Na krilima rekordne turističke sezone i gospodarskog rasta 18. Biograd Boat Show još jednom je nadmašio očekivanja i u četiri sajamska dana pokazao zašto je Hrvatska trenutno najpopularnija nautička destinacija u Europi. Dok su se širom kontinenta već nosili kaputi, u srcu Jadrana se uz pretežno sunčano i toplo vrijeme krajem listopada moglo uživati u ponudi tri stotine uglavnom novih i atraktivnih plovila svih boja i veličina.
Impresivnih 16 tisuća posjetitelja bilo je na trenutke više nego što marina Kornati može podnijeti, ali osmijeh na licima znak je da su imali što vidjeti. Dobro uhodana organizacijska ekipa iz Ilirije predvođena Milanom Šangulinom priredila je pravu feštu za sva osjetila jer je nakon gospodarskog dijela vrlo popularan bio gastronomski kutak, uz zabavni večernji program.
Neki su na sajmu birali novo plovilo, drugi su samo maštali o plovidbi, a treći su pregovarali o servisu i opremanju. Zajednički je komentar kako se nautičko tržište kreće prema naprijed što se moglo vidjeti po kvaliteti izloženih plovila i broju premijera.
Epoksidna gajeta
Ako bismo pitali iskusnije posjetitelje, titulu najljepšeg broda sajma odnijela bi Gajeta 700, moderno izvedena inačica tradicionalne betinske barke kakvima se posljednjih godina sve ozbiljnije regataje u natjecanjima latinskog idra. Za regatu je i napravljena, rekao nam je dizajner Srđan Đaković koji je u računalo ubacio sve parametre i komad po komad (540 dijelova) na glodalici brodogradilišta u Betini skrojio cijeli brod.
U pauzama obveza velikoga škvera krasotica se sastavljala od veljače i sjajno premazana i lakirana u biogradskoj marini Kornati oduzimala dah prolaznicima. I cijena od šezdesetak tisuća eura je izazvala podosta uzdaha, no razlog je u suvremenoj epoksidnoj smoli koja isprepletenom mahagoniju i sendvič konstrukciji od vodootporne šperploče daje vječnost.
S takvom strukturom čvrstoća i težina su vrlo konkurentne te bi se optimizirana škverska Gajeta mogla lako nositi s najbržim jadranskim brodicama na latinsko idro. Sedam metara dugačka brodica širine 2,55 metara s ugrađenim dizelašem od 16 konja klizit će brzinom od šest čvorova i sa spremnikom od 80 litara dosegnuti 200 milja. Plan konstruktora je da ova Gajeta postane ekskluzivan serijski proizvod za dušu i tilo.
Prototip one design regatne jurilice u Biograd je dovezao i ukrajinski olimpijac Luka Rodion, srebrni 49er iz Atene. Brod po njemu nazvan Luka 30 dizajnirao je poznati Andrej Justin, a i gradi se u slovenskom škveru Oceantec tako da se slobodno može nazvati jadranskim projektom.
Tražeći idealan brod za vlastiti yacht klub u Kijevu, Rodion je došao na ideju realizacije ovoga projekta namijenjenog školama jedrenja, regatama, ali i manjim obiteljima za krstarenje. Osnovni tehnički uvjet je bila širina od 2,5 metara i sklopiva kobilica kako bi se brod mogao jednostavno prevoziti cestom.
Čak su konstruirali i posebnu prikolicu s dvije osovine i vlastitim hidrauličnim pogonom za lakše manevriranje dvije tone teškim brodom u garaži ili dvorištu. Olimpijski duh donosi trup od vinilestera u sendviču s PVC pjenom izveden u vakuumskoj infuziji, karbonski jarbol i bum, te 700 kilograma teška olovna kobilica s čeličnim podiznim mehanizmom.
Uz takav trup idu i napredna jedra pa je izložen komplet karbonom ojačanih poliesterskih jedara tvrtke UK vrijedan deset tisuća eura dok je sam brod procijenjen na 90 tisuća eura. Za pogon se može odabrati klasični saildrive dizelaš ili električni motor sa sklopivim propelerom OceanVolt snage 4 ili 8 kW po cijeni od 6000 ili 10000 eura.
