Gospodarska aktivnost Njemačke generator je za cijelu Europu, pa i svijet. U Düsseldorfu gdje se već 49 godina održava nautički sajam to posebno dolazi do izražaja. Građevinski radovi vidljivi su širom najbogatije njemačke regije Sjeverna Rajna-Vestfalija, a radovi se odvijaju i na samome sajmu.
Rekonstrukcija i proširenje izložbenih kapaciteta na južnoj strani vrijedno 140 milijuna eura dovršit će se do idućega ljeta, a arhitektonski najdojmljiviji dio je svjetleća nadstrešnica visine 20 metara i površine 7800 kvadrata, vidljiva iz centra grada. No to nije sve jer se do 2030. planira uložiti ukupno 636 milijuna eura čime Messe Düsseldorf želi postati jedna od najmodernijih sajamskih destinacija na svijetu s još boljom statistikom od sadašnjih 50 sajmova i 1,6 milijuna posjetitelja godišnje.
Na ovogodišnjem Bootu su nastupila 1923 izlagača iz 67 zemalja i dobro popunili 16 sajamskih hala površine 220 tisuća kvadrata.
Razlog za investicijski optimizam organizatora je i u ekspanziji nautičkog tržišta gdje se sve više priča o popunjenim knjigama narudžbi i listama čekanja, što je dovelo i do rasta cijena svih vrsta plovila. Dosad uložen kapital traži što brži povrat pa se i dalje traže učinkoviti načini za uštedu.
Jedno od provjerenih rješenja je prebacivanje što više posla kooperantima, gdje su godinama Poljaci bez konkurencije po kvaliteti i cijeni rada. Na taj vlak prošle godine se ukrcala i splitska tvrtka Pulse Yacht Design koja je nakon Bavarije C57 projektirala inženjerski dio cijele C serije jedrilica.
Nadogradnja te suradnje je prepuštanje kompletne gradnje Bavarije C65 kooperantima u Splitu. Zbog velikih dimenzija (19,5 x 5,4 m) takav se brod nije uklapao u serijsku proizvodnju na bavarskoj traci, pa je cijeli posao uz nadzor njemačkih stručnjaka napravljen u splitskoj Sjevernoj luci.
Vakuumska infuzija s karbonskim ojačanjima je bila uvjet za postizanje optimalne težine plovila napravljenog za komfor i čvrstoću na dugim krstarenjima. Za ovako velike dimenzije ima krajnje pojednostavljen način upravljanja čak i za jednog skipera.
Prva ide u Jadran
Alexander Berg, voditelj razvoja Bavarije, rekao nam je da je prirodno da se brod gradi uz more jer se 30 tona težak trup s kobilicom ne može voziti cestom, a kupci će ga najviše i koristiti na Mediteranu. Pohvalio je splitsku ekipu koja je u samo tri i pol mjeseca napravila impresivan posao. Naravno, uređenje interijera će se prilagođavati vlasniku jer s početnom cijenom od milijun eura razumljivo je da se sve kroji po mjeri. Proizvodni potencijal je do 10 komada godišnje, cilja se na izbirljive kupce za vlastite potrebe, no prvi je primjerak već rezerviran za čarter – u Jadranu.
Svjetsku premijeru imali su i modeli C45 i C50, serijske i pristupačnije, no vrlo komforne jedrilice. Visina salona je čak 210 cm što je za trup od 13,60 metara i elegantnu vanjsku liniju odličan posao.
U skladu s novom poslovnom filozofijom, početna cijena bez poreza je visokih 200, odnosno 280 tisuća eura, no uz mogućih šest kabina C50 je s pet metara širine daleko iznad onoga što biste očekivali u klasi od 15 metara.
Uz to nudi i vrlo zabavnu digitalnu povezivost svih potrošača i komandi s vašim pametnim telefonom. Tri ponuđena paketa određuju raspored unutrašnjosti i količinu opreme – Holiday, Style i Ambition.
Značajnim skokom komfora, ali i cijene, Bavarija se približila Francuzima koji i dalje računaju na dominaciju u segmentu vlasničkih brodova. Titulom jedrilice godine ovjenčani Jeanneau Sun Odyssey 440, osnovne cijene bez poreza 191 tisuću eura, trenutačno je u fokusu nautičke javnosti.
