StoryEditorOCM

NAUTIKA 2018.Ovogodišnji zagrebački sajam bio je, po sadržaju i brojkama, najbolji u proteklom desetljeću, evo što su zabilježili reporteri Otvorenog mora

Piše Gordan Jelavić
25. veljače 2018. - 10:01

Na Zagrebačkom velesajmu održana je 27. Nautika, naš najveći kopneni nautički sajam na koji je ove godine pristigla flota od čak dvjesto plovila, najbrojnija u proteklih desetak godina. U šest paviljona svoje ploveće adute izložilo je 300 proizvođača i zastupnika stranih nautičkih brendova.

Kao i uvijek, najveći dio zauzimaju gliseri i gumenjaci raznih veličina, te vanbrodski motori snage sve do 400 konja. Usporedbu s deset puta većim sajmom u Dusseldorfu teško je povući, no udobnost razgledanja brodova, motora i razne opreme u toplim halama dok je vani sve zameteno snijegom u velikoj mjeri podsjeća na Njemačku.

Kvaliteta izloženih proizvoda je bila vrlo dobra i nautičari svih profila su mogli biti zadovoljni jer su mnoga plovila ugledala svjetlo dana proteklih mjeseci. Opći dojam je da nautičko tržište raste pa proizvođači i trgovci ulažu puno truda kako bi predstavili najnovije proizvode iz svojih paleta.

Prostrani Cap Camarat

Najveći izlagač i najuspješniji domaći distributer plovila Euromarine, nastupio je sa sedam atraktivnih glisera Jeanneau, uglavnom već rasprodanih za ovu sezonu. Prema povjerljivim informacijama za ovo ljeto bi se možda moglo pronaći još koji primjerak Merry Fishera 6,95 vrijednog 31 tisuću eura na koji ide vanbrodski motor najveće snage do 175 konja.

S odvojenom wc kabinom, kuhinjicom i tri ležaja takav je brod najpopularniji među domaćom publikom. Posljednji novitet u njihovoj floti je Cap Camarat 9.0 WA s cijenom od 61 tisuću eura uz dodatak jednoga vanbrodskog motora od 350 ili dva od 250 konja. Za trup dužine osam metara riječ je o iznenađujuće prostranom plovilu za 10 osoba, jednostavnom za upravljanje i nekoliko odvojenih cjelina.

image
Interijer Jeanneau Cap Camarata 9.0 WA
Božidar Vukičević/Cropix

Na prvom mjestu je udoban krmeni kokpit s velikim stolom, djelomično zaštićen tvrdim krovom nad povišenim skiperskim prostorom. Prolaz s obje strane konzole vodi do pramčanog sunčališta omeđenog visokom ogradom, a najveće oduševljenje izaziva unutrašnjost s dvije spavaće kabine i toaletnim prostorom visine 175 centimetara.

Visina u središnjem dijelu s kuhinjom je par centimetara viša i vrlo ugodna jer je prostor tapeciran i obogaćen drvenim kuhinjskim elementima po uzoru na višu klasu Jeanneauovih brodova. Krmenu kabinu u maloj dužini već godinama nudi talijanska Salpa, ove godine predstavljena u Zagrebu s novim modelom 23X, dimenzija 7,60 x 2,53 m.

image
Salpa Laver 23 X
Božidar Vukičević/Cropix

Zanimljiv napuhani dizajn s prepoznatljivim lukom za razvlačenje zimske tende jednostavan kokpit s kuhinjskim blokom lako pretvara u đitaški dnevni prostor. Uz blagavaonicu u pramcu sa središnjim sklopivim stolom za formiranje velikog ležaja najvažniji dio broda je poprečni ležaj za dvoje u krmi. Odvojeni toaletni prostor je malen, ali funkcionalan.

