StoryEditorOCM

58. SALONE NAUTICOOtvoreno more na sajmu u Genovi: među tisuću izloženih brodica odskakala je crvena polupodmornica iz Biograda, za Talijane novost vrijedna posebne medijske pažnje

Piše Gordan Jelavić
27. rujna 2018. - 15:35

Da ste prije nekoliko godina nekoga pitali koji će hrvatski brod biti zvijezda sajma u Genovi sigurno bi pomislio kako je u pitanju neki novi model Pičuljana ili Salone koji su tamo nekoć imali zapažene nastupe.

No, vremena se mijenjaju i, vjerovali ili ne, između tisuću brodova svih oblika i veličina najviše pažnje je privukla polupodmornica biogradskog inovatora Mladena Peharde. Smatrali smo kako u doba interneta već cijeli svijet zna za plovilo koje je u proteklih desetak godina osvojilo cijelu istočnu obalu Jadrana i pokoje egzotično mjesto, poput Maldiva.

No, Talijanima je dolazak neobičnog crvenog plovila u ligursku prijestolnicu bio pravo otkriće. Tamošnje televizijske i novinarske ekipe su opsjedale talijanskog zastupnika i priču o neobičnom proizvodu distribuirale u svijet.

image
Polupodmornica s televizijskom ekipom RAI
Gordan Jelavić

Izlagač i vlasnik plovila je turistička agencija Nemo Sub iz obližnje La Spezije, koja po cijeni od 20 eura za pola sata prevozi putnike u akvatoriju oko parka prirode Porto Venere.

Bogato opremljen brod za 12 putnika s klimatizacijskim uređajem je ponuđen po akcijskoj cijeni od 140 tisuća eura, u što nije uključen tamošnji porez od 22 posto. Sudeći po velikom interesu publike, brodograditelji iz Biograda ove bi jeseni i zime mogli imati pune ruke posla.

Fali samo Ferretti

Agenina uspješnica nije bila jedini hrvatski proizvod jer su ljubitelji jedrilica mogli uživo razgledati Salonu 380 i Kufner 54. Upravo strani izlagači poput njih razveselili su organizatore iz UCINA-e (Talijanske udruge nautičke industrije) koji su ih ove godine zabilježili 57 više nego lani.

To im je važan argument u uspoređivanju s tjedan ranije održanim sajmom u Cannesu gdje sreću traže i mnogi talijanski proizvođači jer samo 10 posto produkcije ostaje unutar granica Apenina. Azimut se nakon lanjskog povratka vratio u Genovu, ove godine s čak 13 jahti, no organizatorima najteže pada što kineski vlasnici Ferretti grupe još uvijek smatraju Francusku boljom pozornicom za promociju i prodaju.

Po pitanju turističke atraktivnosti i broja svjetskih premijera Cannes je u puno boljoj poziciji jer ima više glamura i održava se ranije, no nakon desetljeće dugog pada i stagnacije, Genova Boat Show je ove godine pokazao da je s razlogom u srcima mnogih nautičara. U šest sunčanih dana rujna moglo se puno toga vidjeti i u nastavku donosimo pregled najzanimljivijih modela.

Tradicionalni gucevi oduvijek su bili zaštitni znak Ligurije i Genove, a model BCS 6.8 ugledne restauratorske tvrtke Bianchi & Cecchi osvaja na prvi pogled. Trupom boje pistacija, drvenom razmom i argolom vraća nas u povijest, dok karbonsko-plastični trup i moderan kokpit s jastucima daju do znanja kako od ribolova tu neće biti ništa.

image
Ligurski guc BCS 6.8
Gordan Jelavić

Ovisno o željama i snazi motora, cijena broda dužine 6,5 metara je od 27 do 57 tisuća eura. Izloženi primjerak s dizelašem Beta marine postiže 11 čvorova.

Offshore sloep

Lekker Damsko 750, također kombinira starinski duh s modernom brodogradnjom. Taj nizozemski sloep izgrađen od aluminija na sajam je stigao u najsnažnijoj offshore verziji s Mercruiserom od 350 konja i maksimalnom brzinom od 47 čvorova.

