StoryEditorOCM

MIRAN SANNovinar Otvorenog mora istražio je cijene i uvjete kasko osiguranja plovila: obišao je pet osiguravateljskih kuća, pročitajte što su mu ponudili

Piše Ivica Mikuličić
13. lipnja 2016. - 09:41

– Ajme, sve mi je propalo. Ova oluja razbila mi je brod u komade, a osiguranja sad više nemam. Propao sam... Deset sam ga godina osiguravao, a ovo mi se dogodi baš sad kad nisam... Došla je kriza, trebalo je za kredite. Mislio sam, mogu godinu-dvije progurat i bez toga... I evo ti ga na – govorio nam je ribar Mate držeći se za glavu i gledajući komade svoje ribarice nakon velike oluje koja je poharala rovinjsku lučicu koncem ove zime, potopila i polomila brojne brodice, a neke i pobacala na kraj i razbila.

Ovo je samo jedna u nizu opasnih priča kad su u pitanju ćudi mora i vremenske neprilike. Svake godine mnoštvo plovila biva uništeno, ukradeno, izgori, nestane u sudarima, nasukavanjima i slično.

Tako su samo lani, prema podacima Nacionalne središnjice za usklađivanje i traganje na moru, prijavljena 43 nasukavanja, pedesetak poziva u pomoć zbog opasnih kvarova motora, kormila i slično. Pomagalo se pri spašavanju s 11 potonuća, 15-ak sudara, 10-ak većih požara. Spašavane su 164 brodice, 13 ribarskih brodova i 20 ostalih brodova...

Štete koje pritom nastaju su ogromne, ali nekako uvijek mislimo da se to neće dogoditi nama. S druge strane, brodovi su vrlo vrijedna imovina, a opet imamo pomalo paradoksalnu činjenicu da se relativno rijetko kasko osiguravaju. Posebice ako ih usporedimo s automobilima, koji su mahom manje vrijedni od plovila. U brodovima su česte i krađe opreme, penta, elektroničkih uređaja i slično...

Tajni kupac

Zbog svega toga odlučili smo osobnim uvidom provjeriti koliko uopće košta kasko osiguranje brodice, pa smo krenuli u malu tajnu inspekciju prilika na tržištu. Da bi činjenice bile što realnije, po osiguravajućim društvima krenuli smo kao obični klijenti, vlasnici plovila koji žele osigurati svoje relativno nove i vrijedne brodove. Izabrali smo dva, skuplju jedrilicu Jeanneau 31, vrijednu 80.000 eura, i motornu brodicu Nautiku 6,90, vrijednu 30.000 eura. Oba stara dvije godine.

U našoj priči oba su plovila u marini, čuvana, pod videonadzorom. Naglašavao sam da je jedan brod moj, a drugi punčev. Zajednički nastupamo radi mogućih boljih uvjeta (mogu tako biti i dva ili više prijatelja), te da su u pitanju brodovi za osobnu uporabu, a ne za čarter.

Zanimalo nas je koliki je potpuni kasko, postoji li i koliko je obavezno učešće u šteti (franšiza), je li u policu uključena pomoć na moru, koji se popusti mogu dobiti... Pitali smo i imaju li kratkoročne police, tromjesečne, sezonske i slično...

U svojoj maloj terenskoj akciji nismo, naravno, nikoga željeli favorizirati, nego samo iznijeti činjenice onako kako smo ih doživjeli. Iskustva i priče što smo ih prikupili samo su okvir, a svatko će pri ugovaranju svoga osiguranja sam vidjeti pojedinosti...

image
Kad se nesreća dogodi, kasko polica puno znači
Cropix

Osiguravatelji su nam u svojim ponudama navodili niz popusta i bonusa. Najviše ako je brodica u čuvanoj marini, ako se osigurava više plovila, za plaćanje u gotovini. Ako je brod za osobnu uporabu, a ne za, primjerice, čarter. Većina daje popuste ako je dio godine brodica izvučena na suhi vez u marini.