Novinari koji su ga izabrali pohvalili su dizajn unutrašnjosti i rješenje nizbrdice za sigurnu šetnicu oko kokpita kakvu smo vidjeli na modelu 490. Brod je izgrađen u Francuskoj, no pitanje je što će biti ubuduće, jer je uprava kompanije po prvi put odlučila povjerenje dati Delphiji da im izgradi ulazni model Sun Odyssey 319 na kojem s francuskom cijenom rada navodno nemaju profita.
Poljacima se to očito isplati, pa su se posebno potrudili i isporučili vrlo kvalitetan brod, iznad očekivanja naručitelja. Uz izvrsnu plastiku i tikovinu, dojmila nas je unutrašnja visina od 190 cm, te širina pomoćnih ležajeva u salonu kad se odvoje nasloni. Za 71.600 eura ili 100 tisuća s porezom i dodatnom opremom dobije se praktičan cruiser s Yanmarovim motorom, dvije kabine, velikim kupatilom, kuhinjom i šest ležajeva.
Hanse s tri kabine
Hrvatima će biti zanimljiva nova jedrilica Hanse 348 do koje se na sajmu bilo teško probiti zbog mnogobrojnih zainteresiranih posjetitelja. Uz osnovnu cijenu od 94 tisuće eura taj desetmetarski trup krase gotovo sportske vanjske linije dok svijetla i udobna unutrašnjost pruža mogućnost odabira triju ili dviju kabina s većim toaletnim prostorom i spremištem. U svim kabinama je visina 190 centimetara.
Širina jedrilice dostupne gotovo svakome džepu imena Seascape 14 je 1,70 metara. Četvrti i najmanji primjerak obitelji Seascape s cijenom od 10 do 13 tisuća eura nije jeftin, ali nosi dobru karmu prethodnika, te je garantirano brz i zabavan za korištenje.
Kako nam je rekao šef prodaje Tomo Novak, olimpijski jedriličari su na prvim testovima bili oduševljeni odazivom na vjetar i unutrašnjom ergonomijom. Brodom se plovi kao na laseru, zgodan je za klubove i škole jedrenja, no može nositi dvoje odraslih ili jednog odraslog i dvoje djece te biti ozbiljna obiteljska igračka. S težinom od 75 kg i dužinom od 4,30 m može se lako prevoziti na krovu karavana srednje klase.
Trup je izveden u sendviču od vinilestera i staklenih vlakana, dvodijelni jarbol je od karbona, a uz glavno jedro idu flok i genaker. Izloženi prototip je uživo izgledao vrlo dorađeno. Za početak, u Sloveniji je planirana proizvodnja od desetak komada mjesečno. Jedan od prvih bit će nam dostupan za test.
Danska jednostavnost
Do flote Seascapea je bio izložen njihov hrvatski konkurent Reacher 780 koji se sada gradi u Mađarskoj. Umjesto epoksija za gradbeni materijal odabrali su vinilester, čelična kobilica je sada od kompozita, a umjesto KiwiGripa antiskliz će biti u kalupu. Spomenimo kako su od hrvatskih predstavnika izloženi još Salona 380 i dugopoljsko More.
Novitet u klasi performance cruisera je danski X 4.9 vrijedan 479 tisuća eura. Trup je optimiziran za dužobalne regate, u skladu sa sportskim karakterom paluba je savršeno ravna da ništa ne zapinje i uz to prekrivena prekrasnim drvom. Vlasnike će najviše oduševiti unutrašnjost jer je vrhunski opremljena detaljima, poput masivnih drvenih rukohvata.
U tri kabine i dva toaleta visina je između 190 i 200 cm, ima puno svjetlosnih otvora, s posebno zanimljivim rješenjem u vlasničkoj kabini s dugim, uskim prozorom za nesmetan pogled prema pramcu.
Kod nas se jedrilice uglavnom percipiraju kao turistički proizvod, no ostatak Europe daleko više pažnje posvećuje sportskom i rekreacijskom jedrenju. Iz Nizozemske je tako stigla Aira 22, otvorena jedrilica dimenzija 6,50 x 2,20 metara namijenjena doslovno svima. U cijenu od 15 tisuća eura uključeni su glavno jedro i flok, jastuci za šest osoba i PDV. Garanciju dobre plovidbe daju poznati dizajneri Simonis – Voogd.