Na kraju balade taj pristupačni koncept devet metara dugačkoga klupskoga broda košta više od 100 tisuća eura tako da će teško naći publiku među čarterašima kojima je kuhinjom, kupatilom i trima velikim ležajevima opremljena unutrašnjost namijenjena. Zasad se cilja na ekstravagantnije jedriličare s kontinenta koji će uz performanse prije svega cijeniti transportni potencijal Lukina broda iz snova.
Jedrilice kao autobusi
Čarteraši su glavna preokupacija Elana koji se toj populaciji želi približiti s modelom E4 dodatnog naziva Family. Po cijeni od 127 tisuća eura plus PDV, standardnu verziju s tri kabine su prilagodili za širu publiku. U prvom redu su podignuli lantinu kako bi se ispod nje moglo slobodno prolaziti.
U sredini kokpita je postavljen fiksni stol jer se pretpostavlja da je čarterašima to biti važnije od slobodnog prostora za regatno manevriranje. Tri i pol metra širok i 10,60 dugačak brod unatoč smanjenju površine glavnog jedra i dalje će biti prilično brz i posadi pružiti puno užitka.
Uz bok ljepoticama Hansea, Jeanneaua, Beneteaua, Bavarije i Dufoura izložena je samo jedna domaća jedrilica Nautike Kufner D&D 54, sa svojim 16 metara dugačkim čarterskim autobusom sa 10 ležajeva. U dvije godine napravili su osam primjeraka jedrilice bez poreza vrijedne 250 tisuća eura, a svi proizvedeni primjerci su u njihovoj floti i učinkovito donose prihod vlasnicima.
Interijer je značajno unaprijeđen odabirom svijetlih boja i, osim po komforu, sada i unutrašnjim dizajnom može parirati skupljim konkurentima iz poznatih brodogradilišta.
Dimenziju više nude samo višetrupci. Uz lani predstavljen trimaran Neel 45 s maksimalnih deset ležajeva i tržišnog lidera Lagoon 42, ove godine je premijeru imao Nautitech 46 Open, francuski katamaran nastao pod kapom Bavarije.
U našto manje od 14 metara dužine i 7,5 metara širine može stati čak 12 ležajeva za posadu i putnike. Interijer je svijetao, moderan i atraktivan, a ono što ga čini posebno zanimljivim za iznajmljivače je cijena od 384 tisuće eura bez poreza.
Mega podmornica
Ako bi netko slučajno pomislio kako su takva zdanja ploveće kuće, uvijek se može uprijeti prstom u Overblue 44, talijansko plastično zdanje oblika svemirske kapsule vrijedno 400 tisuća eura. U kvadratnom obliku kamp-kućice dimenzija 14x4,2x5 metara ukusno su uređeni prizemlje s kuhinjom, toaletom i najviše tri sobe, te kat na kojem uz sunčalište i blagavaonsku garnituru može biti i masažna kada.
Prozračni prostor od pogleda na donjem katu osiguravaju zatamnjena stakla, a gore visoki bokovi. Dok su komentari nautičara redom porugljivi, praktičnosti se nema što prigovoriti. Ni pokretljivost ne treba podcijeniti jer s dvije Volvo Pente snage 220 KS Overblue na dva trupa juri brže od trajekta - 18 čvorova. Koga zanimaju plovidbena svojstva može ga isprobati u čarterskoj floti u Šibeniku.
No, Overblue nije najneobičnije plovilo sajma. Posjetitelji sajma u Biogradu i općenito stanovnici istočne obale Jadrana su već navikli na prizor crvenih polupodmornica, ali treba biti objektivan i priznati kako je to ipak posebna atrakcija.
Kreator toga trenda u Hrvatskoj Mladen Peharda ove je godine doveo 17 metara velikog brata imena 55 Pax koji smo već predstavili na stranicama Otvorenog mora. Crvena neman teška 27 tona vrlo je hidrodinamična i za brzinu od osam čvorova dovoljan joj je štedljivi Yanmar od 86 konja.
U unutrašnjosti su 34 sjedalice, a puni kapacitet je 55 putnika što odgovara mjeri turističkoga autobusa. U usporedbi s njom, modeli polupodmornice poput izložene Orce 34 izgledaju poput igračke. Tome dojmu pridonosi i izdignuta repna peraja kao mamac za dječju publiku. Proizvođač JK Nautika za kita ubojicu traži 90 tisuća eura plus PDV.
