StoryEditorOCM

Ivo KraljNajbolji pomorski agent u Hrvatskoj opisuje kako ispunjava želje bogataša, a otkrio nam je i koja destinacija i sedmodnevna ruta su najpopularnije

Piše Maja Rilović Koprivec/DV
1. veljače 2021. - 16:06

Kad na sidrištu u Uvali Tiha ponovno vidite superjahte Pelorus, Eclipse, Tango, Petara, Flaying Fox, Octopus, ili neku drugu luksuznu megajahtu vrlo je vjerojatno da je njen boravak u Cavtatu organizirao Ivo Kralj, Cavtaćanin, agent pomorske agencije BWA kojega je Udruga pomorskih agenata Hrvatske lani proglasila najboljim među njima, piše Dubrovački vjesnik.

Biti u svom poslu najbolji u Hrvatskoj, popularnoj nautičkoj destinaciji veliko je priznanje struke. Nagradu najboljeg agenta u 2019. godinu je dobio u studenom, no priznanje mu zbog koronavirusa još nije uručeno.

- Lijepo je - kaže Kralj - biti nagrađen za posao koji radim već 21 godinu. Počeo sam kad su prve jahte počele dolaziti u Cavtat, jedna, dvije mjesečno, a sada ih tijekom sezone bude i desetak dnevno. Izuzetak u brojnim dolascima jahti nije bila ni prošla COVID sezona koja je za nautički turizam bila jako dobra.

Superjahte

– Kada je naš posao u pitanju nije bitan ni broj brodova nego usluge, jer nekada jedan brod može donijeti više posla i zarade nego desetak drugih, a lani je bilo dosta takvih. U 2020. bogataši nisu odustali od svojih zahtjeva i užitka pa je bilo i dosta posla. Imali smo lani i mi više posla što se tiče papira, oko dozvola ulaska i korona-testova što je bio dodatan posao. Naravno, što je usluga više to je zarada bila viša – govori Ivo Kralj.

image
Petara
Duje Klarić/Cropix

Uz njega u cavtatskom uredu BWA Yachtinga iz Opatije, podružnice međunarodne tvrtke sa sjedištem u Monaku ljeti uz Iva radi još samo jedna kolegica. To je dovoljno za papirnati dio posla koji trebaju dnevno rješavati, kaže Kralj, a za sve dalje usluge, posao je već organiziran i uhodan. Na njih se nastavljaju poslovi niza dobavljača, servisa, dostave, agencija, vozača koji ispunjavaju zahtjeve i želje posade i gostiju luksuznih jahti…

- Prošle godine u našem je servisu bilo više od sto različitih jahti, no specifično je da je bilo jako puno velikih jahti većih od 50 metara, superjahti. Hrvatska je bila među prvima u svijetu koja se otvorila za nautički turizam. Tu smo pogodili, dolazile su nam jahte izdaleka jer nisu imale gdje drugo pristati i dulje su ovdje bile. Jedna je ovdje uplovila čak sa Sejšela. Lanjski gosti bili su dosta rastrošni bilo je puno narudžbi, baš dobra godina – govori Kralj.

Već smo pisali kako je 2020. u segmentu potrošnje gostiju najvećih plovila vjerojatno bila rekordna jer je povećanu potrošnju generirao i COVID-19: privatni transferi, smještaj zaposlenika u hotelima zbog karantene, dostave hrane, obavezna PCR testiranja... Kralj kaže kako se u dva desetljeća koliko radi kao agent puno toga promijenilo u njegovu poslu.

- Od kada smo u EU nama je sve dostupno, nemamo problema ispuniti nijedan posebniji zahtjev gostiju kao što je to bilo nekada. Nekada se trebalo potruditi nabaviti nešto od luksuznijih proizvoda hrane i pića kojeg nije bilo u Hrvatskoj i bilo je teže uvoziti. Iz toga razloga je osnovana BWA sestrinska kompanija "Plava voda" koja snabdijeva jahte hranom i pićem i svime što je potrebno od proizvoda kojih nema u Hrvatskoj pa uvoze vrhunska vina, kavijar, sve do vode. Danas nam je sve više-manje dostupno u našoj središnjici u Zadru odakle Plava voda snabdijeva jahte na cijelom Jadranu. Mi otprilike znamo kakvi su zahtjevi gostiju pa i unaprijed puno toga pripremimo. Naravno, bude i last-minute zahtjeva zbog čega i imamo skladište u Zadru odakle dnevno dostavljamo sve što treba – govori Ivo Kralj.

Tax free gorivo

Posljednjih sezona u medijima konačno prolaze i informacije o iznimno velikoj potrošnji usluga svake megajahte i milijunskim iznosima koje vlasnici u nas plaćaju na ime poreza. Sve je manje onih koji će reći kako "bogataši besplatno sidre u našim valama, ne plaćaju vez i ništa ne troše".

image
Pelorus
Jakov Prkić/Cropix

- Dubrovniku, općenito južnom Jadranu nedostaje kvalitetna marina za superjahte. To je razlog zašto se megajahte sidre u Tihoj. Jednostavno ih nemamo gdje primiti. U Dubrovniku imamo jedva dva veza za jahte dulje od 50 metara i to je sve. U Cavtat velike jahte ne smiju ulaziti. To je naš veliki hendikep, i zato velike jahte odlaze u Boku, u tivatsku marinu. Superjahta Pelarus čiji je vlasnik kineski bogataš (Samuel Tak Lee), i lani bio ovdje, bila je kod nas skoro do prosinca, a sada je u Boki.

