Pojam downsizing u automobilskoj industriji označava smanjenje vanjskih dimenzija uz zadržavanje razine komfora i funkcionalnosti, pa stoga danas poneki gradski mališani pružaju više nego nekoć primjerci srednje klase.
Rezultati toga procesa vidljivi su i u nautici, jer se sve dužim krmenim spojlerima i kreativnim nadgrađem u novim generacijama plovila značajno povećala iskoristivost trupa.
Za testirani Grand G750 može se slobodno reći da je potvrda toga trenda, jer je uspješna kopija Granda 850, najvećega predstavnika te velike ukrajinske flote.
Manji toalet
S cijenom od 100 tisuća eura 850-ica je po mnogo čemu dobro parirala primjercima poznatih europskih proizvođača, no svega metar kraći brod opremljen Yamahom 225 ponuđen je za iznos od 84 tisuće eura, pa ne čudi povećan interes nautičke javnosti.
Glavne razlike u odnosu na većega brata su manji toaletni prostor, nosivost 10 umjesto 12 osoba i prostor za samo jedan motor.
Po ostalim tehničkim parametrima bi prosječni korisnici mogli biti prezadovoljni i s jeftinijim modelom, iako u svijetu brodova, a posebno brzih gumenjaka, metar više značajno utječe na plovidbena svojstva i osjećaj sigurnosti, pogotovo na malo debljem moru.
Veći model za Otvoreno more testirao je naš slovenski suradnik pa je teško povući usporedbu iz prve ruke, no brojke kažu da je 10 cm širi i 250 kilograma teži brod s Mercury Veradom 350 postigao 41 čvor. Uz to je zabilježena i potrošnja pri krstarenju od 1,1 litre po milji, očekivana u toj klasi.
Uzorna stabilnost
I mi smo zabilježili slične rezultate, najekonomičniju brzinu od 23 čvora uz potrošnju od 27 litara na sat i maksimum od 40 čvorova. Yamahin šestak od 225 konja pritom se zavrtio na 6000 okretaja i bez velike buke nam dao dovoljno snage za jurnjavu Piranskim zaljevom.
Prilično okomit vjetrobran bez okvira na toj se brzini pokazao vrlo učinkovitim jer smo s našim suputnikom sasvim ugodno razgovarali i komentirali uzornu stabilnost trupa. Grand nema popularnu sportsku stepenicu već duboki V s proširenjima na krmi za povećanu udobnost jer se s ovim modelom primarno cilja na privatne korisnike s obiteljskom posadom.
Tako bismo mogli i opisati dojam u plovidbi, sigurno i solidno u različitim režimima, po mjeri svih generacija.
Bez dodatnog tereta i dvoje ljudi na brodu stekli smo dojam kako bi se moglo proći i s motorom od četiri cilindra i 200 konja. To bi svakako moglo funkcionirati za manje posade bez velikih zahtjeva, iako bi se izgubio dio draži poletne ručice gasa. Najviše dopušteni motor od 250 konja vrijedi uzeti u obzir samo za vrlo zahtjevne situacije s povećanim opterećenjem.
Ručna obrada
Serija Golden Line kao vrhunac ponude proizvođača znači najvišu razinu materijala, poput Orca hypalona 866 težine 1565 grama po kvadratu ili Seadek američke umjetne tikovine. Visoki standard ručne izvedbe vidljiv je u svim dijelovima broda, od spojeva inoksa s tubusima do unutrašnjosti spremnika opremljenih amortizerima.
Estetski je sve dobro usklađeno, i da smo u poziciji konstruktora, samo bismo jedan detalj drukčije realizirali. Riječ je o kraju pramčane inoks ograde koja ne završava u gumi nego strši, što možda izgleda efektno, ali dođe kao naručeno za slučajno zapinjanje, kako konopa tako i dijelova odjeće.
U usporedbi s nekadašnjim trakama za rukohvate, neprocjenjivo praktičniji inoks je sada dostupan za svakog od deset putnika, uokolo konzole, skiperske klupe, krmenog povišenja, te platformi. Taj dio posla je toliko dobro odrađen da se možete doslovno kretati zatvorenih očiju.
Posebno mjesto zauzima dvocijevni stup za vuču ljetnih igračaka s nosačem svjetla i buduće tende, koji cijelom brodu uz sigurnosni daje i šminkerski mot.
Puno opreme
Gledajući popis opreme na testiranom brodu, osim tende i wc školjke praktički se nema što dodati. Električni vinč, podne obloge, hladnjak, stol, umeci za ležaj, skrivene sklopive ljestve... sve je na svome mjestu kako bi putnicima plovidba prošla što ugodnije.
Krmeni kokpit napoželjnije je mjesto za boravak, s tapeciranim naslonima, izravnim pristupom hladnjaku u podnožju skiperske klupe, te slobodnim prolazom do krme.
Taj detalj je vrlo važan jer se ne mora preskakati jastuke i naslone, što starijim i manje iskusnim putnicima zna biti problem. Organizacija prostora oko motora na dvije razine je odlična i uz pomoć stupa omogućuje jednostavno mimoilaženje kod izlaska iz mora.
Vez na prikolici
Za vrijeme provedeno na sidru putnici mogu odabrati dva sunčališta, od kojih je prednje dugačko čak 220 cm.
Umeci i jastuci uredno se mogu smjestiti u jednom od velikih spremišta, pa čak i u toaletnoj kabinici u prednjem dijelu konzole.
Prostor nije raskošan kao ostatak Granda, ali će poslužiti primarnoj svrsi. Mehanizmi otvaranja, amortizeri, britvele i bravice su odlično izvedeni i čine se spremni za višegodišnju eksploataciju.
Trošak veza i održavanja ono je što brine većinu novih nautičara, pa valja naglasiti da se u ispuhanom stanju G750 može prevoziti cestom na prikolici, a ukupna težina s motorom od 1200 kilograma neće biti problem za automobile srednje klase.
Hypalonski tubusi i sintetička tikovina također nisu zahtjevni pa će za dug vijek biti dovoljna slatka voda i dobro skladištenje, uz redoviti servis motora kao financijski najveću stavku.
Odabir između crne, sive ili bijele boje tubusa i plastike, te šarenih presvlaka je stvar individualnih preferencija iako je za vruća ljeta i posolicu najpraktičnija ova koju smo testirali.
Bogato opremljen demo model bio je nešto jeftiniji od 84 tisuće eura, no on je brzo našao kupca, tako da je za odabir svoje kombinacije najbolje proći zabavan proces 3D konfiguracije na Grandovoj internetskoj stranici.