GOSPODARSTVO

SPLITSKA ČISTOĆA Ukopani kontejneri za još čistiji grad

Piše Nikolina Lulić
Foto Jakov Prkić/cropix
20. prosinca 2021. - 10:38

Splitska “Čistoća” od listopada ove godine počela je s projektom ukopavanja kontejnera po javnoprometnim površinama kako bi se na taj način smanjio broj spremnika po ulicama.

Prema informacijama koje smo dobili od Lukše Regja, direktora ove komunalne tvrtke, do kraja ove godine završit će opremanje 15 lokacija koje su planirane u ovoj fazi realizacije.

Do sada su ukopani kontejneri na sljedećim adresama: Lovretska 27, Put Skalica 19, Antofagaste 6, raskrižje Svačićeve i Kninske ulice, Table 14, Sukojišanska 27, Plinarska 83, Gajeva 16, Ulica bana Berislavića 4, Jobova 6, Bijankinijeva 6 te Blajburških žrtava 6.

Preostale su još lokacije u Ulici Domovinskog rata od brojeva 58 do 60, Ulica slobode 3 te ona na raskrižju Bijankinijeve i Ulice sv. Petra Starog. Trenutačno su na navedenim površinama ukopana po tri kontejnera - dva za miješani komunalni otpad i jedan u kojem se odvaja pola papir, pola plastika.

- Ova situacija s odvajanjem papira i plastike u jednom spremniku je privremena, jer su prethodno nabavljeni spremnici preko EU fondova koji sukladno potpisanom ugovoru moraju na javnim površinama biti pet godina. S obzirom na to da smo ih postavili prije godinu i pol dana, ostaju nam još tri i pol godine dok ih budemo mogli zamijeniti. Nakon toga krećemo s projektom polupodzemnih zelenih otoka za javnoprometne površine - pojašnjava nam Regjo.

Tako nam najavljuje kako za iduću 2022. godinu “Čistoća” traži novih 70 lokacija za ukupno 200 polupodzemnih spremnika zapremine pet metara kubnih. Sve su lokacije prethodno prezentirane konzervatorima, tako da se čeka njihova suglasnost te suglasnost Grada Splita, nakon čega kreće javno nadmetanje za njihovu nabavu. Procijenjena vrijednost ove nabave je oko šest milijuna kuna, uz koju, napominje prvi čovjek “Čistoće”, idu “u paketu” i nova, specijalna vozila.

- Za jedno vozilo već smo proveli natječaj i očekujemo da će stići do ožujka sljedeće godine, a pokrećemo i novo nadmetanje za još jedno koje bi trebalo biti isporučeno u drugoj polovici godine. Vrijednost je svakog vozila 2,5 milijuna kuna. Dok nam ne stignu novi kamioni, za pražnjenje spremnika prilagodili smo naše “grajfere” - navodi Regjo i dodaje kako će se spremnici početi prazniti tijekom siječnja 2022. godine. No, to nije sve. Budućnost po pitanju gospodarenja otpadom u ovom segmentu zasigurno neće biti tmurna. Naime, razvojem gradske digitalne infrastrukture postojat će mogućnost ugradnje ultrazvučnih senzora koji će dojavljivati popunjenost spremnika, što će svakako biti ekološkije i efikasnije od dosadašnje prakse. Mnogi će se možda upitati zašto se kontejneri uopće ukopavaju. Evo odgovora - svaki ukopani spremnik mijenja pet metalnih. Njihovim postavljanjem doći će do viška mjesta, odnosno oslobodit će se javne površine koje se onda mogu iskoristiti za neke druge namjene. Dugoročno će, ističe Regjo, ovakvim načinom korištenja ove komunalne opreme biti potreban i manji broj radnika.

Prema njegovim prognozama, za tri godine polupodzemnim spremnicima bio bi pokriven cijeli grad, s tim da će se s javnih površina povući i dio kanti. Kada dođemo do toga, slijedi nam još jedna inovacija koju mnogi već godinama zagovaraju - ugradnja tzv. otpadomjera. Radi se, pojašnjava direktor, o uređaju koji će se montirati na otvor na vrhu spremnika koji će se otvarati pomoću kartice koja će opet omogućiti samo otvaranje spremnika za primanje određene količine otpada i evidenciju korisnika. To će u konačnici omogućiti bolju kontrolu varijabilnog dijela cijene. Drugim riječima, zahvaljujući tom uređaju dobit će se konkretni podaci za svakog pojedinog građanina o količini otpada koju je proizveo.

Oni građani koji budu više odvajali imat će manji račun od onih koji ne odvajaju otpad.

16. studeni 2024 17:01