Pomicanjem termina na samo tri dana od suparničkog sajma u Cannesu, činilo se kako će 57. Salone Nautico u Genovi proći u sjeni 17 godina mlađeg i trenutačno popularnijega nautičkog okupljanja. Budući da je Azurna obala za svjetski jet-set ipak atraktivnija od industrijskog središta Ligurije, za novcima su otišli i brodograditelji i trgovci pa je posljednjih godina došlo do promjene na vrhu ljestvice europskih sajmova.
Od stotinjak svjetskih premijera u Cannesu dobar dio ih je jednostavno preplovio stotinu milja i predstavio se talijanskoj publici. Istodobno uz ta dva sajma održao se i onaj u Southamptonu s okruglih 50 godina postojanja, ali zbog slabije aktivnosti tamošnjih škverova i Brexita, izgubio je podosta međunarodnog ugleda.
No, publika okupljena u suncem okupanoj genovskoj marini i sajamskim halama, imala je što vidjeti i doživjeti. Grad je više nego ikada disao sa sajmom pa su širom otvorili vrata trgovina i muzeja, uložili puno novca u promociju i uspjeli privući 148 tisuća ljudi (21 tisuću više nego lani).
Uz to, turistička zajednica u tjednu održavanja sajma zabilježila je rast od 50 posto noćenja. Kad uza sve to dodate rast talijanskoga nautičkog tržišta za 21 posto na ukupno 3,44 milijarde eura u 2016. godini, onda se može reći kako je ovogodišnji sajam nadmašio očekivanja. Organizatore je najviše razveselio povratak domaćeg Azimuta koji je posljednjih godina nastupao samo u inozemstvu.
Ubojita Barracuda
Uz pogled prema prestižnim motornim jahtama i jedrilicama, najviše interesa pobudili su noviteti dostupni široj publici, kao što je Beneteau Barracuda 6, najmanji ribolovac iz te ugledne obitelji. Za osnovnu cijenu od 17 tisuća eura ili 50 tisuća sa svom opremom i Suzukijem 140 do registracije, dobije se ozbiljan stroj za okršaj s ribama, od obale pa sve do pučinskih otoka.
Iako ima samo pet i pol metara trupa, s dugim platformama, pametno organiziranim prostorom u kokpitu i pramcu te 190 cm visine u salonu, skrojen je po mjeri hrvatskih ribolovaca. Uz ležaj u kabini izlomljene površine 210x137 cm, te pravom WC-školjkom ispod njega, poslužit će i za vikend-turu.
Nova rješenja u dizajnu su plastične cerade umjesto krmenih i bočnih aluminijskih vrata te valjkaste spužve umjesto klasičnih prednjih sjedala, na prvi dojam malo premekane. Još ako trup bude dobar kao kod većih Barracuda, možemo unaprijed reći da Beneteau ima još jedan prodajni hit.
Ako kabina nije prioritet, može se odabrati Wellcraft 182, proizvod posljednje akvizicije grupe Jeanneau. Američki praktičan, taj ribolovni gliser dug je 5,60 metara i koristi se za ribolovne užitke. Masivna čelična konstrukcija nad centralnim kokpitom u kombinaciji s plastikom visoke kvalitete uvjerava nas da će biti dugotrajnog vijeka.
Krov može biti mekan ili od plastike, bazen za živu ješku je ispod jastuka u pramcu, a prostor ispod konzole priručni WC. Sve je čvrsto pa čak i nasloni po bokovima napravljeni od gumiranog materijala koji se često koristi umjesto tikovine. S Yamahom 150 i svom ugrađenom opremom ponuđen je po cijeni od 55 tisuća eura.
Kabina na pet metara
To je za europske prilike prihvatljiv iznos, no može se proći i puno jeftinije. Korporacije poput Brunswicka uvijek pomiču granice pa svoje pakete brod-motor nude po nedohvatljivim cijenama. Novi Quicksilver Activ 555 Cabin s Mercuryjem 40 Pro (stvarnih 60 "konja") košta 22 tisuće eura. Riječ je o gliserskom trupu dužine 5,29 metara, teškom 865 kilograma, a namijenjenom za šest osoba.
