StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetkanonsko pravo i(li) aktivizam

Krštenje djeteta lezbijskog para podijelilo javnost: Jesu li društvene mreže mjesto za raspravljanje o crkvenom nauku, ali i pitanja poput: ‘Čija je sperma? Kojim se postupkom došlo do začeća?‘

Piše Ivan Ugrin/SD
5. rujna 2022. - 16:43

Društvene mreže zadnjih su se dana užarile na temu odbijanja krštenja djeteta jednog LGBT para – dvije mame koje su dijete dobile umjetnom oplodnjom, tko je pak otac ne zna se – koje se dogodilo u župi svetoga Križa u Rijeci, a župnik koji nije htio podijeliti krštenje djetetu zove se vlč. Kristijan Zeba, piše Slobodna Dalmacija.

Sve je počelo kad je župnik na Srdočima, Kristijan Zeba, na svome osobnom Facebook profilu objavio sljedeću zamolbu:

"Evo jedno pitanje svim mojim ovdje prijateljima kako se tu zovemo! A vas molim podijelite ovu objavu vašim prijateljima da čujemo što više mišljenja.

Dobijem upit. Ovo je slučaj ovdje u Rijeci. Dvije žene su se civilno oženile i umjetnom oplodnjom dobiju dijete. Njihov je upit: mi želimo da nam se dijete krsti?

Ajmo sada odgovor na ovo pitanje u duhu sinodalne Crkve... Pišite i recite svoje mišljenje ali molim bez vrijeđanja i ružnih riječi. Hvala na pomoći..."

Bitan je kanon 868.

Dakle, župnik je krenuo u dobroj namjeri, u duhu sinodalne Crkve, saslušati različita mišljenja, kojih je u komentarima uistinu i bilo. Ipak, čini se da odluku nije donio na osnovi toga, već s obzirom na činjenicu da je upit za krštenje u ime "roditelja" zatražio jedan njihov prijatelj.

Vlč. Zeba nigdje nije spominjao imena dviju mama, ali je očevidno bilo da njih dvije, koje po katoličkom moralnom nauku žive u grijehu, a njihovu zajednicu Crkveni zakonik smatra nezakonitom, nisu te koje bi jamčile kako će dijete biti odgajano u kršćanskom duhu. Ni taj njihov prijatelj koji je župnika nazvao telefonom nije ništa bolje obećavao.

– Ja sam po svojoj savjesti prosudio kako nije u redu da se to dijete krsti – kazao nam je u kratkom telefonskom razgovoru župnik Kristijan – i da je najbolje da se pričeka da dijete odraste i onda prođe katekumenat te primi sakramente inicijacije, dakle i krštenje, te potom krizmu i pričest.

Zato je vlč. Zeba postupio u skladu sa Zakonikom kanonskog prava, koji vrlo jasno ističe u kanonu 868. – paragraf 1. "Da bi se dijete dopušteno krstilo, potrebno je: da ima osnovane nade da će biti odgajano u katoličkoj vjeri; ako te nade nema, neka se krštenje prema propisima krajevnog prava odgodi pošto se razlog obrazloži roditeljima."

image

Krštenje bebe u Rijeci “zapalilo” je komentatore na društvenim mrežama

Handout/Afp/Ilustracija

Slijedi potom medijska hajka, zacijelo iz LGBT redova, kojoj je imenom i prezimenom izložen župnik s riječkih Srdoča. One dvije mame, naravno, i dalje su anonimne. Poanta je kako dijete nije ništa krivo što su njegovi roditelj 1 i 2 to što jesu, a tu je i pozivanje na papu Franu koji je prije nekoliko godina krstio dijete koje je po Crkvenom zakoniku isto "sporno".

Naime, radi se o slučaju krštenja djeteta kojemu roditelji nisu vjernici, odnosno nisu crkveno vjenčani, a njihov župnik ga nije htio krstiti. Papa Frane je saznao za taj slučaj, pa je onda odlučio da će on kao poglavar Katoličke crkve krstiti to dijete.

Don Ante ga ohrabrio

Bilo je to 12. siječnja 2014., na blagdan Krštenja Gospodnjeg, kad već po tradiciji svake godine vrhovni svećenici krste nekoliko djece u Sikstinskoj kapeli. Obično su to djeca djelatnika zaposlenih u Vatikanu.

Crkva u svojoj praksi redovito krsti sve one koji to žele, odnosno krsti djecu roditelja koji i ne moraju biti kršteni, a za njihov budući vjerski život i odgoj u vjeri jamac su umjesto roditelja krsni kum ili kuma. No, za razliku od one dvije mame, u ovom slučaju dijete su na krštenje u Sikstinsku kapelu donijeli muž i žena, što je za razliku od LGBT zajednica, po teološko-kršćanskoj bioteci jedna puno prirodnija i razumljivija veza, iako konkretni par nije crkveno vjenčan.

