Dizajn plovila za razonodu oduvijek je bio u funkciji korisnika i njihovih životnih navika. No, usklađivanje vanjskih i unutrašnjih linija ne ide uvijek jednostavno jer modernije forme nadgrađa često kradu prostor u interijeru. Zbog toga konstruktori najviše vremena ulažu u promišljanje veza među prostorijama, sklopive mehanizme i razne trikove kako iz minimalnog prostora izvući maksimum.
Zbog toga se svaka sljedeća generacija plovila može pohvaliti s brojem većim i komfornijim interijerom na istoj dužini trupa. Kako i kod prelaska s drvenih na plastične brodove, za današnja plovila mnogi kažu kako imaju sve osim duše.
To se sigurno ne može reći za Navar 1025 Lux, admiralski brod istoimenog tivatskog malog brodogradilišta. Uz marinu, servis, zastupstvo Beneteaua, Bavarije i Yanmara Crnogorci su još uvijek ostali vjerni svojim kalafatskim korijenima i po narudžbi grade nekoliko modela s kojima su u protekla dva desetljeća stvorili zavidan ugled na Jadranu.
Desetmetarski poludeplasmanac jedan je od njih i iako je već godinama prisutan na tržištu još uvijek izaziva uzdahe gdje god se pojavi. Pogotovo u atraktivnoj bež varijanti trupa kakvu smo ovoga ljeta isprobali.
Glavni povod za test leži u strojarnici s dva štedljiva Yanmara 125 što je upola manje od onih na testu od prije desetak godina kada smo na raspolaganju imali gotovo dvostruko snažnije motore snage po 240 KS. Uz najveću brzinu od 26 čvorova išla je i potrošnja od 90 litara na sat što za svakodnevno korištenje i nije baš ugodno.
Velika autonomija
S manjom snagom brzina nije ni približno tolika - na punom gasu smo postigli 18 čvorova, ali za ovakvu vrstu broda to nije najvažnija stvar na svijetu. Ako ćemo gledati iz perspektive opuštenog korištenja onda su dvije litre po milji pri brzini između 13 i 14 čvorova prihvatljive.
S dva spremnika ukupne zapremnine 400 litara goriva to daje autonomiju od 15 sati ili 200 milja što je dovoljno za istražiti dobar dio otoka i obale bez puno razmišljanja o najbližim benzinskim crpkama. Ako vam se sviđaju štedljivost i vanjski izgled broda, red je opisati što sve ima u Navarovu trupu dužine 9,10 metara.
Od guceva ovakvog formata uvijek je izazov kako riješiti prilaz s oble krme jer za siguran kokpit ona mora biti visoka i samim time teško dostupna s kraja. U dilemi između vratašaca i pasarele, na testiranom primjerku je iskorišteno treće rješenje - vanjska stepenica.
Platforma utopljena u trup i prekrivena tikovinom vrlo je čvrsta i sa širokim gumenim bokoštitnicima ulijeva povjerenje da će izdržati svaki kontakt s betonskim mulom. Njezin profil je tanak pa nema mjesta za unutrašnji spremnik, no u sredini su ugrađene sklopive ljestve za kupače.
Preko stepenice i dviju masivnih bitvi gazi se na krmenu klupu i ulazi u duboki zaštićeni kokpit. Pod sredinom klupe je spremnik kao i na podu kokpita tako da je duboki trup po tom pitanju dobro iskorišten.
U kokpitu se može složiti stol s četiri stolice ili za potrebe big game ribolova ugraditi borbeni stolac. Da, on može biti i ribolovac i policajac no, nama se više sviđa ovakav, retro šarmantan za obiteljska krstarenja. Hladovinu u ljetnim mjesecima osigurava tenda boje trupa u nastavku krova, a njezini nosači, ograda na razmi i rukohvati na okviru kliznih vrata dodatno su osiguranje za ugodno kretanje u plovidbi.
Klasičan salon
Dvoklizna vrata otkrivaju klasičan raspored salona, lijevo kutnu garnituru sa stolom pretvorivu u pomoćni ležaj, a desno kuhinjski blok s puno iskorištenih elemenata. Osim što je oplemenjen drvom salon je visok 195 centimetara i s velikim staklenim površinama na bokovima vrlo ugodan za boravak, po mjeri trupa širokog 3,15 metara.
