Karakteristike nekog plovila, koncepciju, mogućnosti i potencijal, potrebno je promatrati kroz prizmu njegove namjene. Radno plovilo prilagođeno za određenu vrstu posla ne mora nužno imati zavidne maritimne sposobnosti, pa čak ni nekakav komfor, dok bi kod plovila za ugodno krstarenje upravo te karakteristike trebale biti od prioriteta.
Tražiti to na gumenjaku kraćem od šest metara čini se pretjerano, međutim, baš tu, u tih par kvadrata kokpita, neki naizgled sitni detalji čine veliku razliku među modelima sličnih karakteristika. U prvom redu se to odnosi na dobar balans između iskoristivosti i praktičnosti, dovoljno velikim volumenima gavuna i komotnom prostoru u kokpitu.
Nakošena portela
Na gumenjaku BWA Sport 19 GT koji smo uzeli za test, to se dalo primijetiti već prilikom odvezivanja i napuštanja veza. Pramac mu je blago podignut, a na vrhu nalijepljena platforma od tvrde plastike, dovoljno široka za oba stopala. Središnji je dio malo upušten, pa ugrađena kaštanjola manje strši, a nosač sidra spušten i nagnut prema dolje tako da je prolaz slobodan.
Silazak u kokpit olakšan je blago nakošenom portelom lančanika, a velika ravna površina škafa je portela vrlo praktično osmišljenog gavuna. Kako je otvor gavuna dosta velik, u stražnjoj je trećini ugrađen jedan plitki suhi gavun, pogodan za sitniju opremu koja je ovdje lako uočljiva.
Prednja stijenka ovoga gavuna, izvedena u luku, ujedno je i dodatni oslonac i učvršćenje velikoj porteli. Pristup tom velikom i dubokom gavunu još uvijek je dovoljno širok da se kroz njega može uvući ploča montažnog stola. Dijelom je podvučen sve do pregrade s rezervoarom, ugrađenim pod centralnom konzolom, tako da je ovaj zatvoreni volumen i više nego dovoljan za svu dodatnu opremu i prtljagu.
Montažni stol
Ploča montažnog stola koristi se i kao umetak koji povezuje škaf sa sjedalom na prednjoj strani konzole, a sve se zajedno može prekriti jastucima i tako formirati komotan ležaj za sunčanje s blagim uzdignućem za glavu. Centralna konzola je uska i prolazi uz nju su dosta široki, bez obzira što je uz vanjske rubove podignut prag koji štiti tubuse.
Okviri oko vjetrobranskog stakla, izrađeni od inoks cijevi, osim što štite rubove stakla, odličan su i diskretan rukohvat za kompletni središnji dio kokpita. Zaobljeni bridovi na svim stijenkama dodatno doprinose komotnoj komunikaciji kroz kokpit.
Konzola je izlivena zajedno s poklopcem iznad rezervoara, pa je i gavun unutar nje zaštićen od vode. Ploča s instrumentima za kontrolu rada motora vrlo je pregledna, gornja površina dovoljno velika za ugradnju nosača ekrana većega plotera, a ručica komandi motora uvučena i nimalo ne smeta prolazu.
Gornji dio sjedala kormilara je dosta širok, a u donjem dijelu sjedalo je suženo, čime se proširio i prolaz prema velikom krmenom sjedalu. Naravno, i volumen pod kormilarevim sjedalom iskorišten je za još par suhih gavuna.
Ležaj za sunčanje
Polukružno krmeno sjedalo odvaja kokpit od zdenca motora i malih, ali ipak nekako komotnih platformi uz motor. Jednostavni naslon može se preklopiti prema krmi, unutar sjedala postaviti umetak i cijela krma preinačiti u još jedan veliki ležaj za sunčanje.
Sada već očekivano, prostor pod sjedalom veliki je duboki i vrlo pregledan gavun. Odličnu samodrenažu kokpita osiguravaju dva velika otvora u krmenom dijelu kokpita.
Iako je kraći od šest metara, na ovom gumenjaku je sve nekako komotno i veliko, a opet, krajnje jednostavno. Ipak, njegovo ponašanje u plovidbi ostavilo je još uvjerljiviji dojam. Testirali smo ga s Yamahom od 150 konjskih snaga, što je i gornja granica koju preporučuje proizvođač. Iskustvo je pokazalo kako testiranje gumenjaka s motorima maksimalno predviđene snage obično nije najsretnija kombinacija. Skepsa je bila tim veća što je za ovaj model predviđen dosta velik raspon snage motora, čak od 60 konjskih snaga.
Dojmljivo ubrzanje
Kontinuiranim podizanjem gasa lijeno ubrzava do 2000 okretaja kada plovi brzinom od 7 čvorova. Daljnjim dodavanjem gasa taj je porast znatno veći i gotovo linearan, ali bez ikakvog značajnijeg podizanja pramca ili trzaja kada izglisira. Jednostavno vrlo brzo i ujednačeno prihvati zadanu brzinu. Na maksimalnih 5600 okretaja postigli smo 42,5 čvora.
Ubrzanje mu je također dosta dojmljivo. Naglim dizanjem gasa do maksimuma već u petoj sekundi doseže preko 25 čvorova, u desetoj više od 35, a u petnaestoj tek čvor ili dva manje od maksimuma.
Postignute brzine jesu zavidne, međutim, impresivniji je osjećaj sigurnosti u plovidbi tim brzinama, bez obzira da li ste za timunom, sjedite li na krmi ili na sjedalu ispred konzole. Tek pogledom u more preko boka ili na brzinomjer postajete ih svjesni, jer nema nikakvog trzanja, poskakivanja, posrtanja, nelagode ili neudobnosti. Osjećaj je sličan onome kada se automobilom visoke kategorije vozite autoputom.
Oštri manevri
Jednako je siguran i kod oštrog manevra. Pri brzini od 25 čvorova opiše kružnicu promjera tridesetak metara, lagano se nagne na krmeni dio tubusa i krma mu mekano jednolično proklizava. Naglom promjenom smjera iz puni lijevo u puni desno samo se opet mekano prebaci na drugi bok i sve ponovi.
Istina, na testiranom gumenjaku je za ovaj manevar timun malo tvrd, ali zato za zadržavanje smjera ne traži nikakav napor. Brzim startom u okretu opiše kružnicu promjera manjeg od deset metara, isto blago nagnut i jednako mekano kao i pri većim brzinama.
Za vrijeme testa more je bilo mirno, tek se sa zapada dizao vjetar, pa plovidbu po valovitom moru nismo isprobali, ali s obzirom na linije trupa i sve prikazano, vjerujem kako bi i tada pokazao vrlo dobre karakteristike. Kada izglisira pramac mu ne dodiruje površinu mora, već je siječe kobilicom, a volumen oštrog pramca dovoljno je velik da mu ne dozvoljava značajnije uranjanje.
Isto tako, interesantno bi bilo isprobati ga sa slabijim motorom. Vjerujem da osim ovakve okretnosti i krajnjih brzina bitnih razlika ne bi bilo.