Dani hrvatske male brodogradnje nautički su sajam posebnoga štiha, još od svoga prvog izdanja održanog 2009. godine. Ponajviše zbog toga što su nastojali okupiti s jedne strane domaće kalafate brodica od stakloplastike, a s druge domaće ljude koji istinski vole more, brodove i plovidbu, no pritom se ne pale na prestiž, jahte i velike đireve, koji s plovidbom i istinskim drugovanjem s morem ionako malo imaju veze.
Susreti tih dvaju skupina ljudi, prirodno upućenih jedne na drugu i zadovoljnih što se jednom godišnje imaju prigodu uživo sresti u marini hotela Le Meridien Lav u Podstrani, održani su, evo, već osmi put od 28. travnja do 1. svibnja.
Lijepa gajeta
I ponovo je sve proteklo baš onako kako treba - zanimljivo, ležerno, ali i zabavno, jer su se organizatori, Udruga Dani hrvatske male brodogradnje, potrudili tri sajamska dana ispuniti brojnim dodatnim događanjima, kako se ne bi sve svelo na šetnju uz mulove i razgledavanje izloženih brodica.
No, nama i našim čitateljima upravo je taj dio bio najzanimljiviji, to više što smo imali prigodu pet svjetskih premijera koje su malo prije sajma sišle s radioničkih navoza.
Prvome je ime Sampa 6, a prezime Brnabić, budući da se tako preziva i tvrtka Brodomehanika Brnabić iz Banjola s otoka Raba čiji je vlasnik Denis ponosno došao predstaviti svoju brodsku prinovu. A bogme ima i dobar razlog za ponos, budući da je njegova Sampa krala poglede svih koji su pristigli na sajam, iako je duga tek šet metara.
No tih šest metara malo su remek djelo vrijednih ljudskih ruku, finog osjećaja za detalje i pretočene tradicijske duše. Jer iako joj je trup od staklopastike, ta lijepa gajeta toliko je oplemenjena plemenitim drvom, mahom mahagonijem i tikovinom, da izgleda kao prebjeg iz kalendara 30-tih godina prošlog stoljeća. Provena asta, timun, klupe za sjedenje, kutija motora ispod koje se krije Vetus od 16 KS, prova i krmeni dio - sve je to od pomno obrađenog drva.
- Napravio sam je za ljude koji vole u lipoj i pouzdanoj barci poć na ribe i guštat cili dan na moru. Evo, ovako uređena s ugrađenom strujom, motorom, veslima i porezom košta 25.000 eura - govori nam Denis Brnabić. I da znate, samo šest vida treba odvidat i može se demontirat kabina, stavit jarbol i plovit na latinsko idro. A ispod prove je veliki prostor za ribolovnu opremu, toliko velik da u njemu jedan čovik može komotno i prespavat, ako mu se baš bude tilo ostat na moru.
Nema se vremena
Nedaleko od konzervativne Sampe, što se brodske linije tiče, prpošno se šepirio i predstavnik nove kalafatske škole, kaštelanski gliser Fortis 590 Open, koji cilja na drugi tip ljubitelja mora, ribolova i plovidbe. Njihov je moto - nema se vremena. Treba, dakle, što brže doploviti do cilja, brzo se okupati, popiti kavu ili malo loviti ribu - i trk natrag u lučicu. Posao i obaveze zovu, a gušt se doslovno krade. E pa Fortis je stvoren za takve, a prednost mu je i što doista nije skup....
Uz dalmatinske klasike Damora 980, Šibenika 800 i Prvića 25 s ugrađenim dizelašima, u đitaško društvo stigla je i zagrebačka Nautika 690 s pomodnom Yamahom 150 na krmi. To je maksimalna snaga predviđena za taj trup, ali s obzirom na količinu prostora i pretinaca za očekivati je kako će je vlasnici za dugo krstarenje dobro napuniti s materijalom. Test ćemo objaviti u idućem broju Otvorenog mora.
Cijena testiranog kompleta s dodatnom opremom je 40 tisuća eura što je za količinu prostora i performanse vrlo konkurentno. Prvenstveno za strano tržište napravljen je i nešto skuplji model s dizelašem, ponajviše zbog cijene motora i nužne prateće opreme.
Tica od polietilena
U Kutini je napravljena (zavarena) petmetarska polietilenska brodica forme gumenjaka nazvana Tica. Proizvođač je tvrtka Montažer Smola, specijalizirana za izradu raznih pontona i opreme za marikulturu. Odgovarajući na zahtjeve svojih kupaca, počeli su proizvoditi splavolike polietilenske platforme s motorom i dizalicom za teret, a sada su na red došle i zamjene za plastične pasare kojima su se dosad služili radnici za svakodnevni obilazak kaveza.
Kako je u tom šporkom biznisu estetika na zadnjem mjestu, crna Tica im savršeno odgovara jer ne zahtjeva nikakvo održavanje, a otporna je na udarce i ultraljubičasto zračenje. Na sajmu je ponuđena s Hondom 50 s dugom ručnom komandom i trimom, jer je takav bio zahtjev naručitelja. U toj kombinaciji postigli smo maksimalnu brzinu 22 čvora, iako bi lagani brod glisirao i sa slabijim motorom.
Cijena i motora i broda nosivosti 820 kilograma je po 45 tisuća kuna. Nakon predstavljanja prototipa u Biogradu, dočekali smo i zgotovljenu verziju Camara 800, prvijenca mlade tvrtke Karvel iz Klisa. Na skladnom 8-metarskom gliseru široke kvadratne krme sada je dovršeno sve osim toaletne kabine i po svemu je riječ o proizvodu koji se po detaljima može uspoređivati s poznatim imenima domaće brodograđevne scene.
Cijena s dizelašem VM snage 230 konja, što je dovoljno za brzinu od 30 čvorova, je 69 tisuća eura. Tko se odluči za kupnju na isporuku će pričekati tri mjeseca, jer toliko treba da se dovrše svi detalji.
Moćni gumenjak
Javnosti je prvi put predstavljen i Vento 675, treći i najveći model iz radionice Alana Černave. Ukupne dužine 6,70 metara hypalonski gumenjak težak 460 kilograma može prevesti osam osoba. Za pogon je predviđen motor snage od 80 do 150 konja dok je na prvome primjerku postavljena Yamaha 115. S njom bi komforno plovilo uskoga pramca trebalo postići 40 čvorova i s lakoćom razgrtati jadranske valove za koje je projektiran. Na cijenu standardno opremljenog broda od 142,500 kuna treba dodati i stotinjak tisuća kuna za motor.
Nakon predstavljanja prototipa u Biogradu, dočekali smo i finalnu verziju Camara 800, prvijenca tvrtke Karvel iz Klisa. Na skladnom 8-metarskom gliseru široke kvadratne krme sada je dovršeno sve osim toaletne kabine i po svemu je riječ o proizvodu koji se po detaljima može uspoređivati s poznatim imenima domaće brodograđevne scene. Cijena s dizelašem VM snage 230 konja, što je dovoljno za brzinu od 30 čvorova, je 69 tisuća eura. Tko se odluči za kupnju na isporuku će pričekati tri mjeseca, jer toliko treba da se dovrše svi detalji.