Nakon sedam mršavih, došlo je vrijeme za sedam plodnih godina, biblijskim se rječnikom govorilo na otvaranju 18. Croatia Boat Showa, priređenog na Zapadnoj obali, ne rijeke Jordan, nego splitske Gradske luke. Doista, ovih sušnih godina je nautički biznis pogodio cijeli niz pošasti, od pohlepnih bankara i njihove globalne krize, preko suludog poreza na brodice ministra Šukera pa sve do vlasnika marina koji po zlato naplaćuju rijetke slobodne vezove.
Prisjećajući se rekordnih godina toga sajma s pet stotina izloženih plovila, pune Gradske luke, Rive i Prokurativa, kada su se brodovi na leasing kupovali iz razonode, teško je povjerovati da se takvo što može opet ponoviti. Velike zasluge za taj zlatni balon idu gerilskom marketingu ekipe Vicenca Blagaića koja je intenzivnom promocijom po svijetu od malog Splita stvorila nautički eldorado.
Sada kada su zlatne žile presušile, organizatori se nadaju da na krilima turizma kreće novi val s kojim Croatia Boat Show opet može zasjati jačim sjajem.
Sve u rentu
Da u međuvremenu nije bilo turističke najezde na jadransku obalu i tisuća novih jedrilica i glisera za iznajmljivanje, činjenica je da danas ne bismo imali ni "n" od nautike. To se jasno moglo vidjeti i na ovogodišnjem sajmu, gdje su kao i obično prodavači redom ciljali na kupce koji biraju brod za nepoznate goste stavljajući se u njihovu kožu. Drugim riječima, kupaca za osobne potrebe nema ni za lijek.
Nositelji ovogodišnje priče su opet bili čarteraši Nautika Centar Nava, Euromarine i Croatia Yachting, zastupnici vodećih svjetskih grupacija Brunswick, Jeanneau/Beneteau i Hanse, a ove godine im se pridružio i Azimut/Benetti, što se tumači kao početak povratka velikih talijanskih škverova.
Za posjetitelje bi puno zanimljivije bilo da se vrate domaći brodograditelji s ponudom bližom njihovu džepu. Nažalost, ove su godine na suhome izložene samo splitske pasare Ven, tek toliko da sajmu daju malo lokalnog prizvuka.
Studentska morska letjelica
Ako isključimo luksuzne automobile, najviše zanimanja izazvao je projekt Hidrokrilac splitskih studenata brodostrojarstva i industrijskog inženjerstva. Tri metra dugo i 160 centimetra široko plovilo ima čeličnu podvodnu konstrukciju za podizanje jednog putnika u zrak na pogon pente od samo pet konja.
Tako, naime, pokazuju proračuni koje već godinu dana u slobodno vrijeme rade maštoviti studenti Jakov Martinac, Dujam Klein, Josip Žurić, Filip Nikola Matas, Frane Pupić i Marko Nizić. Detaljnije o projektu ćemo se upoznati kad priča dođe do testnih plovidbi, a samo spomenimo da je osnova plovila od šperploče i stiropora jedan stari gumenjak s plastičnim dnom, donacija njihova mentora s Pomorskog fakulteta Marka Katalinića.
Nedaleko od njega je na prikolici bila izložena neobična brodica Maeco Fenice 500. Unatoč klasičnoj formi gumenjaka, tek na dodir shvatite kako je riječ o izdržljivom i nepotopivom polietilenu, materijalu neograničenih mogućnosti, ali slabo prihvaćenom na mediteranskom nautičkom tržištu. Ovaj primjerak stiže iz Bugarske, težak je 320 kilograma i može nositi čak 1600 kilograma tereta. Za pogon je predviđen izvanbrodski motor maksimalne snage do 60 konja.
Unatoč dojmu malo veće igračke, Fenice 500 mogao bi biti zanimljiv odabir za osobe kojima je funkcionalnost ispred estetike. Prema riječima zastupnika iz Opatije, takvih je u proteklih nekoliko mjeseci otkad je brod na tržištu bilo točno 116. Cijena izloženog primjerka je 6300 eura + PDV, a od dodatne opreme su uključeni krmena klupa, upravljačka konzola i podloga za sunčalište. S jednom osobom i 25 konja brod ide 18 čvorova, a s 40 konja 28 čvorova. Jednom je za probu na njega uspješno ukrcano čak 20 ljudi iako je u registru prijavljen za osmero.