Zamke s popustima

Obračuni i načini iskazivanja popusta su različiti, pa je zapravo jedino bitna konačna cijena. U našoj kontroli shvatili smo da sami popusti, onako kako se iskazuju u ponudama, mogu zavarati. Tako je čak ispadalo da neki ističu veće navodne popuste, a na kraju nisu povoljniji. Naime, startna cijena zna biti napuhanija, tako da na kraju oni s navodno manje popusta znaju biti jeftiniji. Znači, uz konačnu cijenu, važna je usporedba onoga što pokriva osiguranje.

Zbog svega smo ponude iskazali kroz konačne cijene, bez navođenja svih pojedinačnih popusta. Svatko u svojoj osobnoj ponudi može vidjeti i pojedinačnu raščlambu. U svakom slučaju, preporučujemo obilazak više osiguravatelja, prikupljanje ponuda i njihovo uspoređivanje prije konačne odluke, jer je stanje na tržištu šaroliko.

image
Plovilo je izloženo i svim rizicima ćudi prirode
Cropix

Euroherc nam je ponudio različite cijene ovisno o tome je li franšiza (učešće u šteti) veća ili manja. Neki osiguravatelji imaju i kratkoročne police samo za tromjesečje, ljetnu sezonu i slično, ali i sami priznaju da se one zapravo ne isplate – ni zbog cijena, a ni zbog uvjeta koji se nude.

Zanimali smo se i je li, primjerice, moguće brod osigurati na manji iznos od njegove stvarne vrijednosti. Moguće je, no kažu, ni to se ne isplati. Odbici kod šteta nisu samo proporcionalni, nego još rastu, pa osiguranik može dosta izgubiti.

Kvar na motoru

Svi u policama obično imaju uključeno takozvano dragovoljno osiguranje od odgovornosti – zbog sudara, udara, zbog smrti ili tjelesnih ozljeda trećih osoba, onečišćenja i slično, kod udara u obalu ili u neko drugo plovilo i tako dalje... No, iznosi tog osiguranja su različiti, a uračunati su u cijene polica koje donosimo. I to treba pažljivo proučiti.

Iako osiguranje od te odgovornosti svi imaju, limiti osiguranja nisu isti. Kod nekih naših ponuda bilo je do 100.000 kuna, a kod drugih do 30.000 eura...

image
Nevere su za nautičare uvijek velik izazov i rizik
Cropix

Raspitujući se o prednostima osiguranja, tražili smo objašnjenje zašto misle da su oni povoljniji. Primjerice, u Croatia osiguranju odmah kažu da nisu najjeftiniji. No, ni ne žele biti. Smatraju da odlučujuće mora biti ono što se nudi. Zato ističu, navodno, široko pokriće njihove police. Posebno naglašavaju i takozvane pogonske štete, od kvara.

Primjerice, propela je uhvatila nešto u moru, ili ako se udari u neki balvan ili predmet koji je neprimijećen plutao. Ako dođe do kvara zbog takozvanog zamora materijala i slično. Ističu da su njihovi uvjeti tu najširi i da se to osjeti na cijeni, ali najviše na sigurnosti osiguranika. Hvale se i brzinom rješavanja šteta.

U Eurohercu tvrde da su vrlo učinkoviti u zaštiti osiguranika i rješavanju njihovih problema, te da zato imaju velik priljev novih osiguranika. Da neke druge kuće sporije rješavaju štete jer im se o njima odlučuje u centralama u Puli ili Zagrebu. Ističu da Eurohercovi procjenitelji odmah izlaze na teren i da se sve brzo zaključuje i osiguranik dobiva novac...

Brzina isplata

U Allianzu s ponosom ističu da je to jedna od najpoznatijih osiguravateljskih kuća u svijetu. I oni su nas uvjeravali u vrlo brzo rješavanje šteta. Tvrde, njihovi procjenitelji izlaze na teren najkasnije u roku od dva dana nakon nesreće, a cjelokupna šteta riješena je najkasnije unutar mjesec dana. Naglašavaju da im sami osiguranici kažu da su i najpovoljniji, a još uz to nude i dodatne beneficije...

