StoryEditorOCM

INOVACIJA VOLVO PENTEPropeleri naopako guraju bolje i sigurnije: Forward Drive pogon čuva ljude koji se nađu iza broda od ozljeda i poboljšava manevarske sposobnosti plovila

Piše Željko Simunić
2. prosinca 2015. - 12:43

Volvo Penta poznata je kao tvrtka stalno okrenuta inovacijama, a najnovija u nizu nosi ime Volvo Penta Forward Drive. U prijevodu, Z-noga s propelerima okrenutima prema naprijed. Podsjetimo, ta je poznata švedska kompanija zapravo i stvorila Z-pogon 1959. godine usavršavajući izum američkog vozača natjecateljskih glisera Jima Wynnea koji je zbog potrebe za većom snagom smislio kombinaciju unutrašnjeg i izvanbrodskog motora.

Dva desetljeća kasnije tržištu je predstavljeno Duoprop rješenje s dva propelera, a 2009. godine priča je zaokružena uvođenjem joysticka za jednostavno upravljanje brodom.

Za glisere do 10 m

Svim poznavateljima nautičke tehnologije prema naprijed okrenuti propeleri najviše će mirisati na Volvo Pentin IPS (Integrated Propulsion System) koji je uspješno zamijenio koncept osovinskog voda i uz bolju iskoristivost motora projektantima dao više prostora za osmišljavanje krmenog dijela broda. Iako je IPS zbog visoke cijene rezerviran samo za plovila iz prestižnijega ranga, novi Forward Drive je rješenje za najbrojniju kategoriju glisera od 6 do 10 metara.

image
Propeleri stoje naprijed, a guraju unatrag
Volvo Penta

Šefovi Volvo Pente sami tvrde da su FWD i napravili kako bi izašli ususret sve brojnijim sportašima na vodi. To se posebno odnosi na one koji se bave wakesurfingom, vrstom sporta čija je popularnost u SAD-u u velikom zamahu. Riječ je o disciplini u kojoj sportaš na maloj dasci surfa po valovima koji se stvaraju neposredno iza krme plovila. No, s obzirom na blizinu osobe na dasci propeleru, koji se kod klasičnih Z-pogona nalazi na krajnjoj vanjskoj točki plovila, značajna je opasnost od nesreća.

image
Kompjutorska simulacija FWD-a
Volvo Penta

Povećana sigurnost

Konstrukcijom novog Z-pogona kod kojeg su dva kontra-rotirajuća propelera okrenuta na suprotnu stranu prema provi (Forward Drive), svakako se smanjuje mogućnost da wakesurfer strada od slučajnog pada na rotirajuću propelu ili u trenutku kada plovilo ide unatrag prema njemu.

Šveđani su, dakle, Duoprop postavili dalje od sportaša. Još preciznije, nalazi se čak 67 cm ispred propele klasičnih Z-pogona, odnosno postavljeni su ispod trupa broda točno onoliko koliko propeleri običnog Z-pogona stoje iza krme.

Zbog svega toga surferi sada mogu jahati na najvišem valu koji se stvara na otprilike 1 metar iza plovila. Isto tako u službenoj prezentaciji Volvo Penta navodi da ova vrsta propulzije uvelike smanjuje opasnost za ljude koji plivaju ili rone blizu krme plovila.

Ideju Forward Drive pogona pozdravili su proizvođači plovila u SAD-u, poput Bryant Boatsa koji je predstavnike medija pozvao na prva testiranja prototipa 233X. S obzirom na mahom pozitivne komentare s te FWD demonstracije u praksi, valja računati kako će primjer Bryant Boatsa slijediti i drugi brodograditelji.

image
Novi FWD pogon obilazi svjetske sajmove
Volvo Penta

Prema najavama, svoje će nove, ali i starije modificirane modele s FWD pogonom vrlo skoro lansirati Regal, Cobalt, Four Winns, Monterey i Chaparral.

Niz prednosti

Brojni eksperti zastupaju mišljenje kako će inovacija Volvo Pente namijenjena wakesurferima postati svjetski hit. Naime, uočen je cijeli niz prednosti od kojih bi koristi mogli imati i vlasnici plovila svih vrsta. No, krenimo redom. Jedna od prednosti propelera okrenutog prema naprijed jest poboljšanje učinkovitosti motora.

Razlog je jednostavan – Duoprop dobiva čistu vodu budući da ispred njega nema nikakvih prepreka koje utječu na strujanje mora. Kod klasičnog Z-pogona na propeler, pak, dolazi more čija se struja razbija zbog prolaska kućišta osovine s petom, posebno ako je hidrodinamika lošija.

U tom se slučaj propeler zbog kavitacije ne može imati maksimalnu učinkovitost. Također, glavčina propelera u FWD izvedbi je puno tanja pa se uz zadržavanje promjera dobiva veća korisna površina i poboljšava učinkovitost propelera, a svakako valja istaknuti i mogućnost ostvarivanja veće preciznosti trima.

