuna.

image
Rancraftovi gliseri su napokon stigli u Hrvatsku
Cropix

Njihov dizajn trupa i nadgrađa je zaista svemirski no ni drugi ne stoje skrštenih ruku. Novi Atlantic Open 530 otišao je klasu više s velikim platformama, većom konzolom sa spremištem i dva komforna sjedala. Dimenzijama 5,39x2,39 m i težinom od 700 kilograma u dubokom kokpitu može ugostiti do 6 osoba. U paketu s Hondom 100 ponuđen je za 23 tisuće eura.

image
Novi Atlantic Open 530 sa 100 konja košta 23 tisuće eura
Cropix

Za transport više ljudi napravljen je Smartliner 23 Passenger, posljednji hit iz Poljske s Hondom 200 vrijedan 35 tisuća eura. U tijelu dužine svega 7,15 metara stala su tri reda klupa za ukupno 11 putnika. Interes za takvim rješenjem je velik tako da ne sumnjamo kako ćemo ih s oznakom taxi viđati po moru već od ovoga ljeta.

image
Jeftini Smartlineri privukli su puno pažnje
Cropix

Njihov zastupnik Una izložio je i model 19 Cuddy koji već sa 50 konja ide brzinom od 24 čvora. S polukabinom, otvorom u sredini vjetrobrana i slobodnim kokpitom vrlo je iskoristiv za razne namjene. Cijena u paketu je vrlo atraktivnih 17 tisuća eura.

Stajaća visina

Prince 625 Sundeck je također poljski proizvod, jednostavan i funkcionalan gliser s kabinom i ležajem u dijagonali dugačkim čak tri metra. Tu svakako ima prostora za toaletnu kabinu, ali je brodograditelj zasad nije predvidio. Krmeni kokpit i sunčalište su također vrlo komforni. Za pogon je odabran novi Suzuki 200 i sve bi bilo vrlo zanimljivo da zastupnik nije istaknuo cijenu od 46 tisuća eura, u razini puno poznatijih brendova.

image
Prince 625 Sundeck je dobar, ali skup
Cropix

Za usporedbu, Quicksilver 675 Sundeck s Mercuryjem 200 košta 42 tisuće eura. Model je upravo redizajniran i u svakom detalju pokazuje pripadnost uglednoj obitelji.

I novi Atlantic 780 Adventure s Hondom 200 može se kupiti za 45 tisuća eura, a dodatno opremljen model izložen na sajmu imao je cijenu od 53 tisuće eura. Riječ je o takmacu u najtraženijoj klasi plovila stajaće visine s kabinom gdje caruju Merry Fisheri i Antaresi.

image
Atlantic Adventure 780 ima atraktivan interijer
Cropix

Poljaci su se linijama Open i Suncruiser već dokazali na tržištu, a ovo je dosad najveći strateški zalogaj rastuće kompanije, pa je u razvoj projekta uloženo puno energije. Potpuno ostakljeno nadgrađe i svijetle boje drva izgledaju vrlo atraktivno. Kabina je odvojena rolo vratima i nema odvojeni toaletni prostor, no to se može dodatno naručiti.

Jedini izlagač s većim brojem od sedam Atlanticovih plovila je bio Jeanneau s moćnom flotom - od najmanjega 4.7 CC do atraktivnog Cap Camarata 10.5 WA.

image
Jeanneau Cap Camarat 10,5 WA favorit je za čarter
Cropix
image
Unutrašnjost Cap Camarata 10,5 WA
Cropix

Opet je najveća gužva bila oko Merry Fishera 895 koji s dva velika kreveta, unutrašnjom i vanjskom blagavaonicom te komfornom toaletnom kabinom ima mjesta za cijelu obitelj. Trup od osam metara i težina od tri tone traže i malo više snage na krmi pa su u opciji dva motora po 175 ili jedan od 350 konja. To poskupljuje cijelu priču pa se s osnovne cijene od 71 tisuću lako premaši iznos od 100 tisuća eura. Još raskošnije dvije kabine i atraktivnije nadgrađe donosi najveći Cap Camarat u ponudi.

