Daleke 1969. godine održan je prvi nautički sajam u Düsseldorfu sa 116 izlagača iz osam zemalja. Tijekom ovih 46 godina imao je uspona i padova, a svi spominju rekordnu 1992. godinu kada je zabilježeno 400 tisuća posjetitelja, te 2008. kada su izloženi brodovi i oprema zauzeli rekordnih 220 tisuća kvadrata u 17 hala sajamskog centra.
Broj izlagača posljednjih godina stagnira na oko 1800, a jedino što kontinuirano raste jest udio stranih posjetitelja i proizvođača koji u Njemačkoj vide dobru priliku za plasman proizvoda i usluga na još uvijek bogato europsko tržište. Od registriranih 247 tisuća posjetitelja čak 50 tisuća ih je stiglo iz 51 strane zemlje.
Nastavljen je i trend s nešto slabijom ponudom srednje klase motornih plovila, ali još uvijek prepun zanimljivih izložaka iz cijeloga svijeta, prije svega u segmentu jedrilica. Uz tradicionalno odlično posjećene hale namijenjene sportovima na vodi i roniocima, predstavit ćemo vam dio plovila koja su s razlogom izazvala najviše zanimanja publike i stručne javnosti.
Fotelje za putnike
Ako bi se dodjeljivao status pobjednika, ove bi godine sigurno pripao Axoparu. Taj finski novostvoreni brend plovila u samo dvije godine uspio je privući pažnju cijelog nautičkog svijeta. Cijelu su priču pokrenuli osnivači već poznatih imena kao što su Aquador, Paragon i XO, tako da su točno znali što žele.
Uz to što su sa svojim prvijencem Axopar 28 osvojili dvije titule broda godine, posjetiteljima su predstavili četiri svjetske premijere, odnosno dvije verzije Axopara 24 i 37. Za razliku od 28-ice s praznom krmom, Axopar 24 Open R uz dvije prednje ima i tri udobne fotelje za putnike.
U svakom boku je po jedan odvojeni ležaj, u sredini skrivena WC školjka, a otvaranjem staklenih vrata ulazi se u kokpit za četiri osobe koji se po potrebi pretvara u sunčalište. H-Top R je identičnog rasporeda samo ima tvrdi krov nad sredinom broda. Na trup dužine sedam metara težak 1300 kilograma može ići motor od 90 pa sve do 200 konja za brzinu od 40 čvorova.
S obzirom na atraktivnost broda pomalo nas je iznenadila osnovna cijena od 30 tisuća eura (bez poreza i motora).
Axopar 37 s dužinom od 11 metara zato je prava zvijer jer na krmi može nositi i dva puta po 350 konja za brzine preko 50 čvorova. Njegova osnovna cijena je 75 tisuća eura, a s motorima i porezom dvostruko. Verzija Sun-Top ima krov sa sklopivom gornjom plohom nad središnjim prostorom za sedam putnika (od ukupno 10).
U Düsseldorfu je izložen i model AC Cabine s dodatnom kabinom na krmi što kvari elegantni dizajn uskoga trupa, ali s praktične strane puno znači. S toliko serijskih modifikacija i odličnim pristupom tržištu Finci su na najboljem putu da zavladaju premium segmentom dnevnih glisera.
Ima nešto posebno
Slične ciljeve imaju i vlasnici novoga talijanskog brenda Invictus. Oni su lani privukli pažnju s vrlo zanimljivim tenderom 280 TT, a ove su godine predstavili ulazni model 190 FX za one koji žele malo drugačiji gliser uz privlačnu cijenu od 14,400 eura (PDV uključen). Za malo hrabriji pristup zaslužan je svestrani dizajner Christian Grande poznat po kolekciji Sessa Marine.
U konceptu nema puno razlike od recimo Sesse Key Largo One, ali brod ima ono nešto što ga čini posebnim. Na šest metara dužine ima udobnih sedam mjesta za sjedenje, dva sunčališta i bimini vješto sklopljen uz unutrašnji bok tako da je praktički nevidljiv. S motorom od 115 konja mali Talijan postiže brzinu od 34 čvora.
