stdClass Object ( [id] => 526486 [title] => Hrvatski kapetan nakon havarije iranskog tankera: Od takvih katastrofa ni Jadran nije siguran! [alias] => hrvatski-kapetan-nakon-havarije-iranskog-tankera-od-takvih-katastrofa-ni-jadran-nije-siguran [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Iranski tanker koji je danima gorio u Istočnom kineskom moru i zatim otplutao u japanski gospodarski pojas potonuo je, javila je u nedjelju kineska državna televizija prenoseći bojazan tamošnjih vlasti od ekološke katastrofe.

Tanker "Sanchi" se prije tjedan dana sudario s kineskim teretnim brodom punim žitarica 165 nautičkih milja od Šangaja. Iranci su, pak, prevozili kondenzat, ultralaki oblik nafte koji je opasniji za okoliš od sirove nafte.

Kondenzata je na brodu bilo 136 tisuća tona, što je ekvivalent milijunu barela. Situacija se dodatno zakomplicirala jer su kineske vlasti odbile pomoć Japana iz političkih razloga, a vjetar je tanker gurnuo i prema japanskom morskom gospodarskom pojasu, gdje je na koncu i potonuo.

Ekološka katastrofa kakva se ne pamti desetljećima: potonuli tanker ostavio za sobom 10 milja dugačku naftnu mrlju, s mjesta potonuća i dalje se uzdiže gusti crni dim

Loši iranski tankeri

Već danima se deseci kineskih i južnokorejskih spasilačkih brodova bore s lošim vremenom i otrovnim plinovima u nastojanju da spriječe ekološku katastrofu i utvrde sudbinu nestalih mornara.

Inače, tanker s kondenzatom bio je u vlasništvu iranske kompanije NITC, koja upravlja tankerima te zemlje, a plovio je pod panamskom zastavom, prema Južnoj Koreji.

– Uzrok sudara dvaju brodova nije poznat, no kako se incident dogodio na otvorenomu moru, što je rijetkost, moguće je da je posrijedi nedostatak komunikacije Kineza i Iranaca. Nisu mi poznati podaci o iranskom tankeru, no uglavnom je njihova flota prilično stara, sa zastarjelom tehnologijom, pa su pod sankcijom EU-a, što znači da ne smiju uploviti u europske luke.

Njihov standard za obuku pomoraca nije ni blizu europskome. No kako je ovaj tanker plovio pod panamskom zastavom, a izgrađen je 2008. godine, teoretski je mogao ploviti i u Mediteranu – govori nam kapetan Igor Čeme, koji plovi već dvadeset godina radeći sada kao inspektor za sigurnost.

Iza njega su iskustva rada i na tankerima, a i aktualni angažman vezuje ga uz Saudijsku Arabiju i njihovu nacionalnu naftnu kompaniju.

Veli nam kako su današnji brodski sustavi novije proizvodnje visoko tehnološko sofisticirani i pouzdani, a sigurnost na moru je podizana sve više zbog havarija u prošlosti, no nesreće nisu isključene jer se pomorske nezgode događaju najviše zbog pogrešaka posade.

Paket Erika

– Nakon brojnih tankerskih incidenata mijenjali su se međunarodni zakoni, kriteriji su se postrožili, pa je, primjerice, Europska unija usvojila "paket Erika", kojim se uključilo postupno ukidanje tankera s jednostrukom oplatom, predostrožnu inspekciju u lukama i osnivanje Europske agencije za pomorsku sigurnost.

Poznat je slučaj grčkog tankera "Prestige", koji je sa 77.000 tona nafte 2002. godine imao havariju u blizini španjolske obale.

Tada je zatražio je od španjolskih vlasti mjesto za sklonište kako bi se spriječilo nekontrolirano izlijevanje nafte u more, no Španjolci su napravili veliku pogrešku i dali nalog da se brod udalji od španjolske obale. Tanker je na koncu potonuo i zagadio naftom stotine kilometara španjolske i francuske obale. Čitava marikultura tamo bila je uništena.

Nakon toga postrožili su se zakoni pa se takvo plovilo treba odvesti u neki zaljev i ograditi kako bi se nesreća lokalizirala, zabranili su se tankeri s jednostrukom oplatom i još niz strogih propisa.

