StoryEditorOCM

Praktični mališanOtvoreno more na testiranju podvodnog skutera za vuču ronilaca i plivača: Scubajet će biti zanimljiv i ljubiteljima kajaka, te dasaka za veslanje

Piše Željko Simunić
26. lipnja 2017. - 00:08

Peraje su fenomenalan izum koji je ljudima u moru omogućio da budu brži i pokretljiviji. No, zahvaljujući razvoju tehnologije i maštovitim inovatorima, na tržište stalno stižu uređaji čiji je glavni zadatak ronjenje ili plivanje učiniti što lakšim i bržim. Brojni su proizvođači već lansirali vodene skutere na struju za vuču ronilaca ispod mora ili na površini, ali je njihova cijena uglavnom visoka, iako postoje i manji uređaji koji su jeftiniji, ali ograničene snage.

Nagrada u Long Beachu

U toj kategoriji puno obećava Scubajet, mali vodeni skuter istoimene austrijske tvrtke iz Klagenfurta. Austrijanci su s ambicioznim projektom počeli 2016. uz pomoć donacija na Kickstarteru, a njihov skuter bi mogao postati pravi hit na tržištu. Za sada je ronilica još uvijek prototip, no u završnoj je fazi i vrlo skoro će se početi prodavati.

Nije tajna da svi proizvođači hvale svoje novitete i tako mame kupce, no Scubajet je već dobio i neke neutralne pohvale. Uz ostalo, nagradu Best New Product na svibanjskom sajmu Scuba Show 2017. održanom u Long Beachu, a poznato je da Amerikanci na svom terenu daju nagrade stranim tvrtkama samo kada im proizvod doista odskače od konkurencije.

Prvi jaki adut ronilice iz Koruške svakako su njeni mali gabariti – duga je 42 cm, promjer joj je 8 cm, a teži samo 3 kg. Štoviše, Austrijanci tvrde da je riječ o najmanjoj ronilici na svijetu. Dakle, vrlo je praktična i na kopnu se bez problema nosi u jednoj ruci.

image
Ronilac Antun Perušina testira Scubajet
Božidar Vukičević/Cropix

Zbog malih dimenzija ronilac je može zakačiti za pojas i rabiti kada mu zatreba. Iz istih razloga praktična je i u morskim dubinama – korisnik je tijekom vuče drži jednom rukom, a druga mu ostaje slobodna za nošenje druge opreme.

Tri razine snage

Unatoč malim dimenzijama, Scubajet ima jet propulziju i high-tech elektromotor od 1000 vati čiji je potisak 44 lbs (19,95 kg), pa problema sa snagom definitivno biti neće. Austrijanci tvrde da zbog toga ronilica pomaže u ostvarenju brzina u rasponu od 11 do 12 km/h. Performanse uređaja u svakom slučaju poboljšava rješenje usisa mora od 360 stupnjeva, a korisnik može na rotirajućem prstenu rukom birati jednu od tri ponuđene razine snage (low, typical i power).

Posebne pohvale zaslužuje high power litij-ionska baterija. Da ne bude zabune, one se nude u tri razine snage (200 Wh, 320 Wh i 400 Wh), s time da najjača osigurava otprilike 4 sata rada. Baterije s 1000 ciklusa punjenja su prijenosne i lako se vade iz ronilice. Njihovo punjenje na standardnoj strujnoj mreži traje od 3 sata (200 Wh) do 6 sati (400 Wh).

Također valja spomenuti da Scubajet može roniti do 45 m dubine, te da neće potonuti na dno ako se ispusti iz ruke jer mu je plovnost negativna. Radi gotovo bešumno, a pokreće se i zaustavlja uz pomoć triggera, budući da staje istog trenutka kada se prst makne s okidača.

Jedan od najvećih aduta Scubajeta je multifunkcionalnost, jer ne služi samo za vuču ronilaca. Naime, uz pomoć čak 20 dostupnih adaptera, može se montirati na razna plovila, poput SUP dasaka, kanua, bajbota, kajaka... U tom se slučaju njime upravlja daljinskim upravljačem. Dakle, osim ljubitelja podvodnih izleta na dah ili sa scuba opremom, rado će ga imati i oni što veslaju, pa ga uključiti kada im se ruke umore.

image
Montaža na dasku za veslanje
Božidar Vukičević/Cropix
image
Evo ga, sve je spremno za porinuće...
Božidar Vukičević/Cropix
image
Ovako to izgleda odozdo
Božidar Vukičević/Cropix

Brojni adapteri

Inženjer Armin Kundigraber (34) iz Klagenfurta, koji je konstruirao Scubajet ispričao nam je kako je proizvod nastao:

- U toplim mjesecima godine sa svoje dvoje djece često prakticiram vodene sportove na našim jezerima u Koruškoj, a kako se u Austriji često događaju nagle promjene vremena, katkad smo imali problema vratiti se s kajakom do obale prije kiše.