Iza dva sjedala je klupa za četvero sklopiva u sunčalište, dok je drugo sunčalište na pramcu. Kabine na ovakvim plovilima obično su skromne, ali ovdje je visina iznad ležaja ugodnih 95 centimetara. U sredini je mjesto za WC.
Za iznos od dvadesetak tisuća eura u paketu s motorom nudi se niz talijanskih glisera bez kabine, vrlo sličnih karakteristika i dizajna. Novitet Idea 53 Open jedan je od takvih i glisira s motorima od 60 do 115 "konja". Plastika je kvalitetna, prostor dobro iskorišten i za potrebe šestero kupača bit će sasvim dobar. Cijena samoga trupa je 13 tisuća eura.
Obujam centralne konzole često se može iskoristiti za spremište, maleni ležaj ili WC-školjku. Takav je Aquabat Sport Line 21 dimenzija 6,15x2,33 m. Cijena od 17.500 eura bez motora otkriva da je u pitanju malo dorađeniji proizvod, udobne unutrašnjosti s kvalitetnim inoksom i drvenim detaljima. S dopuštenih 150 "konja" možete očekivati i zavidne performanse, bez obzira na broj ukrcanih putnika.
Svaki centimetar dužine traži dodatnu snagu i samo je pitanje realne procjene vlastitih potreba i mogućnosti. Metar duži Marino 630, napravljen za osam osoba bez motora stoji 22 tisuće eura, a kada dodate nešto opreme i minimalno 115 "konj"" to već dođe do 35 tisuća.
Jeftini Mercruiser
Brunswick i u tome segmentu ima favorita. Bowrider Bayliner VR4, opremljen s Mercruiserom 4.5 MPI snage 200 "konja" košta 34 tisuće eura. Mjere od 5,5x2,3 metra na papiru ne izgledaju impresivno, ali uživo je Bayliner puno veći i atraktivniji. Američka praktičnost osjeća se posvuda i na kupcu je samo da ukrca prijatelje te uživaju u piću i dodaju gas.
Za tržište je spremna i verzija s izvanbrodskim Mercuryjem 115 za brzinu od 42 čvora, dizajnerski manje elegantna, ali svakako jednostavnija za održavanje.
Kad uđete u taj cjenovni razred, modeli s kabinom ipak su praktičnije rješenje. Italmar 20 WA Plus dimenzija 5,99x2,40 metara ima udoban povišeni kokpit s kuhinjskim blokom ispod skiperske klupe, a u unutrašnjosti veliki ležaj s pretprostorom za presvlačenje i ormarom.
Završna obrada je vrlo dobra i cijena od 25 tisuća eura bez motora ne čini se prevelika. WC je kemijski, a ako tražite kabinu s odvojenim toaletnim prostor najjeftinija opcija je Marinello Cabin 650 (6,40x2,49 m).
Taj zanimljivi uradak sa Sicilije ne odiše luksuzom već praktičnošću i cijenom bez motora od 28 tisuća eura. Kokpit natkriven roll-barom i tendom uz lijevi bok ima kuhinjski blok i sklopivi plastični okrugli stolić. U kabini je ležaj širok 160 cm, a dug od 180 do 220 cm, što uz visinu od 68 do 120 cm te tri svjetlosna otvora omogućava boravak i po danu.
Toaletna kabina nije bogznakakva, ali je funkcionalna i opremljena rukohvatom za lakši ulazak. O izboru pogonske snage ovisit će i ukupni trošak, a preporučeno je između 115 i 150 "konja".
Druga kabina
Iduća stepenica u luksuzu je krmena kabina, teško sklopiva u trup kraći od 7 do 8 metara. Uz dužinu ide veća težina, te je potrebno više snage na krmi. Uz nenadmašne Salpe koje drugu kabinu nude na modelu 23 X od 7,33 metra su od 57 tisuća eura (sa Suzukijem 225), među najpovoljnijim ponudama novih plovila je ona za Quicksilver Activ 875 Sundeck.
Osam metara trupa teškog dvije i pol tone i Mercury Verado 225 koštaju 75 tisuća eura. Kako i priliči najvećem primjerku te linije širine tri metra, komfor i oprema su izvanredni. Skipersko mjesto je povišeno u odnosu na kokpit s kuhinjom, kako bi se dobila visina u interijeru od 175 centimetara. Puno drva, kvalitetne presvlake i velike staklene plohe obogatile su unutrašnjost s odvojenom kabinom za WC i krmenom spavaonicom. S obzirom na to da je brod registriran za 12 osoba mogao bi biti zanimljiv i iznajmljivačima.
