StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoGDJE SU GOSTI S APENINA?

Raspitali smo se zašto više nema toliko Talijana tijekom ferragosta u Dubrovniku? Otkrili su drugu hit destinaciju do koje mogu direktno trajektom kao što su prije dolazili u nas

Piše Bruno Lucić
8. kolovoza 2023. - 18:56

Osmi je mjesec, ferragosto, a skoro pa nigdje Talijana, barem ne u masama... Izgleda da će i ove godine tijekom ferragosta izostati ‘navala‘ talijanskih gostiju na jug Hrvatske. Počasni konzul Talijanske Republike u Dubrovniku, Frano Bongi, napominje kako već odavno dolazak Talijana tijekom ferragosta nije tako brojan kao što je nekad bio.

image

Ilustracija

Duje Klaric/Cropix

- Prvi i osnovni razlog tome je slaba povezanost Dubrovnika i Italije, a svake je godine sve slabija. Jedanput tjedno ima brod za Bari. Ako govorimo o predratnim godinama, brod za Bari bio je svakodnevan, plus brod za Anconu, plus brod za Veneciju... Dakle, postojao je veliki broj svakodnevnih pomorskih veza s Italijom, a poslije rata smo se, malo-pomalo, sveli na jednu liniju tjedno i stoga ne možemo očekivati dolazak Talijana kao nekad. Prije su dolazili južni Talijani, iz Kampanije i Puglije, oni su bili naši gosti. Dolazili bi automobilima, kad bi došao trajekt, redovi za iskrcaj bili su ogromni... Isto tako, bili su popunjeni svi restorani... Talijani nisu na prvih pet mjesta po posjećenosti u Dubrovniku i to dovoljno govori. Prije je plovio hrvatski brod prema Italiji, ali je bila i talijanska kompanija koja je imala svoj brod, posljednja je bila "Adriatica" koja je plovila prije rata... Poslije rata Italija nije obnovila tu liniju, a Hrvatska vjerojatno ne nalazi dovoljno ekonomskih razloga. Također, nekad je bilo velikih odlazaka Hrvata u Bari, to su oni famozni šopinzi koji su bili prije rata, a sad se ni to ne može napraviti jer u istom danu ne možete poći i vratiti se! Naši ljudi bi pošli, bili bi cijeli dan u Bariju, obavili bi shopping i vratili bi se uvečer tako da nisu imali troškove noćenja. Uvijek je bila namještena takva linija, ali toga nažalost nema. To je šteta jer kad nema prometne povezanosti onda se smanjuju i ostali oblici suradnje s ovim našim područjem, od ekonomske do kulturne, napominje Bongi.

image

)

Tiziana Fabi/Afp

Podsjetio je i kako su turisti s Apeninskog poluotoka nekad gledali na grad podno Srđa, a kakav je taj pogled danas. 

- Talijani više nemaju ekonomski razlog za dolazak u Dubrovnik na ljetovanje kao prije, prije je bilo bitno jeftinije nego na njihovoj obali. Međutim, po mojim saznanjima, po cijenama u našem privatnom i hotelskom smještaju, oni više nemaju nikakvog ekonomskog razloga za dolazak u Dubrovnik. Po cijenama smo se izjednačili s njihovim ljetovalištima, ako čak nismo postali i skuplji! Znam da je Dubrovnik postao ekskluzivna zona dolaska. Ovdje nikad nisu dolazili izuzetno imućni Talijani, dolazili su pripadnici talijanskog srednjeg sloja, uvijek bi dolazili na šest do sedam dana... Talijani su gosti koji imaju određenu sumu za odmor i ostaju dok ne potroše tu sumu, nikad nisu škrtarili i ako bi potrošili novac za tri dana, pošli bi nakon tri dana, ako su imali dovoljno za pet, ostali bi pet dana... Dakle, odredili bi sebi sumu za dolazak i kad bi je potrošili, pošli bi doma. Znam da su našim ljudima oni bili vrlo bučni jer su uglavnom dolazili južnjaci koji su nam tu preko puta, ali su donosili određeni šušur, znalo se za ferragosto u Dubrovniku, a sad se on već godinama ne osjeća u Dubrovniku, sa žaljenjem ističe počasni konzul Talijanske Republike. 

image

Costa Venezia u Gružu, 2019. 
 

Božo Radić/Cropixx

Kako je sve manje Talijana na ovoj strani jadranske obale, tako dolazi sve manje u kontakt s njima. No, ističe Bongi da, usprkos svemu, talijanskih gostiju ima, zna to po pozivima jer ga uglavnom zovu kad se dogodi neki problem, a priznaje kako se pozivi povećavaju kako se bliži ferragosto. Dakle, ipak se osjeća povećani broj Talijana, ali ni blizu kao što je bio prije.  

