StoryEditorOCM

visokorizičan posaoGlavni tajnik SPH rezimira tešku godinu i optimistično najavljuje: Pomorci moraju biti među prve tri skupine koje će biti cijepljene!

6. prosinca 2020. - 09:03

Ni izrazito snažna južina s kišom, ni stroga epidemijska pravila nisu spriječila tradicionalno obilježavanje Dana zaštitnika pomoraca, pa se tako u subotu, točno u podne, na Katalinića brigu položio vijenac za sve stradale pomorce, uoči blagdana svetoga Nikole.

Poštujući sve mjere, kapucin s Pojišana, fra Drago Vrhovac, predvodio je molitvu za sve one koji su od mora i s morem živjeli i žive, a budući da je ova godina za pomorce bila izrazito teška i stresna iskoristili smo priliku za razgovor s Nevenom Melvanom, glavnim tajnikom Sindikata pomoraca Hrvatske.

- Ova godina donijela je osmu koru kruha pomorcima, nitko to nije očekivao. Na poseban način situacija se razbila o leđa pomoraca, svi znamo koliko im je bilo teško doći kući, otići na posao, koliko je ljudi izgubilo posao u konačnici, pogotovo na floti kruzing industrije. Ne ponovilo se hrvatskim pomorcima i bilo kojem pomorcu na svijetu.

Trenutno, stanje je ipak malo bolje?

- Sada se, pred kraj godine, malo normaliziralo. Smjene su napokon krenule bolje nego što su bile u proljeće i ljeto kada je bila katastrofalna situacija, pomorci su ostajali na brodu više od godine dana, u nemogućnosti da se vrate kući. Evo, Ujedinjeni narodi pozivaju sve zemlje da tretiraju pomorce kao posebnu kategoriju, jer oni to i jesu u ovoj situaciji. Svaka zemlja ima pravo na suverenitet i blokiranje granica u trenutku kada tako procijeni, no to se jednostavno razbije o glavu pomorcima koji moraju odraditi svoj posao. Ujedinjeni narodi su po meni već debelo zakasnili s pozivom. Trebali su ranije donijeti odluku i inzistirati na provedbi.

Kada se podvuče crta kruzing industrija je ipak najviše stradala?

- Dosta Hrvata bilo je zaposleno na kruzing industriji, računa se da je čak četvrtina hrvatskih pomoraca manje ili više vezana uz tu industriju. Dio ih je izgubio posao, časnici su ga uglavnom zadržali. No, hrvatski pomorci su dovoljno kvalitetni da si pronađu nišu i u drugim granama industrije.

Naši pomorci još uvijek dobro kotiraju na svjetskom tržištu rada?

- Na LNG i LPG tankerima ima jako puno Hrvata. To je specifična industrija, traži specijalna znanja. Vrlo smo priznati, imamo puno zapovjednog kadra, spomenimo samo u tvrtki Shell - Hrvati sjajno kotiraju. To je dobra industrija i nije lomljiva kao što se sada pokazala kruzing industrija ili prije sedam, osam godina naftna industrija, kada je također veći broj pomoraca izgubio posao.

Dolazi i cjepivo, hoće li pomorci među prvima ući u niz obaveznog cijepljenja?

- Morat će. Ako uzmemo da je medicinsko osoblje prvo na listi, svi koji rade u transportu, samim tim i pomorci, moraju biti među prva tri zanimanja koji će biti cijepljeni jer su najrizičnija skupina, a svi traže od njih posebne standarde. Onda im dajmo i prioritet u ovakvoj situaciji.

Kakvo je stanje s mladim kadrom?

- Loše je što je ova godina jako utjecala na mladi kadar. Naime, u 2020. ukrcano je dvostruko manje kadeta nego prethodnih godina. To je jako loše jer mladih hrvatskih pomoraca, na godišnjoj bazi, pojavljuje se oko pet stotina. Reflektirat će se ova godina itekako na njihovu zaposlenost i budućnost. Nažalost, segment mladih pomoraca jako pati zbog Covida.

No, interesa za plovidbu ne nedostaje?

- Što se tiče zanimanja mladih ljudi ono je definitivno prisutno. Pomorske škole i fakulteti su svakako puni. Nije to više "viša uzaludna" kako su je nekada zvali. Upisuje se odličan kadar i treba imati poprilično dobre ocjene da bi se moglo upisati na Pomorski fakultet. Ljudi tu vide svoju budućnost, znaju da će uz veliki rad i trud moći pristojno i kvalitetno živjeti.

Još uvijek prednjače Splićani?

Što se tiče šireg splitskog područja to je definitivno bazen s kojeg dolazi najveći broj hrvatskih pomoraca. A koliko splitski pomorci doprinose Hrvatskoj i u konačnici i njihove obitelji, to je suvišno i spominjati. Oni su zbilja na vrlo visokom mjestu.

27. prosinac 2024 04:50