I na Salpi ima zanimljivih dizajnerskih detalja, no sve je izliveno u kontraštampi i opći je dojam plastičan. Mala težina od 1750 kg omogućava glisiranje i s manjim motorima već od 150 konja što je važno jer je cijena samoga broda 50 tisuća eura, a s dodatnom opremom i desetak tisuća više.

Druga kabina

Najpovoljniju kupnja glisera s dvije kabine nudi španjolski Starfisher 790 Sundeck bez motora vrijedan 40 tisuća eura. Širinom od 2,86 metara nudi prostran kokpit za ljetne gušte, malo povišen kako bi ispod njega stao ležaj za dvoje. Udobna blagavaonica sa sklopivim stolom za ležaj je u pramčanom dijelu, a odvojena toaletna kabina s desne strane.

image
Starfisher 790 Sundeck u krmi krije ležaj za dvoje
Božidar Vukičević/Cropix

Uz neuobičajen vanjski drveni kuhinjski blok i drveni stol ugođaj pod biminijem je vrlo ugodan. Neobičan detalj je i samo jedna krmena platforma s rukohvatom za nesmetan široki ulazak u kokpit. S motorom od 200 konja brod ide 30 čvorova dok je dopuštena snaga motora još 100 konja veća.

Domaćoj publici predstavljena su i još dva Starfishera, 650 Sundeck bez motora vrijedan 27 tisuća eura, te 830 OBS, jedini u klasi s dodatnim ležajem u lijevom boku, zapravo petim ležajem ako se sklopljena salonska garnitura računa za dvoje. S PDV-om je cijena 43,750 eura na što još ide motor do najviše 350 konja.

Antares 6 posljednja je prinova u obitelji Beneteau i s akcijskom cijenom od 47,777 eura s uključenom Hondom 115 siguran je odabir jer uz provjerenu kvalitetu dobijete i proizvod koji će se na tržištu rabljenih uvijek lako moći prodati. U tijelu od 5,7x2,4 metara teškom 1180 kilograma ima sve što zatreba posadi od šest članova.

image
Beneteau Antares 6 ima puno prostora
Božidar Vukičević/Cropix

Moderan trup i vanjski dizajn nadopunjuje se s praktičnim kokpitom, stajaćom visinom u prozračnom salonu s kuhinjom, te krevet u pramcu s kemijskim toaletom ispod ležaja. Broj veći Antares 7 s Hondom 150 ponuđen je za akcijskih 56 tisuća eura i uz malo više prostora u svakoj od cjelina ima i odvojenu wc kabinu što je mnogima kod izbora broda postao prioritet.

Veliki proizvođači s optimiziranom serijskom proizvodnjom i jeftinim kooperantskim pogonima uspijevaju ponuditi najbolji omjer cijene pa tako Quicksilver Activ 555 Cabin s Mercuryjem 80 košta 190 tisuća kuna. Skladni gliser 30 cm duži od pet metara ima maksimalno iskorišten kokpit i kabinu s ležajem za dvoje neočekivane visine od 140 cm. Tko želi ploviti brže od 27 čvorova može doplatiti za motor do 115 konja.

image
Quicksilver Activ 605 Bowrider i Activ 555 Cabin
Božidar Vukičević/Cropix

Povoljni bowrideri

Cijena od 228 tisuća kuna krasi 605 Bowrider opremljen Mercuryjem 100, prvi primjerak najnovije linije amerikaniziranih dnevnih glisera. Visoki vjetrobran otvoriv u sredini za prolazak do pramčanih sjedala stvoren je za glisiranja po ljetnim sparinama.