Gumenjačku ekipu predvodio je portugalski Hydrosport 909 Cabin, pogonjen Mercury Veradom 300 do brzine od 49 čvorova uz impresivan zvuk iz auspuha. Zelenim interijerom i sivim tubusima ostavlja dojam beskompromisnog sportaša. Sa 300 litara goriva deset putnika može prevesti na udaljene lokacije jer je unatoč performansama prilično štedljiv. Cijena je 80 tisuća eura.
Uz već predstavljene modele Jokera i Lomaca, novitet je talijanski BWA 260 Super Pro izložen na kopnu. Sivi tubusi promjera 65 centimetara otkrivaju strogo profesionalnu namjenu broda. Naime, koncept je potpuno prilagođen roniocima što se vidi po masivnim bitvama na pramcu i krmi, bočnim ljestvama kao riblja kost i središnjem dijelu namijenjenom prijevozu boca sa zrakom.
Dug je 7,80 m, širok 3,10 m (2,55 izdušen) i bez motora je težak 880 kilograma. Predviđen je za 18 putnika iako će s punom opremom voziti desetak ronioca raspoređenih po bokovima ojačanog Orca hypalona. Jedan od korisnih detalja je što u pramcu ima slobodno mjesto za ležanje ako nekome zatreba. Cijena u paketu s Hondom 250 za izloženo plovilo je 56.900 eura.
Pametni trim
Uz hyplon kao općeprihvaćeni standard kvalitete izloženo je i nekoliko modela s unaprijeđenim PVC-om, manje izdržljivim, ali za osobne potrebe i više nego trajnim materijalom. Valiant 550 Sport tako ima tubuse od materijala Haku Mehler DTEX 1100. Uz linije comfort i classic serija sport ima sedam modela od 4,70 do 7,60 metara, a izloženi predstavlja optimum komfora i praktičnosti jer može prevesti devet ljudi i bez motora je težak 310 kilograma.
Za razliku od prethodne generacije, proizvodnja Valianta je prebačena iz Portugala u talijanski pogon uglednog Arimara. Iako je optimalan motor snage 80 konja, kao dio grupacije Brunswick gumenjak je poslužio i kao maneken za novi model Mercuryja 115 Pro XS, s novim sustavom elektroničkog Active trima koji preko GPS-a samostalno određuje optimalan nagib motora.
Nova dimenzija plovidbe, pogotovo za manje iskusne ljetne kapetane, olakšat će im život i čak uštedjeti gorivo najboljim iskorištenjem potencijala motora. Sam motor ima povećan broj okretaja na 6300, bolju krivulju momenta i napravljen je kao izbor za plovila kojima je klasičnih 115 konja granično rješenje.
To kod Valianta svakako nije slučaj, pa brod leti iznad svojih mogućnosti preko 40 čvorova. U paketu s Active trimom i najnovijim touch screen multifunkcijskim GPS ploterom VesselView 702 dijagonale 7 inča brod je ponuđen za 205 tisuća kuna. Naravno, s manjim motorom i bez napredne elektronike bi koštao znatno manje.
Rješenje za nautičare koji traže lako prenosivo rješenje zove se Brig Baltic 380 i u sklopljenom stanju u dvije torbe stane u svaki prtljažnik srednje klase. Najbolji dio je cijena jer s Hondom 8 košta 28,500 kuna. Iako je težak 66 kilograma i ima meko dno nosivost mu je pet osoba ili najviše 700 kilograma.
Najtraženiji domaći motornjak je bio Kuster 70R, prototip četvrtog i najvećeg modela iz ugledne pašmanske kalafatske obitelji. Uz pomoć zadarskog projektanta Ivana Grdovića koji je sve želje brodograditelja ubacio u računalo i savjetima dao završni dodir kako bi brod na moru bio besprijekoran u što smo se i uvjerili na prvom testu.
Za klasični mediteranski oblik trupa od sedam metara (preko svega 8,30) ponaša se izvanredno, čak i kod 42 čvora na pogon Yamahe 300. Koncept je provjeren, ležaj za dvoje u pramcu, odvojeni wc visine 160 cm, pomoćni ležaj u salonu i veliki slobodni kokpit za razne aktivnosti.
