StoryEditorOCM

dostupna đitaUnajmite brod za cijenu apartmana i plovite od vale do vale: korona je značajno snizila cijene čartera, dvije obitelji mogu krstariti za 100 eura na dan

Piše Miomir Štrbac
17. lipnja 2020. - 17:22

Godišnji odmor na moru u doba korone, i to odmor za pet. Što mislite o toj opciji? Lijepo maštanje, nemoguća misija, nula bodova..., vjerojatni su odgovori većine naših građana. No, koliko god skepsa hranjena dugim restrikcijama bila velika, spomenuta mogućnost posve je realna. Štoviše, riječ je odmoru koji su mnogi godinama priželjkivali, pomalo zavideći onima što su ga mogli sebi priuštiti, mahom strancima.

Dakle, hrvatski građani, zbog stopiranih i otkazanih rezervacija iz inozemstva, ove godine imaju priliku tijekom lipnja, a možda i početkom srpnja, povoljno unajmiti brod i uživati sedam dana u krstarenju po jadranskom akvatoriju, od otoka do otoka, od vale do vale.

Bez imalo straha od koronavirusa, ako još uvijek bude uredovao na ovim prostorima. Proizlazi to iz razgovora s direktorima i vlasnicima nekoliko naših čarter-tvrtki, koji su redom iskazali spremnost ponuditi svoja plovila u najam po znatno povoljnijim uvjetima nego inače.

Neusporediv užitak

Popust na redovnu cijenu iznosio bi 30 do 40 posto, a to onda mnogima koji su imali običaj ljetovati u apartmanima ili obiteljskim hotelima (i financijske mogućnosti za to, naravno), ovu opciju čini posve dostupnom. Pritom je riječ o doista superiornom odmoru na moru u odnosu na sve ostale mogućnosti ovoga ljeta. Jer na brodu je osigurana socijalna distanca, ne morate nositi maske, ne morate imati bliske kontakte gotovo ni s kim, kupate se s vlastita broda umjesto na javnoj plaži, odmarate se u pravom smislu i potpuno neopterećeno.

No, idemo malo pogledati računicu koju nam je za jedrilicu Hanse 345 dugu 10,60 metara, s tri kabine, 6+2 ležaja i jednim tuš-WC-om napravio Domagoj Milišić, vlasnik splitske čarter-tvrtke Croatia Yachting, koja u floti ima 102 plovila za najam.

image
Hanse 345 u lipnju stoji 1398 eura
Cropix

Cijena tjednog iznajmljivanja takvoga broda od 13. do 19. lipnja standardno stoji 2150 eura, a domaći bi ga gosti ovoga lipnja mogli dobiti za 1398 eura. S obzirom da može primiti dvije obitelji s po dvoje djece, tjedna cijena najma po obitelji bila bi 700 eura, odnosno 100 eura po danu.

image
Domagoj Milišić, vlasnik tvrtke Croatia Yachting
Cropix

To je u rangu cijene apartmanskoga smještaja četveročlane obitelji, a često i jeftinije. Istodobno, doživljaj i užitak koji nudi krstarenje neusporediv je sa stacionarnim odmorom. Uz to, onima koji u redovnim turističkim sezonama nemaju mogućnost sebi priuštiti đitu po Jadranu, taj će doživljaj ostati u sjećanju kao nešto iznimno i posebno, jer je posve drukčiji od standardnog paketa plaža-apartman, a uz to sadrži i prizvuk avanture.

U svakom slučaju, svima koji sanjaju krstarenje i mogu složiti održivu računicu u kućnom budžetu za njezino lipanjsko financiranje, isplati se isploviti. Barem neka korist od korone. A osim novca, jedini je uvjet da u barem jednoj od dviju obitelji bude netko tko ima plovidbenu dozvolu i nešto iskustva na moru.

Beskontaktni ukrcaj

Što se zdravstvene sigurnosti i higijenskih standarda tiče, oni su već razrađeni sukladno preporukama epidemiologa i svi su rizici uklonjeni.

