Nakon svečanog puštanja u promet Stonske obilaznice prorijedile su se gužve kroz Ston i na zapadni dio Pelješca uglavnom već dolaze samo putnici- namjernici koji sad više i opuštenije uživaju u gastronomskoj ponudi i znamenitostima. Mještani pak hvale prometno rješenje kao recept za bolju kvalitetu života, ali imaju sad i više vremena za uočiti druge probleme. Pritom najviše ističu slabu ponudu događanja, ali i potrebu ulaganja u rast životnog standarda.
Plus za kvalitet
Umirovljenik Jadranko Ficović iz Hodilja još pamri prometni krkljanac i nada se da će se ove godine priključnom cestom u Ston dolaziti ciljano zbog odmora i uživanja:- I mi lokalni ćemo opuštenije i ljepše živjeti, osobito s toplijim noćima kad gosti ‘okupiraju’ restorane- kaže, a stonski ugostitelj Miho Barović ističe:- Od obilaznice će svi imati koristi! Bit će malo manje posla, ali je sve bolje bez buke i strašnih gužvi. Svi smo dobili na kvaliteti i vjerujem da će i ova sezona biti dobra.
Na velikom stonskom parkiralištu iz dva autobusa šibenskih registracija, u pratnji nastavnika izlazi 90 učenika četvrtih razreda Osnovne škole Petra Krešimira IV. Vlasnik agencije Nicolas Alviž, hotelijerski ekonomist, kaže:
- Cilj je Dubrovnik, ali se usput obavezno stane u Stonu. Slikali smo se na Pelješkom mostu i nosimo divne uspomene. Za obilazak Stona imamo sat i pol a potom je objed u Malom Stonu. Sutra smo u Dubrovniku a u petak je izlet u Nacionalni park Mljet. Oduševljeni smo izostankom gustog prometa, sad je mnogo bolje. Ranije se ovdje zaustavljao i onaj tko nije planirao, a sad će, možda, netko imati manji profit, ali će gosti doći ciljano te više uživati.
Mali Šibenčani oduševljeni su šetnjom suncem obasjanim središtem Stona. Kažu da je “Ston famozan ali će i Šibenik biti krasan kad obnovi sve utvrde”. Nezadovoljni su pak javnim toaletom jer moraju čekati red zbog malog broja WC-a. Očito, mališani ne smiju u kafiće gdje kritički raspoloženi mještanin priča:
-Obilaznica je riješila ogromni problem ali i ukazala i ono što možemo riješiti s mnogo manje novca, a više dobre volje: javnu čistoću, slabo održavanje zelenih površina, pilanje stabala, manjak novih...Komunalna infrastruktura lani nije izdržala onaj broj gostiju, a ne pokriva ni manje opterećenje. Javni WC radi samo pola dana i u kafićima se stvaraju kolone. Gostima u tranzitu treba više pružiti jer je Lapidarij naš jedini muzej - priča nam a na opasku da su zidine muzej na otvorenom, odgovara:
- Svi postupno postajemo muzej. Hoćemo li postati robovi muzeja? Koja je svrha starih jezgri ako odu ljudi i ostanu samo kameni zidovi? Ljudi tu moraju živjeti da bi opstale! Omirine treba obnoviti, a lokalne i županijske vlasti to moraju poticati. Eno, zbog arheoloških iskapanja ispred crkve sv.Vlaha još uvijek je nabacan pijesak i tko zna koliko ćemo čekati da se to poploča. DPDS nas je mnogo pomogao i unaprijedio, ali konzervatori sve usporavaju.
Interes stranaca
Mještani naglašavaju porast potražnje stambenog prostora i sve više stranaca koji žele nekretninu u Stonu. Bankarska službenica Nikol Radetić zadovoljno ističe da policija više ne mora regulirati promet da bi prešli cestu:
- Sad brže i sigurnije stižemo gdje želimo. Ali, svi želimo još ljepši Ston, više događanja koja će zadržati mlade u Stonu gdje nema dovoljno posla. Otvaranje “Plodina” donosi nova radna mjesta, ali su Pelješki most i obilaznica rezultirali većom potražnjom za nekretninama. Cijene su visoke, kvadrat unutar omirina je 1500 do 2000 eura po metra četvornom! A trošak još raste uz uvjete konzervatora? A mladi odlaze... Iz moje pa i mlađih generacija nas je ostalo tek desetak koji smo se uspjeli zaposliti. Ostali su morali tražiti posao širom Hrvatske. Podsjećam one koji odlučuju da treba konačno realizirati POS-program stanogradnje koji postoji već 20 godina, ali se nikako ne realizira ako je mnogo zainteresiranih koji bi ostalo u svom rodnom mjestu. Ali...
Rješenje gorućeg prometnog problema je, očito, potaknulo građane na kritičko razmišljanje i nove inicijative. Sigurni su: turista neće faliti, doći će kao što i ove srijede, u predsezoni. Među njima je bilo najviše Francuza. Trojica Iraca u kratkim majicama i hlačama rekoše nam da su “u ovaj ljupki povijesni gradić došli na doručak”. Ima i Nijemaca: s Bodenskog jezera su s velikim kamp-vozilom stigli Erika i Hubert Engelbrecht. S osmjehom na licu pričaju kako su ljubitelji prirode i da istinski uživaju u Stonu i Pelješcu uopće.
Ljutiti ugostitelji
Za njih i sve ostale travanjske turiste našao se stol u nekom od stonskih restorana. Veteran pelješkog ugostiteljstva Ante “Sorgo” Mlinarić kaže da je s obilaznicom Ston dobio na vrijednosti i kvaliteti:
- Svi gosti koji su ovdje jednom bili, došli su ponovno uživati u hrani i prirodi. Mirnije je, gosti opušteno sjede i više uživaju bez lanjskog presinga kad su gužva štetile kvaliteti a neki su počeli “brljati”. Treba razgovarati o pravim vrijednostima turizma, kako se bolje plasirati i očuvati. Još puno toga treba unaprijediti i dovesti u red, osobito obnoviti u potresu oštećene objekte kojih je još mnogo. Privatni su i općina kaže da tu ne može ništa, ali ne može se godinama tolerirati srušeni i objekt pun smeća, što je ogroman kontrast uz obnovljenu kuću ili luksuzno uređeni poslovni prostor koji porezom državi puni proračun. Ljudi moraju postati svjesni da se to mora riješiti, da ako nemaju novca za obnovu prodaju ili iznajme onom tko ima. U povijesnoj jezgri Stona s više luksuznih restorana i hotela ne smije biti “baš me briga” ponašanja. Obilaznica traži iskorak, treba nam unapređenje poljoprivrede, marikulture, turizma, ribarstva...da bi ovdje proizvodili, plasirali, živjeli i zadržali mlade da pored pogače ne moraju vani kruha tražiti- kaže Mlinarić. Kritičan je i Zdravko Esert:
- Cilj obilaznice je brzo povezivanje velikih gradova, ali mala mjesta ostaju odsječena, o čemu se ne priča. Trebalo je korigirati cestu kroz Ston: lanjske su gužve zanemarive prema koristi koju je 70 do 80 posto Stonjana imalo od gužvi u mjestu i parkingu. Mislim da bi nas 90 posto iznova pristalo da glavni promet ide kroz Ston koji će, u odnosu na prošlu sezonu imati pad za 30-50 posto! Jer, od Metkovića i Opuzena do Dubrovnika nema restorana uz put, izgubili smo te i goste za Korčulu i jedino rješenje je postaviti table uz novu cestu. Tek, dolazi izazovna sezona.