Ciparsko brodogradilište Karnic Powerboats gradi motornjake dužine od 5 do nešto iznad 10 metara poznato po maritimnim sposobnostima prilagođenih Jadranu s dobrim omjerom cijene i kvalitete. Posljednjih godina uložili su puno u dizajn i razvoj novih tehnologija pa se tako programom Smart Production Controller nadziru svi procesi proizvodnje s podignutom završnom kvalitetom obrade i preciznost ugradnje pojedinih dijelova, maksimalnu optimalizaciju procesa i troškova proizvodnje – a rezultati se mogu vidjeti i kada se zaviri u najskrovitija mjesta na brodu.
Ciparski inženjeri su išli još dalje, te tržištu ponudili i brodice Smart za maksimalnu personalizaciju sa stotinjak različitih layouta na istom modelu plovila. Tržištu je zasad ponuđen Smart od pet i pol metara oznake 55, a uskoro se očekuje i nešto kraća inačica oznake 48.
Lego koncept
Namjenu Smarta1 55 je teško odrediti jer on može biti radna brodica na ručno upravljanje s krme ili na daljinski preko centralne konzole - brzi adut za ronjenje i ribolov. U osnovnoj varijanti plovilo je minimalistički opremljeno, ali odabirom konzole, sjedala, jastuka ili organizacijom sunčališta na pramcu s dodatnim spremištima, Smarta možete složiti točno po svojoj želji i cijeni.
Brod je predstavljen na nautičkom sajmu u Biogradu i već na prvi pogled se vidjelo da je riječ o drukčijem konceptu. Izgledom je skladne siluete, s niskom krmom i nešto povišenijim pramcem te prostranim kokpitom. Pramac je širok, a silazak preko njega u kokpit je olakšan stepenicom ispod koje je spremište. Ulaskom na plovilo još više oduševljavaju detalji i praktičnost. Raspored je jednostavan, a širina trupa od 2,3 metra omogućuje iznimnu prostranost za 6 osoba.
Ovisno o odabranoj varijanti Smart se može opremiti s čak 11 velikih spremišta, ali i osnovni model daje velike mogućnosti suhog spremanja svih potrebnih stvari i opreme. Uz već spomenuto spremište na pramcu, centralni dio korita zauzima veliko skladište za smještaj 90-litarskog spremnika goriva. Sa svake strane je po jedno spremište s drenažnim otvorom pogodno za jacere.
Do njih se s obje strane u bokovima nalaze dodatni pretinci. Ispod krmene klupe je još jedno veliko i prostrano spremište, a na testiranom modelu po sredini krmene klupe postavljen je i držač štapova. Smart je predviđen i za korištenje manjeg izvanbrodskog motora s ručnim upravljanjem pa na tom mjestu postoji mogućnost ugradnje klupice s još jednim spremištem. Krmeno zrcalo je opremljeno s malim platformama od kojih je jedna opremljena stepenicama za silazak u more.
Tri vrste klupa
Ovdje bismo zamjerili brodograditeljima što nisu osmislili modularno povećavanje površine krmene platforme, ali nas iz kuće Pribudić i Borčić uvjeravaju da za to danas postoje provjerena, gotova i jeftina rješenja. Na sve ovo se skladno nadovezuju centralne konzole dostupne u dvije veličine – compact i twin, kao na testiranom plovilu. Konzola ima dovoljno prostora za smještaj svih potrebnih instrumenata i ispod nje je još jedno spremište.
Sve je dobro usklađeno, kolo kormila i ručica gasa su na dobrom mjestu, a jedino bismo voljeli da je vjetrobran za broj veći. Ispred konzole postoji mogućnost modularne ugradnje klupe ispred nje. U ponudi su tri varijante skiperske klupe, compact, twin i swivel seats. Na testiranom Smartu montirana je tapecirana twin klupa s preklopnim naslonjačem ispod koje je još jedno spremište.