S trupom od 9,34 metara i 10,5 metara preko svega nudi ogroman prostor u kokpitu za desetero, pa ne čudi veliko zanimanje iznajmljivača. Uz osnovnu cijenu od 90 tisuća eura treba dodati i dva motora, ukupne snage do najviše 700 konja što će izvući pravi karakter iz sportski projektiranog trupa.

Dama za Belgijance

Uz Pičuljana i Mirakule koji su svijet za sebe, od hrvatske male brodogradnje najviše šanse za parirati strancima ima Leidi 800. Trinaesti trup po redu izložen na sajmu kupili su umirovljeni Belgijanci koji dobar dio godine provode na Jadranu. Imali su sreće pa je to prvi redizajnirani model s povećanim staklenim plohama za bolji ugođaj u unutrašnjosti.

image
Marsel Brkić je ostaklio trup na Leidi 800
Cropix

Najimpresivniji su veliki otvori na bokovima s kaljenim staklom debljine 5 milimetara, kao na velikim jahtama. S Yanmarom 220 i dodatnom opremom pulska je ljepotica plaćena 100 tisuća eura.

Kao i proteklih godina, u moru uvoznih gumenjaka samo je jedan domaći novitet – Bura 9. Iako je nastao u pogonu Bura brodova, idejni začetnik projekta je Boris Vukušić (Bimex-Prom) zajedno s partnerima Nenadom Špiranecom (Frigo marine) i Veljkom Haggiom (Brodska testiranja). Uz 100 tisuća eura povoljnog kredita Agencije za malo gospodarstvo (HAMAG BICRO), i još toliko vlastitoga novca razvili su heavy duty gumenjak za jednodnevne izlete i profesionalne službe poput vojske i policije.

image
Devetmetarska Bura vozit će turiste od Splita do Biševa
Cropix

Devetmetarski transporter crnoga trupa izgleda vrlo opasno, ima šest jahaćih sjedala s amortizerima i još toliko na klasičnim klupama. Sivi tubusi od japanskog hypalona Achilles izvedeni su u obliku slova D radi bolje iskoristivosti prostora. Za ovo ljeto se grade četiri jednaka primjerka za formiranje flote koja bi odjednom mogla prevesti 50 turista od Splita i Šibenika na izlet do Biševa, Visa i Hvara.

Cijena broda teškog 2200 kilograma sa Suzukijem 300 je pola milijuna kuna. Vojna verzija broda bit će skuplje izvedena od vinilestera s ojačanjima od karbona, po svim NATO standardima s atestiranom opremom i dva motora.

Luksuzne gume

Novost na našem tržištu je i radni gumenjak Highfield Patrol 760 aluminijskog trupa debelog 5 milimetara i hypalonskih tubusa. Nadgrađe od eloksiranog aluminija izgleda vrlo dobro i ugodno za hvatanje. Tvrdi krov je također zanimljivo dizajniran i jedino što se ne uklapa u sliku morske zvijeri je odabir slabašnog motora. Naime, na sajmu je ponuđen u paketu s Hondom 150 za 58,500 eura.

image
Highfield Patrol 760 ima aluminijski trup
Cropix

Marlin 790 Dynamic sličnih dimenzija opremljen je Hondom 250 i košta ravno 50 tisuća eura. S velikim platformama i crvenim udobnim naslonjačima spreman je ugostiti 12 osoba.

image
Marlin 790 diže temperaturu s crvenom kožom
Cropix

Talijanski BSC 75 s redizajniranom konzolom i sjedalom i Suzukijem 225 ponuđen je za 54 tisuće eura.

image
BSC 75 ima novu konzolu i sjedalo
Cropix

Grand G580 HGLF u Zagreb je stigao iz tvornice u Ukrajini i u pitanju je novi model, tek drugi proizvedeni trup. Složen je kao udobni luksuzni tender sa zatvorenim kokpitom, dosta opreme i umjetnom tikovinom. Bez motora od stotinjak konja košta 24 tisuće eura.

image
Ukrajinski Grand 580 izgleda kao luksuzni tender
Cropix

Joker Boat Wide 520 s Hondom 100 i cijenom od 37,500 eura također spada među skuplje male gume. S crvenim presvlakama, biminijem i detaljima na tubusima pokazao je pripadnost plemenitoj obitelji i privlačio poglede posjetitelja.