Ljubitelji novih tehnologija bili su vrlo zadovoljni finskim gliserom Silver Eagle BR 640, proizvodom škvera koji radi brodice Terhi. Za cijenu od 28 tisuća eura oni nude izvanredan aluminijski trup s plastičnim nadgrađem oblikovan u stilu Pobješnjelog Maxa.
Srebrna boja, jednostavan koncept, visoko vjetrobransko staklo s vratima u sredini za prolazak do pramčanih sjedala i izvanserijska kvaliteta materijala daju naslutiti da s ovakvim brodom možete u svaku avanturu. Za težinu broda od 840 kilograma optimalan je izbor motor od 150 konja koji će sedam članova posade voziti brzinom iznad 30 čvorova.
Jednako uzbudljiv je i norveški Draco 22 RS, umanjena verzija super uspješnog Dracoa 27, Europskog broda 2015. godine. Dužina od 6,68 metara nije ostavila puno prostora za kreativnost, ali zahvaljujući vrhunskim materijalima i ergonomiji, konačni proizvod ipak odskače od prosjeka.
Posebno zanimljiv je udoban prostor za sjedenje u pramcu do kojeg se dolazi otvaranjem središnjeg dijela vjetrobranskog stakla. Maksimalan motor od 200 konja brod težak 1250 kilograma pokreće do 45 čvorova. Takav paket i košta - 70 tisuća eura.
Mlazni gliser
Sličan raspored za 50 tisuća eura nudi američki Chaparral. Njihov gliser za zabavu Vortex 203 VRX u SAD-u plovi već dvije sezone, no njemački diler smatra kako bi i Europljane mogao zanimati jer su sportovi na vodu u uzlaznoj fazi. Uz američku filozofiju i praktičnost glavni adut je Rotaxov mlazni motor snage 250 konja za maksimalnu sigurnost kupača i brzinu od 44 čvora.
Quicksilver 755 Activ Weekend novitet je po mjeri hrvatske publike. Trup od sedam metara oduvijek je bio najtraženiji jer je dovoljno velik da u njega stane lijepi pramčani krevet, odvojena toaletna kabina i salon s pomoćnim ležajem. Taj najklasičniji koncept je aktualan već 30 godina, a svaki novi model nudi još malo detalja za ugodniji boravak na moru.
No, inženjeri Quicksilvera su otišli još korak dalje jer je glavni adut novoga broda odvojeni ležaj ispod salona tako da sklapanjem stola dobivate ležaj za četvrtu odraslu osobu. Uz savršenu iskoristivost prostora, treba istaknuti velike staklene plohe za panoramski pogled iz salona, preklapanje krmenog kokpita u sunčalište, te mogućnost izbora unutrašnjeg ili vanjskog motora od 150 do 300 KS.
S najslabijom pentom cijena je 50 tisuća eura iako bi preporuka bila uzeti nešto snažniji motor jer je ipak riječ o plovilu teškom 2200 kilograma registriranoj za 9 osoba.
Iz najveće svjetske tvornice brodova stigao je Jeanneau Cap Camarat 10.5 WA osnovne cijene 70 tisuća eura. I on nudi smještaj za četiri osobe, ali na puno višoj razini. Tri metra duži trup je ipak velika stvar tako da se u svakom dijelu broda osjeti visoki komfor.
Bilo da je riječ o skakalištu oko motora, vanjskoj kuhinji sa stolom za šestero, pramčanom sunčalištu ili unutrašnjoj blagovaonici, sve je na visokoj nozi. Čak je i stepenasti trup napravljen za jurnjavu što znači da je za potpuni bal na krmu potrebno zakačiti dva motora snage po 300 konja. To će s porezom udvostručiti početnu cijenu broda, ali svaki gušt se plaća.
Poljski premium segment
Vodeće poljsko brodogradilište Galeon još jednom je potvrdilo status dizajnerske perjanice u svijetu motornih jahti. Njemačkoj publici su darovali dvije svjetske premijere, modele 365 HTS i 510 Skydeck. Manji je vanjskih dimenzija 11,3x3,5 metara, težak sedam tona i može imati jedan ili dva motora snage do 330 KS.
