Čistoća d.o.o. trenutno je najveća komunalna tvrtka u Hrvatskoj po površini i području koje pokriva obavljajući javnu uslugu, a radi se o 1349 km2 površine. Odvoz otpada provodi se na području dva grada i 17 općina, uključujući 7 otoka na administrativnom području Grada Zadra.
Svim korisnicima iz kategorije kućanstava omogućeno je pravilno odlaganje otpada u blizini njihovih domova. Pored spremnika za miješani komunalni otpad na raspolaganju su im spremnici s narančastim poklopcem za reciklabilni otpad te smeđe posude za odlaganje biorazgradivog otpada. Osim toga, postoje i reciklažna dvorišta u Diklu i Gaženici, kao i u Novigradu i Sv. Filip i Jakovu, gdje građani mogu besplatno dovesti otpad i ostaviti ga na za to predviđenom mjestu. Uz to, svako domaćinstvo ima pravo jednom godišnje na besplatan odvoz glomaznog otpada do 4m3. Tu su i dva mobilna reciklažna dvorišta koja služe odvojenom prikupljanju i skladištenju manjih količina iskoristivih i drugih vrsta otpada iz kućanstva.
RAZLOZI POSKUPLJENJA USLUGE ODVOZA OTPADA
S godinama se povećavao nivo usluge korisnicima, volumen spremnika povećan je za 3 puta, a pražnjenjem navedenih spremnika gotovo svaki drugi dan radnici Čistoće specijaliziranim vozilima dolaze im na kućni prag. Međutim, povećanje nivoa usluge nije pratilo povećanje cijena.
Cijena usluge odvoza miješanog komunalnog otpada nije se mijenjala od siječnja 2018. godine.
U međuvremenu se dogodio niz poskupljenja, kako goriva tako i ostalih stavki kao što su maziva, električna energija, uredski materijal, servisi, održavanje vozila, uz potrebnu nabavu specijaliziranih vozila i spremnika. Uz to, materijalna prava radnika koji obavljaju najzahtjevnije poslove od 2018. povećane su za više od 50 %, što je bilo neophodno da bi se redovito i kvalitetno obavljao posao.
Zatvaranjem odlagališta otpada u Diklu Čistoća gubi dio svojih prihoda koji se trenutno tamo ostvaruju, a porast će i troškovi prikupljanja otpada koji će se voziti u Biljane Donje.
NOVE CIJENE USLUGE ODVOZA MIJEŠANOG KOMUNALNOG OTPADA
Od 1. kolovoza 2024. godine u primjeni je novi Cjenik javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na administrativnom području grada Zadra. Isti je prošao propisanu proceduru.
Zakon o gospodarenju otpadom (u daljnjem tekstu: Zakon) se promijenio 2021. godine i prema njemu postoje samo dvije kategorije korisnika. To su kućanstvo, odnosno fizičke osobe, i nekućanstvo, odnosno svi poslovni subjekti. U nekućanstvo, prema Zakonu, spadaju i iznajmljivači apartmana u razdoblju od 1. lipnja do 30. rujna svake godine. U navedenom razdoblju njihov će fiksni dio biti izjednačen s fiksnim dijelom za osobe koje po zakonu spadaju u nekućanstvo (pravne osobe), a ostatak godine imaju status kućanstava.
Zakon u članku 76. propisuje jedinstvenu cijenu obvezne minimalne javne usluge za korisnika usluge razvrstanog u kategoriju korisnika kućanstvo i jedinstvenu cijenu obvezne minimalne javne usluge za korisnika usluge razvrstanog u kategoriju korisnika koji nije kućanstvo.
Novi iznos fiksnog dijela računa tako iznosi 9,82 eura bez PDV-a (11,10 eura s PDV-om) za korisnike kućanstva te 15,57 eura bez PDV-a (17,59 eura s PDV-om) za korisnike koji nisu kućanstvo.
To znači da će svaki korisnik usluge (koji nekretninu koristi stalno ili privremeno) cijelu godinu plaćati cijenu obvezne minimalne javne usluge, odnosno fiksni dio računa, dok će cijenu za količinu predanog miješanog komunalnog otpada plaćati samo kada predaje miješani komunalni otpad na zbrinjavanje davatelju usluga (varijabilni dio računa).