No kako svakodnevno oko dvije i pol tisuće brodova, od kojih je više od 300 tankera, plovi Mediteranom, rizik od izlijevanja nafte itekako je moguć i u našoj blizini, ali i balastnih voda koje su veća prijetnja od nafte. Pola tankera ide u naše luke, a ostatak u Kopar i Trst.

– Mi imamo razrađen sustav zaštite od takvih ekoloških katastrofa. No, ako se dogodi nesreća u Italiji, na naftnoj platformi ili na tankeru, ugrozit će nas podjednako. Realno nam prijeti opasnost od talijanske luke Chioggie i rijeke Po, koja je i u prošlosti donosila na našu obalu neke radioaktivne tvari.

Od čega nam prijeti najveći rizik, čak je teško reći jer danas imate više od 200 različitih aditiva koji se miješaju s klasičnim gorivom pa je teško pratiti njihovu kemijsku reakciju, utjecaj na okoliš, treba i do 20 godina istraživanja svojstava tih aditiva.

Sjetimo se samo "Jugovinila" i vinil-klorid monomera koji se koristio za proizvodnju plastike. Nije hlapio brzo, mirisao je na parfem, a tek nakon 20 godina, zaključilo se da je sistemski otrov i da izaziva rak jetre – kazuje nam Čeme.

Kondenzat i rak

Kondenzat koji se, u tekućem obliku, prevozio na iranskom tankeru iznimno je toksičan za vodeni okoliš, zapaljiv, izaziva karcinom u doticaju s kožom, stoji u njegovim specifikacijama.

Također je bezbojan i bezmirisan pa ga je teško detektirati. Posljedice njegova mogućeg izlijevanja u more su nesagledive. Uz to je riječ o morskom području jako bogatom ribom.

 

Pronađena crna kutija

Kineska spasilačka ekipa pronašla je u subotu dva tijela na palubi gorućeg iranskog tankera i time je broj mrtvih porastao na tri. Ostalih 29 članova posade i dalje se smatra nestalima.

Spasioci su pokušali doći do kabina, ali nisu mogli zbog temperature od oko 89 Celzijevih stupnjeva na gorućem tankeru. Spasilačka ekipa pronašla je i crnu kutiju broda. Od 32 člana posade, 30 Iranaca i dvoje Bangladešana, pronađena su tri tijela. Posada od 21 člana kineskog broda je spašena.

Nažalost, male su nade da su iranski mornari preživjeli.


Teško uklanjanje derivata

U slučaju potonuća tankera, većina derivata bi se mogla izliti u more što će biti teško ukloniti, smatra prof. Babatunde Anifowose s britanskog Sveučilišta Coventry u izjavi za CNN.

– Da brod nije eksplodirao, rasuti kondenzat bi ispario u zraku. No zbog eksplozije širio je toksične pare, a moguće je i izlijevanje goriva u more. Nije poznato koliko je kondenzata otišlo u ocean – izjavio je. Svaki kontakt s kondenzatom može uzrokovati dišne probleme i zahtijeva hitnu medicinsku intervenciju.


Nemamo državni brod za havarije!

U listopadu prošle godine u Kaštelanskom zaljevu je održana zajednička vježba s 200 sudionika iz Splita, Šibenika, Zadra, Rijeke i Trsta "Jadran-17", usmjerena na spremnost službi u slučaju iznenadnog onečišćenja mora. Sudjelovao je i "Marise-N", brod stacioniran u Trstu i specijaliziran za čišćenje mora.

– U slučajevima većih izljeva očekujemo i međunarodnu pomoć. Mi imamo nekoliko tvrtki koje se bave sanacijom onečišćenja i zaštitom mora, no državnih brodova nemamo.

