Zbog rastuće ekološke svijesti o nužnosti očuvanja okoliša, praktičnosti i strelovitog razvoja tehnologije, svjedoci smo kako električni pogon posljednjih godina sve više napreduje. Nakon automobila, bicikala, motocikala, ronilica, plovila i drugih transportnih sredstava na struju, sada je prezentiran i prvi projekt elektromotora na serijskom katamaranu.
Na nautičkom sajmu u Cannesu Volvo Penta i francuska grupacija Fountaine Pajot javnosti su predstavili Electric Sailing katamaran Lucia 40 koji plovi na struju.
U prodaji dogodine
Doduše, riječ je o prototipu i serijska proizvodnja ovog ekološkog dvotrupca još nije započela, ali nema sumnje da će već iduće godine biti u prodaji. Volvo Penta je kao dio Volvo grupacije jedan od vodećih svjetskih proizvođača brodskih benzinskih i dizelskih motora snage od 10 do 1000 KS. No, Švedi također žele aktivno sudjelovati u razvoju brodskih elektropogona, pa su za partnera u ovom projektu odabrali francuski Fountaine Pajot (osnovan 1976.) iz grada La Rochellea, koji godišnje proizvede 600 plovila.
Oni s Francuzima surađuju već niz godina, a smatrali su važnim njihovo iskustvo i znanje u konstrukciji plovila, ali i bogatu datoteku izjava dosadašnjih kupaca iz koje se jasno uočavaju potrebe tržišta. Pionirski saildrive pogon na struju inženjeri Volvo Pente razvijali su godinu dana i onda su ga ugradili na Luciju 40, najmanji katamaran Fountaine Pajota.
Dvotrupac dužine 11,73 metra i širine 6,63 metra tako je opremljen s dva elektromotora snage 15 kW, kao i sustavom Volvo Penta EVC 2 Electronic Ship Control u kombinaciji s jedinstvenim interfaceom za električnu propulziju u Glass Cockpit Systemu.
Baterije se pune tri sata
Svi znamo da je snaga baterija ključna za doseg vozila i plovila, pa su Švedi na Luciju 40 postavili dvije litij-ionske kapaciteta 2x20 kWh. Oni tvrde da su baterije dovoljne za autonomiju od 27 nautičkih milja kad se plovi brzinom od pet čvorova. Pri brzini od šest čvorova doseg se smanjuje na 17 milja, dok se s maksimalnih osam čvorova može ploviti samo jedan sat.
Kako bi se litij-ionske baterije napunile za tri sata, katamaran ima par punjača od 5 kW, kao i generatorski set od 2x7.2 kW.
Baterije se, osim za električni saildrive pogon, mogu rabiti i za air condition. Daju mu snage za 12 sati rada, što je posebno važno noću kako bi klima-uređaji mogli raditi u tišini bez uporabe generatora. Švedi i Francuzi nisu objavili sve tehničke detalje ovog demo-katamarana budući da će finalna testiranja i dorade tek biti obavljeni u nadolazećim mjesecima.
Cijena serijskog modela također se nigdje ne navodi, ali vrijedi napomenuti kako je ovlašteni distributer katamarana Fountaine Pajota za Hrvatsku splitska tvrtka Ultra.
Plovidba u tišini
Šefovi obiju grupacija ističu kako na tržištu žele predstaviti katamaran s većom razinom komfora koji manje zagađuje okoliš. Pri tom ciljaju na kupce koji imaju visok stupanj ekološke svijesti, te žele guštati u prirodi i plovidbi po moru bez vibracija i ponekad iritantne buke motora. Ne treba, naravno, napominjati da električni pogon ne stvara gotovo nikakvu buku.
Oni također smatraju da će pogon na struju biti izuzetno koristan prilikom pristajanja ili manevriranja u lukama s obzirom na visoki okretni moment raspoloživ i kod malih brzina plovidbe.
Vincent Laigo iz dizajnerskog ureda Fountaine Pajota ne sumnja u svjetski tržišni uspjeh katamarana na struju.
– Postoji značajan i rastući udio naše baze klijenata koji traže veću udobnost za život na brodu, nešto manje održavanja, povećanu održivost i prirodnije iskustvo plovidbe. Stoga vjerujemo kako će nova električna tehnologija odgovoriti na mnoge od tih želja kupaca – rekao je on.