StoryEditorOCM

MALI ŠKVEROVIOtvoreno more u posjetu brodogradilištu Marservis iz Kaštelira: ‘Nije tu bilo velikog odlučivanja, više želje i mladenačkog zanosa. S 23 lita ne misliš previše...‘

Piše Ivica Mikuličić
9. prosinca 2015. - 13:41

Marservis iz Kaštelira pokraj Poreča, tvrtka osnovana 1994. godine, danas je renomirani proizvođač niza poznatih brodica. Osnivač i vlasnik, Luciano Beg, prije pokretanja vlastita poduzeća iskustva je stjecao nešto u Hrvatskoj, ali najviše u škverovima i tvrtkama u Italiji: u Caorlama, u Marini 4, te Porto Cervu i Canigioneu na Sardiniji, u Sardinia Yachtingu. Kao vrlo mlad odlučio se za vlastitu tvrtku...

Korak po korak

– Pitate kako je počelo? Jednostavno, s 23 godine odlučio sam se okušati u vlastitu poslu, uvjeren da to mogu. U inozemstvu sam stekao neka znanja i iskustva u koja sam vjerovao.

U počecima Luciano poduzeće temelji na poslovima vezanim uz elektroniku i elektriku, što mu je zapravo i struka kao digitalnom električaru. Ubrzo postaje servisni partner Autohelma, sadašnjeg Raymarinea, te Wispergena-Victrona, a zatim širi posao na ugradnju bow i sternthrustera, hidrauličnih pasarela i servis motora.

image
Vlasnik Marservisa Luciano Ban
Danijela Peračić/Cropix

Zahtjevi vlasnika plovila okreću ga i prema popravcima i preinakama dijelova iz stakloplastike, te izradu paluba od tikovine. Nabavlja i vakuum sistem Hot-Vac za sanacije osmoza na plovilima, a ubrzo izrađuje i prve poliesterske dijelove iz kalupa. Svi ti poslovi pomalo se objedinjuju i smjer se okreće prema budućem malom škveru koji će dovesti i do proizvodnje vlastitih plovila.

– Godine 2002. dobili smo kalup Adrije i ubrzo počeli s odlijevanjem brodice Adria 501 jer se pokazao znatan interes kupaca. Uz tu proizvodnju pokrenuli smo i razvoj kalupa vlastita projekta – fishermana, te nakon dvije godine rada na tržište izbacili prvi Picaro 20 WA – prisjeća se Luciano, te dodaje kako je taj walk around fisherman s centralnom konzolom, dugačak šest metara, tržište odlično prihvatilo.

image
Gornji dio kalupa za šestmetarski gliser Picaro
Danijela Peračić/Cropix

Stoga u Marservisu ubrzo dovršavaju i model Picaro 20 SD, fisherman s pramčanim sunčalištem, dva ležaja te ugrađenim motorom sa Z-pogonom. Za njim je slijedio i posljednji u gami, model Picaro 20 OB, fisherman pogonjen izvanbrodskim motorom koji ima pramčano sunčalište i dva ležaja.

image
Vlastiti model Picaro tržište je odlično prihvatilo
Danijela Peračić/Cropix

Brodice na struju

No Luciano ne staje s projektima.

– Sa švicarskom tvrtkom Grove Boats 2005. godine započeli smo suradnju na razvoju i gradnji plovila Aquabus za prijevoz putnika, dužine 8,5 metara i 10,5 metara, pogonjenih jedino elektromotorima i solarnim panelima. Zbog širenja poslova stari nam je pogon postao premali, pa smo se preselili u Industrijsku zonu Kaštelir-Labinci, u novi pogon od 600 četvornih metara. U međuvremenu smo redizajnirali i Adriju 501 koja je dobila i moderan električni pogon, te novi komercijalni naziv Eco line 501 – niže nam podatke o razvojnom putu svoje tvrtke vlasnik Marservisa.

U zadnjih pet godina na red je stiglo i modeliranje novog plovila Fisherline 35, višenamjenske radne brodice dužine 10,94 metra, koje su započeli 2011. godine, a 2013. porinuli prvi brod. Iste godine Marservis je preuzeo i proizvodnju poznatih poludeplasmanskih plovila Grašo pod oznakom G, i to modela G 19, G 20, G 23, G 646 i G 696, tako da je danas gama njihovih modela doista impresivna i prilagođena vrlo različitim potrebama kupaca.

Golemo iskustvo u proizvodnji 2014. uložili su i u suradnju s dva hrvatska brodograditelja, Calafatus i Interadria, za koja odrađuju laminiranje i isporuku u kit izvedbi modela Vegliatura, Trogir 600 i Nika. Najnoviji projekt od kojeg mnogo očekuju je velik iskorak – proizvodnja katamarana kapaciteta čak 100 putnika za turističku tvrtku Valamar.

Kada Luciana danas pitate o odluci da krene u osnivanje vlastita škvera, iskreno će reći:

– Kad promislin dublje o svemu, nije tu bilo velikog odlučivanja, više želje i mladenačkog zanosa. Ča san ja tada puno mislija? S 23 lita ne misliš previše. Hitiš se na glavu za emocijon i ambicijami... Dela san tada u Italiji i za ono vrime odlično zarađivao. Mnogi su se uhvatili za glavu kad sam se odjednom odlučio vratiti i najprije poć pomoć na ratište. To sam osjećao kao prvu dužnost, a nakon ratnih godina okrenuo sam se snu o vlastitoj tvrtki i počeo u radioni kraj kuće.