U retro svijetu status zvijezda imaju jedrilice Saffier, prisutne na jezerima i morima širom Europe. Najnoviji model je Se 37 Lounge. S dva kormila pomaknuta prema sredini ostavlja udoban prostor na krmi za deset osoba, pogodan za jedrenje ili uživanje na sidru kad se stol u podnici podigne pritiskom na dugme.
Pojednostavljeno upravljanje spojeno je s impresivnim Code0 od 93 i genakerom od 115 kvadrata za uzbudljivo glisiranje. Uza sve to u pramcu se krije garsonijera s velikim krevetom, odvojenim toaletom i kuhinjicom. Trup od deset metara širok 3,45 m, težak je 4800 kg i košta 260 tisuća eura.
Ako vam se čini skupo trebate znati da neznatno duži vlasnički brodovi znaju biti i dvostruko skuplji.
Fotoosjetljivo staklo
Na primjer, novi Wauquiez Pilot Saloon 42 je pravi primjer ekstravagancije jer se prodaje za pola milijuna eura. Po formi se ne razlikuje od sličnih cruisera dužine 12 metara, no u unutrašnjosti se vidi da je namijenjen nautičarima drukčijeg kova. Uz obilato korištenje punog drva i kože, u oči upada fotoosjetljivo panoramsko staklo s raznim opcijama prigušenja vanjskog svjetla pa vam zavjese ne trebaju.
Svi potrošači su digitalno povezani s prijenosnim računalom po najnovijim trendovima. Prednja kabina je klasičnog tlocrta, a krmena je razvučena cijelom širinom od 4,34 metra. Iz kabine se ulazi u jednako raskošnu veliku kupaonicu. Svakako, vrlo impresivan proizvod usporediv s prestižnim motornim jahtama.
Tu je glavnu riječ vodio britanski Princess, s deset izloženih motornih ljepotica, od najveće 35M, do svjetskih premijera S78, V65 i V50. Posljednja je ujedno i najjeftinija s cijenom bez poreza od 521 tisuću funta, dok za 65-icu već treba izdvojiti 1,7 milijuna. S MAN-ovim motorima od 1200 ili 1400 KS trideset tona težak brod postiže maksimalnih 38 čvorova.
U dvadeset metara dužine i pet širine ispod palube, uz skipersku, raspoređene su četiri kabine s tri toaletna prostora dok je na katu dnevni prostor s velikom kuhinjom i tri prostora za sjedenje sa stolom.
Posebno impresivna je vlasnička kabina smještena po sredini broda s pripadajućim naslonjačem i raskošnom kupaonicom.
Na modelu S78 dužine 24 metra sve je još veće, luksuznije i skuplje pa za kupnju treba pripremiti 2,9 milijuna funta. Za 50 tona težine maksimalna brzina je čak 39 čvorova što je zasluga dobrog projekta trupa i dva MAN-a od 1900 konja. Za hrvatsko tržište je zanimljiv srednji model iz linije Flybridgea P55 s cijenom od 890 tisuća funta, naravno bez poreza.
Atlantisova garaža
Talijanski odgovor na britansku dominaciju je Azimut Atlantis 51, sportski open s obiteljskim komforom. Tri kabine visine 195 cm, veliki salon u kokpitu s električnim krovom i garaža za bajbot sve je što treba za ljetne gušte. U ovoj klasi je uobičajen Volvo Penta IPS 600, ali Talijani su ubacili IPS 800 za brzinu od 36 čvorova. Cijena je 700 tisuća eura plus PDV. Novost je i Azimut 55 Fly, prema riječima domaćina najboljih 55 stopa što su ih ikad napravili.
Da je prije nekoliko godina netko rekao da će Bavaria graditi brodove od milijun eura, mnogi bi se smijali, no nova strategija kompanije ušla je i u teren premium brendova. Među njihovih osam svjetskih premijera najviše je pažnje privukao gorostasni R55, najveći motornjak u floti, s porezom vrijedan 950 tisuća eura.
Dužina od 16 m trupa (18 preko svega s otvorenom krmenom platformom) i 20 tona težine krije tri velike kabine i tri toaleta, te terasu za cijelo društvo. Vozi se na joystick s IPS-om 800 ili 950, te nadilazi sva očekivanja dosadašnjih obožavatelja te robne marke.