U amsterdamskim kanalima tradicionalni brodovi takvog tipa ne smiju ploviti brzinom iznad šest čvorova, pa je ovaj podvodni dio duboki gliserski V sa širokom stabilizacijskom platformom. Cijela unutrašnjost oko središnje konzole s nadstrešnicom je okružena klupama za, po nizozemskom registru dopuštenih, 25 putnika. Neobičan brod dimenzija 7,5x2,68 metara košta 120 tisuća eura.

Aluminij je prvi izbor Akesa S24 talijanske tvrtke Mondino nautica. Futuristički dizajniran gliser s velikom stopom na sredini trupa, dužine 7,5 metara, težak je 1100 kilograma i nosi sedam osoba. Uz ležaj za dvoje unutrašnjost krije i odvojenu toaletnu kabinu. Motor sa Z-prijenosom najveće snage 430 konja ide više od 50 čvorova, a za izložbeni model s Volvo Pentom V8 od 350 KS traži se 156 tisuća eura.

U toj klasi se s plastičnim trupom može proći puno jeftinije, uz jednako atraktivan dizajn. Ranierijeva linija Next proteklih je godina s razlogom vrlo popularna. Novi model 220 SH formata 7,35x2,50 metara mogao bi biti pravi hit jer se s motorom i porezom može složiti već za 50 tisuća eura.

S najvećom pentom od 250 konja i dodatnom opremom će koštati više, no svakako spada u zanimljivije opcije jer po izgledu i kvaliteti preslikava veće i znatno skuplje modele istoga škvera. Uz udoban prostor za sedam putnika, sunčalište na pramcu i prostranu kabinu za dvoje (troje) nedostaje mu samo odvojeni toalet.

To kao opciju nudi broj veći 240 SH koji ispod kokpita za šestero ima i poprečni ležaj tako da na brodu može spavati troje odraslih ili dvoje odraslih s dvoje djece. Taj brod dužine 7,80 metara s motorom košta od 60 tisuća eura naviše.

Mališani s kabinom

Talijani su tome segmentu najvjerniji, pa je ponuda bila zaista bogata. Trimarchi S59 Cabin ima WC kabinicu dimenzija 85x100 cm i visine 140 cm sa zglobnim vratima za lakši ulazak. Ostatak kabine je visok 155 cm tako da se može ugodno spavati. Sunčališta su na pramcu i krmi, i sve zajedno košta 25 tisuća eura plus motor najveće snage 150 konja.

Među novitetima najmanji model s kabinom je Huracan 5.7 WA, bez motora vrijedan 20 tisuća eura. Dva sjedala i klupa iza njih mogu primiti pet od sedam dopuštenih putnika, no najveća vrijednost broda je u kabini s velikim ulazom koja predstavlja ležaj. Trup težak 700 kilograma može nositi pentu snage do 115 konja.

Na istom trupu, dužine 5,5 metara je napravljen i Jaguar 5.7 SE, otvorenog kokpita za ugodniji prijevoz putnika. Njegova cijena bez motora je 17.700 eura i mogao bi biti zanimljiv dnevnim iznajmljivačima.

Po cijeni i iskoristivosti dužine prednjači flota Quicksilvera napravljenih u Poljskoj. Njihovi noviteti za iduću sezonu na trupu od 6,20 metara nude nevjerojatno puno prostora. S oštrim fjordovskim linijama 675 Cruiser u paketu s Mercuryjem 150 ponuđen je za 43 tisuće eura. Ležaj prekriva cijelu površinu kabine, a visina iznad njega je 80 cm, pa se bez srednjeg umetka može i sjediti.

Toaletna školjka je na kliznim stazama za lakše sklanjanje u prostoru. Od detalja su najzanimljivije široke stepenice za penjanje do sunčališta na pramcu, skriveni bimini, te preklopne klupe u dubokom kokpitu.

Ubojita Barracuda

Na istom trupu je složen i 675 Bowrider s pramčanim prostorom za prijevoz putnika, najviše sedam, iako ima deset sjedećih mjesta. Čak ni kabinica nije za baciti jer uz WC i lavandin stane još mnogo stvari. S Mercuryjem 150 cijena je svega 29.500 eura iako će našim ribolovcima u toj klasi najviše odgovarati Captur 605 Pilothouse, nevjerojatno prostran za trup od 5,5 metara sa stajaćom visinom u kabini.

Njegov najpovoljniji paket s Mercuryjem 100 košta 31.300 eura što je cijena koju je teško nadmašiti.