Uz obilje plemenitog drva i kože kao zaštitnim znakovima Galeona impresionira veličina staklenih površina u salonu i na trupu za izrazito svijetlu unutrašnjost. Posebno atraktivan je dvodijelni panoramski krov, te raskošan interijer s dvije kabine i velikom kupaonicom. S dva benzinska Mercruisera 250 cijena je 258 tisuća eura.
510 Skydeck s dvije Volvo Pente snage po 575 KS košta 700 tisuća eura i prva je jahta dužine 16 metara koja koristi balkone po uzoru na megajahte. Otvaranjem bokova širina raste sa 4,5 na 6 metara i putnicima pruža atraktivan prostor za pogled na susjedne brodove.
Posebno zanimljivo je lijevo krilo jer se nastavlja na unutrašnji šank za duge ljetne razgovore uz čašu hladnoga pića. Rasklopiv je i pramčani dio gdje se usred sunčališta može staviti stol i podignuti nasloni za treću blagovaonicu. Unutra su dvije kabine s bračnim krevetima i jedna s ležajevima na kat, a u krmi je i skiperska kabina s toaletnim prostorom.
Pod ceradom na krovu se nalazi skriveni gornji most nešto manjih dimenzija nego na sestrinskom modelu 500 Fly, ali dovoljno velik za bijeg od ostatka ekipe.
Od egzotičnih glisera premijeru je imao i austrijski Frauscher 1414 Demon, nastavak vrlo efektne serije futurističkih tendera koji se zapravo najviše koriste kao neovisna plovila. Dimenzijama 13,90x3,80 metara i težinom od 10 tona s dvostepenastim trupom daje puno užitka u plovidbi. S dva motora snage po 400 konja cijena je 770 tisuća eura. Iako se po liniji to ne bi moglo reći unutrašnjost najvećeg Frauschera ima visinu od 1,96 metara, kupaonicu i četiri ležaja.
Od talijanskih predstavnika najdojmljivija je bila premijera remorkera Arcadia Sherpa 55 dužine 17 metara. Specifičan dizajn ove jahte napravljen je po ukusu ektravagantnih nautičara s istoka koji prije svega cijene originalnost i ekscentričnost. S ovakvim čudovištem sigurno neće proći nezapaženo.
Pramac formata pravog ledolomca ulijeva sigurnost dok na gornjem mostu gosti bezbrižno uživaju u privatnosti. Koliko god to neobično zvučalo, Sherpa glisira i to brzinom od 25 čvorova posredstvom dviju Volvo Penti IPS 600. Cijena za gotovinu je 1,56 milijuna eura.
Drettmann iz Nizozemske
Uz najveći brod sajma Princess 30 M težak 100 tona i navodno brz nevjerojatnih 27 čvorova, titulu najneobičnije grdosije je ipak odnio čelični Drettmann Explorer, 24 metra dugačak brod spremnika goriva 23 tone za autonomiju od 5600 milja. U unutrašnjosti su tri luksuzne kabine sa saunom, teretanom i prostorom za opuštanje. Za razliku od dosadašnjih Drettmannovih projekata, ovaj je sagrađen u Nizozemskoj i predvodi novu liniju od sedam jahti dužine do 40 metara. Cijena ovog svjetskog putnika je 6 milijuna eura + pdv.
Među jedrilicama najveću pažnju imale su domaće Bavarije s dvije svjetske premijere. Zajedno s motornjacima na zajedničkom štandu ili bolje rečeno paviljonu površine 3800 kvadrata izložili su 21 plovilo.
Najtraženija je bila Bavaria Cruiser 34, deset metara dugačak krstaš s tri velike kabine, navodno najvećeg volumena u klasi. Za razliku od trenda ravnih krma, nova Bavaria ima zaobljeni završetak koji je sklopiva platforma za kupanje. Standardna dva kola timuna ostavljaju dovoljno mjesta za prolazak kroz udobni kokpit. Serijska razina opreme je visoka pa je i osnovna cijena nešto viša – 85 tisuća eura.
