stdClass Object ( [id] => 618840 [title] => Ulice Splita vrve malim prometalima koja pomažu kad je gužva, ali tragedije na cestama potvrđuju koliko su opasna: nedavno je život u nesreći izgubila i poznata voditeljica [alias] => ulice-splita-vrve-malim-prometalima-koja-pomazu-kad-je-guzva-ali-tragedije-na-cestama-potvrduju-koliko-su-opasna-nedavno-je-zivot-u-nesreci-izgubila-i-poznata-voditeljica [catid] => 264 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Praktični su jer su lako prenosivi, pri ugodnoj vožnji brzine do 25 km/h nećete se oznojiti, a istodobno se možete i rekreirati odguravanjem nogom. Na željenu lokaciju njima stižete puno brže nego hodajući (prosječna brzina kretanja odraslog čovjeka je oko pet km/h), sklopivi su, pa je njihovo pospremanje jednostavno i ne zauzimaju puno prostora, a zbog napajanja električnom strujom prilično su jeftino prijevozno sredstvo.

Ekološki prihvatljiva mini prometala na električni pogon poput opisanih električnih romobila, koje zakon tretira kao pomoćno pješačko sredstvo, ali i balansirajućih podnih skutera – hoverboarda, elektro skateboarda..., pa i e-skutera, koji razvijaju brzinu do 50 km/h, sve su prisutnija na gradskim ulicama, pogotovo u ljetnoj sezoni, a koriste ih i djeca i odrasli. Reklo bi se, upravo su idealni za današnji ubrzani ritam života, ali i ništa manje opasni ako njima upravljaju nesavjesni vozači.

Loše vijesti

"Guardian" je ovih dana objavio kako je 30-godišnji muškarac iz Francuske poginuo na električnom romobilu nakon što ga je na autocesti udario motociklist. Nesreća se dogodila prošlog tjedna oko ponoći na autocesti u predgrađu Pariza; motociklist je zadobio teške ozljede i završio u bolnici, a policija je njegov motocikl pronašla 400 metara od mjesta nesreće.

Bila je to već treća smrt povezana s električnim romobilima u zadnja četiri mjeseca u pariškoj regiji. Prošloga tjedna još je dvoje ljudi ozlijeđeno tijekom vožnje takvih romobila, 27-godišnjakinja u Lyonu i 41-godišnjak u Lilleu, a gradske vlasti u Parizu uvele su ograničenje brzine na 20 km/h i novčane kazne od 20 eura za prekršitelje. Na londonskim ulicama prošloga mjeseca, prelazeći raskrižje na električnom romobilu, život je, u sudaru s kamionom, izgubila britanska TV voditeljica i youtuberica Emily Hartridge (36). Primjerice, u Bruggeu u Belgiji električni romobili su zabranjeni, a situacija na području Europe drastično varira od zemlje do zemlje.

Za razliku od Njemačke, koja je legalizirala uporabu električnih romobila, u Velikoj Britaniji oni nisu ozakonjeni i njihova je uporaba dopuštena samo na privatnim površinama. No, tisuće vozača koristi ih u svakodnevnom prometu na javnim površinama i prometnicama. Smrt nesretne Emily Hartridge još je jedan podsjetnik na činjenicu da uporabu električnih romobila zakonski valja još kvalitetnije regulirati jer je riječ o ozbiljnom prijevoznom sredstvu čija popularnost raste iz dana u dan.

Globalni trendovi zahvatili su i ulice dalmatinskih gradova i mjesta, koja iz ljeta u ljeto sve više preplavljuju cijenom iznimno pristupačna mini prometala na električni pogon (Zagreb ih je već odavno pun). Koriste ih i turisti i domaći koji njihovu uporabu vide kao spasonosno i jeftino rješenje u borbi protiv gužvi po nesnosnim vrućinama. Neke od najpopularnijih splitskih turističkih tura odnedavno se odvijaju upravo uz pomoć vozila na električni pogon, bilo da je riječ o već godinama prisutnom Segwayju (samobalansirajućem osobnom transporteru) ili e-skuterima, na kojima učestalo viđamo vesele turiste po park-šumi Marjan.