Ribolovci dubljeg džepa bacali su oko na Beneteau Barracudu 9, stroj pogodan za small i big game. S cijenom od 113 tisuća eura izloženi primjerak s dva Suzukija 250 definitivno nije dostupan svakome, no funkcionalnost i estetika ga čine vrlo privlačnim. U trupu dimenzija 8x3 metra sve je podređeno ribolovnoj družini i njihovim navikama.

Po registru ih može biti deset, no optimalan broj je troje do četvero. Visokom nadgrađu se može pristupiti s tri strane, kreveta su dva, jedan ispod kokpita, a drugi u pramcu visine 165 cm. U lijepo uređenom toaletu je još nekoliko centimetara više. Operativni prostori su na pramcu i krmi s preklopnim i kliznim klupama za bolju prilagodbu alatima. Do velikih krmenih platformi vode prolazi s obje strane za što manje sudaranja.

Iz iste kuće je stigao i Beneteau Flyer 8 SUNdeck, sedammetarski gliser s kabinom trajlerske širine 2,53 m. Za njega je sa Suzukijem 350 istaknuta cijena od 60 tisuća eura. Impresivan prostor oko motora i preklopan naslon klupe u kokpitu povezuju sve u jedan ljetni prostor.

Zbog estetike i ravnog pramca za sunčalište unutrašnjost kabine je visoka svega 150 cm, a još kad se unutra uguraju kuhinjski blok i odvojeni WC, nogometnim rječnikom – nastaje gužva u šesnaestercu.

Skupi Leader

Za više životnog prostora Jeanneau Leader 30 dobio je vanjski pogon i francusku oznaku za pentu HB (hors-bord). Na trupu dužine 7,76 metara i tri metra širine složeno je visoko nadgrađe za dvije kabine i kupatilo. Kao najmanji pripadnik linije Leader, koristi visoku razinu završne obrade i materijala u unutrašnjosti.

S velikim svjetlosnim otvorima boravak je vrlo ugodan. Izvanbrodski motori su oduzeli funkcionalnost ravne platforme, pa se u kokpitu dobilo puno više prostora. Cijena bez motora je 122 tisuće eura, no s punim paketom doplata i motorima za četiri tone težak brod cijena može biti i viša od 200 tisuća eura.

Užitak u dužem brodu ne mora biti toliko skup. Recimo Saver 870 WA za 85 tisuća eura nudi dvije pente po 200 konja za brzinu od 49 čvorova. Duboki kokpit i stepenice s obje strane konzole omogućuju siguran boravak i kretanje za desetero putnika. Jednostavna kabina ima veliki pramčani ležaj, odvojeni toalet i pomoćni ležaj ispod kokpita.

Talijanska škola dizajna najjača je u spajanju tradicije s modernim. Mimi Libeccio 11 na zaobljenoj gucovskoj krmi širine 3,5 metara ima gigantsku platformu kojom se trup od 9,40 produžuje na 11 metara. Dvije odvojene kabine, kuhinja i WC ispod palube, te ugodan životni prostor oplemenjen tikovinom s vanjske strane zadivit će svakoga čovjeka s mora.

Dva Yanmara snage po 250 konja donose brzinu od 30 čvorova i cijenu od 286 tisuća eura.

Sve to na kat nudi Portofino 38 Fly, ukupne dužine 12 metara. Deset tona teška jahtica po luksuzu spada u gornji dom proizvođača pa je i cijena s dva motora od 400 konja za brzinu od 33 čvora 461 tisuću eura. Umjesto morskog tendera na sajmu se za svaku kupnju ovoga broda darivao cestovni – mala vespa.

Kraljevske princeze

Azimutovu flotu od 13 brodova predvodio je S6, posljednji model najuspješnijeg talijanskog malog brodogradilišta. Dužinom od 18 metara i 30 tona težine zvuči nevjerojatno da s tri IPS Volvo Pente, snage 550 konja postiže 35 čvorova. Tri kabine i dva kupatila imaju puno svjetla kroz bočne prozore. Cijena je 1,5 milijuna eura.

Princess V60, također Open, postiže još veće brzine. Dva MAN-a snage po 1200 konja nose ga do 38 čvorova pa je korisno znati kako spremnik goriva ima 3250 litara. Jahta dužine 19 metara s porezom košta 1,8 milijuna eura i nudi savršen komfor za šest putnika.