Stožasta spojka

Inženjeri Volvo Pente su na FWD izvedbi postavili stožastu spojku radi mekšeg ukapčanja, dok posebno izvedeni zupčanici na njoj smanjuju vibracije i buku tijekom plovidbe. Vodilo se računa i o mogućim kolizijama s dnom ili tvrdim predmetima. Zato FWD verzija ima meka mjesta na kojima će se dio kućišta osovine odvojiti kod udara radi sprječavanja veće štete na motoru ili plovilu.

FWD pogon uz ostalo omogućuje i bolje manevriranje plovilom, posebno za manje iskusne skipere, jer se može zakretati za 28 stupnjeva ulijevo ili udesno, što brod čini lakše upravljivijim, a važno je i kod pristajanja. Proizvođač također tvrdi kako Duoprop propeleri okrenuti prema naprijed reduciraju buku, te jamče bolje ubrzanje plovila i veće brzine plovidbe uz manju potrošnju goriva.

image
Novi pogon štiti wakesurfere od ozljeda
Volvo Penta

Forward Drive je zapravo pogon koji vuče plovilo, dok ga klasična Z-noga s propelerom gura. Stručnjaci kažu kako se to pozitivno odražava na propelere. Naime, opterećenje svakog pojedinog lista se smanjuje, pa je za FWD napravljena specijalna Duoprop inačica K serije s tanjim listovima koji stvaraju manji otpor u vodi.

Oprez po plitkome

No, nužno je spomenuti i jednu negativnu karakteristiku novoga pogona koja se tiče plovidbe po plitkome. Ako se skiper s plovilom približi pličini, veće su šanse za struganje po dnu pri čemu trim do maksimalna 52 stupnja, za razliku od standardne Z-noge, neće pomoći. Naprotiv, podizanjem se suprotna strana, odnosno osovina i propeleri, još više približavaju dnu. Dakle, valja izbjegavati pličine, no to je u plovidbi ionako mudro činiti.

U svakom slučaju, sprijeda okrenuti pogon zbog brojnih prednosti mnogo obećava i može se očekivati njegova ekspanzija, posebno ako se unaprijeđene verzije u bliskoj budućnosti povežu s joystick komandama.

Za sada se FWD nudi za Volvo Penta V8 benzince u rasponu snage od 300 do 430 KS, ali Šveđani su tek otvorili ovu priču pa valja očekivati skore nastavke.

U HRVATSKU STIŽE 2016.


Kako bismo doznali dodatne informacije o Forward Drive pogonu, kontaktirali smo riječku tvrtku Duing koja distribuira motore Volvo Penta i njihovu opremu, te Nenadu Šimaniću, osobi zaduženoj za servis i tehničku podršku, postavili par pitanja.

- Može li se FWD rabiti na starijim ugradbenim Volvo Penta motorima?

- Ne, novi se pogon rabi samo na novim motorima.

- Moraju li brodograditelji prilagođavati trupove da bi postavili FWD pogon, kao što je to svojevremeno bio slučaj s IPS-om?

- Brodograditelji ne moraju drastično mijenjati trupove brodova, već moraju samo udovoljiti određenim manjim zahtjevima. To znači kako se FWD moći postavljati i na starije brodove ako oni zadovolje postavljene kriterije.

- Sile okretanja plovila s FWD-om su očito drukčije, pa se postavlja pitanje hoće li se umanjiti potreba za bow-thrusterima?

- Ne, bočni potisnici ipak imaju važnu i specifičnu funkciju, pa će se FWD instalirati na plovila zajedno s bočnim potisnicima.

- Hoće li, po uzoru na inovaciju Volva, jednog dana proizvođači penti početi postavljati propeler na suprotnu stranu?

-To je vrlo teško zamisliti i mislim da se neće dogoditi.

- Smatrate li kako će u budućnosti FWD pogon istisnuti klasičnu Z-nogu?

- Zasada je neće istisnuti, jer klasični Z-pogon predstavlja jako dobro rješenje, dok je FWD samo dodatna opcija i unaprijeđena verzija prvenstveno namijenjena ljudima što vole sportove na vodi.

- Kada će i po kojoj cijeni novi pogon biti dostupan u Hrvatskoj?

- FWD će kupcima u Hrvatskoj biti na raspolaganju tijekom 2016., ali vam o cijenama zasada još ništa ne mogu kazati.

Oprez po plitkome


No, nužno je spomenuti i jednu negativnu karakteristiku novoga pogona koja se tiče plovidbe po plitkome. Ako se skiper s plovilom približi pličini, veće su šanse za struganje po dnu pri čemu trim do maksimalna 52 stupnja, za razliku od standardne Z-noge, neće pomoći. Naprotiv, podizanjem se suprotna strana, odnosno osovina i propeleri, još više približavaju dnu. Dakle, valja izbjegavati pličine, no to je u plovidbi ionako mudro činiti.

U svakom slučaju, sprijeda okrenuti pogon zbog brojnih prednosti mnogo obećava i može se očekivati njegova ekspanzija, posebno ako se unaprijeđene verzije u bliskoj budućnosti povežu s joystick komandama.

15. studeni 2024 13:03