Tri godine vrijednog rada na oblikovanju svakoga detalja stavljaju Kušteru uz bok najviše klase domaće brodogradnje tako da je budućnost broda možda i izvan granica Hrvatske. Uz izvanbrodsku verziju uskoro stiže i dizelska s dodatkom male kobilice. Cijena za bogato opremljeni izloženi primjerak je bila 85 tisuća eura.
Damor flybridge
Druga domaća svjetska premijera stigla je iz Kaštel Sućurca, gdje je Damor sklopio također najveći brod u vlastitoj povijesti. U skladu s tradicijom slova F (folcika, fjaka, furia, fjera) naziv mu je Damor 12 Family. Motornjak s gornjim mostom preko svega dimenzija 11,87x3,32 metara ima dugački salon s kuhinjom pun lakirane trešnje, veliko kupatilo i dvije kabine poput desetmetarske fjere, no osim u 20 cm većoj širini luksuz se dobio u kokpitu i krmenoj platformi za mali nogomet.
Bočni prolazi su s obje strane također pošteno odmjereni i uz visoku ogradu vrlo sigurni za prolazak do raskošnog brodskog pramca bogato presvučenog tikovinom. Hoće li na katu biti dodatne komande, kutna garnitura ili samo sunčalište ovisi o željama kupca, pa to nije uključeno u maloprodajnu cijenu od 159 tisuća eura. Zato je uključena sva unutrašnja oprema i jedan Cummins snage 420 konja s kojim bi sedam tona težak brod trebao krstariti brzinom od 18 čvorova uz potrošnju od pedesetak litara na sat.
Interes kupaca, pogotovo dosadašnjih vlasnika Damora je bio velik jer je svakome brod za metar kratak, a ovakav omjer cijene i komfora malo tko može ponuditi. Ne bi nas iznenadilo kada bi se koji primjerak uredio za big game jer za ozbiljni ribolov ima sve preduvjete.
Upravo tu vrstu zabave na pameti su imali vojni brodograditelji sastavljajući Adriamar F36, aluminijskog terminatora velikih riba. Gornji most 12,5 metara dugačke i 12 tona teške ribarice ima još dva kata za traganje i spašavanje jata plave ribe od nezasitnih tuna. Zbog visine toga nadgrađa od deset metara neki su ga u šali prozvali Eiffelov toranj.
No, osim što je odskakao visinom, Big Blue je svima koji su stupili na njegovu palubu pružio uvid u neočekivani svijet luksuza. Zbog hladnoće aluminijskog trupa svaki se dio interijera nastojao obući u drvo ili kožu, pa je dojam impresivan. Kabine su dvije, kupaonica jedna, a tehnološku lista predvode dvije Volvo Pente s IPS sustavom za upravljanje joystickom. Cijena se zasad drži u tajnosti.
Mini trajekt
Majstori aluminija iz Čakovca svoj transporter Faros 40 cijene 400 tisuća eura. Četiri metra širok i 12 metara dugačak brod pravo je rješenje za prijevoz turista do otoka jer je registriran za 24 putnika i 2 člana posade. Za plovidbu maksimalnom brzinom od 22 čvora dovoljan je jedan Cummins snage 420 KS tako da će očekivana potrošnja biti niska.
Projekt je kombinacija dizajna Brucea Robertsa i inženjera iz Adriatic Workboatsa. Smanjenjem očnih prolaza na minimum dobio se vrlo širok salon s udobnim avionskim sjedalima i komunikacijskim prolazom u sredini. Prostor je industrijski hladan i uz plava sjedala jedino odskaču brojni crni instrumenti u skiperskom kokpitu.
Dva člana posade na brodu mogu prespavati u pramčanoj kabini dok su toaletni prostor visine 180 centimetara i druga kabina s kuhinjom na raspolaganju svim putnicima. Pristup brodu je jednostavan kroz središnja vrata na krmi i komotnu platformu, a za potrebu je ugrađena i pasarela. Prvi primjerak isporučuje se u Split.
Novi koncept donosi i slovenski Seafaring 44, već proglašen slovenskim brodom godine. Iako se može reći kako je napravljen po uzoru na uspješni Greenline koji je nastupio s hibridnom verzijom dužine 36 stopa, brod donosi još štedljiviji zeleni trup sposoban pri brzini od 10 čvorova trošiti samo 10 litara dizela na sat. Za brod dužine 14 metara (12 metara trupa) to je zaista impresivan podatak.