Spomenuto krštenje u to je vrijeme kolegi Darku Pavičiću obrazložio prof. dr. don Tonči Matulić, moralni teolog koji je tada bio i dekan Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Zagrebu.

– Papina gesta krštenja djeteta kojemu roditelji nisu vjernici i nisu crkveno vjenčani nije nikakva izvanredna praksa ili uvođenje izvanredne prakse u Crkvi, jer Crkva ne samo da ne priječi takvo što nego čak preporučuje da se svakome tko traži krštenje djeteta to i dopusti, bez obzira na to jesu li mu roditelji u crkvenom braku. Sve drugo, to jest kada bi se to nekome priječilo, bilo bi mimo prakse Crkve – tumačio je Matulić

No, vratimo se na aktualni slučaj iz Rijeke. Vlč. Kristijan Zeba zbog svoje odluke bio je izložen bjesomučnim napadima, pa mu je među prvima u pomoć priskočio svećenik Splitsko-makarske nadbiskupije, don Ante Matešan, župnik župe Solinskih mučenika u Ninčevićima u Solinu.

Zeba je prošle godine, na poziv župnika Matešana, držao u Ninčevićima trodnevnicu i svečano misno slavlje za župni blagdan Kraljice mučenika, zadnji vikend u rujnu. Vlč. Kristijan ostavio je jako dobar dojam na župljane, a i don Ante je ostao u kontaktu s njim.

image

Don Ante Matešan i vlč. Kristijan Zeba

Privatni Album/

Na svom Facebooku Matešan je objavio ovo: "Gdje su naši ‘ulični trubači‘ i stručno osposobljene osobe da stanu u obranu nauka Katoličke crkve i ne ostave don Kristijana na brisanom prostoru. Dragi Kristijane, ako nitko ne stane iza tvojih izjava, samo hrabro naprijed za Krst časni i slobodu zlatnu, Isus je s tobom. Hvala svima koji preko moje i stranice naše župe Kristijana podržite!"

Nadbiskupovo priopćenje

U raspravu na ovu temu uključio se i poznati katolički medijski djelatnik, fra Mario Knezović, inače župnik u Kočerinu i član Hercegovačke franjevačke provincije.

I on je reagirao preko Fejsa: "Ne okrećite teze i teme. Ovdje dijete, kojeg je lezbijski par htio pripustiti krštenju, uopće nije tema niti predmet stava Crkve. Tema su tzv. roditelji. Tema je tko je biološki otac. Čija je sperma? Kojim se postupkom došlo do začeća? To su prije svega pravna, etička, medicinska, pa onda i vjerska pitanja. Sutra se može dogodit da se to dijete zaljubi i uda ili oženi za brata ili sestru! To je incest. Što tada? To su prava pitanja i to je ključna tema. A sasvim je jasno da dotični par ne može jamčiti kršćanski odgoj kad ga sami krše i žive bez sakramentalnoga života koje traže za dijete. Dijete treba vjerski odgoj nakon krštenja."

Kako je vrijeme odmicalo, tako je vlč. Kristijan dobivao sve veću potporu na društvenim mrežama, i od vjernika i od svećenika, a jedan od njih, don Milivoj Čalo, župnik u Vidu u Neretvi, šaljivo je "zavapio": "Nacija željno i nestrpljivo očekuje da se nadbiskup Mate oglasi."

Nije prošlo dugo, o svemu se oglasio i riječki nadbiskup koadjutor ​Mate Uzinić. I on je svoje priopćenje stavio na Facebook. U njemu navodi kako je razgovarao sa župnikom Zebom, upoznao se sa situacijom, istaknuo kako razlog za odbijanje krštenja ne može biti samo činjenica da je dijete "plod" istospolnog para, da je Crkva za prihvaćanje, pozvao se na Papino krštenje djevojčice iz 2014. godine...

"Na koncu, iskreno mi je žao što je ovaj par postao predmetom prenaglašene medijske pažnje. Žao mi je zbog povrede njihove diskrecije, posebno na izlaganju tolikim neprimjerenim komentarima, koji iako ponekad dolaze od vjernika, u svojoj biti su duboko nekršćanski. U duhu Amoris laetitia, br. 250, dužni smo ‘svaku osobu, bez obzira na njenu seksualnu orijentaciju, … poštivati u njezinu dostojanstvu i prihvaćati s poštovanjem, te … pomnjivo izbjegavati svaki znak diskriminacije, posebice bilo koji oblik agresije i nasilja‘", napisao je Uzinić i poručio kako bi rado osobno susreo istospolni par koji je tražio ovo krštenje i s njima razgovarao te se mogu, ako žele, javiti u Ured koadjutora Riječke nadbiskupije.