Gradnja u visinu recept je odlično primijenjen i na Glastronu GS 259 – još jednom američkom brendu grupacije Jeanneau. Unutrašnjost toga džepnog cruisera dužine svega 7,7 metara zbilja je impresivna jer je visina 190 cm, a čak i široka toaletna kabina ima 185 cm. Podovi su obloženi debelim tapetom, pramčana blagovaonica može se složiti u krevet, dok je krmena kabina čak i prostranija za spavanje.
Dva su prostora za kuhanje, unutra je mikrovalna pećnica, a vani staklokeramička ploča. Tri tone težak gliser ima Volvov V6 benzinski motor snage 280 "konja" i ukupnu cijenu od ravno 100 tisuća eura.
Talijanski Ranieri Next 290 SH je u to unio malo više stila pa konačan rezultat izgleda još privlačnije. Riječ je o umanjenoj verziji lani predstavljenog 370 SH. Kvaliteta je na prvi pogled ista i utisak je da je i jednakog komfora, koliko je moguće u reduciranoj širini s tri metra na 2,70. Važno je svakako da je maksimalna dopuštena snaga za dva motora po 300 "konja" za brzine debelo preko 50 čvorova.
Zanemarujući težinu od svega 2500 kilograma i dvije stepenice na trupu (twin air step) to ne bi trebao biti problem. Očekivana cijena s motorima je oko 150 tisuća eura.
Skupa klasika
Uz moderne gliserske linije, značajan dio vanjskog izložbenog prostora zauzele su tradicionalne ligurske ljepotice kakvih je nažalost sve manje i na našoj strani Jadrana. Proizvod kultnog škvera Sciallino 19 izvlači osmijeh svakom prolazniku i trenutačno vraća u bogatu povijest talijanske male brodogradnje. Od drva je ostala samo razma no plastika također može imati dušu nekadašnjega guca. U standardnoj opremi je pouzdani dizelaš Nanni 29 za maksimalnu brzinu od 10 čvorova.
Iako su dimenzije trupa 5,87x2,15 metara, težina je čak 1600 kilograma, što je garancija dobrog ležanja na moru. Nažalost brojnih obožavatelja, ime i kvaliteta imaju svoju cijenu – 50 tisuća eura.
Malo modernijeg stila je Mimi Libeccio 7, novitet dostupan široj populaciji jer s moćnim Yanmarom 80 košta 44 tisuće eura. Osim maksimalne brzine od 25 čvorova, brod ima konzolu s udobnim sjedalom, jastucima, krmenom platformom i tendom tako da će biti zanimljiv i mlađoj generaciji nautičara. Spomenimo da je trup izveden u vakuumskoj infuziji.
Tehnološki iskorak nudi Positano 23 Eco, potpuno električni guc sa osam baterija serijski povezanih naponom od 96 volta. Ispod palube je električni motor od 6 kW tvrtke Fratelli Migliaccio Motori s baterijama, maksimalne brzine od 6 čvorova i mogućnost samostalnog rada od deset sati na upola manjoj brzini.
Baterije se pune na kopnu jer na brodu nema mjesta za solarne ploče već samo veliko sunčalište. Malo je neobično vidjeti drvenu argolu uz srebrnu ručicu električnog motora, ali ideja je svakako zanimljiva. Cijena toga štedljivog plovila je 35 tisuća eura.
Prvi motorni katamaran
Svoju viziju guca ponudila je i nekadašnja članica grupe Ferretti. Apreamare Gozzo dužine 11 metara svakako odstupa od guca kao narodnog broda. S dvije Z-noge i Volvo pente snage po 225 KS, iz romantične barke s tirkiznim jastucima pretvara se u moćnu krstaricu. Otvorena krma s ogromnom platformom daje naslutiti kako bi ovo mogao biti dobar bajbot za vlasnike mega jahti. Unutrašnjost je iznenađujuće prostrana i luksuzna s dvije kabine, odvojenim tušem i kuhinjom. Cijena još nije poznata.