U prvom redu to je zasluga vrlo aktivnog projektanta Andreja Justina zaslužnog za osmišljavanje čvrste konstrukcije teške samo 7500 kilograma i minimalnog otpora u deplasmanskoj plovidbi. S uskim pramcem i skandinavskim nadgrađem malo podsjeća na vrlo uspješnu liniju glisera Axopar, no rjieč je o potpuno drukčijem konceptu broda s naglaskom na komfor, štedljivost i autonomiju.
S jednim Steyrom od 236 konja i 1500 litara goriva to bi bilo čak 3400 milja pri brzini od 7,5 čvorova. Kome je maksimalnih 15 čvorova malo može ugraditi motor snage do 400 konja. Unutrašnjost široka 4,25 metara donosi jedriličarsku prostranost s najviše tri kabine i dva toaletna prostora. Kvaliteti života na brodu pridonosi povezanost salona s kuhinjom, kokpita i velike platforme u jednu cjelinu.
Na tržištu se nudi u Trawler i Flybridge verziji, a osnovni Coupe s porezom košta 365 tisuća eura.
Kormilo u sredini
Više volumena u istoj klasi nudi Bavaria E40 Sedan, u osnovnoj verziji s Volvo Pentom D3-150 ponuđen za 320 tisuća eura. Bavaria nema elegantnu siluetu kao Seafaring, ali vješto koristi visinu za dodatni komfor u svakom dijelu broda. Krmeni dio može imati dvije prostrane kabine s odvojenim toaletom tako da vlasnik ima potpunu privatnost u pramcu.
Kako Nijemci ciljaju na sve dijelove Europe, uključujući i hladni sjever, naglasak je stavljen na zaštićenom središnjem salonu. Kao dizajnerski trik kormilarsko mjesto je postavljeno na sredinu salona, odmah iza kliznih vrata tako da za vrijeme plovidbe skiper može aktivno sudjelovati u društvenom životu s ostatkom posade. To je veliki napredak u promišljanju kvalitete življenja i put kojim će vjerojatno mnogi drugi brodograditelji krenuti.
Težina od 10,500 kilograma je očekivana s obzirom na količinu ugrađene opreme i namještaja. Od direct drive motorizacije je dostupno sve od 75 do 300 konja.
Uz sve prednosti dizelaša, među srednjom klasom nautičara kao prvi izbor su se nametnuli izvanbrodski motori, sada već snage do 400 konja. Dva nova Nordkappa - Enduro 705 i Noblesse 790 najbolji su predstavnici norveške male brodogradnje. Veći je pogonjen Suzukijem 300 ponuđen za 76,700 eura, a manji sa Suzukijem 150 vrijedan je 46,900 eura. Novi trupovi i novi interijeri vrijedni su posebne pažnje pa ćemo ih detaljnije predstaviti u testovima.
U kvaliteti i atraktivnosti im može parirati talijanski Clear Virgo TT, napravljen kao luksuzna verzija bajbota za pratnju megajahti. S Volvo Pentom D3-220 cijena je 137 tisuća eura.
Na domaće tržište napokon je stigla nova verzija jednog od najpopularnijih brodova na tržištu Beneteau Antaresa 8.
Nasljednik modela 7.80 nudi najviše iz trupa od sedam metara uz izraženu francusku dizajnersku atraktivnost. Uz puno staklenih površina i veliki krovni otvor sve je puno svjetla, pa i zavjesa za zaštitu u ljetnim mjesecima.
Odvojeni toaletni prostor visine 150 centimetara širok je, ali nije predviđen za tuširanje. Voda je provedena do krme gdje su velike platforme i ljestve sklopljene u razini gazne plohe.
Na pramcu se dodatni prostor za sunčalište dobio podizanjem sidrenog nosača i gazišta izvan ograde pa brod preko svega sada ima 8,20 metara. Salonski stol se uredno složi u udobni ležaj, pa na njemu može spavati jedna odrasla osoba ili dvoje djece. Moderna crna komanda ploča zajedno s crnim detaljima u kuhinji daje dodatnu dozu ekskluzivnosti. Iako je tvornička cijena broda bez poreza 28 tisuća eura, u paketu sa Suzukijem 200 i dodatnom opremom cijena je 75 tisuća eura.