Mario Knego, vlasnik tvrtke Euromarine, koja u floti ima 58 jedrilica Jeanneau, četiri katamarana Lagoon i Excess, te motornu jahtu Prestige 590, kaže nam kako će gosti, domaći i strani, predviđenim postupkom sigurno biti zadovoljni.

– Brod će ih dočekati dezinficiran od strane firmi koje se time bave, najam će platiti preko interneta, a na taj će nam način dostaviti i svoje potrebne podatke. Sve je, dakle, beskontaktno. Jedino će preuzeti ključeve kad dođu, a i to kroz zaštitu od pleksiglasa od radnika s maskom i rukavicama – kazao nam je Knego.

image
Mario Knego, vlasnik tvrtke Euromarine

Sličnu proceduru imat će i sve druge čarterske tvrtke koje smo kontaktirali.

Knego za primjer povoljnoga najma plovila u terminu od 13. do 20. lipnja navodi jedrilicu Jeanneau Sun Odyssey 349 s tri kabine, 6+2 ležaja i jednim tuš-WC-om, dugu 10,34 metra. Ona bi se ove godine mogla unajmiti za 1457 eura, dok je puna cijena u tom terminu 2160 eura. Naravno, moguće je izabrati i veća plovila s još većim komforom, s tim da i cijene tada rastu, ali opet uz velike popuste u odnosu na standardne.

image
Jeanneau Sun Odyssey 349
Cropix

Vlasnik Euromarinea, inače, ističe kako će Hrvatska u ovoljetnoj čarter-ponudi ipak proći bolje od Grčke i Turske, koje su prije početka pandemije bile dobro bukirane.

– Gosti iz, primjerice, Münchena za nekoliko sati vožnje mogu stići na Jadran, uzeti brod i isploviti, dok je do Grčke autom puno teže doći, Tursku da i ne spominjem. A kako se automobil doživljava kao najsigurniji prijevoz dok je koronavirus aktivan, dio nautičara će se preusmjeriti kod nas. No, to vrijedi za srpanj, kolovoz i rujan, a ne i za lipanj, koji je uglavnom otkazan, pa bi bilo jako dobro da bude većeg odaziva domaćih gostiju – kazuje Knego.

On ujedno navodi kako je od hrvatskih marina jedino lanac ACI pokazao dobru volju da pomogne čarter-tvrtkama u aktualnoj situaciji, pa ih je oslobodio plaćanja najma poslovnih prostora u svojim marinama, osim režija. Također je ukinuo dodatnu naknadu od 20 posto koju na cijenu veza plaćaju čarter-tvrtke, ali ne i drugi korisnici vezova.

– Kako nam je cijena veza, uz plaće zaposlenih, najveća stavka u troškovima poslovanja, to nam je sada svakako velika pomoć. No, moram reći kako općenito smatramo da je taj namet od 20 posto nepravedan i nezakonit, jer vrijedi samo za čarter-tvrtke, pa već dugo tražimo da se on ukine.

Korisna CRO kartica

Paško Klisović, predsjednik Udruženja pružatelja čarter-usluga pri HGK i prokurist primoštenske tvrtke Nautički centar Pina i Mare, ističe kako su domaći gosti u njihovoj tvrtki i dosad ostvarivali oko 11 posto prometa, pa bi doista tijekom lipnja i dijela srpnja mogli povećati uposlenost flote. Osobito ako bi se lansirana CRO kartica za korištenje usluga u domaćem turizmu proširila i na čarter-tvrtke.