Kao i twin konzola, twin klupa je veličinom na granici za dvije osobe, te bi možda bolja opcija bila odabir odvojenih sjedala. Za smještaj putnika kao dodatna opcija postoji mogućnost ugradnje klupa sa spremištem duž bokova ili dodatna spremišta za organizaciju pramčanog sunčališta.
Pravu vrijednost brodice kao i uvijek procijenili smo nakon izlaska na more. Kao i kod prethodnih modela osnova Smarta je čvrst i efikasan trup, maritimnih svojstava odabranih na dobroj granici kompromisa između mogućeg stanja na moru i stvarne potrebe korisnika. Iako je elegantan i naglašenih sportskih linija, osnovna zadaća korita nije u dostizanju velikih brzina, već brza i ekonomična, a nadasve sigurna vožnja u svim vremenskim uvjetima.
Ta kombinacija je dodatno naglašena uzlaznim bočnim linijama trupa koje se penju od kokpita prema uzdignutom pramcu za siguran prolaz i kroz veće valove. Zahvaljujući tome Karnic je spretan križanac koji se može opremiti malom pentom ili motorom od 100 konjskih snaga – koliko kome treba.
Pozitivni uzgon
Prema odabiru distributera, testirani model je bio opremljen četverotaktnom Yamahom GETL od 70 konjskih snaga koja koristi najnovije tehnologije za optimizaciju procesa sagorijevanja, precizno reagira na svaki pomak ručice gasa omogućujući superiorno upravljanje. Smjer plovidbe održava se vrlo jednostavno: dobro oblikovano korito s naglašenim pramčanim V-izrezom postupno silazi prema krmenom zrcalu.
Brizgobrani vodu bacaju široko sa strane i u svim uvjetima omogućuju suh kokpit. Prema krmi se oni pretvaraju u stabilizatore s obrnutim V za dodatni pozitivni uzgon na krmi koja ne tone pod pritiskom motora što omogućuje brzi i neprimjetan prijelaz u glisiranje, a mekanu plovidbu kada more nije najmirnije.
Vrijeme do glisiranja bilo je teško izmjeriti, ali za postizanje maksimalne brzine od 27,8 čvora bilo nam je potrebno 20-ak sekunda. Mogućnosti trima provjeravali smo pri raznim režimima vožnje da bismo pronašli dobar kut i nakon toga korekcija više nije bila potrebna jer su dobro izvedeno korito i dobro odmjeren motor zadržavali plovilo u optimalnom položaju u odnosu na površinu mora u svim režimima rada.
Za upravljačem Smarta se definitivno ne treba bojati valova, jedino što smo primijetili da prilikom udara bure s boka dolazi do zapljuskivanja konzole. Jedini problem koji nam se javio prilikom testne vožnje bio je onaj kad bi pri naglim okretima pri velikim brzinama vijak motora zahvatio zrak što je zahtijevalo oduzimanje gasa i ispravljanje timuna. Povećavanjem broja putnika i tereta vjerojatno bi ta mana nestala.
Kompozitna pjena
Mogućnost upravljanja stojeći ili sjedeći za konzolom, omogućuje zauzimanje najudobnijeg položaja za odličnu preglednost broda i plovnog puta, bilo da se jurcate otvorenim prostranstvima ili sporo ploveći kontrolirate panulu. Sve u svemu, Smart1 55 nam je svojim kvalitetama omogućio puno zadovoljstva.
Treba naglasiti da je jedna od dobrih tehničkih karakteristika Karnica to što je korito dodatno ojačano ubrizgavanjem kompozitne pjene u međuprostor između vanjske i unutrašnje oplate, čime se dobio trup iznimne konstrukcijske čvrstoće i otpornosti na izvijanje uz zanemarivo povećavanje težine. Isto tako, vanjska i unutarnja ljuska dna korita nisu spojeni samo po rubovima, nego cijelom površinom što dodatno povećava i ukupnu sigurnost plovila.
Za kraj možemo kazati da pametni Karnic pruža mogućnost da od spartanca koji s PDV-om i transportom košta 64 tisuće kuna uz veliku mogućnost personalizacije može zadovoljiti potrebe skoro svakog nautičara.