Moramo poraditi na standardizaciji opreme i standardizaciji obuke ljudi – kazao je tada Siniša Orlić, pomoćnik ministra mora, prometa i infrastrukture. Iz Splitsko-dalmatinske županije tada se čula ideja da sedam primorskih županija zajednički nabave jedan veći brod za tu svrhu.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => inspektor za sigurnost [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2018-01-15 10:36:02 [created_by] => 3179 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2018-01-15 12:31:42 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2018-01-15 10:55:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 8964 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/Images/2018/01/15/2018-01-13T151055Z_709386024_RC15C0882A20_RTRMADP_3_CHINA-SHIPPING-ACCIDENT.JPG" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "2018-01-13T151055Z_709386024_RC15C0882A20_RTRMADP_3_CHINA-SHIPPING-ACCIDENT.JPG" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "1260x840" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4652538 Threads: 4 Questions: 156173769 Slow queries: 67605 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4631275 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 58 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /vijesti/hrvatska/hrvatski-kapetan-nakon-havarije-iranskog-tankera-od-takvih-katastrofa-ni-jadran-nije-siguran-526486 [printLink] => /vijesti/hrvatska/hrvatski-kapetan-nakon-havarije-iranskog-tankera-od-takvih-katastrofa-ni-jadran-nije-siguran-526486?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 363966 [name] => tanker [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => tanker [link] => /tag/tanker ) [1] => stdClass Object ( [id] => 364720 [name] => sanchi [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => sanchi [link] => /tag/sanchi ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => inspektor za sigurnost [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Hrvatski kapetan nakon havarije iranskog tankera: Od takvih katastrofa ni Jadran nije siguran! [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3179 [name] => Merien Ilić [username] => merien-ili [email] => merien-ili@sd.hr [password] => $2y$10$0evBNka1.rdwPv.9dj1Bx.37P/8Vl92zdms7pphm91BN55uHb4fh2 [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/merien-ilic-3179 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1697 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/a973103d1be630a4c5fa552a1dee1d9e?s=100&default=https%3A%2F%2Ff04.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/15/2018-01-13T151055Z_709386024_RC15C0882A20_RTRMADP_3_CHINA-SHIPPING-ACCIDENT.JPG [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => 2018-01-13T151055Z_709386024_RC15C0882A20_RTRMADP_3_CHINA-SHIPPING-ACCIDENT.JPG [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2018/01/15/2018-01-13T151055Z_709386024_RC15C0882A20_RTRMADP_3_CHINA-SHIPPING-ACCIDENT.JPG [title] => 2018-01-13T151055Z_709386024_RC15C0882A20_RTRMADP_3_CHINA-SHIPPING-ACCIDENT.JPG ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Iranski tanker koji je danima gorio u Istočnom kineskom moru i zatim otplutao u japanski gospodarski pojas potonuo je, javila je u nedjelju kineska državna televizija prenoseći bojazan tamošnjih vlasti od ekološke katastrofe.

Tanker "Sanchi" se prije tjedan dana sudario s kineskim teretnim brodom punim žitarica 165 nautičkih milja od Šangaja. Iranci su, pak, prevozili kondenzat, ultralaki oblik nafte koji je opasniji za okoliš od sirove nafte.

Kondenzata je na brodu bilo 136 tisuća tona, što je ekvivalent milijunu barela. Situacija se dodatno zakomplicirala jer su kineske vlasti odbile pomoć Japana iz političkih razloga, a vjetar je tanker gurnuo i prema japanskom morskom gospodarskom pojasu, gdje je na koncu i potonuo.

Ekološka katastrofa kakva se ne pamti desetljećima: potonuli tanker ostavio za sobom 10 milja dugačku naftnu mrlju, s mjesta potonuća i dalje se uzdiže gusti crni dim

Loši iranski tankeri

Već danima se deseci kineskih i južnokorejskih spasilačkih brodova bore s lošim vremenom i otrovnim plinovima u nastojanju da spriječe ekološku katastrofu i utvrde sudbinu nestalih mornara.

Inače, tanker s kondenzatom bio je u vlasništvu iranske kompanije NITC, koja upravlja tankerima te zemlje, a plovio je pod panamskom zastavom, prema Južnoj Koreji.

– Uzrok sudara dvaju brodova nije poznat, no kako se incident dogodio na otvorenomu moru, što je rijetkost, moguće je da je posrijedi nedostatak komunikacije Kineza i Iranaca. Nisu mi poznati podaci o iranskom tankeru, no uglavnom je njihova flota prilično stara, sa zastarjelom tehnologijom, pa su pod sankcijom EU-a, što znači da ne smiju uploviti u europske luke.

