StoryEditorOCM

Ekonomska se situacija promijenila i u Italiji, a samo dva trajekta tjedno slaba je veza s Dubrovnikom!

Piše Ahmet Kalajdžić
29. srpnja 2021. - 12:02

I bez promidžbene kampanje, zna se: Talijani će doći za ferragosto- bilo je geslo kojeg su se do prije 15 godina držale turističke zajednice i agencije kod planiranja sezone. Ali, već godinama nema klasičnog ferragosta, a zbog pandemije je upitno hoće li i ove sezone izostati. Ipak, ohrabruju podaci koje iznosi direktorica predstavništva Hrvatske turističke zajednice u Milanu Viviane Vukelić:

-Talijansko tržište se lagano pokrenulo. Interesa za Dubrovnik svakako ima i treba brinuti o fleksibilnosti, brzim reakcijama te, naravno, sigurnosti jer su to parametri koji Talijani najviše uzimaju u obzir pri odlučivanju o putovanjima. Čeka se prvi tjedan u kolovozu da se tradicionalno intenziviraju putovanja. Važno je zadržavanje povoljne epidemiološke slike radi mogućih uvođenja iznenadnih promjena uvjeta povratka Talijana u njihovu zemlju. Lani se dva dana prije ferragosta uvela karantena i obvezan test za sve povratnike iz inozemstva.

Pravila globalizacije

Iz TZ grada Diubrovnika ističu kako su 2019. zabilježili 38.551 dolazaka i 116.583 noćenja, kada su Talijani zauzeli 9. mjesto na top listi gostiju, da bi 2020. bilo samo 3.710 dolazaka i 14.604 noćenja (13.mjesto). Ove godine do 20.srpnja zabilježeno je 1.708 dolazaka i 5.583 noćenja i Talijani su pali na 20. mjesto brojnosti gostiju!

Dubrovački vodiči svakako najbolje poznaju talijanske goste. Marina Barišić Missoni je već 20 godina vodič i kaže da se sve više kolovoz prioritetno ne koristi za odmor, nego to određuju povoljni aranžman i mogućnost putovanja, dok je Ivana Lenert vjerojatno vodič koji najviše radi s Talijanima, većinom s kruzera:

image
Trajekt za Bari prevozi brojne kamione, ali zbog pandemije još ne i autobuse
Ahmet Kalajdžić

- Talijani su poznati kao temperamentni i nije im lako prihvatiti da prema važećim protokolima ne smiju ulaziti u trgovine, ali se toga pridržavaju. Kao obiteljski ljudi vole kupiti suvenire za dar, ali su dobili naputke o ponašanju i toga se pridržavaju. Ekonomska se situacija promijenila i u Italiji, mjesto odmora se bira u posljednji trenutak, ali i Talijani plaćaju na rate ili štede za odmor koji raspoređuju na cijelu godinu. Vole upoznati kulturu, gastronomiju i povijest destinacije te uspoređuju s Italijom. Najviše pitaju kako preživljavamo, a zanima ih i kako je bilo u ratu, kad su mnogi pomagali naše građane.

August na ljetovanju

Za Talijane je 15. kolovoz tradicionalno najtopliji dan i "prekretnica ljeta". Još je car August taj dan odredio kao neradni za sve slobodne Rimljane, ali i robove:- Nakon Drugog svjetskog rata i nagle industrijalizacije, sve do početka 1980-tih velike su kompanije na dva tjedna zatvarale pogone i slijedila je masovna seoba u ljetovališta.

Sad 99 posto talijanskih tvrtki ima manje od 50 zaposlenih i rade non- stop, a ferragosto postoji samo za državne institucije koje ga jedine mogu priuštiti i to na tjedan! Globalizacija ne dozvoljava kolektivni prekid rada ni jedan, a kamo li 15 dana, što je još izraženije od početka gradnje velikih tržnih centara. Zbog COVID-a će oporavak ići sporije, a Italija se za putovanja otvorila tek nešto prije početka lipnja. Talijanski će turisti ponovno doći, iako ne u ranijem omjeru. Ali, sve više su individualci ili putuju u manjim grupama, a rezerviraju last minute. Oporavak će talijanskog tržišta ići sporije zbog posljedica pandemije, ali je istina da su Talijani umorni od restrikcija i željni odmora. No, žele distancu, što je šansa za kamping i odmor na otocima te nautički turizam. Ali, uz povoljno epidemiološko stanje uvijek žele znati precizne uvjete za ulazak i izlazak iz Hrvatske kako bi izbjegli izolaciju na povratku.

Dva trajekta tjedno

Član uprave agencije Elite i bivši zamjenik direktora Inozemnog odjela Atlasa Jakša Novak kaže da Talijani više ne putuju masovno za ferragosto kad bi pola Italije išlo na odmor:- Toga više nema, osobito od financijske krize 2007. koja se osobito odrazila na srednji i niži sloj gostiju koji je bio naklonjen jugu Hrvatske. Talijanima smo bili povoljna destinacija za relativno jeftine dolaske trajektima iz Barija, Ancone i Pescare, a zbog korone smo dodatno izgubili masovnost Talijana - kaže Novak.

image
"Dubrovnik" je u lipnju prevezao 889 putnika i 392 vozila
Ahmet Kalajdžić

Počasni konzul Republike Italije u Hrvatskoj Frano Bongi ističe:

- Razlozi nestanka ferragosta su lošija platežna moć i samo dva trajekta tjedno, što je slaba veza Dubrovnika s Italijom. Stoga ne možemo računati na brojnost na koju smo navikli a Talijani su sve više orijentirani na svoju zemlju. Ferragosto i dalje postoji ali je sve manje velikih tvrtki koje kolektivno prekidaju rad ljeti, a Talijanu sa sjevera zemlje je jako daleko uputiti se do Baria i potom do nas.

Bongijevim riječima valja dodati tek da su uz talijanske autoceste česte table s obavijesti 1 euro = 2 km, što također utječe na mobilnost Talijana.

Pandemija ‘potopila‘ trajekte

Trajekti Jadrolinije su od lipnja do rujna 2018. na liniji Dubrovnik- Bari prevezli 54.657 putnika i 11.013 vozila, a 2019. godine 55.979 putnika i 10.863 vozila, dok je 2020. zbog pandemije obilježio reducirani red plovidbe i prijevoz samo 4.754 putnika i 1879 vozila:- Ove smo godine u lipnju prevezli 889 putnika i 392 vozila te bilježimo tendenciju porasta interesa.
Najviše je karata prodano za osobna vozila manja od 5 te vozila manja od 5 metara ali viša od 1.8 m (s dodatnom prtljagom na krovu), motore veće od 1.7 m i kampere veće od 7 metara. Aktivan je prijevoz kamiona, a autobusa je bilo 2018. i 2019. ali ne lani i ove godine, što pripisujemo epidemiji i restrikcijama organiziranih putovanja. Uz to, 48 posto karata kupljenih direktno od Jadrolinije prodano je posredstvom web stranice i mobilne aplikacije.

23. prosinac 2024 09:23