Dimenzije 5,73x2,29 metara lake su za prijevoz i skladištenje. Iz grupacije Brunswick stiže i Bayliner VR4 kao zamjena za popularni Bowrider 175 Njegova najveća prednost je što može biti u verziji s unutrašnjim i vanjskim motorom. S Mercuryjem 150 košta 250 tisuća kuna, a s Mercruiserom 200 - 293 tisuće kuna. Dužina broda je 5,48, širina 2,28 metara, težina 1280 kilograma i nosivost sedam osoba.

image
Bayliner VR 4 košta 293 tisuće kuna
Božidar Vukičević/Cropix

Svim navedenim kooperantskim proizvodima iz poljskih radionica konkurira fetivi poljak Atlantic sa čak šest novih i osvježenih modela glisera. Uz 720 Day Cruiser predstavljen u ovom broju Otvorenog mora, novost je novi kokpit Suncruisera 730 produžen prema motoru s bočnim sklopivim klupama za lakše sklapanje sunčališta.

image
Atlantic Suncruiser 730 dobio je veći kokpit
Božidar Vukičević/Cropix

Zbog manjeg motornog zdenca srednji se dio naslona sada pomiče kod podizanja motora. Vanjski kuhinjski blok je modernije oblikovan, kao i nove radne plohe od umjetnog kamena u kabini i toaletnoj kabini. U paketu s Hondom 250 cijena je 55 tisuća eura.

Među iznajmljivačima popularan Open 750 je dobio više opcija uređenja podijeljenih u tri paketa – Basic, Camping i S Line s 30 centimetara kraćom konzolom, dodatnim otvorom za pristup s pramčane strane i opcijskom klupom umjesto odvojenih sjedalica.

Na sajmu je izložen Camping s umivaonikom, hladnjakom, toaletnom školjkom i ležajem širokim 70 centimetara za potencijalno spavanje na brodu. Atraktivnošću su najviše plijenili finski gliseri Axopar 37 Cabin i 24 T-Top S bez motora vrijedni 97, odnosno 64 tisuće eura.

Tvrtka Baotić uz njih je izložila i talijanske glisere Invictus 200 i 270, opremljeno Mercuryjevim motorima od 150 i 300 konja. Iz Italije je stigao i Ranieri Next 240 SH treći primjerak iz nove linije Next koja je izazvala puno interesa kupaca posljednjih mjeseci. Taj atraktivni sundeck dimenzija 7,80x2,50 metara baštini sve vrline prethodnika pa je opći dojam izvrstan.

image
Talijanski ljepotan Ranieri Next 240 SH
Božidar Vukičević/Cropix

S cijenom od 45 tisuća eura bez motora ne čini se preskup jer uz vrhunski dizajn stepenastog trupa i luksuzne materijale ispod palube ima wc (po želji odvojen pregradom), veliki krevet u pramcu, te dodatni poprečni ležaj u krmi. Na krmu stanu jedan ili dva motora ukupne snage 300 konja.

Glisiranje s 20 konja

Splitski Venzor predstavio je Ven 501 As, novu verziju popularne poludeplasmanske pasare. Nosivost od šest osoba i vanjske dimenzije su ostale iste 4,99x2,07, a novosti se odnose na uređenje unutrašnjosti. Sredina pramca je sada ostavljena protukliznoj površini, a dvije bitve su postavljene na upuštenoj podlozi.

image
Ven 501 As glisira sa 20 konja
Božidar Vukičević/Cropix

Pod je sada poravnan bez pajola s produženim prednjim klupama s pretincima za ugodan smještaj po dvije osobe sa svake strane. Nepotopivost broda sada osigurava pet pregrada. Dopuštena snaga pente je 50 konja, no već s 40 konja postiže 24 čvora. U paketu s 20 konja na dvije trećine gasa ide desetak čvorova i košta 64,530 kuna.

Proizvod domaće pameti je i nepotopiva džepna jedrilica Dela 3,5 Silver, tvrtke Ramina pomorstvo, lani predstavljena u drvenoj verziji. Od drveta su sada samo sjedišta dok je sve ostalo od plastike što je svakako neusporedivo lakše za održavanje. S glavnim jedrom i flokom ukupne površine osam kvadrata dvoje odraslih može uživati čak i na laganom vjetru.