Vlasnička kabina je smještena po sredini broda širokog 4,9 metara, i ima pripadajuću kupaonicu, dok VIP i dječja kabina dijele toaletni prostor u pramcu. Uz raskošan salon, tender u garaži i veliko sunčalište na pramcu atraktivan adut je pokretni električni krov za cabrio efekt u plovidbi.

Princeza F70 dužine 21 metar, uz četiri kabine i tri kupatila ima i terasu površine 26 kvadrata za cjelodnevni boravak. Najfascinantnije je što je skiperska kabina u krmi s dva ležaja i tušem komfornija nego u većine izloženih brodova u Genovi.

image
Interijer Princessa F70 obara s nogu
Gordan Jelavić

Njezini MAN-ovi snage po 1400 konja nose je do brzine od 36 čvorova. Dugački ostakljeni salon svijetlih presvlaka i tamnog drva nudi luksuz po mjeri najbogatijih. A takvih je očito sve više jer su brodograditelji iz Plymoutha prošle godine uprihodili rekordan iznos od milijardu dolara.

Sedma od devet

Jeanneau Prestige 590 također cilja na imućnu klijentelu uz nešto nižu cijenu, što treba shvatiti uvjetno jer njihov flybridge model od 18 metara košta od 1,1 do 1,5 milijuna eura. Lista opreme se može nabrajati danima, ali spomenimo samo detalje, poput hidraulički uronjive platforme, klima-uređaja, generatora, perilice-sušilice, dizajnerskog posuđa...

Za pogon su zadužena dva Cumminsa ZEUS snage 600 konja, navodno ne previše rastrošna.

Najbolje pogonsko rješenje za štedljive je vjetar, a jedrilica Hanse 508 bi se mogla nazvati sedma od devet jer je već šest modela prije nje prošlo proces pomlađivanja u seriju 8. S početnom cijenom od 340 tisuća eura 15 metara duga krstarica spada među favorite na tržištu čarterskih modela s pet kabina.

S uzdužno postavljenom kuhinjom dodatno je naglašena prostornost 4,75 metara širokog trupa. Uz smještajni kapacitet nije zanemaren ni užitak jedrenja s dva rolla na pramcu – flokom i genovom.

Od francuske flote noviteti su Jeanneau Sun Odyssey 490 i 410 s cijenom od 300, odnosno 200 tisuća eura. Oba nastavljaju uspješan koncept nagrađene 440-ice s preklopnim klupama u kokpitu i slobodnim bočnim prolazima bez stepenica, što su pohvalili svi korisnici.

image
Jeanneau Sun Odyssey 410
Gordan Jelavić

Veći je model dostupan i u verziji s pet kabina, a manjega krase okomiti bokovi s oštrim rubom za brzo jedrenje i maksimalnu iskoristivost širine od četiri metra. Od detalja u unutrašnjosti vrijedi pohvaliti bočni smještaj ležaja u pramčanoj kabini s pripadajućim kupatilom.

Električni jet-ski

Na Sea Bobove na krmama jahti smo se već navikli, no na redu je nova era električnih igračaka. Mađarski Narke 45 GT prvi je elektro-skuter na tržištu s motorom od 45 kW. To je po snazi neusporedivo s moćnim benzinskim Waverunnerima, no mobitelske litij-ionske baterije bi navodno trebale omogućiti 90 minuta umjerene plovidbe, što je nepoznat pojam za većinu korisnika morskih skutera.

Svakako vrijedi pohvaliti karbonski trup, dizajn digitalnog displeja i trud na zaštiti okoliša. Cijena i datum serijske proizvodnje prototipa testirana samo na Balatonu još nisu poznati.

I ribolov se nikako ne čini spojiv s jurnjavom po moru, ali to nije omelo američke kreativce u sklapanju skutera Sea Doo Fish Pro. Da, riječ je o ribolovnoj igrački s hladnjakom, nosačima štapova i fishfinderom vrijednoj 16 tisuća eura. Na moru to nema smisla, ali na balatonskoj bonaci bi za lov smuđa to možda i moglo proći...