U nagovaranju da izaberemo baš njih, u Generaliju se hvale činjenicom da su već 180 godina na tržištu osiguranja i da su u mnogo toga i na hrvatskom tržištu bili prvi. Ponose se da su prvi počeli uvoditi jeftinija osiguranja koja su krenula s automobilima, a poslije su se prenijela i na ostala područja.

Smatraju se izuzetno konkurentnima po pokrićima i isplatama šteta... I u Graweu su nam na prvome mjestu navodili brzu i efikasnu isplatu šteta, a tvrde, i dobra pokrića rizika koji prijete ljudima na moru. Čak idu toliko daleko da su nas uvjeravali kako su bez konkurencije u brzini isplate šteta. Ponose se i svojom dugom tradicijom, a smatraju da su im i cijene vrlo konkurentne.

image
Kad oni ureduju, šteta je mahom već nastala
Cropix

Ukratko, svi govoreći o sebi u prvi plan guraju navodna odlična pokrića i brzinu isplata šteta, a za konkurenciju vrte glavom i upiru prstom u njihove nedostatke. Razumljivo je da svatko svoga konja hvali, ali... Tko je kakav, najbolje znaju osiguranici iz vlastitih iskustava, zato je dobro poslušati i iskustva poznanika i prijatelja.

No, nakon svega mislimo da je ipak pametno osigurati vrijednu imovinu, jer ako za, primjerice, petstotinjak eura mirno spavate zbog imovine vrijedne 80.000 eura, onda je to vrijedno platiti. Kod koga se osigurati? To je pak drugo pitanje. Ako vam naša potraga u tome nešto pomogne, bit ćemo zadovoljni...

KASKO OSIGURANJE MOTORNOG BRODA VRIJEDNOG 30.000 EURA

CROATIA OSIGURANJE .........297 eura (franšiza 1 posto po događaju)

EUROHERC ...........................326 eura uz franšizu 0,5 posto ili 295 eura uz franšizu od 1 posto

ALLIANZ ..............................274 eura, NEMA franšize

GENERALI .............................285 eura, franšiza 0,5 posto GRAWE .................................360 eura, franšiza 1 posto

KASKO OSIGURANJE JEDRILICE VRIJEDNE 80.000 EURA

CROATIA OSIGURANJE ............668 eura (franšiza 1 posto vrijednosti plovila - 800 eura po događaju)

EUROHERC ............................729 eura, uz franšizu od 0,5 posto ili 657 eura, uz franšizu od 1 posto vrijednosti plovila

ALLIANZ ...............................450 eura, NEMA franšize

GENERALI ..............................570 eura, franšiza od 0,5 posto

image
Ni na suhom brod nije siguran od nevremena
Cropix

NAJPOVOLJNIJA PONUDA?

Iz ponuda koje smo dobili, najpovoljnijom se čini ona Allianz osiguranja. Ne samo zato što je cjenovno najniža, nego nudi i dodatne pogodnosti. Ističu da nemaju franšize, odnosno obveznog dijela učešća osiguranika u šteti.

Pogodnost je i što u tom iznosu nude pomoć plovilima na moru (nešto slično kao HAK s automobilima) – primjerice, pomoć tegljenja, dostavu rezervnih dijelova, popravak manjih kvarova i ostalo...

To rade preko ugovora s tvrtkom Sea Help, a uz Allianz Nautic Card. Pomoć na moru su u sklopu ponude imali i u Generaliju, u Croatia osiguranju je nemaju, ali smatraju da je to riješeno kroz plaćanje troškova tegljenja i slično ako se dogodi nezgoda na moru.

U Eurohercu kažu da su pomoć na moru imali ranije, ali su je izbacili jer se pokazalo da je dosta zlorabljena – kad se zaboravi gorivo, ili kad se neki napiju pa ne znaju gdje su i traže pomoć... Tako su se stvarali nepotrebni troškovi, pa radije isplaćuju stvarne troškove kod nezgoda.