Brod može poslužiti i kao bajbot jer na krmi može nositi mali vanbrodski motor. Cijena s kompletom dakronskih jedara je 84 tisuće kuna. Iako slovenske jedrilice Seascape već deset godina plove Jadranom tek s Ultrinim preuzimanjem zastupstva može se očekivati malo veći interes domaćih nautičara.

Najprodavanije europske jedrilice u trajler-klasi nude visoku tehnologiju i odlične performanse po dostupnoj cijeni. U Zagrebu su izloženi Seascape 24, 18 i prototip 14-ice, netom predstavljene u Dusseldorfu. Cijena toga mališana prenosivog na krovu automobila je 10.300 eura, no ako ipak želite nešto ozbiljnije jedriti, a nemate 30 tisuća za opremljenu 18-icu, možete je unajmiti na četiri godine za 7900 eura, ne brinuti o vezu i održavanju i koristiti je od 20 do 40 dana godišnje.

Domaće gume

Za razliku od jedrilica, ponuda gumenjaka je bila vrlo dobra. Uz provjerene modele Barracude najzanimljiviji domaći novitet bio je RM 599 Exclusive, u 15 godina rada dosad najbolji proizvod Franje Koturića. Crno-bijeli ljepotan bez motora košta 251 tisuću kuna i nastajao je protekle tri godine na bazi staroga trupa. Konačan rezultat je impresivan u svakom pogledu.

Centralno postavljena i nakošena konzola s udobnom skiperskom foteljom postavlja ga u kategoriju luksuznih tendera, a opet ima funkcionalnu krmu za svakodnevno korištenje. Crni gelcoat i Orca hypalon su dobro složeni i ostavljaju sjajan dojam. Maksimalna snaga vanbrodskog motora je 175 konja. Tehnološki korak naprijed donosi i Bura Step 5.2, prvi model toga zagrebačkog proizvođača sa stepenastim trupom.

image
Bura Step 5.2, prvi domaći model sa stepenicom na trupu
Božidar Vukičević/Cropix

U linijama trupa i tubusima mnogi će prepoznati domaći proizvod Vento 500, kojeg je krasila vrlo ekonomična plovidba i mogućnost glisiranja sa slabijim motorima. Cijena Bure bez motora je 10 tisuća eura. Najpovoljniju cijenu u toj klasi imao je Tiger marine Open 520, kod nas poznat i kao egipatski Wav marine. U paketu s Yamahom 40/70 taj gumenjak širine 2,45 m s biminijem, platformama i umjetnom tikovinom košta 102,420 kuna.

image
Tiger Open 520 s Yamahom 40 košta 102,420 kuna
Božidar Vukičević/Cropix

Težak je samo 250 kilograma pa se i s ponuđenim motorom očekuje brzina od 30 čvorova. Ukupna maksimalna nosivost motora i osam putnika s prtljagom je 1100 kg. Gradbeni materijal tubusa je PVC Valmex od 1450 grama po kvadratnom metru. Samo metar kraći Admiral RIB 410 iz Rusije s promjerom tubusa 45 cm ima veliku nosi vost od 800 kilograma i šest osoba. Košta svega 26 tisuća kuna i s dopuštenim motorom snage 40 konja može biti zanimljiv izbor za manje obitelji.

Kombinacija PVC Valmexa i plastičnog trupa debljine 7 mm jamči dugotrajnost i izdržljivost. Doplata za praktičnu konzolu za motore s daljinskim upravljanjem je pet tisuća kuna.

Talijanski dizajn

Ukrajinski mališan Grand G420 HGLF koristi hypalon i opremljen je kao veliki s niskim sjedalima, vjetrobranom, sunčalištem i inoks ogradom. Po sredini trupa ima zalijepljenu plastičnu zaštitu od struganja, te upuštene završetke tubusa kao praktične stepenice. Uz pet godina garancije i Yamahu 40/60 košta 19,500 eura.

