StoryEditorOCM
Ostalolegendarni kvartovi

Šibenčanin Ivan Živković Žika radi serijal filmova: Poker dalmatinskih Varoša na Prisavlju

2. svibnja 2018. - 13:11

Dokumentarac o šibenskom Varošu bio je prvi u serijalu o gradskim četvrtima istog imena koji novinar Ivan Živković Žika radi za Hrvatsku televiziju. Upravo je snimio materijal za dokumentarac o splitskom, već priprema i onaj za sinjski Varoš, a četvrta priča u serijalu bit će o zadarskom Varošu.

- Šibenski, to je priča koju je teže zaobići nego baviti se njom, ona stvarno nije ono što se zove "otkrivanjem tople vode"- nego ono što ti je pred nosom. Fenomen kvarta je taj čuveni trojac iz iste ulice, koji je obilježio popularnu kulturu bivše države Jugoslavije, a koji je Mišo Kovač u filmu opisao ovako: "Arsen Dedić je najjači kantautor bivše Jugoslavije, Vice Vukov najbolji tenor Europe, a Mišo Kovač - zapovjednik estrade, najjači".

Počeo sam s tom šibenskom pričom, sa šibenskom epizodom, a onda napravio projekt od četiri epizode u gradovima koji imaju svoj Varoš, ponudio HTV-u gdje je prihvaćen kao vanjska produkcija.


Veli Varoš Velog mista


Živkovićeva produkcijska kuća "Behemoth production" (po imenu mačka iz romana "Maestro i Margarita" koji je Živkovićeva literarna fascinacija...) radi, dakle, serijal o četiri Varoša. Svjestan je, kaže, da to nisu jedini Varoši (riječ je mađarskog porijekla), da ga imaju i Drniš, i Imotski, ali u ovom se trenutku odlučio za ova četiri.

- I svi su različiti, pa svakome i prilazim iz različita kuta. Splitski Varoš, kojem je pridodan epitet Veli... što proizlazi iz splitske grandioznosti za sve njihovo... jedan je od identitetskih pojmova Splita poput Matejuške, Geta, Marjana, Hajduka, Jugoplastike. Splitski Varoš u mom će dokumentarcu biti mozaičniji, i s više likova od šibenskog. U Šibeniku sam priču dao kroz spomenuta tri lika, njihovo odrastanje u tom kvartu, i to je opis Varoša kakav je bio u vrijeme odrastanja Arsena, Vice i Miše. Ruralan, i urban jer se naslanjao na grad.

Šibensku priču režirao je sam Živković, režirat će i ostale dvije, no splitsku će režirati Zvonimir Rumboldt.
- Splićanima bi bilo skandalozno da im priču o Varošu režira Šibenčanin, da se našalim na te bizarne gradske antagonizme. Ključno je što sam razgovarajući o Velom Varošu s redateljem Rumboldtom osjetio da je izuzetno senzibiliziran za temu i da mu je stalo da to radi. Odrastao je u Spinutu koji je granični kvart s Varošem, u Varoš je išao u osnovnu školu, pa se i on, na neki način, kroz ovaj rad vraća tome Splitu. To je njegova priča.

Za Živkovića splitski Varoš je priča o kvartu koji iz teškog i često siromaškog života odgovara totalnom kontrom i producira oporu zajebanciju kao varoški, ili dalmatinski, izraz humora.
- U tom splitskom Varošu niz sjećanja i osobnih Amarcorda puno pojedinaca slažemo u mozaik jednog, varoškog Amarcorda. Bilo je, sad to mogu reći, nekoliko izuzetnih intervjua poznatih ljudi, ali i onih koji su "samo" lokalne legende. Od poznatih bila je sjajna priča Rate Tvrdića, pa Zorana Vulića koji priča o ocu, legendarnom Hajdukovom golmanu Anti Vuliću. Pa priča Feđe Klarića, a totalno "showgirlski" raspoložena bila je Nataša Bebić. Od lokalnih legendi tu je dobri duh splitske Rive i Matejuške, onaj kojega pozna cijeli Split, Koki, zatim Duje Aljinović, jedan od osnivača Torcide itd...

Ivan Živković kaže da su to samo neki od cijele lepeze likova koji, međusobno toliko različiti, prezentiraju socijalni kolaž današnjega Varoša. Split je, dakle, snimljen i sad je materijal u montaži, zajedno s redateljem Rumboldtom. A Ivan Živković je u rodnom Šibeniku gdje priprema priču o Sinju, koja je iduća na redu.


Sinovi narušili Varoš


- Sinj je, pak, sasvim drukčiji! Varoši u priobalju nastale su kao prigradska naselja od "sela" izvan zidina grada, donijeli su sa sobom ruralni način života i polako se prilagođavali gradu, a i grad sebi. Događala se ta stalna tranzicija i prilagodba iz ruralnog u urbano. Konačnu afirmaciju splitski Varoš ima u ovo turističko doba, čini mi se da to čeka i Šibenik... Mišljenja su podijeljena; meni se čini da splitski Varoš izgleda fantastično s tim strancima koji sad tamo traže i nalaze smještaj za svoj splitski boravak.

Čak mi se čini da i nije tako devastiran, i da je najgore bilo u vrijeme kad se nadograđivao onaj kat za sinove... Je da je iseljen, no Varoš sad prvi put više nije sirotinjski već dobrostojeći kvart. Čak me i veselilo čuti strane jezike među njegovim kućama i ulicama... Di smo stali?! Da - na redu je Varoš u Sinju, kako Ivan Živković kaže - potpuno drukčiji i od splitskog i šibenskog, a pokazat će se i zadarskog!

- Sinjski Varoš je zapravo centar grada, nije nastao uz grad nego uz bitnicu, uz tvrđavu. On je točka preobrazbe u kojoj se ruralna Cetinjska krajina transformira u urbani kontekst. To je tema naše sinjske epizode. Nekoliko je bitnih elemenata te preobrazbe, prije svega dvije gimnazije, franjevačka i svjetovna. A priču ćemo dati kroz likove poput rokera Mojimira Čačije, ili kroz priču o Dalmatinki koja je bila najvažniji akter te preobrazbe. U njoj su žene doživjele transformaciju učeći elementarne stvari društvenog i radnog života, ali i vođenja higijene. Urbana priča sinjskog Varoša ne može zaobići dvije glavne urbane familije, Tripalo i Buljan - jedna je dala Miku, druga Vicu. Zanimljivo je da su te tranzicije, preobrazbe i prilagodbe uvijek stvarale nevjerojatne lepeze osobnosti, među njima i ljude koji..., kako bismo rekli..., nisu bili skroz prilagođeni, poravnani sa sredinom, nego su bili drukčiji, osebujni, "oriđinalni", pa na kraju toga nabrajanja, neki su bili i redikuli... Ali, i kao takvi, legitiman dio lepeze likova neke sredine.

Zahvaljujući Viti Periću i Dragani Modrić, Živković je našao i neke, kaže fantastične, snimke zaposlenica "Dalmatinke" koje će inkorporirati u materijal. Bit će i tu niz likova koji prezentiraju urbani život Varoša. A iznimno zanimljiva bit će dokumentarna analiza, svojevrstan verbalni esej o sinjskom Varošu Marka Grčića, kako Živković kaže, najvećega živućeg hrvatskog intelektualca, rođenog Sinjanina.

Hrvatska televizija serijal će emitirati - kad bude dovršen. Živković ima još nešto malo posla u Splitu, cijeli posao u Sinju i Zadru. A onda na red dolazi - publika.


Zadarski tihi noćni obrti
Na kraju dolazi Zadar. Na njega se Ivan Živković baca poslije Sinja.
- Zadarski je Varoš, pak, sasvim drukčiji od šibenskog. Arsen je znao reći da je šibenski Varoš leđima okrenut moru, usmjeren polju, težački. Splitski na Matejuški ima svoj "izlaz na more" pa je dijelom ribarski, ali više težački. Zadarski je najviše okrenut moru. Iz njega su muškarci odlazili navigavati, žene su ostajale kod kuće. One su bile vladarice zadarskog Varoša, tu sam baš prepoznao snagu i afirmaciju žene! Neke su bile glave velikih familija, neke su držale toverne, a neke noćne intimne obrte...

23. prosinac 2024 10:01