Dostizanjem tržišnog maksimuma s izvanbrodskim motorom od 250 KS Honda je napokon ušla u snažniju kategoriju i u Genovi lansirala novu perjanicu od 350 konjskih snaga s kojom smo se na ovogodišnjem sajmu u Biogradu bolje upoznali. Već na prvi pogled Honda BF350 izgleda golemo i moćno, a svojom jedinstvenom siluetom dostupnom u tradicionalnoj Aquamarine srebrnoj ili Grand Prix bijeloj boji sigurno će se prilagoditi različitim oblicima plovila dodatno im naglašavajući moderan i sportski izgled.
Iako postoji više proizvođača izvanbrodskih motora, koji su proteklih godina razvijali i proizvodili izvanbrodske motore od 350 konjskih snaga na različitim konceptima, od 6 do 10 cilindara raspoređenih na V ili linijski, Honda se odlučila na razvoj 5-litarskog bloka od 8 cilindara s jednom bregastom osovinom u glavi (SOHC – Single Overhead Camshaft), raspoređenih na V s kutom od 60 stupnjeva, kako bi se minimalizirala širina i zadržala kompaktnost stražnjeg dijela.
Predviđena snaga na propeli od 350 konjskih snaga razvija se pri 5500 okretaja čak i sa slabijim bezolovnim gorivom od 86 oktana. Ovakvom konfiguracijom svjesno odskače visinom i težinom u svojoj klasi jer je 350-ica zamišljena kao bazni model motora za snažnije buduće verzije. Dok su dosadašnje perjanice koristile 3,6-litreni V6 motor razvijan na bazi automobilske platforme, BF350 temeljen je na novom bloku motora koji je razvijan više godina isključivo za marine program.
Ušteda goriva
I dalje se oslanja na Hondinu opsežnu tehnologiju za proizvodnju više snage i učinkovitu potrošnju goriva, ali isto tako da ostane jednostavan za korištenje i održavanje, a vlasnicima omogući mirnu vožnju uz visoki stupanj elegancije u pogledu izgleda. Legendarni VTEC (Variable Valve Timing & Lift Electronic Control) vjerojatno je najpoznatija među svim kraticama koje označavaju upravljanje otvaranjem ventila. Honda je taj sustav razvila kao odgovor na turbomotore (stariji se vjerojatno sjećaju dominacije McLaren Honde u Formuli 1 krajem devedesetih). Pojednostavljeno, mogućnošću izmjene profila bregaste osovine upravlja se usisnim ventilima i omogućava povećanje performansi pri višim okretajima. BLAST (Boosted Low Speed Torque) kontrolom omjera zraka i goriva, paljenje iskre, pojačava okretni moment pri nižim okretajima motora, odnosno poboljšava ubrzanja, a Lean Burn Control tehnologija osiromašuje smjesu goriva u srednjem režimu rada (2000 do 4500 o/min) i štedi gorivo.
Uz sve navedene tehnologije, programiranim ubrizgavanjem goriva (PGM-FI Programmed Fuel Injection) i vraćanjem lambda sonde koja mjeri količinu kisika u ispušnim plinovima i šalje dodatne podatke centralnom računalu motora, sve zajedno izravno utječe na ekonomičnost plovidbe. Pri razvoju nove perjanice Hondini inženjeri su dosta pažnje posvetili elektroničkoj podršci i sučeljavanju korisnika s njom. Novi iST (Intelligent Shift and Throttle) omogućuje jedinstvene značajke za BF350. Osim što je plug-and-play instalacija krajnje pojednostavljena, poboljšana je operativnost i performanse, uključujući kontrolu gasa bez napora; fino podešavanje postavki gasa pri bilo kojoj brzini i kontrolu pri malim brzinama.
Ovdje bismo napomenuli da za komunikaciju između pojedinih elektronskih komponenti Honda koristi otvoreni protokol NMEA 2000 da se motor može lako povezati s opremom drugih proizvođača. Elektronske komande potpuno su novog dizajna. Standardno se nude s jednom ili dvije ručice, sada bolje leže u ruci, na kućištu je pregledan višefunkcijski panel s logički raspoređenim prekidačima za uključivanje i upravljanje funkcijama iST, a odlično pozicionirani indikator za neutralni položaj olakšava njezino korištenje i upravljanje. Funkcija 1 lever i dalje sinhronizira rad do četiri motora i upravljanje jednom ručicom, uključivanjem Active/Fast idle pozivamo komande u funkciju kad imamo više komandnih mjesta ili korigiramo gas u neutralnom položaju.
Novost je Trim support koji optimizira nagib motora prema opterećenju i brzini. Fino podešavanje gasa koje je do sada bilo moguće pri Trolling modu samo pri niskim okretajima do 1000 okr/min, funkcijom tempomata u Cruising modu sad i u ostalim režimima rada motora finom korekcijom gasa možete jednostavno održavati svoju željenu brzinu krstarenja i/ili broj okretaja u minuti.
Veći ekran
Sada s dvostrukim pritiskom prekidača za trim na ručici uključujete Automatic tilt za automatsko spuštanje/podizanje noge iz mora kada je motor ugašen, treba napomenuti i da je 350-ica opremljena novim, jačim i bržim motorom za trim. Praćenje parametara rada motora i kontrola funkcija i dalje pratimo na starom MD-4 LCD displeju od 4.3 inča koji je sada nadograđen novim funkcijama, a novost je veći 7-inčni ekran osjetljiv na dodir na kojem je to sve preglednije i jednostavnije. Prije samog testiranja skinuli smo kapu motora kako bismo se bolje upoznali sa samim motorom i sagledali novosti. Dizajneri su dosta pažnje posvetili da se olakšaju dnevni i periodični pregledi i servisi. Iako neznatno teža (14,8 kg) nego kod 250-ice, ali boljim ergonometrijskim dizajnom uz rukohvate i vodilice rukovanje s njom je pojednostavljeno. Novi dizajn kućišta filtra ulja sada olakšava njegovu zamjenu – olabavite ga i pričekajte neko vrijeme prije nego što ga uklonite.
