Visoki upravni sud (VUS) još uvijek nije u Narodnim novinama objavio odluku kojom je i službeno ukinut proračun Grada Zadra za 2024. godinu. Odluku da je zadarski proračun nezakonit, donijelo je Vijeće za ocjenu zakonitosti općih akata VUS-a, u ponedjeljak 15. srpnja, no sve do objave u Narodnim novinama odluka ima neslužbeni karakter.
Nakon što bude objavljeno u Narodnim novinama, a to bi trebalo biti najkasnije početkom tjedna, Gradsko vijeće Grada Zadra ima rok od 45 dana da usvoji proračun. Ako ga ne usvoji u tom roku, riskira da bude razriješeno i raspisivanje prijevremenih izbora.
Što se u tom roku od 45 dana može dogodit?
Prije svega, treba se održati sjednica Gradskog vijeća na kojoj će 27 vijećnika odlučivati o prijedlogu proračuna. Taj prijedlog proračuna može biti sličan onom koji se već našao pred gradskim vijećnicima i nije dobio zeleno svjetlo, a može se naći sasvim novi prijedlog, na kojeg će vijećnici moći ulagati amandmana. Zakonite, ali i nezakonite, kao i do sada.
Donošenje proračuna za 2024., odnosno za četiri mjeseca do kraja godine, ima tako minimalno četiri moguća scenarija. O tome koji će scenarij prevladati, građani će saznati najkasnije sredinom kolovoza, kada predsjednik Gradskog vijeća Marko Vučetić planira sazvati iduću sjednicu.
No prije mogućih scenarija, prisjetimo se kako se točno gradski proračun našao u blokadi.
Za proračun kojeg je ukinuo VUS, glasali su HDZ i nezavisni vijećnici Enija Meštrovića, a proračun je sadržavao nezakonite amandmane nezavisnih i Akcije mladih.
Na toj famoznoj prosinačkoj sjednici za proračun se glasovalo čak tri puta. Pod izlikom da tehnika nekim gradskim vijećnicima nije bila u funkciji, predsjednik Vijeća je prva dva glasovanja poništio. To je izazvalo revolt kod Akcije mladih koja se "pokupila" iz gradske vijećnice, no iz trećeg puta krnji zadarski proračun je prošao.
Gradonačelnik Branko Dukić pokušavao je nakon toga u više navrata ispraviti nezakonitosti u proračunu koje je podržala i njegova stranka HDZ, ali u tome nije uspio. Na izvanrednoj sjednici održanoj 28. prosinca pojavili su se samo HDZ i SDP, no HDZ nije uspio dobiti potrebnu većinu. Gradonačelnik je nakon toga, drugu godinu za redom, aktivirao akt o obustavi proračuna i krenula je farsa u kojoj se našao peti grad u državi. Jedini grad u povijesti hrvatske demokracije koji ovoliko dugo diše na aparatima, točnije na kvartalnim odlukama o nužnom financiranju rashoda i izdataka, koje bi mogle potrajati do početka iduće godine.
No, vratimo se našoj analizi, mogućim scenarijima za izlazak iz ove tužne priče, kad se novi prijedlog proračuna nađe pred gradskim vijećnicima od kojih 11 ima HDZ i partneri, a 16 opozicija.
1. scenarij: Gradski vijećnici skidaju prijedlog proračun s Dnevnog reda
Kao što su to u ovoj godini već dva puta napravili, moguće je da i na idućoj sjednici u kolovozu gradski vijećnici ponovno skinu točku proračuna s Dnevnog reda. Ovaj čin bio bi jednak neizglasavanju proračuna, čime bi se Vijeće praktički samo raspustilo i slijedili bi prijevremeni izbori.
Zakon o lokalnoj i područnoj samoupravi tu je veoma jasan: Ako VUS ukine proračun, predstavničko tijelo dužno je donijeti proračun u roku od 45 dana od objave presude VUS-a u Narodnim novinama. Za slučaj da predstavničko tijelo u roku od 45 dana ne donese proračun, Vlada RH raspustit će predstavničko tijelo.