Air Step trup
U centimetar iste dimenzije, ali potpuno drukčiji koncept nudi Barracuda 8. Za razliku od đitaški orijentiranog Antaresa, Barracuda s još atraktivnijim Air Step trupom može nositi dva motora ukupne snage do 300 konja i na moru pružiti puno adrenalina. Stijenke su visoke i predviđene za sigurno hodanje na ribolovnim akcijama noću i na otvorenom moru.
Pristup kabini moguć je kroz klizna vrata s tri strane tako da je prostor predviđen za neprestani prolazak i laku komunikaciju. Jedino je toaletna kabina zadržala iste gabarite dok su krevet i salon svedeni na funkcionalni minimum. Okrugli stol se spušta niz centralni rukohvat sa stropa, dvije stolice su također okretne dok mali kuhinjski blok prekriven jastukom služi kao klupa. Spremnika za alat ima gdje god se okrenete pa će trebati dobro zapamtiti gdje što stoji.
Uz kliznu klupu u kokpitu vrijedi pohvaliti i radni prostor na pramcu gdje će mnogi okušati ribolovnu sreću. Tvornička cijena Barracude je 31 tisuću eura, a o motorima i opremi ovisi koliko će prijeći 80 tisuća eura.
Metar kraći proizvod iste grupacije zove se Jeanneau Merry Fisher 695 Marlin i u svakom pogledu ima ozbiljne ribolovne ambicije. Sličan koncept nadgrađa samo s kliznim vratima s desne strane daje slobodu u kretanju ovako malim brodom. U kokpitu su sklopive bočne klupe, a na pramcu udobna klupa s prostorom za udičarenje.
Poklopac sidrenog prostora je velik i s velikom centralnom bitvom olakšava brzo vezivanje. Uz poprečni krevet i odvojeni toaletni prostor ribolovni dvojac će moći provesti i više dana na offshore atraktivnoj pošti. Uz sitne pretince najveći spremnik je u podnici gdje je uredno odvojen prostor za baterije i spremnik goriva.
Snaga je ograničena na 175 konja i brzinu od 32 čvora iako bi po našem dojmu trup mogao nositi i jači motor. Njegova tvornička cijena je 23 tisuće eura i u paketu bi se mogao kupiti za pedesetak tisuća eura.
Flota Parkera
U kategoriju povoljnih kupnji spadaju i poljski gliseri Parker, po paleti modela i kvaliteti vrlo konkurentni na europskom tržištu. Novi distributer tvrtka Maća iz Trogira je za prvo predstavljanje odabrala čak tri nova modela - 630 Sport, 660 Open i 660 Pilothouse. Najmanji je dizajnerski vrlo uspješno skrojen i zbog jednostavnosti proglašen kao idealan brod za početnike.
S Mercuryjem 115 i cijenom od 38 tisuća eura dostupan je široj populaciji. Najviše sedam osoba može uživati u dubokom i zaštićenom kokpitu, te odabrati jednu od tri sekcije. Pramčani dio sa stolom, skiperski dio s dvije fotelje ili udobnu krmenu klupu s naslonom podesivim prema naprijed ili natrag. Centralni kokpit je bogato opremljen i s nakošenim vjetrobranom i rukohvatom vrlo siguran.
Brzina broda teškog tisuću kilograma s ponuđenim motorom je 35 čvorova.
660 Open širine 2,5 metara je težak 1280 kilograma, ima 140 litara goriva i nosi sedam osoba. Masivna T-konstrukcija od inoksa i plastike štiti od sunca i služi kao podloga za opremanje nosačima štapova, antenama, radarima i reflektorima. Izloženi primjerak je imao ugrađen i pramčani električni trawling motor MinnKota, povezan GPS-om za održavanje pozicije bez sidrenja. S Mercuryjem 150 i dodatnom opremom je ponuđen za 50 tisuća eura.
Pilothouse na istom trupu i s istim motorom za 41 tisuću eura nudi zaštićenu skandinavsku kabinu s pramčanim ležajem, sudoperom i masivnim kliznim vratima. Kabina je pomaknuta prema naprijed pa je kokpit vrlo prostran, te s kompletnim vanjskim komandama vrlo praktičan za razne aktivnosti. Prostora ne manjka, a najbolje je složen dio oko motora s platformama, spremnicima i inoks konstrukcijom u sredini.