Uzinić ‘poklopio‘ župnika

Zanimljivo je kako je nadbiskupu Uziniću "iskreno žao što je ovaj par postao predmetom prenaglašene medijske pažnje", iako se radi o osobama koje nigdje ni jednom riječju nitko ne spominje ni imenom ni prezimenom, dok istovremeno njegov župnik sa Srdoča biva potpuno izložen javnom pljuvanju s punim identitetom, i s priloženom i fotografijom njegova lika.

Isto tako, interesantno je kako je kaodjutorovo priopćenje naišlo na oduševljeno odobravanje lijevo-liberalno orijentirane javnosti, i u okviru nazovimo ih kršćanskih krugova, i u društvu općenito.

Ponajviše su ga na pijedestal podizali novinari navedenih usmjerenja. Priopćenje su, naravno prenijeli svi mediji, jer uvijek je zanimljivo kad se unutar Crkve događaju prijepori, a objavili su ga cjelovitog i crkveni i slični mediji, kao što su IKA, Bitno.net i drugi.

Među rijetkima iz crkvenih struktura koji je javno ocijenio Uzinićevo priopćenje kao u "načelu sasvim ispravno", poznati je isusovac na službi u Osijeku, pater Ike Mandurić, no i on je mišljenja da je u pozadini cijele priče i jaki LGBT aktivizam.

image

Vlč. Kristijan Zeba, riječki župnik, izazvao je raspravu pa odbio krstiti dijete

Privatni Album/

Kad sam vlč. Zebu upitao kako mu je palo nadbiskupovo priopćenje, kazao mi je da ga je kao čovjeka i svećenika pogodilo, jer je po njemu ovaj unutarcrkveni problem trebalo rješavati u četiri oka. Iako, moglo bi se reći kako je Zeba prvi počeo u javnosti na Facebooku iznositi ovaj slučaj, pa se parafrazirajući onu Isusovu apostolu Petru "tko se mača laća, od mača i pogiba", na kraju dogodilo to da i njega njegov nadbiskup javno "poklapa".

Vrlo temeljito cijeli je slučaj komentirao mladi teolog, laik Ivan Glavinić iz Siska, i to na na https://kratkiogledi.wordpress.com: "Svećenici za dilemu u ovim pitanjima ne trebaju tražiti odgovore na društvenim mrežama! Imaju vrlo dobro razrađeno Kanonsko pravo i popratne smjernice, a za pitanja imaju i adrese svojih biskupijskih ureda. S druge strane, pohvalno je da svećenik u ovome slučaju nije barem odao identitet osoba. Time se zapravo može i propitkivati priopćenje nadbiskupa Uzinića koji je rekao kako je u javnosti ‘izigrano povjerenje spomenutih osoba‘: Kako je izigrano povjerenje ‘spomenutih osoba‘ ako osobe nisu ‘spomenute‘ tako da ih se može precizno identificirati? S druge strane, svećenik je od prve sam sebe identificirao, a nadbiskup ga javno prozvao, što također predstavlja oblik izigravanja povjerenja i izostanka logike bratske opomene, ako je potrebna."

‘Mate, zašto me progoniš?‘

Konačno, za kraj, po meni je najzanimljiviji post objavila poznata "katolička influencerica" Nikolina Nakić iz Šibenika koja je, kao da neće, indirektno u svom stilu zahvatila cijelu priču, a onda na kraju zaključila poznatom scenom Pavlova obraćenja, kad mu se još kao Savlu, progonitelju prve Crkve, kod Damaska ukazao Isus i upitao ga: "Savle, Savle..."

"Dio Katoličke crkve iznutra razara njenu bit pljujući na sam ustroj Svete obitelji. Otac, majka i dijete. Čini to sustavno i redovito, u tolikoj mjeri redovito da svaka slučajnost ovdje pada u vodu.

No Bog je velik i čudesan. Nikad ne znaš, možda se opet oglasi s neba i pita:

Mate, Mate, zašto me progoniš?"

Noćna krštenja i račun za struju

U komunističko vrijeme kod nas su se vrlo često krstila djeca čiji su roditelji bili članovi partije ili su se ustručavali kao društveno-politički radnici u strukama poput učiteljske i sličnih svoju djecu označiti kršćanskim biljegom. Poznati su i mnogi naši suvremenici, poput trenutnog predsjednika Zorana Milanovića, koje su na krštenje obično kriomice nosile njihove bake koje su župnicima jamčile da će svoje unuke odgajati u duhu vjere, onoliko koliko je to onda bilo moguće.

Iz toga socijalističkoga doba poznata je anegdota kad je svećeniku don Miji Vrdoljaku, župniku u splitskom Velom Varošu, stigao visok račun za struju. Don Mijo ga je vratio poštaru i rekao neka ga odnese u partijsku organizaciju, jer je račun za struju krešio zbog toga što je on kasno navečer palio rasvjetu u crkvi jer je morao krstiti njihovu djecu.

25. prosinac 2024 16:29