– Zasad nije predviđeno da se njome plaćaju i naše usluge, no na sastancima s predstavnicima Ministarstva turizma istaknuli smo taj propust i dobili čvrsto obećanje da ćemo biti uvršteni u njezin obuhvat. Kako je riječ o neoporezivih 2500 kuna koje bi poduzeća mogla isplaćivati svojim zaposlenicima, to bi i inače povoljniju računicu za unajmljivanje plovila učinilo još atraktivnijom opcijom za one koji CRO karticu dobiju.

image
Paško Klisović, predsjednik Udruženja pružatelja čarter-usluga pri HGK
Cropix

Klisović nam je predočio najpovoljniju ponudu koju bi u lipnju mogli iskoristiti hrvatski građani u Nautičkom centru Pina i Mare. Dakle, Dufour 365 s tri kabine, jednim tuš-WC-om i 6+2 ležaja, dug 10,80 metara, čiji najam od 13. do 20. lipnja standardno košta 1700 eura, ove bi se godine mogao unajmiti za 1020 eura, odnosno 560 eura tjedno po četveročlanoj obitelji ako ga zajedno unajme. Riječ je o plovilu proizvedenom 2007. godine, zbog čega mu je cijena najma i inače povoljnija u odnosu na novije brodove, no u odličnom je stanju.

No, ističe Klisović, ni brodovi proizvedeni poslije 2015. godine u spomenutom terminu nisu puno skuplji. Tako se Dufour 350 proizveden 2016. godine, također s tri kabine, 8+2 ležaja i jednim tuš-WC-om, može unajmiti za 1140 eura, dok je puna cijena najma 1900 eura. Najudobnija i najbolja opcija je, pak, unajmljivanje Dufoura 382 proizvedenog 2016. godine, dugog 11,23 metra, s tri kabine, 6+2 ležaja i dva tuš-WC-a. Taj se brod od 13. do 20. lipnja može unajmiti za 1470 eura, dok je puna cijena najma u tome terminu 2450 eura.

Dva scenarija

Klisović kao predstavnik čarteraša aktivno sudjeluje u razgovorima s predstavnicima Vlade i nadležnih ministarstava oko moguće pomoći čarter-tvrtkama da nekako prežive ovu sezonu. Dosad najvažnija donesena mjera, koja je svima doista puno pomogla, jest isplata plaća zaposlenicima iz državnog proračuna tijekom tri mjeseca od početka pandemije u Hrvatskoj.

Budući da su sve flote ostale na vezu u ožujku, travnju i svibnju zbog storniranih rezervacija, bez te mjere otkazi bi bili neizbježni. Klisović također navodi kako se razgovara i o mogućnosti da se država odrekne dijela koncesijske naknade koju joj plaćaju marine, a da marine onda taj novac prebace čarter-tvrtkama kao pomoć.

No, taj dio priče još nije zaokružen, a hoće li ga tehnička Vlada dovršiti ili ne, ostaje vidjeti. Kada je o pomoći riječ, čarterašima je svakako puno značila i državna inicijativa da se reprogramiraju obveze kod banaka za leasing i kredite, što je potom odrađeno u izravnim pregovorima s bankama. No, odgoda se odnosi na samo tri mjeseca, a za poslovni opstanak trebala bi se produljiti na godinu dana. Inicijative u tom smjeru su pokrenute, no tek treba vidjeti hoće li biti prihvaćene.

Na koncu nam je Klisović kazao kako je njegova procjena, a on je uvijek optimist, da bi čarter-tvrtke u predstojećoj sezoni u dobrom scenariju mogle ostvariti do 50 posto realizacije u odnosu na prošlu godinu. Taj dobar scenarij znači vrlo malu incidenciju COVID-19 tijekom ljeta i otvorene granice, dok bi odličan scenarij uključio i uspostavu češćih zračnih linija koje bi mogle dovesti goste iz Velike Britanije i skandinavskih zemalja. U toj odličnoj varijanti, promet bi mogao narasti i do 60 posto prošlogodišnjega, smatra Klisović.

No, odmah upozorava kako je moguć i onaj lošiji scenarij – virus ostaje aktivan, strah i oprez zadržava ljude u svojim zemljama, mnogi gube posao ili im se smanjuju plaće, puno manje ih je spremno na bilo kakav rizik. U tom bi slučaju realizacija iznosila negdje oko 30 posto prošlogodišnje.