Među talijanskim pneumatskim plovilima noviteti su MV marine, te Salpa Gran Solei, proizvođač dosad poznat po čvrstim gliserima. Premijerni model dužine 23 stope bez motora dopuštene snage 250 konja košta 34 tisuće eura. Oni se tek trebaju izboriti za pozornost iznajmljivača i nautičara u Hrvatskoj gdje su već godinama prisutne plovila poput BSC-a.

Njihovu široku gamu već smo predstavljali, no sada su napravili mali dizajnerski iskorak uvođenjem sivih tubusa. Uz dvobojne prošivene jastuke i crne karbonske detalje model se zove BSC 70 Sport Military. U paketu sa Suzukijem 200 cijena atraktivno uređenog gumija je 52,700 eura.

U eri električnih automobila poseban interes privukao je nekadašnji Murterino 23 s tvrdim solarnim krovom preoblikovan u Solmar 600, sposoban za tri sata plovidbe brzinom od 4,5 čvorova. Na krov stanu četiri polikristalna fotonaponska modula snage po 250 W. Ukupna cijena s četiri baterije od 300 Ah, elektromotorom od 5 kW i pomoćnim Suzukijem 20 iznosi 215 tisuća kuna.

Pod nadzorom vojnika

Uz sve prednosti aluminija kao konstrukcijskog materijala očekivali bismo više takvih brodica, no malo je nautičara spremno odustati od provjerene plastike. U Zagrebu je takva plovila predstavila tvrtka Flammifer iz Ozlja, specijalizirana za proizvodnju vatrogasnih i gospodarskih vozila, ranije poznata kao IM metal.

image
Hrvatska aluminijska brodica Flammifer FFB 590
Božidar Vukičević/Cropix

Prije par godina počeli su s gradnjom spasilačkih brodica za slatke vode, no sada su proširili asortiman i ponudili glisere pogodne i za more. Njihova najveća brodica s kabinom ima osam metara, a za radne potrebe bi mogli poslužiti FFB 640 s pramčanom utovarnom rampom i FFB 590 koji glisira s motorom od 30 konja.

Cjenici na sajmu nisu bili dostupni, ali prema informacijama ranije objavljenima u medijima, cijena jednoga plovila s motorom je 100 tisuća kuna i flotni kupci su uglavnom državne organizacije poput Hrvatske vatrogasne zajednice.

Zanimljivo je da su na štandu bila i neka poznata lica poput Mladena Markača i Josipa Klemma, sadašnjeg i bivšeg člana Nadzornog odbora Flammifera.

image
Aluminijske brodice razgledali su Mladen Markač i Josip Klemm
Božidar Vukičević/Cropix

Rekonstrukcija podmornice

Zaljubljenici u ronjenje imali su priliku ući u pravu osobnu podmornicu, prije četrdeset godina posljednju riječ tehnike, a danas gotovo muzejski eksponat kojem je potrebna temeljita rekonstrukcija.

Podvodni arheolog Kruno Zubčić nabavio je britanski Osel Mantis na Sjevernom moru i na sajmu je tražio partnere za obnovu voljne uložiti najmanje pedesetak tisuća eura. Inače, takva podmornica poznata je iz filma Jamesa Bonda Samo za tvoje oči i može roniti osam sati do najveće dubine od 600 metara.

U povijesti je napravljeno 30 komada i dva su primjerka još aktivna u Švedskoj mornarici. Za pogon brzinom od 2,5-3 čvora koristi osam pomoćnih i dva glavna elektromotora za pokretanje u svim smjerovima. Tijelo podmornice je napravljeno od stakloplastike i aluminija i izgleda vrlo čvrsto.

Unutrašnji promjer je 68 centimetara, a dužina svega 160 cm pa nije preporučljiva za osobe osjetljive na tijesne prostore. Ronilac kroz sferičnu kupolu prati sve što se događa ispred njega i polugicama upravlja velikim kliještima. Plan je na podmornicu ugraditi snažnu led rasvjetu i kameru otpornu na pritisak velikih dubina.

VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.

26. studeni 2024 21:45