S druge strane to i nije pretjerano jer tri kabine s raskošnijim salonom i dva dodatna WC-a na Cruiseru 51 Style koštaju gotovo tri puta više, točnije 240 tisuća eura. S obzirom na to što brod pruža i koliko se cijene jedrilice od 15 metara i to spada među jeftinije na tržištu. No, unutrašnjost je sve samo ne jeftina jer drvo, obloge i inoks ostavljaju dojam visoke klase.
U lov na kupce su se aktivnije uključili i Turci s unaprijeđenom jedrilicom Azuree 33 oznake C. Trup od 10 metara izveden u vakuumskoj infuziji izvana izgleda poput performance cruisera, no iznutra je puno napredniji jer se poigrava s tradicionalnim poimanjem interijera. Mogućnost spajanja vlasničke kabine sa salonom, ugradbeni pretinci i modularni elementi omogućavaju puno varijacija uređenja što je vrlo zanimljivo. Cijena te originalnosti je 115 tisuća eura.
Lagoon bez konkurencije
Grupacija Hanse je za domaću publiku pripremila pravi biser - Dehler 42. Svjetska premijera trupa koji može biti obiteljski krstaš i regatni stroj dolazi s tri opcije kobilice, od dva do 2,40 metara. U unutrašnjosti ima puno sličnosti s modelima 38 i 46, poput zaobljenih linija krova za naslanjanje leđa ili toaletnih vrata s dvostrukom funkcijom. Cijena je 170 tisuća eura.
Najpoznatiji svjetski proizvođač višetrupaca predstavio se Lagoonom 42, čarteraškim brodom snova koji će preplaviti sva svjetska mora, pa tako i Jadransko. U dimenzijama 12,80x7,70 metara ima mjesta za puni komfor osmero putnika sa svime što im može zatrebati na krstarenju.
Besprijekorno funkcionalna unutrašnjost se nastavlja s vanjskim uređenjem za bezbrižno uživanje u morskim radostima. Poseban užitak je upravljati s povišenog skiperskog mjesta i razviti svih 98 kvadrata jedara na ljetnom maestralu. Osnovna cijena je 300 tisuća eura.
Uz takav brod idealno bi pristajao novi ZAR ZF Zero, bajbot dužine tri metra vrlo atraktivnog dizajna. S pentom maksimalne snage 30 konja može brzo i sigurno prevesti četvero ljudi. Najveća kvaliteta je trup oblikovan da smanji prskanje valova što će posebno cijeniti dame zabrinute za svoje večernje toalete. Težak je 180 kilograma, a košta 20 tisuća eura.
Za kraj spomenimo kako je još jedna talijanska legenda iznenadila posjetitelje. Riječ je o Saveru koji je nakon 30 godina stakloplastike ušao u svijet gumenjaka.
Serija nazvana MG zasad se radi u četiri dužine 515, 580, 710 i 760. Naglasak cijele linije je na kvaliteti Orca neoprena i komforu s mnogo pretinaca, jastuka i opreme.
Najzanimljiviji model je MG 710 s dva velika sunčališta i pramčanim podestom koji predstavlja dio jedinstvene cjeline s trupom. Težak je 900 kilograma i namijenjen za motore snage do 250 konja. U paketu sa Suzukijem 200 i hidrauličkim kormilom košta 42 tisuće eura.
Od izvanbrodskih motora istaknimo dvije krajnosti, svemirsku američku pentu Seven marine snage nevjerojatnih 627 konja i novu seriju Suzukija od 4, 5 i 6 KS. Uz 1,5 kilograma manju težinu prijenosni Suzukiji su dobili novu ručicu gasa, poklopac i veće ručke za lakše nošenje, integrirani filter ulja i bolji sustav ubrizgavanja goriva što rješava nekadašnji problem pokretanja nakon što je motor bio položen. Zapremnina motora ostaje istih 138 kubika.