Jedan od najzanimljiviji izložaka u moru bio je dvotrupac Aurea, kažu njegovi tvorci, prvi motorni katamaran ikad napravljen u Italiji. Vanjskim dimenzijama 9,16x3 metra ne odskače od klasičnih glisera, ali pogled s pramca otkriva drukčije oblikovanje s rupom u sredini u funkciji zračnog jastuka.
Uz bolju stabilnost na sidru i plovidbi, glavni razlog za primjenu ovoga koncepta je manja potrošnja goriva. To jasno daju naslutiti dva oštra i uzdignuta pramca koja se prema krmi spajaju u jednu liniju. Vanjskim dijelom dominira skiperska klupa za troje, te veliko sunčalište s dugom platformom, dok unutrašnjost visine 185 cm može imati jedan ili dva kreveta. U prvom slučaju je u desnom trupu velika kupaonica, dok je inače školjka skrivena ispred kreveta.
Za pogon moraju biti dva motora, unutrašnja ili izvanbrodska, ukupne snage ne veće od 740 "konja". Testni primjerak s dva Mercruisera 5.0 snage po 250 KS ide brzinom od 44 čvora i košta 190 tisuća eura.
Među motornjacima iznad 10 metara glavna je novost povratak Azimuta koji je s devet plovila dužine od 34 do 72 stope označio veliki povratak na domaće tržište. Iako se dobro zna o kakvim je plovilima riječ, zgodno je na jednome mjestu vidjeti plovne objekte najjače talijanske grupacije. Azimut 50 Open oduvijek je bio mjerilo klase i premda se u konceptu ništa značajno nije promijenilo brod je po komforu i luksuzu daleko preskočio istoimene prethodnike.
Širina od četiri i pol metra dopustila je raskošnu vlasničku kabinu po sredini broda s velikim staklenim plohama. Da bi 21 tona plastike postigla brzinu od 32 čvora brinu se dva Cumminsa snage po 600 "konja". Cijena je 700 tisuća eura.
Jahte na kat
U istom cjenovnom rangu je i Beneteau Gran Turismo 50 dostupan i u verziji s gornjim mostom (SportFly). S ovim modelom opasno se približio sestrinskom Monte Carlu 5. Iako je stil brodova različit u odnosu na iste dimenzije, projektante trupa i interijera dobio se sličan konačni proizvod. U unutrašnjosti se mogu odabrati dvije ili tri kabine s dva toaletna prostora. Težinu od 14 tona i maksimalnih 12 putnika nose dva Volvo IPS motora snage po 435 KS.
Veći broj kabina na tu dužinu imaju samo katamarani i jedrilice. Novu generacija Lagoona predstavljaju modeli od 40 i 50 stopa, a najviše noviteta prikazao je Hanse. Od ukupno deset modela tri su prošla temeljiti redizajn, kako tehnički tako i nazivljem, pa su svi narasli za tri broja i zovu se 348, 388, 418. Uz ugodniji interijer i više staklenih površina idu i viši jarboli za veću površinu jedara i bolje performanse.
Cijene su neznatno više nego ranije, pa 348 počinje od 92 tisuće eura, 388 od 115 tisuća, a 418 od 146 tisuća. Hanse 548 vrijedan 349 tisuća eura bez PDV-a potpuno je novi brod, no u planu je puno više detalja. U dimenzijama 16x5 metara stane jako puno sadržaja – dva toaletna prostora, tri kabine s velikim krevetima, jedna na kat, te skiperska u pramcu.
S dvadeset tona teškim brodom lako se upravljanje pa su uz dva kola kormila s velikim info konzolama na raspolaganju i električni pokretani vinčevi. Na sidru do izražaja dolaze hidraulička platforma, garaža za gumenjak i veliki tvrdi krov iznad kokpita, sve kao na nekoj motornoj jahti.
Čarterski aduti
Gužva na štandovima vodećih svjetskih proizvođača jedrilica bila je velika, pogotovo oko novih modela kao što su Beneteau Oceanis 51.1 i Jeanneau Sun Odyssey 490. Mi smo se uspjeli ugurati u prekrcanog Jeanneaua i odmah primijetili nekoliko novih detalja. Prolazi u kokpitu su sada spušteni i može se hodati duž bokova.