Nova imena
I hrvatski Fortis 590 Fisher je također dobio nove dijelove u kokpitu s kojima je postao atraktivniji. Za razliku od modela na prvom testu, sada je nad kokpitom mekani krov na masivnoj konstrukciji od inoksa, skiperska klupa s rukohvatom i jastuci na pramcu i sklopivim klupama s okruglim naslonima. Uz sve to cijena bez motora je i dalje prihvatljivih 96 tisuća kuna, pa ne čudi veliki interes domaće publike.
Znak oporavka tržišta je i pojava novih brodograditelja poput tvrtke Blueway iz Pule. Njihov prvijenac se zove Blueway 20, klasičan šestmetarski gliser s kabinom. Autor Branko Barbić je radio u Uljaniku i odlučio se okušati u maloj brodogradnji. Brod izgleda solidno i plastika i inoks su pošteno izvedeni.
Trup je sportski i trebao bi dobro nositi predviđene motore od 100 do 140 konja. Međutim, do sajma unutrašnjost nije bila potpuno dovršena pa je dojam lošiji nego će biti kad dođe do mora. Najimpresivniji dio je veliki tvrdi krov nad kokpitom dok će najteži dio biti pristup pramcu jer su bočni prolazi uski. U svakom slučaju, ovako izložen bez motora je ponuđen za 19 tisuća eura dok će osnovna verzija koštati 13.500 eura.
Veliko zanimanje prolaznika izazvao je Slomotion 5, aluminijski katamaran dimenzija 5x2,2 metara. Projektant Aleš Vozelj s iskustvom na velikim brodovima počeo je s malim formatom i postupno će raditi na većim modelima sličnog koncepta. Iako se moglo čuti od oduševljenja do zgražanja, malo tko je prošao da nije dobacio barem jedan komentar.
Mi smo bili bliži afirmacijskoj skupini, no tek nas je nakon probne plovidbe mališan potpuno kupio. S dvije Yamahe 40 700 kilograma težak dvotrupac je pravi morski go-kart.
Osim što na punom gasu sigurno juri 35 čvorova vrti se u krug brzinom od 20 čvorova bez proklizavanja. Tako se dobro lijepi za površinu da je pravi užitak tjerati ga do granica. Kako nije riječ o velikim motorima i potrošnja je u granicama od 0,7 do 1,3 litre po prijeđenoj milji. Aluminijska hladnoća dijelom je ublažena umecima od dimljenog jasena, znatno jeftinijoj i vrlo učinkovitoj zamjeni za tikovinu.
Jedina zamjerka je bila otežani pristup s pramca koji bi se mogao riješiti izrezivanjem pokretne rampe. Cijena izloženog primjerka od 30 tisuća eura mogla bi se umanjiti odabirom malo slabijih motora.
Solarni dvotrupac
U rubriku neobičnih plovila svakako spada poljski Sollinger, autonomni solarni katamaran s pentom Torqueedo. Dosad ih je proizvedeno stotinu primjeraka, ali ovo je prvi u Hrvatskoj pa je uz crnu boju trupa dodatno opremljena crvenim kožnim sjedalima. U dimenzijama 6,20x2,33 metara ima mjesta za 10 osoba.
Najatraktivniji dio je potpuno sklopiv električni krov sa solarnim panelima kapaciteta 275 wati dovoljan za pokretanje brzinom od 8 čvorova. Po sunčanom vremenu autonomija je neograničena, a po noći je 18 sati. Cijena je ovisno o snazi motora i dodatnoj opremi od 37 do 50 tisuća eura.
Iz Poljske je stigla Corsiva 500 Tender, simpatična morska igračka vrijedna 15 tisuća eura. S pentom od 50 konja 500 kilograma težak brodić postiže čak 27 čvorova. Motor je skriven ispod poklopca pa je i buka manja. U 20 cm dužoj verziji nazvanoj 565 New Age motor od 60 konja nije skriven, ali i košta 18,500 eura. U oba modela kormilar sjedi u sredini, a prednji dio zaštićen sprejhoodom je predviđen za putnike.