- Javlja se puno talijanskih gostiju koji su u tranzitu preko dubrovačkog područja. Split je puno bolje povezan s Italijom nego Dubrovnik pa se talijanski turisti vjerojatno prevezu brodom u Split pa su u tranzitu prema Crnoj Gori, Albaniji... Albanija je hit destinacija ove godine u Italiji! Talijani idu do Barija ili do Otranta svojom obalom pa se trajektima prebacuju u Albaniju, a sjevernjacima je možda bliže preko Ancone doći do Splita brodom pa autom prema Albaniji preko Crne Gore. U Dubrovniku su ljeti redovito dolazila dva Costina broja s kružnih putovanja, a ovo je prvi put nakon 1964., izuzmu li se ratne godine i vrijeme NATO-ovog bombardiranja SR Jugoslavije, da Costa ljeti nije došla u Dubrovnik tako da je smanjen broj Talijana koji dolaze na kružnim putovanjima. Costa će doći u listopadu i dolazit će negdje do Božića. Ovo ljeto imamo samo jedan brod pod talijanskom zastavom koji dolazi u Dubrovnik, to je AIDAblu, zato se osjeća manja prisutnost Talijana i talijanskog jezika u Dubrovniku, govori Bongi te apelira:

image

Costa Deliziosa u Gružu, 2019. 

Tonći Plazibat/Cropix

- Jadransko more bi nas trebalo povezati, a ne razdvajati. Ulaskom u Europsku uniju i Schengen obje bi obale trebale biti još više povezane jer je još jednostavniji prijelaz granica, nema potrebe za putovnicom ni za bilo kakvim carinskim pregledima jer je linija Dubrovnik - Bari postala ‘domaća‘ linija, Dubrovnik i bilo koja talijanska luka – to je ‘domaća‘ linija, ne spada u međunarodne linije. Dakle, to je kao da putujete iz Dubrovnika u Rijeku, međutim, očito nema ekonomskih interesa. Siguran sam da s obje strane postoje politički interesi zbog dobrosusjedskih odnosa koji su neupitni a i zbog neupitno dobre kulturne suradnje, ali je očito problem u novcu odnosno u pomorskom povezivanju. Zbilja bih volio da se ta povezanost između naše dvije obale obnovi, da bude što češća na obostranu korist jer bi se povećala fluktuacija prometa s naše strane prema Italiji i obrnuto. Onda bi možda imali ferragosto kao što smo ga imali nekad prije, poručuje Bongi.

Da su se navike Talijana zaista promijenile, potvrđuje i Toni Aleksić iz putničke agencije "Elite Travel".

- Grupno i preko agencije značajno je manje talijanskih gostiju, postali smo skupi za njih. Preko agencije dolaze grupe i to nekom povoljnijem razdoblju, više u petom i u desetom mjesecu, nego tradicionalno tijekom ferragosta. Kad dolaze preko agencije to je onda desetak dana, obiđu Međugorje, našu cijelu obalu i u zadnje vrijeme i unutrašnjost – Zagreb, Plitvice, što recimo prije nisu toliko često posjećivali. Uglavnom je to starija populacija, pojašnjava Aleksić.

image

Toni Aleksić

Ahmet Kalajdžić

Prema podacima Turističke zajednice grada Dubrovnika, tijekom 2020. talijanski gosti ostvarili su 3.710 dolazaka i 14.604 noćenja, pretprošle godine 11.300 dolazaka i 35.590 noćenja, a lani se ta brojka dodatno povećala: tako su gosti s Apenina 2022. ostvarili 28.681 dolazaka i 88.128. noćenja. I u ovoj godini se bilježi pozitivan trend, tako je od 1. siječnja do 6. kolovoza zabilježeno 14.204 dolazaka (17 posto više nego lani u istom periodu) i 37.996 noćenja (12 posto više nego lani u istom periodu).

- Već 10 godina talijanski gosti po brojevima dolazaka i noćenja nisu na razinama koje smo davno prije. Jedan od razloga je kriza koja je ih je posebno pogodila 2008. i nekako su se više posvetili svojim ljetovalištima, puno ih više putuje prema talijanskim destinacijama, nego u inozemstvu pa tako manje dolaze u Hrvatsku. Što se tiče talijanskih gostiju, nakon više godina sudjelovali smo na sajmu u Italiji u Napulju, napravili smo sve da promoviramo Hrvatsku jer su to svima dragi gosti, pokušavamo ih vratiti u Hrvatsku... Kakvi će biti rezultati, to ćemo vidjeti na kraju osmog mjeseca jer nemamo statistiku ni booking unaprijed. Međutim, sudeći prema brojevima koje smo imali dosad, očekujemo izvjesno povećanje u odnosu na lanjsku godinu, kaže direktor dubrovačke Turističke zajednice Miro Drašković koji je prokomentirao i problem povezanosti:

image

Miro Drašković

Božo Radić/Cropix

- Što se tiče svih oblika prijevoza prema Dubrovniku, Turistička zajednica može sudjelovati u nekim promotivnim aktivnostima i mi smo uvijek tu za suradnju s prijevoznicima. No, mi nismo oni koji prvi pregovaraju s prijevoznicima. Sigurno da je povezanost bitna, ali je isto tako činjenica da je talijansko tržište već čitav niz godina u jednoj krizi što se tiče dolazaka prema Dubrovniku, a to ima više uzroka. Osim situacije u samoj Italiji, sigurno da tu određenu ulogu igraju i cijene koje nisu više takve na kakve su talijanski gosti bili navikli u tom predkriznom razdoblju, zaključuje Drašković.

 

 

07. studeni 2024 12:25