Posebno nam se svidio sklopivi mehanizam naslona u kokpitu kojima se u sekundi dobiju dva neočekivana sunčališta. Spreyhood je dobio visinu i cijeli je proziran tako da napokon izgleda kao pravi vjetrobran.
Novost je u unutrašnjosti povećanje navigacijskog stolića na veličinu blagovaonice za troje što će dobro doći u situaciji kad netko spava na razvučenom glavnom stolu. U verziji s jednom kabinom u pramcu vlasniku je oko kreveta na raspolaganju veliki slobodni prostor visine 190 centimetara s tu-kabinom na desnoj i WC-školjkom na lijevoj strani.
I krmena kabina ima direktan ulaz u WC, dok lijeva nema taj luksuz. U pramcu je slobodan prostor za spremanje jedara dok Oceanis na tome mjestu ima skipersku kabinu. Sun Odyssey bez poreza košta 241 tisuću, a metar duži Oceanis 274 tisuće eura.
Od ostalih jedrilica dostupnih na našem tržištu bio je izložen Grand Soleil 34, nazvan po istoimenoj legendi iz sedamdesetih godina također izloženoj na sajmu uz bok novoga modela. Uz nevjerojatne razlike u oblikovanju jedrilica koje vrijedi posebno analizirati, impresionira jednostavnost interijera novoga performance cruisera. Krmena kabina i toaletni prostor u krmi su odvojeni vratima, dok je sve ostalo ostavljeno slobodno.
Najveći dio interijera je izveden u kontraštampi i drveni umeci su samo oplemenili hladnu plastiku. Dimenzijama 10,70x3,60 metara i računalno optimiziranim trupom za konkurentnost u različitim režimima jedrenja, novi Grand Soleil bi u idućim godinama mogao vladati regatnim poljima. Površina glavnog jedra na aluminijskom jarbolu je 40, a gennakera 100 kvadrata. Cijena još nije poznata.
Prestižne gume
Od brojnih gumenjaka izdvojili bismo dva modela. Prvi je ZAR 79 Sport Luxury, pola metra kraća verzija većega brata iste linije. Neznatno smanjenje u dužini donijelo je i znatne uštede u cijeni jer novitet bez motora košta 67 tisuća eura. Nosi maksimalnih 300 "konja" i bez problema će otući i debelo more.
Druga je priča vezana za novi brend na tržištu nazvan Estilo.
Nešto moderniji pristup oblikovanju pneumatskih plovila rezultirao je privlačnim plovilom, dorađenim na visokom nivou iako je u pitanju klasa od samo pet metara. Ideja je bila ponuditi trup jednostavno nadogradiv sa svim željenim elementima, čak i kada se brod nekoliko godina kasnije nađe na tržištu rabljenih brodova.
U bilo kojem trenutku može se odabrati kupa, sjedalo, sanduk ili konzola po trenutačnim potrebama. Trup je konstruiran za glisiranje i s malim snagama od 40 "konja", iako je pravi doživljaj s 90 "konja" kada gumi leti do 43 čvora. Upotreba inoksa kvadratnog presjeka i smeđe i sive presvlake izgleda vrlo profinjeno. Cijena paketa sa Suzukijem 90 je 33 tisuće eura.
Suzuki DF 350 A - revolucija u inovaciji. Tim je sloganom predstavljen najsnažniji motor u 50-godišnjoj povijesti poznate japanske tvornice, zapravo, najsnažniji V6 vanbrodski motor ikad napravljen u svijetu. Na prvi pogled to zvuči čudno, ali je točno jer Yamaha iste snage ima osam cilindara, Mercury Verado 400 šest u liniji, a američki Seven marine 557 snagu crpi iz osam cilindara. Zašto su se odlučili na taj koncept, okupljenim zastupnicima i predstavnicima medija u Genovi to je objasnio glavni inženjer Suzukija Katsuhiro Fukuda:
Dupli Suzuki
- Preduvjet je bio da se zadrži pouzdanost Suzukija 300 s jednakom udaljenošću između cilindara od 108 mm i da dimenzije ostanu slične da se novi motor može lako montirati na mjesto dosadašnjeg. Podigli smo zapremninu na 4400 kubika, povećali kompresijski omjer na 12:1 i sve ostalo napravili u duplo. Dva usisa zraka i mora, dva injektora i dvije propele, naveo je Fukuda.