Za široke mase je napravljena i manja verzija oznake E34 Fly, a cijena je 285 tisuća eura (s njemačkim PDV-om od 19 posto). Za trup od deset metara zaista ima podosta prostora jer je širina 3,5, a visina 3,75 metara. Kupci će svakako cijeniti podatak da je visina u salonu s panoramskim pogledom i centralnom skiperskom konzolom preko dva metra. Svaka od dviju kabina ima vlastiti toaletni prostor. S obzirom na težinu od 8400 kilograma motori su vrlo skromni – 60, 110 ili 220 konja.
Američki transformer
Njemački brend je od Hanseova preuzimanja postao i Sealine, te za nastup na domaćem terenu pripremio atraktivan flybridge R430 nastao na stolu slavnog Billa Dixona. U ponudi su tri osnovna tlocrta s dvije ili tri kabine, funkcionalna krma te na krovu velika terasa s blagovaonicom, dva hladnjaka i roštiljem.
Uza sve to brod izgleda vrlo moderno, pogotovo u plavoj boji s velikim staklenim površinama na trupu. Pogon je standardno IPS, a cijena s porezom iznosi 724 tisuće eura.
Ljubitelji američke filozofije u toj su klasi tipovali na transformer SeaRay SLX 400, atraktivan gliser s preklopnim desnim bokom za prostranu terasu na sidru. Neobičan i vrlo funkcionalan koncept posebno intrigira mlađe korisnike koji vole okupljanje većeg društva na tulumu na vodi. Sjedala se okreću i u tren oka prilagođavaju prostor različitim namjenama. S dva Mercruisera snage po 380 KS postiže 40 čvorova i ima osnovnu cijenu od 536 tisuća dolara.
Europski kupci prije svega cijene funkcionalnost i iskoristivost prostora, što su odlike Jeanneaua NC 33, prostranog obiteljskog noviteta. S dvije velike kabine nevjerojatno zvuči podatak da je trup dugačak samo 8,81 metar. Tajna je u velikoj platformi i klizećem krmenom naslonjaču za laku prilagodbu prostora. Težina od preko pet tona pozitivno će se odraziti na potrošnju dvaju Volvo Penta dizelaša s direktnom osovinom snage po 220 KS. Svaki detalj je iskorišten i moderno oblikovan. Cijena bez poreza je 196 tisuća eura.
Iz iste kuće stigao je i Cap Camarat 9.0 WA, model vrlo zanimljiv iznajmljivačima zbog osnovne cijene od 48 tisuća eura (bez motora) i unutrašnja četiri ležaja. Glavna kabina s kupatilom je u sredini broda, a unutrašnji salon se može pretvoriti u spavaonicu. Za pogon se može odabrati jedan motor od 350 ili dva od 250 konja.
Novi bowrideri
Istu razinu dnevne funkcionalnosti, ali bez kabine nudi novi Jeanneau 7.5 Bowrider. Manje smo primjerke već isprobali i ugodno se iznenadili kako se francuski dizajn dobro uklopio u taj američki koncept. Izloženi primjerak dodatno je iznenadio s WC kabinicom u lijevom boku. S Yamahom 250 ponuđen je za 65 tisuća eura.
U bowrider vlak ukrcao se i Quicksilver s modelom Activ 755 BR, u paketu s Mercuryjem 150 procijenjen na 47 tisuća eura, no s dodatnom opremom i prikladnijim Veradom 250 taj iznos se podiže na 73 tisuće. Unutrašnjost je modularna i nasloni se lako okreću pa na udobnim jastucima s odličnim presvlakama ima mjesta za osam osoba.
Uz prostranost jedan od glavnih aduta je spremište za bimini, koji se sklopljen uopće ne primijeti. Dimenzije broda su 7 x 2,55 m, težina 1500 kg, spremnik goriva 280, a vode 80 litara.
Novitet u klasi džepnih cruisera je Quicksilver Activ 555 Cabin s motorom od 80 konja dostupan već za 26 tisuća eura. Iako trup od 5,29 metara ne zvuči obećavajuće u stvarnosti je puno bolji. Iza dva skiperska sjedala je klupa za troje, kokpit je sportski oblikovan, a u kabini visokoj 140 cm može biti rasklopni stol ili krevet za dvoje. S osnovnim motorom ide 27 čvorova, no preporuka je odabrati 115 konja za optimalnu potrošnju i uzbudljivih 36 čvorova.