Cijena obvezne minimalne javne usluge (fiksni dio) za sve korisnike svrstane u kategoriju kućanstvo je jednaka, neovisno stanuju li u individualnom (kuće) ili zajedničkom stanovanju (stanovi u zgradama) i neovisno o broju članova kućanstva i kvadraturi stana.
Zbrinjavanje reciklabilnog otpada (papir, plastika, metal, tekstil i staklo) izdvojenog iz komunalnog otpada te zbrinjavanje biorazgradivog otpada se ne naplaćuje posebno. Trošak zbrinjavanje tih vrsta otpada pokriven je cijenom obvezne minimalne javne usluge.
FIKSNI I VARIJABILNI DIO CIJENE
Sukladno članku 75. Zakona, strukturu cijene čine:
1. cijena obvezne minimalne javne usluge (fiksni dio računa) i
2. cijena za količinu predanog miješanog komunalnog otpada (pražnjenje spremnika - varijabilni dio računa).
Iznos obvezne minimalne usluge predstavlja dio cijene usluge s kojim se financiraju fiksni troškovi sustava gospodarenja komunalnim otpadom, odnosno održavanje istog te predstavlja iznos koji se osigurava radi ekonomski održivog poslovanja te sigurnosti, redovitosti i kvalitete pružanja javne usluge, kako bi sustav sakupljanja komunalnog otpada mogao ispuniti svoju svrhu. U ljetnim mjesecima, s obzirom na povećanje broja ljudi koji borave na našem području, povećava se i opseg posla za tri do četiri puta više nego van turističke sezone, što iziskuje dodatna financijska ulaganja u održavanje voznog parka i nabavu sredstava i opreme za pružanje usluge i obavljanje svakodnevnih zadataka.
Varijabilnim dijelom korisnici mogu utjecati na konačan iznos računa. Dakle, svaki individualni korisnik usluge (kućanstva i nekućanstva) će varijabilni dio računa platiti proporcionalno broju predanih i pražnjenih spremnika s miješanim komunalnim otpadom tijekom jednog mjeseca.
Korisnici u stambenim zgradama koriste zajedničke spremnike. Kad jedan korisnik usluge samostalno koristi spremnik, udio korisnika usluge u korištenju spremnika je jedan. Kad više korisnika usluge zajednički koriste spremnik, zbroj udjela svih korisnika, određenih međusobnim sporazumom ili prijedlogom davatelja usluge, mora također iznositi jedan. Kada postoje podaci o broju članova i turističkih kreveta, stan u kojoj živi obitelj s većim brojem članova, ili se kućanstvo bavi iznajmljivanjem, plaćati će veći iznos varijabilnog dijela jer će njezin udjel u zajedničkom spremniku biti veći od udjela stana u kojem živi npr. jedna osoba. Do dostave podataka mogu se primijeniti i jednaki udjeli za svakog od korisnika.
U slučaju kada korisnici usluge kućanstva i korisnici koji nisu kućanstvo koriste zajednički spremnik, a nije postignut sporazum o njihovim udjelima, udjeli se izračunavaju na način da davatelj usluge najprije određuje udio u zajedničkom spremniku za korisnike nekućanstvo, a preostali volumen zajedničkog spremnika podijelit će se na korisnike kućanstvo, kako je već navedeno.
SPREMNICI ZA STAMBENE ZGRADE – OBVEZE KORISNIKA
Javni spremnici za komunalni otpad više ne postoje. Svi spremnici su označeni (“čipirani”), odnosno imaju svog korisnika. Isključiva je podjela u individualnom ili zajedničkom korištenju spremnika za otpad. Korisnici usluga su dužni brinuti o sadržaju svojih spremnika za otpad.
Spremnici za komunalni otpad moraju se nalaziti na obračunskom mjestu (adresa nekretnine) kod korisnika usluge u za to predviđenim zatvorenim smetlarnicima, ograđenim dvorištima, odnosno smješteni na bilo koji drugi odgovarajući način kojim se onemogućava pristup trećim osobama. Savjet je da se okupi nekoliko stambenih ulaza (obračunsko mjesto) i da svoje spremnike zaštite, odnosno
stave "pod ključ". Do kraja godine će to svima postati obveza, a građani će vidjeti razliku u svojim računima ako budu brinuli o tim spremnicima i razdvajali otpad.
Na web stranici Čistoće d.o.o. dostupan je Cjenik javne usluge kao i Vodič s kratkim objašnjenjima novog sustava naplate.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....