Prirubnica zadržava ulje koje bi se trebalo proliti po motoru. Pojednostavljen je i pristup anodama na bloku motora, a osigurači separatora goriva i vode su montirani na prednji dio motora tako da su lako dostupni iz unutrašnjosti plovila. Alternator se nalazi visoko na motoru, što olakšava zamjenu, u praznom hodu može isporučiti do 93 ampera, u praznom hodu (650 o/min) isporučuje 70 A, a uz Amp+ funkciju ako osjeti potrebu motor sam povećava broj okretaja u praznom hodu i alternator isporučuje više struje. Naglasimo da je posebna pažnja posvećena smanjenju vibracija i opuštenoj vožnji pa su za smanjenje trenja koristili legure i tehnologije iz industrije superautomobila. Radilica je potpuno uravnotežena te se savršeno integrira s ostalim dijelovima motora kako bi pružila izvanredne performanse uz minimalne vibracije pri krstarenju.
Za smanjenje vibracija i ugodniju plovidbu noga ima bolji hidrodinamički dizajn s manje otpora i učinkovitiji protok medija do propelera, usis mora niže postavljen kako bi se osigurala stalna opskrba. Noga dostupna u dvije veličine koristi isti omjer prijenosa 1,79:1 kao i BF250, ali s većim promjerom propelera. BF350 ciljno je dizajniran za plovila od 25 stopa i naviše, kako za rekreacijsku tako i za komercijalnu upotrebu, a u Biogradu smo ga imali mogućnost testirati na gumenjaku s aluminijskim dnom Highfield 800 težine oko 1150 kg. Kako je u pitanju maksimalna dopuštena snaga očekivali smo da će nam ova kombinacija pružiti prave adrenalinske užitke.
Joystick za više motora
S dvočlanom posadom, dodatnom opremom instaliranom na ovom Highfieldu, gorivom u tanku te težinom samog motora procjenjujemo ukupnu težinu plovila pri testiranju oko 2200 kg. Pri pokretanju osjeti se samo lagani trzaj, a motor radi tako tiho da ne možete vjerovati da se radi o V8 motoru, tome sigurno doprinosi sada odvojeno odvođenja vode za hlađenje i ispušnih plinova čiji su izlazi sada smješteni dosta nisko. U minimalnim režimima rada BF350 obavlja svoj posao bez muke, glatko i tiho. Za olakšano manevriranje u skučenim prostorima lučica pažnja je posvećena osiguranju velikih potisaka i brzu izmjenu hoda naprijed-natrag što će zasigurno osigurati dobre manevarske sposobnosti i težim plovilima.
Napomenimo da postoje i kompatibilni joystick sistemi koji će ove karakteristike dodatno poboljšati. Po izlasku na otvoreno more nagazili smo gas do daske, a Honda nam je pokazala svoju linearnu krivulju snage. Nova perjanica pomoću BLAST-a u samom startu proizvela je toliko snage da je Highfield izglisirao u par sekundi i kada smo očekivali ravnomjernije ubrzavanje negdje iznad 4500 o/min smo osjetili kako VTEC-a agresivnijim profilom bregaste osovine omogućuje motoru da slobodnije diše kako bi se iz svakog cilindra istisnula i posljednja kap snage, tako smo za dvadesetak sekundi uz maksimalnih 5800 okretaja dostigli brzinu od 52 čvora – sve to uz relativno tih i miran rad motora.
Minimalnu brzinu glisiranja nešto iznad 12 čvorova smo održavali s 2350 o/min, a za brzinu krstarenja bismo preporučili režim rada motora oko 2500 o/min i očekivanu brzinu oko 20 čvorova. Za konfiguriranje ekonomične plovidbe znatno nam je pomogla elektronska podrška. Pri stabilizaciji brzine i broja okretaja indikator broja okretaja bi zazelenio i vizualno ukazao da se nalazimo u učinkovitom režimu potrošnje goriva. Ovaj kratki test napravljen je plovilu koji je bio mačji kašalj za BF350 tako da se veselimo prilikama za bolje upoznavanje i na plovilima drukčijeg koncepta i veće težine, te propelama u rasponu pitcha od 19 do 23 inča. Prilikom testiranja korišten je trokraki propeler 16x19, a napomenuli bismo da BF350 zbog drukčijeg nasjeda propelera ne može koristiti Hondine propelere prethodnih generacija.
Za kraj možemo zaključiti da su Hondini inženjeri nakon godina gledanja sa strane kako se Mercury, Yamaha i Suzuki bore za prevlast u kategoriji velikih izvanbrodskih motora, konačno ušli u ring. Nova perjanica integrira mnoštvo ekskluzivnih i inovativnih značajki i nekim segmentima daje tehnološku prednost u odnosu na konkurente, zadržavajući pritom stečena iskustva s Hondinim izvanbrodskim motorima ukorijenjeno ne samo samo u snažnim, pouzdanim performansama, već je i čvrsto povezano sa skladom gdje se isprepliću elegancija, udobnost, jednostavnost korištenja. Kako će ovaj paket pozicionirati Hondu u kategoriji od 350 KS, ostaje za vidjeti, ali sigurno je dobro što su se pioniri četverotaktnog izvanbrodskog motora uključili i u ovu premium ligu.