Stabilnije i 15 puta jeftinije rješenje nudi Selva, gumenjak T200 RL s novom pentom Guppy 2,5. Ukupna cijena paketa je svega 1150 eura i sigurno će lako naći mjesto na svakoj krmi ili prtljažniku automobila. PVC gumi ima 16,6 kilograma, a penta još manje – 13,5. U nju stane 0,9 litara goriva pa je sat vremena plovidbe zagarantiran.

Zbog komfora i atraktivnosti bajbote za veće brodove u pravilu krasi mlazni pogon. Takav je i Pirelli J45, napravljen ekskluzivno za Azimutove krme po uzoru na J33 i J39 predstavljene prije. Dva reda sjedala za sjedenje u tri reda dobro će doći za prijevoz više ljudi. S ugrađenim Yanmarom 110 olakšat će se pitanje dostupnosti goriva i povećati sigurnost. Na istom konceptu dogodine stiže i najmanji J29 za lakši smještaj u krmene garaže.

Klasične gume

Klasičnih talijanskih gumenjaka kao i svake godine bilo je u izobilju. Izdvojit ćemo novitete zastupljene na hrvatskom tržištu. Salpa Soleil 33, drugi model studija Akesdesign za istog naručitelja, nastoji ponuditi najviše u kategoriji trajlerske širine (ispuhan 2,55, napuhan 3,40 m).

Hypalonski tubusi širine čak 74 cm uokviruju trup s dubokim V za iznenađujuće prostranu kabinu s odvojenim toaletom. Za dužinu od 9,20 metara komfor je izvrstan, dopuštena su dva motora od 400 konja, a već sa 600 konja na krmi postiže se brzina od 54 čvora. Cijena bez motora je 135 tisuća eura.

U tu klasu spada novi Zar 95 SL, no nama se zanimljiviji učinio dodatno opremljeni Zar 59 SL u verziji Limited, s cijenom od 43 tisuće eura bez motora. S puno plastike i malo gume na njemu su najzabavniji sustavi preklapanja i sklapanja dovedeni do savršenstva. S motorom od 150 konja 600 kilograma težak brod nosi 11 osoba.

BSC 70 Ivory nova je linija na starom trupu s cijenom od 45 tisuća eura bez motora. Guma teška 840 kilograma ima odličnu nosivost od 14 osoba za motor maksimalne snage 225 "konja". Trup i hypalon boje bjelokosti sa smeđim presvlakama i tendom dobro se slažu i dokaz su kako klasika nikad neće izići iz mode.

Beneteau iz Ljubljane

Poznata grupacija Beneteau preuzela je mali slovenski škver Seascape iz Ljubljane. Francuzi su naime kupili 60 posto dionica Seascapea, dok je preostalih 40 posto ostalo u vlasništvu osnivača – Kristijana Hajnšeka i Andraža Mihelina.

Informacija o preuzimanju malog, ali uspješnog slovenskog škvera od strane najvećeg proizvođača jedrilica i motornjaka na svijetu, možda zvuči nestvarno, no postaje puno jasnije nakon izjave generalnog menadžera Benetaua Gianguida Girottija.

On je, naime, istaknuo da njegova kompanija već godinama prati rad Slovenaca i izrazito cijeni performanse i kvalitetu njihovih jedrilica, te dodao: – Tri su ključne riječi povezane sa slovenskim jedrilicama – super zabava, jednostavnost i cjenovna pristupačnost. Vjerujem da će naša suradnja unijeti promjene u svijet jedrenja u budućnosti, zaključio je.

Prema odluci uprave francuskog diva, kompanija iz Ljubljane ostaje na istoj lokaciji s istim ljudima, no mijenja se ime tvrtke i brend, iz Seascape u Beneteau. Zbog toga slovenske jedrilice sada imaju nove oznake – Beneteau First 14, First 18, First 24 i First 27.

Premijerno su predstavljene na nautičkom sajmu u Cannesu i Genovi. Jedrilice Seascape u Hrvatskoj nudi tvrtka Ultra iz Splita, već godinama i zastupnik Beneteaua, što je nevjerojatna slučajnost. Priča o globalnom uspjehu malog škvera iz Ljubljane može biti pouka i poticaj i nekim malim hrvatskim brodograditeljima. (Ž. S.)

image
Seascape je sada Beneteau First
Gordan Jelavić
21. studeni 2024 03:23