Njihov standard za obuku pomoraca nije ni blizu europskome. No kako je ovaj tanker plovio pod panamskom zastavom, a izgrađen je 2008. godine, teoretski je mogao ploviti i u Mediteranu – govori nam kapetan Igor Čeme, koji plovi već dvadeset godina radeći sada kao inspektor za sigurnost.

Iza njega su iskustva rada i na tankerima, a i aktualni angažman vezuje ga uz Saudijsku Arabiju i njihovu nacionalnu naftnu kompaniju.

Veli nam kako su današnji brodski sustavi novije proizvodnje visoko tehnološko sofisticirani i pouzdani, a sigurnost na moru je podizana sve više zbog havarija u prošlosti, no nesreće nisu isključene jer se pomorske nezgode događaju najviše zbog pogrešaka posade.

Paket Erika

– Nakon brojnih tankerskih incidenata mijenjali su se međunarodni zakoni, kriteriji su se postrožili, pa je, primjerice, Europska unija usvojila "paket Erika", kojim se uključilo postupno ukidanje tankera s jednostrukom oplatom, predostrožnu inspekciju u lukama i osnivanje Europske agencije za pomorsku sigurnost.

Poznat je slučaj grčkog tankera "Prestige", koji je sa 77.000 tona nafte 2002. godine imao havariju u blizini španjolske obale.

Tada je zatražio je od španjolskih vlasti mjesto za sklonište kako bi se spriječilo nekontrolirano izlijevanje nafte u more, no Španjolci su napravili veliku pogrešku i dali nalog da se brod udalji od španjolske obale. Tanker je na koncu potonuo i zagadio naftom stotine kilometara španjolske i francuske obale. Čitava marikultura tamo bila je uništena.

Nakon toga postrožili su se zakoni pa se takvo plovilo treba odvesti u neki zaljev i ograditi kako bi se nesreća lokalizirala, zabranili su se tankeri s jednostrukom oplatom i još niz strogih propisa.

No kako svakodnevno oko dvije i pol tisuće brodova, od kojih je više od 300 tankera, plovi Mediteranom, rizik od izlijevanja nafte itekako je moguć i u našoj blizini, ali i balastnih voda koje su veća prijetnja od nafte. Pola tankera ide u naše luke, a ostatak u Kopar i Trst.

– Mi imamo razrađen sustav zaštite od takvih ekoloških katastrofa. No, ako se dogodi nesreća u Italiji, na naftnoj platformi ili na tankeru, ugrozit će nas podjednako. Realno nam prijeti opasnost od talijanske luke Chioggie i rijeke Po, koja je i u prošlosti donosila na našu obalu neke radioaktivne tvari.

Od čega nam prijeti najveći rizik, čak je teško reći jer danas imate više od 200 različitih aditiva koji se miješaju s klasičnim gorivom pa je teško pratiti njihovu kemijsku reakciju, utjecaj na okoliš, treba i do 20 godina istraživanja svojstava tih aditiva.

Sjetimo se samo "Jugovinila" i vinil-klorid monomera koji se koristio za proizvodnju plastike. Nije hlapio brzo, mirisao je na parfem, a tek nakon 20 godina, zaključilo se da je sistemski otrov i da izaziva rak jetre – kazuje nam Čeme.

Kondenzat i rak

Kondenzat koji se, u tekućem obliku, prevozio na iranskom tankeru iznimno je toksičan za vodeni okoliš, zapaljiv, izaziva karcinom u doticaju s kožom, stoji u njegovim specifikacijama.

Također je bezbojan i bezmirisan pa ga je teško detektirati. Posljedice njegova mogućeg izlijevanja u more su nesagledive. Uz to je riječ o morskom području jako bogatom ribom.

 

Pronađena crna kutija

Kineska spasilačka ekipa pronašla je u subotu dva tijela na palubi gorućeg iranskog tankera i time je broj mrtvih porastao na tri. Ostalih 29 članova posade i dalje se smatra nestalima.