Gluhe marine

Direktor čarter-tvrtke Ultra Sailing Emil Tomašević smatra, pak, da će ovoga ljeta jedan dio ukupne flote brodova za iznajmljivanje ostati na kopnu, gdje su se uređivali, jer potražnja neće biti dovoljna da ih sve zaposli, čak i u srcu sezone.

– Iako se rezervacije za srpanj i kolovoz uglavnom ne otkazuju, nije realno očekivati punu popunjenost u ovakvoj situaciji zbog niza psiholoških i financijskih razloga, pa će se veći ili manji popusti za iznajmljivanje vjerojatno davati i u tim mjesecima.

image
Direktor Ultra Sailinga Emil Tomašević
Cropix

Ožujak, travanj i svibanj su za sve nas potpuno izgubljeni, a lipanj u najvećoj mjeri, pa bi bilo dobro ako bi domaći gosti popunili makar dio kapaciteta. Što se nas konkretno tiče, u terminu od 13. do 20. lipnja domaćim gostima možemo ponuditi 10-metarsku jedrilicu Beneteau Oceanis 35 iz 2016. godine s tri kabine, tuš/WC-om i 6+2 ležaja za 1410 eura, umjesto 2350, kolika je redovna cijena.

Dakle, uz 40 posto popusta. Od 20. do 27. lipnja isti se brod može dobiti za 1470 eura, što je jednak popust, jer tada mu je puna cijena 2450 eura. Mislim da je to doista povoljno i isplativo za dvije obitelji.

Inače, radi zdravstvene sigurnosti gostiju pripremili samo praktički beskontaktnu proceduru ukrcaja na brod. Prigodom rezervacije i online plaćanja gost će preuzeti video s detaljnim prikazom check-in procedure te svim potrebnim uputama za korištenje broda. Potom samo treba doći do jedne od naših lokacija, a to su Split, Trogir, Pula i Dubrovnik, parkirati se, ukrcati na brod i isploviti.

Tomašević je ujedno pohvalio državu zbog brze i važne financijske pomoći, jer je osigurala tri plaće za njegovih 40 zaposlenika, pa su mogli svi ostati na poslu umjesto da ih veći dio završi na burzi rada. No, također je kazao da, osim ACI-ja, koji je pokazao volju da pomogne čarter-tvrtkama kroz privremeni besplatan najam ureda u svojim lukama, druge marine nisu bile spremne izići im u susret.

Taj dio priče, koji ističu i druge tvrtke, svakako nije u redu jer naše marine svake godine uredno povećavaju cijene svojih usluga koje su se popele u sam vrh na Mediteranu i predmet su sve brojnijih kritika europskih nautičara. Uz to, zahvaljujući svome monopolu i činjenici da su ograničeni resurs, u korona-krizi one će trpjeti najmanju štetu. Osobito u usporedbi s čarter-tvrtkama koje su glavni korisnici njihovih usluga.

Pratite ponude

Kako bilo, lipanj smo već načeli, pa nam ostaje vidjeti što će i kako dalje biti. No, jedno je sigurno. Dio velike hrvatske čarter-flote, koja broji više od 4000 plovila i čini 30 posto svjetske ponude, ostat će ove sezone slobodan. Zbog toga je vrlo vjerojatno da će zainteresirani domaći turisti željni odmora na krstarenju imati prigodu povoljno unajmiti plovilo ne samo u lipnju, nego i u samome srcu sezone, u srpnju i kolovozu.

Situacija na tržištu, odnosno stanje zakupljenosti, diktirat će iznose cijena i visinu popusta, pa valja pratiti što se događa. I u pravom trenutku izabrati najpovoljniji last minute aranžman. A onda može početi i tako dugo priželjkivan, a još dulje odlagan, first minute krstarenja Jadranom.

25. studeni 2024 07:18