image
Joker Boat Wide 520 s motorom košta 37 tisuća eura
Cropix

Talijanski LTN 18 prinova je u floti Motonavisa, pa je u povoljnom paketu sa Suzukijem 90 ponuđen za 22 tisuće eura.

image
LTN 18 sa Suzukijem 90 košta 22 tisuće eura
Cropix

Uz dužinu od 5,5 metara širok je čak 2,70 što mu daje više prostora za putnike i sunčalište. Tubusi su od hypalona, ukupna težina 450 kilograma i nosivost osam osoba.

Aluminij sve prisutiniji

Mar sea 120 Open, dimenzija 6,50x2,55 metara i 80 Sport (4,95x2,17 m) modeli su jedne od talijanskih tvornica nastalih prema gumenjacima Marshall. Dizajn je potpuno klasičan, s puno gume i malo plastike i po pristupačnoj cijeni. Veći model vrijedan 22,500 eura bez motora izbor je ronioca s Paga koji s Marshallom plove već 10 godina. Manji tek čeka svoga kupca spremnog izdvojiti 15 tisuća eura bez motora.

image
Gumenjaci Mar sea nisu skupi
Cropix

Izostanak ZAR Formentija sa sajma ove je godine dijelom nadomjestilo predstavljanje nove linije toga uglednog proizvođača pneumatskih plovila. ZAR Mini 16 SC radi se na aluminijskom trupu, jednostavnog je koncepta i cijenom pristupačniji širokim masama. Dimenzije su 5x2,24 m, težina 220 kilograma, a s Hondom 50 ponuđen je za 119 tisuća kuna.

image
Aluminijski ZAR-mini gradi se u Njemačkoj
Cropix

Aluminij kao gradbeni materijal nije bio samo na gumenjacima već i na dvotrupcu Slomotion 5 kojim smo imali prilike zaploviti. U odnosu na tadašnje izdanje sada je dodana T-top konstrukcija i stolić na sredini kokpita. Još zanimljivije su skice budućeg modela dužine osam metara s kabinom, kliznim vratima i toaletnim prostorom.

Prostranost katamarana nudi polietilenski Whaly 500, sve ozbiljnija konkurencija domaćim pasarama. S desantnim pramcem se razina praktičnosti još povećava i samo je pitanje vremena kada će u većem broju naseliti i naše lučice. Cijena neobičnog broda teškog 350 kilograma je 42 tisuće kuna, a motor može biti bilo koji do 50 konja. U slobodnu školjku se po želji mogu ugraditi konzola ili klupe.

image
Polietilneski Whaly 500 košta samo 42 tisuće kuna
Cropix

Prozirni gumenjak

Istom tehnologijom rotacijskog lijevanja nastao je i Roto Boat 360, doduše ne u Nizozemskoj već u Indiji. Dimenzijama 355x165 cm i težinom od 120 kilograma izdržat će težinu četiri čovjeka. Dopuštena snaga motora je 15 konja, a s Hondom 6 je ponuđen za 25 tisuća kuna.

image
Roto Boat 360 stigao je iz Indije
Cropix

U kategoriji morskih igračaka zanimljiva su dva izloška. Prvi je električna daska Lampuga Air s autonomijom od pola sata i brzinom od 30 čvorova. Osim što na moru izgleda fascinantno, pažnju privlači i cijenom od 15,800 eura.

image
Električna daska Lampuga Air svjetska je atrakcija
Cropix

Druga igračka je puno pristupačnija i djeci bi mogla biti vrlo zanimljiva. Riječ je o gumenjaku RKK-200 s prozirnim dnom od polikarbonata u svim bojama i dimenzijama od 200 do 330 cm cijene od 5700 do 7600 kn. Uz malu težinu od 35 kilograma naviše lako ga je prenositi.

Tko ne želi zagađivati zrak pentom, a nije voljan veslati može za tisuću kuna odabrati australsku ručnu polugu za okretanje propele s prijenosom 3:1. Koliko brzo ide nije poznato, ali je sigurno da ne troši gorivo već samo vaše kalorije.