Spasioci su pokušali doći do kabina, ali nisu mogli zbog temperature od oko 89 Celzijevih stupnjeva na gorućem tankeru. Spasilačka ekipa pronašla je i crnu kutiju broda. Od 32 člana posade, 30 Iranaca i dvoje Bangladešana, pronađena su tri tijela. Posada od 21 člana kineskog broda je spašena.

Nažalost, male su nade da su iranski mornari preživjeli.


Teško uklanjanje derivata

U slučaju potonuća tankera, većina derivata bi se mogla izliti u more što će biti teško ukloniti, smatra prof. Babatunde Anifowose s britanskog Sveučilišta Coventry u izjavi za CNN.

– Da brod nije eksplodirao, rasuti kondenzat bi ispario u zraku. No zbog eksplozije širio je toksične pare, a moguće je i izlijevanje goriva u more. Nije poznato koliko je kondenzata otišlo u ocean – izjavio je. Svaki kontakt s kondenzatom može uzrokovati dišne probleme i zahtijeva hitnu medicinsku intervenciju.


Nemamo državni brod za havarije!

U listopadu prošle godine u Kaštelanskom zaljevu je održana zajednička vježba s 200 sudionika iz Splita, Šibenika, Zadra, Rijeke i Trsta "Jadran-17", usmjerena na spremnost službi u slučaju iznenadnog onečišćenja mora. Sudjelovao je i "Marise-N", brod stacioniran u Trstu i specijaliziran za čišćenje mora.

– U slučajevima većih izljeva očekujemo i međunarodnu pomoć. Mi imamo nekoliko tvrtki koje se bave sanacijom onečišćenja i zaštitom mora, no državnih brodova nemamo.

Moramo poraditi na standardizaciji opreme i standardizaciji obuke ljudi – kazao je tada Siniša Orlić, pomoćnik ministra mora, prometa i infrastrukture. Iz Splitsko-dalmatinske županije tada se čula ideja da sedam primorskih županija zajednički nabave jedan veći brod za tu svrhu.

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
2018-01-13T151055Z_709386024_RC15C0882A20_RTRMADP_3_CHINA-SHIPPING-ACCIDENT.JPG
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/hrvatski-kapetan-nakon-havarije-iranskog-tankera-od-takvih-katastrofa-ni-jadran-nije-siguran-526486 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=341c76aaa0beea4df9080d2541f0ce997b7e5234 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Hrvatski+kapetan+nakon+havarije+iranskog+tankera%3A+Od+takvih+katastrofa+ni+Jadran+nije+siguran%21+&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fhrvatski-kapetan-nakon-havarije-iranskog-tankera-od-takvih-katastrofa-ni-jadran-nije-siguran-526486 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fhrvatski-kapetan-nakon-havarije-iranskog-tankera-od-takvih-katastrofa-ni-jadran-nije-siguran-526486 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => inspektor za sigurnost [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Hrvatskainspektor za sigurnost

Hrvatski kapetan nakon havarije iranskog tankera: Od takvih katastrofa ni Jadran nije siguran!

15. siječnja 2018. - 11:55
2018-01-13T151055Z_709386024_RC15C0882A20_RTRMADP_3_CHINA-SHIPPING-ACCIDENT.JPG

Iranski tanker koji je danima gorio u Istočnom kineskom moru i zatim otplutao u japanski gospodarski pojas potonuo je, javila je u nedjelju kineska državna televizija prenoseći bojazan tamošnjih vlasti od ekološke katastrofe.

Tanker "Sanchi" se prije tjedan dana sudario s kineskim teretnim brodom punim žitarica 165 nautičkih milja od Šangaja. Iranci su, pak, prevozili kondenzat, ultralaki oblik nafte koji je opasniji za okoliš od sirove nafte.

Kondenzata je na brodu bilo 136 tisuća tona, što je ekvivalent milijunu barela. Situacija se dodatno zakomplicirala jer su kineske vlasti odbile pomoć Japana iz političkih razloga, a vjetar je tanker gurnuo i prema japanskom morskom gospodarskom pojasu, gdje je na koncu i potonuo.

Ekološka katastrofa kakva se ne pamti desetljećima:...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. svibanj 2024 00:50