Zato sam odlučio napraviti Scubajet, kao dodatni pogon u situacijama kada roniocu ili kajakašu treba brži transport. Pritom sam posebno vodio računa da bude malen, lagan i praktičan, a opet dovoljno jak za vuču, te multifunkcionalan. Stoga sam i osmislio brojne adaptere za razne namjene.

image
Konstruktor Scubajeta inženjer Armin Kundigraber (s kapom) isprobava propulziju

 
Božidar Vukičević/Cropix

Kažimo na kraju da su najavljene umjerene cijene dodatni razlog zbog kojeg će Scubajet osvojiti simpatije jer će, ovisno o bateriji s kojom se isporučuje ronilica, koštati od 1190 do 1650 eura. Naravno, dodatna oprema i adapteri plaćaju se posebno. U Hrvatskoj će Scubajet prodavati splitska tvrtka Seriola, a očekuje se da će uskoro stići na naše tržište.

UTISCI NAKON ISPROBAVANJA SEAJETA: Dobar pomoćnik za podvodni ribolov


Urednik fotografije Otvorenog mora Božo Vukičević imao je prigodu isprobati Scubajet u Dubrovniku, jer su Austrijanci upravo na Jadranu odlučili testirati prototip. S obzirom da je naš Božo i vrlo iskusan ronilac na dah, prenio nam je svoje utiske.

- Isprobao sam Scubajet kao asistenta u ronjenju na dah, i u tome je smislu funkcionirao bez greške. Istaknuo bih odličnu upravljivost, jer stane u jednu ruku, a zbog toga što je malen i lagan, uopće ne otežava kretanje u moru. Koristan je po mom mišljenju u podvodnom ribolovu, osobito u situacijama kada je lovac već umoran, a želi se vratiti do plovila.

Zadovoljan sam i snagom, jer je mojih 90 kg vukao bez problema. Ipak, smatram da mu je mana što kod povlačenja obarača odnosno pokretanja, elektromotor ne reagira odmah, nego tek nakon par sekundi. Iako se na to čovjek navikne, mislim da će brži start biti riješen u konačnoj verziji. Osim toga, smatram da bi Scubajetu dobro došla i traka s kojom se veže za ronilački pojas, pa bi se tako njime lakše upravljalo i ruka manje umarala. Ali, ovo je ipak prototip, mijenjat će Austrijanci jamačno još neke sitnice i učiniti ga još bojim – kazao je Vukičević

O Scubajetu je svoje mišljenje iskazao i Mislav Čalo, iskusni podvodni ribolovac i nekadašnji prvak Hrvatske.

- Ronilica je vrlo praktična i upravljiva, a vrijedi istaknuti da ima dovoljno snage čak i za tehničkog ronioca. Poslužit će i u podvodnom ribolovu s obzirom da se može držati na signalnoj bovi, osobito u povratku na kopno lovcima koji love bez plovila.

Odlično je rješenje i za vuču kada se digne maestral, pa je vraćanje s perajama malo otežano. Za sada Scubajet nema regulaciju ograničenja dubine zarona koja se može programirati, ali će to vjerojatno dobiti prilikom finaliziranja projekta – zaključuje Čalo.

image
Mali podvodni skuter vuče u svim smjerovima
Božidar Vukičević/Cropix

BATERIJE

Proizvođač navodi da baterija od 400 Wh omogućuje Scubajetu brzinu od 12 km/h ako se ugradi na SUP dasku, bajbot ili kajak. U low režimu rada ona traje 240 minuta, u typical režimu 120, a u power 20 minuta.

Ako se rabi za ronjenje i plivanje, osigurat će brzinu od 8 km/h, i to 120 minuta u low režimu, 90 u typical, te 20 minuta u power modu. S baterijom od 320 Wh Scubajet će postizati iste brzine, ali kraće vrijeme - u low režimu na dasci, kajaku...192 minute, u typical režimu 96 minuta, a u punoj snazi 16 minuta.

Plivač ili ronilac pak u low režimu imat će 96 minuta vuče, u typical 72, te 16 minuta u power modu. S baterijom od 200 Wh na dasci ili u kajaku plovit ćete u low modu 120 minuta, te 60 i 10 minuta u typical i power modu, a roniti još manje - 60 minuta low, 45 minuta typical, te 10 minuta power.

Inače, u Austriji baterija od 200 Wh košta 410 eura, a dvije jače 580 eura.

23. studeni 2024 12:36