Puno bi megajahti iz Tivta došlo kod nas da imaju gdje biti jer nam tamošnja marina ni s čim drugim u uslugama ne može parirati, naročito od lani od kada je upravo je BWA Yachting prvi uspio ponuditi stranim jahtama tax free gorivo. Prvi put smo kod nas tankali Inino gorivo i to je veliki uspjeh Dorijana Dujmića i BWA Yachtinga. To nam je dosta dobro išlo i vjerujem da će svake godine ići još bolje. Naše su vlasti također prije četiri godine odlično regulirale i pitanje poreza pa se od tada u proračun plaća po čarter ugovoru 13 posto PDV-a, zbog čega je i nama lakše raditi. Nema više crnog čartera i to je dobro za nas jer Hrvatska od toga ranije nije imala ništa - govori Kralj.

Nova riva

- Uvijek ima prostora za poboljšanje – dodaje - možda da vlasti budu fleksibilnije oko procedure ulaska kad jahta mora doći na granični prijelaz, jer ipak su to gosti koji dolaze kod nas trošiti veliki novac. Također bi bilo dobro da vlasti i agenti bolje surađuju, kako bi funkcionirali kao jedno tijelo kada treba izvaditi neki papir. Neki klijenti nam i nažalost odlaze jer su nam cijene svake godine sve više, a malo ulažemo u infrastrukturu. Mogli bismo s malo ulaganja puno više profitirati – govori Kralj.

Za dobar primjer navodi prošlotjedno potpisivanje Sporazuma o potrebi sanacije i rekonstrukcije luke otvorene za javni promet Cavtat koji je načelnik općine Konavle Božo Lasić potpisao s ministrom pomorstva Olegom Butkovićem.

- To je značajan zahvat za Cavtat koji čekamo više od dvadeset godina, jer je riva u jako lošem stanju i ovo je nužan projekt za nas. Veselim se što će se konačno raditi i da ćemo dobiti jednu pravu lijepu rivu i da će ona riješiti neke probleme koje imamo sada zbog neriješene infrastrukture. Cavtaćani se nekada bune jer jahte zagađuju, a ništa ne plaćaju, ali mi im nismo osigurali niti priključak na struju, niti da im se te fekalije ispumpaju, na čemu bi mnogo zaradili. Ovako nemamo ništa. Nadam se da ćemo ići u boljem smjeru jer već preko dvadeset godine crpimo iste resurse, a slabo ulažemo – ponavlja nužnost gradnje marina za velike jahte. S optimizmom gleda u novu sezonu plovidbe megajahti Jadranom i očekuje sezonu jednaku lanjskoj.

image
Eclipse
Božo Radić/Cropix

Bogataši i zvijezde

- Još je rano, ali već ima najava i mislim da će sezona opet biti dobra. Nekoliko velikih jahti najavilo je povratak. Top destinacija za jahte je i dalje Mljet, a najpopularnija sedmodnevna ruta Cavtat, odnosno Dubrovnik – Split, tu plovi 70 posto brodova.

Mislim da nigdje u svijetu nema ovako lijepe destinacije, atraktivnih vala i mira. Na ruti su Cavtat, Dubrovnik, Korčula, Mljet, Lastovo, Vis, Brač, Hvar, Split. Svaki dan su u nekoj drugoj destinaciji, a svaka je priča za sebe, zbog čega gosti budu oduševljeni i zbog čega se dosta i vraćaju. I kapetani vole ploviti na ovom području jer nema puno vjetra i lakše im je i ugodnije ploviti pa često nagovaraju vlasnike da dođu na našu obalu. Mislim da smo i mi kao narod gostoljubivi i opušteniji, osjećaju se sigurno pa im se sviđa ovdje – kaže Ivo Kralj za Dubrovački vjesnik.

Promocija koja nema cijenu


Iako se Kraljev posao s megajahtama najčešće zaustavlja na kontaktu s kapetanima jahti, ipak se zna susresti i s njihovim poznatim gostima. Beyoncé i Jay-Z su čak došli i u njegov cavtatski ured, pa Tom Cruise i Jon Bon Jovi, a za sve njih kaže kako su vrlo ugodni ljudi.

Naravno, kao i svi koji rade sa slavnima i poznatima, a napose superbogatima potpisao je ugovor o tajnosti rada s njima, no mišljenja je kako za hrvatski turizam puno znači boravak velikih svjetskih zvijezda na našoj obali:

- Takva se promocija ne može platiti, a vjerujem da, uz pravi pristup naših turističkih zajednica, da ih se ne ometa u odmoru, ni oni ne bi imali ništa protiv fotografiranja ovdje.

Naplatimo im infrastrukturu


Gostima jahti nije problem platiti, ako je ponuđena prava usluga. Sad naplaćujemo samo našu ljepotu i prirodu, ali bi trebali napraviti i ponuditi neke infrastrukturne usluge – navodi Kralj:

- Najvažnije je riješiti problem otpada s brodova, što nije kvalitetno organizirano, zatim priključke za struju kako jahte na rivi ne bi zagađivale i omogućiti ispumpavanje crnih voda, što sada ne radimo, a prihodi bi bili ogromni. Kad jahte nemaju gdje ispumpati fekalije, ne zato što ne žele platiti nego jer im mi nismo omogućili priključak, onda su prisiljeni isploviti na 12 milja od obale i sve ispustiti u more. Ako na rivi već imamo kanalizaciju i infrastrukturu, zašto ne riješiti priključak na koji se onda moraju prikopčati i platiti uslugu? To bi i kapetanima olakšalo posao. Ti se problemi odnose naročito na najmanje jahte jer ogromne imaju pročistače i daleko su najčišći.

15. studeni 2024 09:24