Luksuzni gumenjaci
Ponuda ozbiljnih gumenjaka takve nosivosti je bila vrlo dobra – Joker Boat, Lomac, MarCo, Nuova Jolly, Pirelli, Capelli, SACS. Sve redom poznati modeli, s moćnim japanskim pentama na krmi s cijenama od 50 do 200 tisuća eura.
Hrvatskoj publici je prvi put prikazan Scanner Envy 950 Touring, prvi takav s izvanbrodskim motorima i istaknutom cijenom od 185 tisuća eura.
S obzirom na potpuni nestanak talijanskog tržišta, nastup je osobno popratio vlasnik škvera Donato Montemitro. Kako nam je rekao, uz Francusku, Tursku i Grčku, Hrvatska je jedno od rijetkih mjesta gdje se još mogu prodati takve luksuzne gume.
Primjerenije željama šetača bile su turske moderne pasare Safter. Model dužine 4,65 metara, težak 250 kilograma, namijenjen za četiri osobe, sa Suzukijem 30 ponuđen je za 9440 eura.
U to je uključena bogata oprema – tenda, jastuci, radio, krmene ljestve i ograda. Broj veći Safter 480, širok 180 centimetara, sa Suzukijem 50 nešto je brži i može nositi pet osoba. Taj luksuz košta 12.350 eura, a po onome što smo mogli vidjeti riječ je o vrlo kvalitetnim materijalima i izvedbi jer isti škver inače gradi puno veće brodove.
Isti zastupnik, Saniteko iz Podgorice, doveo je dva talijanska glisera Invictus koje smo predstavili u izvještajima iz Genove. Novi brend koji su osnovali inženjeri iz Sesse nudi moderno dizajnirane motorne brodove po nešto pristupačnijim cijenama. Recimo, Invictus 200 FX sa Suzukijem 140, navigacijom, audiosustavom, hladnjakom i jastucima do registracije košta 37 tisuća eura.
Zahvaljujući pravokutnom tlocrtu, vanjske dimenzije 6,1x2,4 metra su dobro iskorištene. Uz atraktivan izgled nadgrađa, i trup je dobro složen pa smo na testu uz uzornu stabilnost s tri osobe postigli 34 čvora. Invictus 270 FX je dva metra duži, tri puta teži, ali i četiri puta skuplji (122 tisuće eura).
Nad središnjim dijelom ima veliki hard top na debelim cijevima od inoksa, prostranu toaletnu kabinu ispod konzole i dodatni zatvoreni spremnik ispred nje. Za pogon su odabrana dva Suzukija 175 bijele boje i iako je u svakom detalju brod ušminkan i opremljen s luksuznim jastucima, opremljen je i s dva velika fishfindera i nosačima štapova za big game ribolov.
Sea Ray s pentom
Za tu namjenu su stvoreni Merry Fisheri 695 i 795 koji su u društvu s Cap Camaratima od 7,5 i 8,5 metara, Antaresima i Flyerima branili boje francuske male brodogradnje.
Novitet u turističkoj klasi je ciparski Karnic SL 702 modernih razlomljenih linija. Veliki kokpit s preklopnim sjedalima primjer je dobrog iskorištenja prostora na koji se nadovezuju krmene platforme prekrivene gumiranom zamjenom za tikovinu.
Na poleđini skiperskih sjedala je kuhinjski blok sa sudoperom. Voluminozni trup u kabini ima veliki ležaj i toaletni prostor. S Yamahom 250 brod težak 1450 kilograma postizat će brzinu od 45 čvorova. Cijena bez motora je 293 tisuće kuna.
Najbolju cijenu za brzi dnevni gliser trenutno ima Sea Ray 19 SPXE, tvornički opremljen Mercruiserom 3.0 snage 135 KS. Brod dužine šest metara s biminijem, zimskom tendom, kompletom jastuka i stolom u kokpitu do registracije košta 31 tisuću eura.
Ljubitelji izvanbrodskih motora uz tisuću eura nadoplate mogu odabrati i verziju s Mercuryjem 150. Uz to što atraktivno izgleda, brod ima udobnu i praktičnu unutrašnjost, veliko sunčalište i krmenu platformu kao stvorene za ljetne odlaske na kupanje.