ADRIA-MAROV RIBOLOVAC - HRVATSKI BROD GODINE

U tradicionalnom Naucatovu izboru za hrvatski brod godine pobjednik je ribolovac Adriamar F36, aluminijski terminator velikih riba dužine 12,5 metara. Uz visoku konstrukciju za promatranje pučine i hrpu elektronike za pogled u dubinu, luksuzni fisherman s dvije kabine ima i IPS sustav upravljanja joystickom.

U ovoj kategoriji je najveće što je u Hrvatskoj ikada sagrađeno što svakako zaslužuje priznanje struke. No, organizatoru izbora ide na dušu što je uzeo za pravo kao nominirane predložiti još samo Reacher 780 i Salonu 380, dok je dragulje male brodogradnje poput Kustera 70R ili Sampe 6 iz nekog razloga eliminirao iz natjecanja.

U ostalim kategorijama je bilo i do sedam nominiranih, a najboljima su proglašeni Sea Ray 250 SLX, Greenline 36 Hybrid, Seafaring Yachts 44, Seascape 24 i Elan GT5.

image
Kuster 70R majstorsko je remek djelo
Cropix

BROD NA KREDIT BEZ KAMATA

U strahu od banaka i dugoročnih kreditnih obaveza kupci manjih plovila u Hrvatskoj su posljednjih godina preferirali gotovinu. No, s padom kamata i rastom gospodarske aktivnosti ponovno se mogu čuti razmišljanja o kreditu ili leasingu kao rješenju za put do novoga broda.

U inozemstvu je sasvim uobičajeno da se na sajmovima više ističe iznos mjesečne rate nego ukupna cijena. U skladu s time je tvrtka Nautika centar Nava u dogovoru s OTP leasingom napravila dosad najatraktivniji financijski paket za plovila vrijednosti do 150 tisuća eura s kamatom od nula do dva posto, ovisno o trajanju financiranja (3-5 godina).

Direktorica Nave Inge Ćosić za primjer nam je predstavila novi Beneteau Antares 7 s Hondom 150, PDV-om i osnovnom opremom vrijedan 43,750 eura. Uz 30 posto pologa (13.125 eura) i jedan posto troška obrade kredita (437 eura) ključ od broda može biti vaš. Mjesečna rata u idućih pet godina je 537 eura ili četiri tisuće kuna što za takav brod zaista nije mnogo. Taj iznos može i narasti do šest tisuća kuna ako ste malo zahtjevniji i želite isti brod s punom opremom.

image
Inge Ćosić s ponudom za Antaresa bez kamata
Cropix

BESPLATNA ASISTENCIJA NA MORU BEZ ČLANARINE

Osiguravatelji uvijek smišljaju nove ponude za nautičare, a stepenicu više otišao je hrvatski Yacht Pool International. Svi korisnici njihovih kasko polica, bez obzira na vrijednost plovila, već od ranije imaju pravo koristiti sve usluge pomoći na moru pod istim uvjetima kao članovi mreže Emergensea.

Novost je pravo na jednu besplatnu intervenciju godišnje, bilo da se radi o dnevnoj dostavi goriva do najviše 10 milja od Emergensea baze, uslugu ronioca u krugu od pet milja ili dvije milje tegljenja u krugu od tri nautičke milje. Takva članarina za plovila dužine do osam metara godišnje košta 100 eura, tako da je dar vrlo konkretan.

Kako nam je rekao izvršni direktor Yacht Poola Marijan Dželalija, ovaj su paket osmislili zbog različitih tumačenja i nejasnoća kod primjene asistencije za osiguravatelje koja je vlasnike plovila dovodila u neugodnu situaciju u trenutku kad bi zatražili pomoć.

Sve je jasno definirano i vrijednost svake intervencije se može telefonom unaprijed procijeniti. Uslugu je moguće koristiti iz 16 Emergensea baza u Hrvatskoj, Sloveniji i Crnoj Gori i ne odnosi se na plovila u čarteru.

image
Marijan Dželalija s Emergensea djevojkama
Cropix
27. studeni 2024 01:03