Da bi se eliminirale čestice morske vode u zraku, sustav usisa je izveden s dvije razine filtriranja za dobavu suhog i hladnog zraka. Glave klipova su pjeskarene da lakše izdrže velike napore velikog kompresijskog omjera, za bolje prenošenje snage ugrađeni su trokraki kontrarotirajući propeleri, a more za hlađenje ulazi kroz dvije rupe u peti.
Na kraju je dobiven prilično tih i eksplozivan stroj suhe težine 330 kilograma. Na kratkoj probnoj vožnji s dvije tone teškim Saverom 750 Cabin i šestero ukrcanih putnika smo uspjeli izmjeriti potrošnju i ona je na punom gasu iznosila 109 litara na sat. U odnosu na prijeđenu udaljenost, raspon je od 1,5 do 2,5 litara po milji. Maloprodajna cijena motora u Italiji je 33,500 eura.
Suzukiju to nije bila jedina novost u Genovi jer je istovremeno predstavljena i nova generacija modela DF 100 B teškog svega 157 kilograma. Umjesto dosadašnjeg motora zapremnine dvije litre, iskorišten je manji blok od 1500 kubika koji koriste Suzuki 70, 80 i 90. Taj će se motor odsad moći odabrati u bijeloj boji, kao i svi modeli od 25 konja naviše.
Povratak Tohatsua
Tohatsu je devet mjeseci nakon izlaganja prototipa u Dusseldorfu napokon predstavio serijsku izvedbu modela od 20 konja s električnim ubrizgavanjem. Puni naziv motora je MFS 20 i isporučuje se s tri dužine noge i svim opcijama (ručno upravljanje, daljinsko i tilt) s cijenom od 3600 do 5100 eura.
To je za tako malu pentu veliki iznos, ali treba uzeti u obzir da se radi u Japanu i da u toj klasi samo Suzuki ima elektronsko ubrizgavanje goriva. Dvocilindrični motor je zapremnine 333 kubika, iz istog se bloka rade i verzije od 9,9 i 15 konja, a težina je samo 43 kilograma.
Uz njega je na sajmu izložena i bijela petica MFS 5 GPL, tvornički pripremljena za plinski pogon. Cijena motora je dvije tisuće eura (400 više od standardne verzije). Tko ima volje nositi bocu na brod i plovi puno sati, može računati na uštedu.
Yamaha je svoje novitete predstavila lani, a u Genovi su napravili samo preimenovanje najpopularnijeg motora na talijanskom tržištu. F40 GETL, s realnom snagom od 70 konja sada se zove Speciale 16V i košta 6600 eura. Za njega u Italiji ne teba plovidbena dozvola pa je posebno popularan među vlasnicima malih glisera i gumenjaka.
Honda je također donijela redizajn pa motori od 40/50 i 80/100 sada imaju malo drugačiji poklopac motora. Budućnost vanbrodskog pogona mogla se vidjeti na prototipu pente nastale po uzoru na atraktivnu cestovnu jurilicu Hondu NSX izloženu među brodovima. Zanimljiva je i suradnja s Raymarineom jer se svi parametri motora mogu pratiti na njihovom multifunkcijskom uređaju od 4 inča oznake i70IS, u paketu s BF40 E ponuđenom za 6 tisuća eura.
Čisti dizelaši
Uz Yanmarov štand s novim četverocilindričnim Tier 3 motorom, interes publike pobudio je čisti dizelaš Mercury Diesel 6.7 L zapremnine 6700 kubika raspoređene na šest cilindara u liniji. Na njega se može spojiti osovina ili Zeus POD za upravljanje joystickom. Ovisno o izvedbi motor se može naručiti s 480, 500 i 550 konja maksimalnog broja okretaja 3200.
Maksimalna potrošnja najjašeg motora je 115 litara na sat, ali na 2000 okretaja proizvođač za sva tri modela jamči potrošnju ispod 30 litara na sat. Vanjske dimenzije su 1100x864x848 mm, a suha težina 721 kg. Cijena za hrvatsko tržište još nije poznata.
VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.