Romantični Mimi
Koliko je to povoljno, najbolje se može usporediti s talijanskim gliserom Comitti Venezia 25 Classic. Dnevni cruiser s kabinom napravljen u stilu legendarnih Riva plijeni elegancijom, ali tu raskoš treba i platiti 137 tisuća eura.
Iako je riječ o dizajnerskom bombonu, puno više upita bilo je za Mimi Libeccio 8,50 Sport, tradicionalni talijanski guc sa suvremenim trupom za plovidbu brzinom od 30 čvorova.
Uz obilje tikovine i slobodnog prostora u krmi za ljetna blagovanja, u prednjem dijelu su veliki ležaj za troje i toaletna kabina. Sve je skladno i romantično, kao i cijena u verziji s dizelašom od 260 konja od 94 tisuće eura.
Točno toliko bi koštala dobro dodatno opremljena jedrilica Hanse 315, najnovija i najmanja u floti toga njemačkog škvera. Vještim oblikovanjem dizajneri su u trupu od devet metara složili nevjerojatno komfornu jedrilicu bez narušavanja prepoznatljivih vanjskih linija. Visinom od 191 centimetra u unutrašnjosti, dvama kabinama, širokim salonom i kuhinjom ispunjavaju se zahtjevi za duži boravak na moru.
Uz model 315 izloženo je još šest Hanse jedrilica dužine od 10 do 17 metara tako da se posjetiteljima pružila rijetka prilika na jednom mjestu detaljno razgledati gotovo cijeli opus tvrtke iz Greifswalda.
Njihovi konkurenti iz Euromarinea su izložili dvije prinove u vlastitoj čarterskoj floti od čak stotinu plovila. S dvadeset godina iskustva u iznajmljivanju znaju što gosti trenutno najviše traže, a to su tri kabine s velikim krevetima na Jeanneau Sun Odysseyu 389, bez poreza vrijednom 119 tisuća eura.
Uz prostrani interijer s puno drva jedrilica duga 11,3 metara ima dva kola kormila, široki kokpit, sklopivu krmenu platformu i povećani pramčani špirun za lakše manevriranje oko sidra.
Sun Odyssey 449 uz dva metra dužine više zamjetna u svakom segmentu broda ima i četvrtu kabinu s krevetom na kat za skipera ili mlađe članove obitelji. Cijena je 174 tisuće eura + PDV.
Lagani Albatros
Da ne bi ispalo kako su sve izložene jedrilice bile skupe zaslužni su vrijedni Poljaci koji su na prikolici iz Varšave dovukli nekoliko primjeraka svoga Albatrosa, sportske jedrilice dužine 4,30 metara. Taj atraktivan proizvod francuske grupe Finot se odnedavno gradi u Poljskoj u kompozitu od karbona i vinylestera i težak je svega 125 kilograma.
To omogućava vrhunske performanse i glisiranje već na dva bofora vjetra dok na šest bofora postiže čak 19 čvorova. Može nositi maksimalno 240 kilograma, a s kompletom jedara košta 11 tisuća eura.
Kao šlag na kraju ostavljamo ono po čemu je Croatia Boat Show i najviše poznat - motorne jahte. Jednima su se najviše svidjeli elegantni primjerci Monte Carlo Yachts 70 i 76, drugima su bili zanimljiviji sportski Azimuti 50 i 55 S dok su se tajkuni palili na Azimuta 80 ili pak grdosiju od 29 metara Benetti Delfino vrijednu devet milijuna eura.
Što god odabrali neće pogriješiti jer se na svakom od njih može slobodno živjeti cijele godine. Za tu svrhu bi se možda više isplatilo odabrati neki od izloženih katamarana jer po količini prostora oni su ipak bez konkurencije.
Životno orijentiran je i prvi Jeanneau NC 14 pristigao u Jadran. Njegov nam je ponosni vlasnik rekao da ga je odabrao jer sa suprugom na brodu provede nekoliko mjeseci godišnje, a taj je model napravljen baš po njegovoj mjeri. S osnovnom cijenom od 320 tisuća eura može konkurirati srednje luksuznim vikendicama, a zauzvrat pruža mnogo više zadovoljstva.
VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE