StoryEditorOCM
Biznisproduljenje sezone

Prilika za turizam kakav želimo i trebamo krije se u novim trendovima

Piše Anamaria Mikulić
20. studenog 2023. - 08:47

Za turiste smo sve atraktivnija destinacija. Lijepo vrijeme prati nas kroz predsezonu i posezonu, a temperature u samoj špici dodatno su porasle. Apartmani niču kao gljive poslije kiše, a infrastruktura nam puca po šavovima. I dok smo za strance "place to be", naši ljudi svoju sreću mahom traže drugdje. Bez stranih radnika ove godine ne bismo mogli ni uslužiti sve te turiste. Na trenutke nam se čini kao da smo uzeli zalogaj koji ne možemo progutati.

NOVI TRENDOVI

Ipak, za pozitivne promjene nikad nije kasno. Hrvatska ima priliku napraviti preokret te krenuti putem održivog i cjelogodišnjeg turizma.

Visoka sezonalnost je realnost cijelog Mediterana i uvelike ovisi o godišnjim odmorima i školskim praznicima. No trendovi se mijenjaju. Selektivni oblici turizma postaju sve važniji, a kraća putovanja sve popularnija. Upravo u novim trendovima krije se naša prilika za turizam kakav želimo i trebamo. 

– Sezona se uvelike produljila u odnosu na prije deset – petnaest godina. S obzirom na to da sam dugo i duboko involviran u ovu industriju, pokazalo se ispravnim kada smo, zajednički s kolegama, nastojali svake godine produljiti sezonu s, primjerice, dva-tri dana aviolinija. U roku od desetak godina postigli smo da pojedine aviokompanije lete od kraja ožujka do kraja listopada. Puno se toga napravilo, prostora za napredak ima i tome trebamo stremiti. Kad govorimo o aviolinijama, siguran sam da bilo koji poduzetnik neće odustati ako vidi interes pa tako ni aviokompanije. Ako vide da imaju interesa letjeti i da je broj putnika dovoljan, siguran sam da oni neće biti kočnica – poručio je Joze Tomaš, predsjednik Županijske komore Split. 

Istaknuo je kako Hrvatska ima potencijala za cjelogodišnji turizam, ali ne nužno na svim destinacijama. Po njegovu mišljenju, cjelogodišnji turizam moguć je uz selektivne oblike turizma, poput zdravstvenog, kongresnog, kulturnog, sportskog i poslovnog. Pritom moramo voditi računa o strukturi naših kapaciteta i ciljanih tržišta kako bismo ponudu uskladili sa specifičnostima pojedine destinacije. 

TURISTIČKI DJELATNICI

Tomaš smatra kako bi produljenje sezone pozitivno utjecalo na radnu snagu, dalo bi im određenu dozu sigurnosti. Radnici bi mogli lakše razmišljati o svojoj budućnosti, primjerice bili bi kreditno sposobni. 

Poslodavci su postali svjesni kako su ljudi najvrjedniji resurs, ali i dalje im je teško privući ih da rade u turističkom sektoru. Zato je Hrvatska gospodarska komora intenzivno uključena u projekt regionalnih centara kompetentnosti, gdje s partnerima nastoji ovu struku još više približiti djeci, odnosno budućim liderima u turizmu.

Za nas je prokomentirao i model 100-80-100, u kojem zaposlenici primaju 100 posto plaće za 80 posto uobičajenih radnih sati uz održavanje 100 posto produktivnosti. Cilj modela je poboljšati ravnotežu između poslovnog i privatnog života te potaknuti produktivnost zaposlenika. Osim benefita za radnike, Tomaš u ovome modelu vidi i priliku za razvoj i orijentaciju turizma prema destinacijama koje su uvele spomenutu praksu. 

– Dobar dio sjeverne i zapadne Europe radi po ovom principu te želimo potaknuti ovu priču i vidjeti mogu li sve industrije kod nas ovako raditi, i ako ne, koje mogu. Može li, primjerice, hotel ili restoran ovako funkcionirati? Možda da: veći broj ljudi, veće zadovoljstvo, sigurna radna snaga... Ali to je za dublje analize. Ono u čemu vidim našu šansu je okretanje ovome tržištu koje ima četverodnevni radni tjedan. Kroz jeftine letove trebamo im našu destinaciju učinimo još privlačnijom i dostupnijom. Siguran sam da "city break" na ovaj način ima što za ponuditi i da možemo tu biti itekako konkurentni. Svakako se zalažem za istraživanje ovih tržišta i ciljane kampanje, kako bismo mogli produljiti sezonu upravo kroz ovaj vid 100-80-100 – objasnio je Tomaš. 

VRIJEDNOST ZA NOVAC

– Cijene su odraz tržišta, klasične ponude i potražnje. Ako imate proizvod koji se može prodati po nekoj cijeni i nekoga tko ga može po toj cijeni kupiti, tu je postavljena jednakost. No da biste zadržali klijenta, gosta, potrebno je da iza toga stoji i kvaliteta. Proizvod se može kupiti jednom ili dva puta, ali ako se ne ulaže u kvalitetu bilo kojeg segmenta, to je ograničeno na kratke staze i povratak je puno teži. Stoga držim kako trebamo biti svjesni svoje pozicije, svoje opravdane kvalitete, ulagati u sebe i svoje djelatnike, imati konkurentan proizvod i tada ne bi trebalo biti poteškoća. Naravno, problemi su stalni i izazovni, ali u smislu "value for money" stoji cjeloživotno učenje i unapređenje u svakom pogledu – rekao je Tomaš. 

NIŠTA BEZ SINERGIJE

Kako bi se destinacija uspješno razvijala i brendirala, potrebna je sinergija svih dionika. Za pozitivne rezultate nužno je da privatni i javni sektor zajedno promišljaju i djeluju. 

– Želim vidjeti iduću 2024. godinu kao jednu uspješnu turističku godinu, u kojoj će se upravo u onim mjesecima kada je najveća potražnja i najveća gužva vidjeti promjene: kako smo pripremljeni i u najvećoj mjeri unaprijed prevenirali neke potencijalne probleme. Ne smijemo biti sebi najveći kamen spoticanja i veseliti se pojedinim anomalijama. Svijetlih i uspješnih primjera je puno više i okrenimo se njima. Stoga pozivam poduzetnike da se uključe u rad naših strukovnih grupacija kako bismo zajedničkim snagama napravili što bolje poduzetničko okruženje – poručio je za kraj naš sugovornik.

Članak nastao u suradnji s HGK.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. studeni 2024 01:05