Svemirski XO
Za pravo uzbuđenje potrebno je naravno dublje posegnuti u džep, no svi koji su isprobali kako ide aluminijski gliser XO Cruiser kažu da se uloženo isplati. Svjetsku premijeru u Njemačkoj imao je njihov deseti model – desetmetarski Explorer osnovne cijene 220 tisuća eura. S dva Verada 350, joystickom, klimatizacijskim uređajem, radarom, LED reflektorima i drugom opremom cijena se penje do 360 tisuća eura.
Zašto bi netko kupio takav brod? Zato što će bez obzira na prognozu 365 dana u godini moći ploviti do pučinskih otoka, u državnoj službi spašavati nečije živote ili uživati u sigurnom glisiranju brzinom preko 40 čvorova. Dizajn bi se najbolje mogao opisati kao morski Mad Max samo bez oružja.
Dojam čvrstoće nije slučajan jer su aluminijske ploče besprijekorno zavarene i zrače pouzdanošću. Unutrašnjost je također futuristička s amortiziranim sjedalima, crnim rukohvatima i sintetičkim tikom, a samo u pramcu su klasičan ležaj za dvoje i WC kabina.
Svoj alterego XO ima u Axoparu, plastičnoj inačici finske filozofije razbijanja valova. Oni su ove godine udružili snage s Brabusom i napravili ekstravagantnu crnu jurilicu s crvenim kožnim presvlakama. Nazvali su ga Brabus 800 Shadow i seriju od 20 primjeraka nude po cijeni od 450 tisuća eura.
Iskorištena su razna rješenja već viđena na automobilima, poput touch panela u kabini za upravljanje raznim funkcijama. Za pogon je odabran prikladan par Verada 400 Racing što bi skiperu i putnicima smještenima u udobnim foteljama trebalo lako podignuti adrenalin.
Motorna jedrilica
Koncept klinastih polujedriličarskih trupova izložio je i francuski Pogo iznenadivši svoje vjerne sljedbenike. LoXo 32 je zapravo odlična alternativa starijim jedriličarima kad se odluče za motorne brodove. S dizelskom Volvo Pentom od 75 konja potrošnja je samo pola litre goriva po prijeđenoj milji pri brzini od 12 čvorova, a maksimalna 18 čvorova.
S tako malim motorom riječ je o pravom podvigu. Uz raspored kokpita kao na gumenjaku ide i kabinski prostor s četiri ležaja, kuhinjom i toaletom. Za dimenzije 9,5 x 2,55 m sve je vrlo jednostavno, pregledno i iskoristivo. U verziji s jednim motorom ima 1650 kg i košta 120 tisuća eura.
Poveznice s automobilima su oduvijek bile atraktivne, pogotovo kad je riječ o amfibijama ili nečem sličnom. Nizozemski Autoboot je zapravo Audi A4 kabriolet iz 2002. godine doslovno ubačen u aluminijski trup tvrtke Tinn-Silver. Krov i prozori se sklapaju na daljinski i sve funkcionira kao na cesti. Kompletan interijer je ostao isti samo je umjesto tapeta na podu - tikovina. Uz mnoštvo tehničkih detalja glavni izazov je bio kako uskladiti kontrole s izvanbrodskom Hondom.
Brzina na jezeru je bila 40 čvorova, a u korištenju na moru bi moglo biti problema zbog posolice i osjetljive automobilske elektronike u kokpitu. I pored toga brod je prodan u Švedsku za 100 tisuća eura, a brodograditelj sada traži rabljenog Audija A5 za novu transformaciju. Može biti i karamboliran.
Trajler – amfibija
W56 Slipway je tri u jednom: gumenjak, amfibija i trajler. Aluminijski trup s hypanolskim tubusima je jedan dio priče, najmanje intrigantan. Drugi dio su električnim putem sklopivi kotači skriveni uz trup kao na avionima, upravljivi čak i mobitelom. Sve je od aluminija i opruge su kompozitne da ne bi bilo zapinjanja.
Litijske baterije daju autonomiju od pola sata za prijeći udaljenost od 1,8 kilometara. Treći dio je priče je u trupu skrivena teleskopska cijev koja se izvuče i zakači za kuku automobila. Roll-bar s registracijom i cestovnom signalizacijom se preklopi s krme prema pramcu i brod se može legalno vući cestom. Paket s izvanbrodskim motorom se prodaje za 80 tisuća eura, a ako bude interesa u budućnosti bi se mogao prodavati i drugim brodograditeljima.