FRANŠIZE

Svi osim Allianz osiguranja imaju takozvane franšize, odnosno obavezno učešće osiguranika u šteti koja mu se isplaćuje. Za taj se iznos umanjuje isplata štete.
Kako kod koje tvrtke, ono je od 0,5 do 1 posto od vrijednosti na koju se plovilo osigurava.

U Eurohercu kažu da franšiza postoji da ljudi ne bi prijavljivali svakakve male ogrebotine i slično. U Allianzu nemaju franšize, a kao razlog navode da ta tvrtka posluje po pravilima kakva su u svijetu.

KAKVI SU S ISPLATOM

U svim osiguravajućim kućama bili smo vrlo lijepo primljeni. Prema nama su se ophodili s poštovanjem i željom da nam maksimalno pomognu, no valja imati u vidu da su pred sobom imali potencijalne klijente koji im mogu donijeti novac.

Neki poznanici iz vlastitih iskustava kažu da je lice tih osiguravajućih kuća posve drukčije kada moraju isplaćivati novac za štete. Utoliko je pravo mjerilo svakog osiguravajućeg društva – kako se odnosi prema štetama, koliko ih široko pokriva i kolika mu je spremnost da ih brzo i efikasno namiri.

Znaju to i osiguravatelji, pa su nam u svojim nagovaranjima svi redom isticali spremnost da brzo i bez problema isplate štetu, odnosno pomognu da se nesreća ublaži ako se već dogodi.

image
Krađe opreme s brodova sve su učestalije
Cropix

BRATSKA LJUBAV

– Ma jedino pravo osiguranje smo mi... Ajde, tu je još i Croatia, koja se može mjeriti s nama. Ostale ne brojimo – tvrdio nam je čovjek u Eurohercu, navodeći kako su jedni lani završili u gubicima. Drugi gledaju samo da skupe što više premija. Treći mjesecima ne isplaćuju štete...

Euroherc? Mi smo prvi u svijetu osiguranja. Za njih u svijetu nitko ne zna. Pitajte osiguranike koje su probleme imali s naplatom šteta kod njih. Baš jučer mi je jedan takav njihov osiguranik zbog toga prešao kod nas – govori nam je agentica u Allianzu.

– Ma svi oni samo pričaju i obećavaju. Samo mi promptno i bez problema odmah isplaćujemo štete – tvrdila je žena u Generaliju, uz kritičke opservacije na konkurenciju...

Ukratko, u ovoj maloj novinarskoj inspekciji zaista smo se naslušali svakojakih priča o konkurentskim kućama. Jedino su o toj sferi bile skinute rukavice uglađenosti koje su ih krasile u svakom drugom ophođenju.

KRAĐE U CRNOJ GORI

Kad smo ugovarali osiguranje, u različitim tvrtkama pitali su nas različite
parametre. Mnogima je uz vrijednost broda bilo važno kolika je snaga motora, a neke je zanimalo za koliko članova posade su ti brodovi.

U Eurohercu su nas, uz uobičajeno pitanje o tome gdje ćemo ploviti, a na odgovor po Jadranu, zapitali i planiramo li brodom ploviti u Crnu Goru. Poslije su nam objasnili da im je to problematično jer su već imali nekoliko slučajeva da je brod tamo bio ukraden.

PROCJENITELJI

Uz kasko osiguranje svi su nam rekli da brod prije zaključenja police treba fotografirati. Neki su kazali da to možemo učiniti i sami, a neki da mogu poslati svoje ljude, ali nisu inzistirali na tome.

Jedino su u Eurohercu naveli da to rade njihovi procjenitelji, koji moraju pregledati cijeli brod jer bez toga nema osiguranja.

U Allianzu su nam kazali da možemo sami dostaviti fotografije, ali su nam dali i dodatni upitnik u koji možemo upisati niz detalja, te napraviti popis uređaja i stvari koje su na brodu. Budu li ukradene, to će pomoći da se namiri šteta.

16. studeni 2024 21:57