Na podu je veliki otvor za pristup motorima i sreća da su u pitanju Yanmari pa ih neće trebati često otvarati. Naime, britvele su postavljene na stranu bliže kuhinji pa poklopac sprječava prolazak oko motora i otežava rad. Uz to, nije ugrađen nikakav amortizer pa meštar uvijek mora imati jednog pomoćnika.
U produžetku kuhinje je skiperski stolac bez mogućnosti podešavanja udaljenosti, pa između nogu i kola upravljača ima vrlo malo mjesta. Kad je već konstrukcijski prostor definiran bilo bi preporučljivo barem ugraditi timun s podesivim nagibom. Velika konzola je izvedena pod optimalnim kutom i sasvim dovoljna za velika analogne instrumente motora, kao i navigacijske ekrane (vlasnik je ugradio i radar).
Komande su retro model od inoksa u skladu s tradicionalnim uređenjem cijeloga broda. Dugački bočni prozor se otvara sa skiperske i kuhinjske strane tako da su ventilacija i komunikacija s okolinom dobre.
I prednji dio broda je klasično složen, toaletni prostor ispod konzole, te dvije kabine. WC je jednostavan i visinom od 180 centimetara zadovoljit će većinu prohtjeva.
Pomoćna kabina u lijevome boku broda nije odvojena vratima, pa su spavači izloženi pogledima i mirisima iz motornog prostora i kuhinje.
Vlasnička kabina zato pruža puni komfor iako je za bračni krevet potrebno staviti umetak u sredini gdje je visina stropa 185 centimetara. U podnožju visokog kreveta su spremišta za stvari i uz volumen ormara ima sasvim dovoljno prostora za odjeću dok ostale sitnice mogu stati i na police duž kreveta. Kabina je vrlo svijetla zbog kvadratnog stropnog prozora, a za potrebu je na raspolaganju i klasična lampa.
Prednosti flapsova
Komfor iz unutrašnjosti nastavlja se i u vanjskom dijelu broda. Široki prolazi s visokom ogradom od inoksa dobro su nazubljeni i sigurni za prolazak u svim vremenskim uvjetima. Poput duboke krme i na pramcu je osjećaj sigurnosti izražen, dijelom zbog čvrste ograde, a dijelom zbog veličine slobodnog prostora prepuštenog mašti vlasnika. Jedni će tu napraviti ribolovnu oazu s nosačima štapova, drugi će staviti nosače za sportske rekvizite dok će treći misliti samo na prostrano sunčalište.
U posljednjem slučaju bi trebalo razmisliti o ugradnji sidrenog vinča ispod palube kako bi svaki centimetar bio ravan i iskorišten. I na pramcu su postavljene predimenzionirane bitve tako da ih ukupno šest osigurava miran san i korištenje konopa svih promjera.
U samoj plovidbi najveći Navar se ponaša kao brod, tromo i moćno koristeći masu od pet tona. Prednost dvaju motora najbolje dolazi do izražaja kod izvlačenja i pristajanju kada s lakoćom sluša upućene komande. Budući da je riječ o relativno malim motorima zapremnine dvije litre potrebno ih je malo više zavrtjeti da pokažu karakter. Uz to ide i višak buke, ali u granicama uobičajenog.
Smanjenje otpora na granici glisiranja se kod ovakvog tipa broda slabo osjeti jer pramac čitavo vrijeme jednakom silom razgrće more. Dodatna proširenja na vodenoj liniji su pridonijela stabilnosti, no i dalje je korisno imati flapsove za podešavanje nagiba u ovisnosti o rasporedu putnika i stanju u spremnicima vode i goriva.
Zahvaljujući njima Navar se u svim uvjetima može držati s optimalnim nagibom pramca. Manji valovi drugih brodova nisu bili dostojan izazov jer ih je s lakoćom gazio. Kod oštrih skretanja treba biti oprezniji jer masa od pet tona ima svoju inerciju što je i očekivano kod ovakvog tipa broda.
Očekivano je i da će dugo zadržati vrijednost jer brodovi poput Navara teško izlaze iz mode.