A sada, evo, i novu halu moramo proširivati, jer počinjemo izgradnju velikog katamarana s električnim pogonom koji je kompletno naš proizvod. Mislimo da takav brod može imati veliku budućnost. Očekujemo da će to biti nova velika stepenica našeg razvoja – ponosno nam govori Luciano, pokazujući dio hale na kojem je već počela gradnja aneksa za projekt katamaran.

image
Luciano Ban: I ova nova hala postala nam je premala
Danijela Peračić/Cropix

Velika obitelj

Tvrtka koju Luciano vodi zajedno sa suprugom Sandrom danas ima razgranato poslovanje. Uz lepezu brodova što ih proizvode, tu je i niz dodatnih poslova, od klasičnog servisa do iznajmljivanja plovila, turističkih izleta polupodmornicom, izrade raznih dijelova od stakloplastike.

Za sebe Luciano kaže da je uvijek znao pronaći ideje i poslove tamo gdje ih mnogi ne vide, a svoju tvrtku doživljava ponajprije kao obiteljski posao. U tom smislu i dvadesetak svojih radnika smatra ponajprije prijateljima i jednom velikom obitelji, pa se tako i nastoji odnositi prema njima.

– Osim brodskog programa radimo i druge stvari od stakloplastike koje ne radi nitko u Istri, jer tako osiguravamo ljudima posao i plaću izvan sezone. To su dobri ljudi i radnici, a takve treba poštovati i čuvati.

image
U Marservisu se mogu naručiti i dorade brodica, poput izrade spojlera
Danijela Peračić/Cropix

Njegovi poznanici nam govore da se Luciano već kao mladić pokazao radoholičerom, koji je s nepunih dvadeset godina radio i po tri posla. Ujutro u jednoj tvrtki, popodne u čarteru, a navečer je znao još kući popravljati televizore. Takav je i danas. Nedavno je prijatelju koji ga je pitao kad mu je zadnji put bilo dosadno odgovorio – u šestom razredu osnovne.

– Uvijek nađem nešto za radit. I to mi je gušt. Najgore mi je za praznike. Sve zamre i onda mi fali akcije, tada barem nešto slažem po radionici. To me ispunjava...

Luciano je kao neki nepresušan izvor koji stalno želi naprijed i otkriva nove izvore i poslove čija ga realizacija veseli. Trenutno je najviše u planovima za veliki katamaran, a nakon njega, sigurni smo, bit će još zanimljivih ideja i novih projekata iz Marservisa.

image
Marservis je nanizao puno priznanja za svoj rad i brodice
Danijela Peračić/Cropix

KATAMARAN

Izgradnja 20-metarskog katamarana za turističku tvrtku Valamar trebala bi početi do kraja godine. Brod će biti opremljen dvama elektromotorima i prevozit će 100 putnika. Trebao bi voziti turiste na liniji između Poreča i obližnjeg otoka. Imat će krov pun solarnih panela, pa su izračunali da će moći ploviti i dva dana bez punjenja.

Takvi brodovi ponajprije su namijenjeni za zaštićena područja kao što su Plitvice, Mljet, Bled i slično, ali su pogodni i za druge lokacije. Projekt je kompletno razrađen u Marservisu, umnogome temeljem znanja i iskustava iz posla sa Švicarcima, za koje su svojedobno radili slična plovila. No, tvrdi Luciano, njihov novi katamaran bit će znatno jeftiniji od švicarskih, a imat će jednaku kvalitetu i karakteristike.

SMOLA, LAMINIRANJE, DIZAJN

U Marservisu je sve podređeno kupcu i kvaliteti. Rade se vrlo čvrsti, dugotrajni i sigurni brodovi. To je uvijek na prvom mjestu i po tom su prepoznati na tržištu. U proizvodnji koriste kvalitetne smole i gelcoate North-Pole, a na debljini trupa se također ne štedi. Primjerice, kod Picara je debljina jedan centimetar.

Novost koju uvode u proizvodnju je lijevanje trupa vakuumskom infuzijom koja pokazuje odlične rezultate.

Uz to kupac ima mogućnost prema svojim potrebama i afinitetima dodatno odrediti izgled svog broda. Tako budući vlasnik može tražiti da, primjerice, komandani pult bude više naprijed ili natrag, pojedini dijelovi produženi ili skraćeni. Može odrediti položaj kuhinje, veličinu i položaj kreveta, broj sjedala itd. Jedino se ne smije dirati u stvari koje određuju stabilitet i čvrstoću broda.

Rokovi isporuke su dva do tri mjeseca, a najveći pritisci na proizvodnju su, razumljivo, u proljeće i pred sezonu... Od motora koji se ugrađuju tvrtka preporučuje Yanmar i Lombardini, ali kupac može izabrati i neki drugi motor.

Dizajn novih brodica rade u suradnji s dizajnerima iz Švicarske, ali i s dizajnerom Mišelom Marganom iz Rijeke, te Brunom Ančićem iz Zagreba. Vrijedi još reći da uz hrvatske kupce, Slovenci posebno cijene i rado kupuju brodice Marservisa.

22. studeni 2024 23:32