2. scenarij: Gradski vijećnici glasuju o proračunu, ali akt nema potrebnu većinu
Moguće je da gradski vijećnici ne skinu točku prijedloga proračuna s Dnevnog reda, ali i da nakon rasprave ne izglasaju proračun. Daljnji postupak se ne razlikuje od prvog scenarija, jer unatoč tome što su raspravljali o proračunu, on nije usvojen, odnosno nije dobio natpolovični broj glasova. Moguće je da se u tom roku od 45 dana organizira i izvanredna sjednica samo s jednom točkom Dnevnog reda - prijedlogom proračuna, ali ako se na njoj ne izglasa proračun – džabe! Ide se u raspust.
3. scenarij: Proračun se izglasa, ali sadrži nezakonitosti
Nije nemoguće ni ponavljanje scenarija iz prosinca prošle godine, da Gradsko vijeće izglasa proračun, ali s nezakonitim amandmanima.
Naime, vijećnici su se više puta žalili kako unutar proračuna ne vide jasne izvore financiranja. Govorili su kako im se zbog toga događaju greške, da predlažu nezakonite amandmane koji najčešće zadiru u već ranije preuzete obveze. Nezavisni Enio Meštrović je baš zbog toga kao jedan od uvjeta za izglasavanje proračuna tražio da mu Grad ustupi "čiste izvore financiranja" kako bi mogli predati zakonite amandmane.
Ako vijećnici kojim slučajem izglasaju proračun s nezakonitim amandmanima, a nakon toga zaključcima ne isprave izglasane nezakonitosti, gradonačelnik će ponovno morati obustaviti proračun i poslati ga u Ministarstvo financija na provjeru zakonitosti. Ministarstvo financija će u roku od 30 dana ili potvrditi ili ukinuti odluku. Ako stav Ministarstva bude da su odredbe proračuna nezakonite, potvrdit će odluku gradonačelnika o obustavi i proslijediti je Visokom upravnom sudu. A VUS nema rokove u kojem treba donijeti presudu o zakonitosti proračuna, a za ovu presudu mu je trebalo pola godine. Stvari bi se u tom slučaju zasigurno prenijele u iduću godinu, a do kraja ove godine treba se glasati o proračunu za 2025.
No ako i donesu proračun koji sadrži nezakonitosti, i te nezakonitosti ne otklone u zakonskom roku, vijećnici trebaju biti oprezni kako ne bi završili na prijevremenim izborima. Naime, ako se takva situacija ponovi - da VUS proračun opet proglasi nezakonitim - takva situacija mogla bo se podvesti kao razlog za razrješenjem Gradskog vijeća.
Naime, prema Zakonu o lokalnoj i regionalnoj samoupravi kao razlog za raspuštanje predstavničkog tijela navodi se i situacija ako gradsko ili općinsko vijeće učestalo donosi opće akte suprotno Ustavu, zakonu ili drugom propisu. To je jedina odredba koja bi mogla dovesti do sankcioniranja ponašanja Gradskog vijeća, dakle ako opetovano usvaja nezakonite odluke unatoč Ministarstvu i Visokom upravnom sudu. Gradsko vijeće bi u tom slučaju razriješila Vlada RH.
4. scenarij: Idilična situacija
Moguće je da cijela stvar oko proračuna na koncu prođe bez ikakvog problema. Sukobljene strane – HDZ i opozicijska većina – zadnjih su mjeseci iscrpili sebe i javnost političkim porukama u kojima se međusobno optužuju, dok građani to njihovo prepucavanje bespomoćno promatraju i broje milijune eura koji bespovratno propadaju zbog njihove nesposobnosti da postignu politički konsenzus.
Postoji naime mogućnost da gradonačelnik sve amandmane prethodno uglavi u proračun i da se o njima uopće ne glasuje na sjednici, već da se samo glasa o proračunu koji bi tako izglasan bio zakonit.
Postoji mogućnost i da političke opcije predaju amandmane koji su zakoniti, a njih potvrdi većina u Vijeću, tako da gradonačelnik kasnije nema potrebe obustavljati proračun.
Ipak, ovo je Zadar, a ovo je hipotetska idilična situacija. Ako se vijećnici s gradonačelnikom, ili gradonačelnik s njima, kako god, u ovih sedam mjeseci niisu uspjeli dogovoriti, onda je razumno vjerovati da će u drugoj polovici kolovoza iz Velike gradske vijećnice prije poteći pelin i žuć nego med i mlijeko.