– Interes je ogroman jer je riječ o novitetu na tržištu. Što se tiče same sigurnosti vozača, smatramo da naše ceste, općenito prometna infrastruktura, nisu baš na nekoj razini, ali zato svojim gostima uvijek preporučujemo da se drže desne strane ceste, kojom se inače kreću sporija vozila, poput mopeda od 50 kubika. Idealno bi bilo da, primjerice, imamo infrastrukturu poput one u Amsterdamu, gdje bi bili odvojeni na trakama poput biciklističkih staza. No, mi ovdje nemamo gdje ni bicikl voziti. Imamo nekih 500 metara biciklističke staze...

Infrastruktura nam je tragedija. No bez obzira na to, nikad nismo imali problema ni prometnih nesreća – kaže nam Edi Ferjan iz agencije "Eco Rent Split" u kojoj su, početkom prošle sezone, prvi u gradu pod Marjanom počeli prodavati i iznajmljivati električne skutere, ali s njima i organizirati turističke ture. Najam električnog skutera, dakako registriranog i osiguranog, u njihovoj agenciji iznosi 50 kuna po satu ili 450 kuna po danu.

Problem sigurnosti

– Unajmljuju i domaći, u odnosu na strance u omjeru 1:20. Uistinu se ne možemo požaliti na potražnju... Svojim gostima kažemo da su se obvezni kretati na cesti, da ne voze po pločniku i ne idu u pješačke zone. Maksimalno ih educiramo gdje smiju voziti, gdje ne smiju, a najviše ih šaljemo na Marjan, gdje zapravo provode najviše vremena. S park-šumom imamo potpisanu koncesiju...

Dobiju svu potrebnu opremu, kacige, pune baterije i uvijek imaju podršku nas iz ureda – ističe Ferjan. čiji električni skuteri imaju tri limita brzine. Prvi je do 25 km/h, pa 35 km/h, dok im je maksimalna brzina 45 km/h. Ferjan smatra kako će električni skuteri vrlo brzo zamijeniti one benzinske od 50 kubika i preuzeti tržište jer su naprosto ekonomičniji – trošak na sto kilometara iznosi manje od tri kune struje, a uz to su i ekološki prihvatljivi. O električnim romobilima, veli, u tvrtki ni ne razmišljaju, jer njihovu uporabu vide kao sve veći problem, pogotovo što se tiče sigurnosti.

– Prometna infrastruktura još manje ide naruku njihovoj uporabi, gužve su prevelike. Kad su nam došli gosti iz Skandinavije, bili su začuđeni što je kod nas dopuštena vožnja električnim romobilima. Kod njih je to, mislim da su bili Norvežani, zabranjeno – napominje Ferjan.
Ipak, korištenje električnih romobila sve je popularnije širom svijeta, a samo u Europi, u gradovima poput Barcelone, Madrida, Beča, Berlina, Milana..., postoji više od stotinu raznih aktivnih ili samo predloženih inicijativa u kojima se građanima na korištenje nude električni romobili i mopedi. I Beč je lani tvrtkama izdao dozvole za iznajmljivanje električnih romobila. Najam se provodi preko aplikacije, a pola sata korištenja romobila stoji otprilike 5,50 eura. Budući da su električni romobili pravno definirani kao bicikli, za njihove vozače vrijede ista pravila kao i za bicikliste, tj. poštovanje prometnih znakova, pridržavanje ograničenja brzine i zabrana vožnje po nogostupima. Ujedno moraju biti parkirani tako da ne smetaju ostalim sudionicima u prometu.

Tržište iznajmljivanja električnih romobila i mopeda raste i u Sjedinjenim Američkim Državama, odakle je i poteklo kad je 2012. tvrtka "Scoot" takvu uslugu ponudila na ulicama San Francisca. Ista usluga postoji i u Mexico Cityju, Bejrutu, Calcutti, na Tajvanu... Tvrtkama koje iznajmljuju električne romobile i mopede mahnito raste vrijednost, premda se zbog sve većeg broja nesreća u pojedinim državama na europskom tlu odlučuju za sve stroža pravila vezana uz njihovo korištenje.

Audijev plan

Legalizacija uporabe električnih romobila u Njemačkoj u međuvremenu je dala vjetar u leđa tamošnjem automobilističkom gigantu Audiju, koji je u svoju liniju električnih vozila e-tron odlučio uvrstiti i – električni romobil. Audijevi inženjeri su u koncept klasičnog romobila unijeli i neka inovativna rješenja pa bi njihov Audi e-tron Scooter trebao kombinirati najbolje iz svijeta romobila i skateboarda. Dizajniran za sportski nastrojene vozače u urbanim sredinama, e-tron Scooter bit će moguće, kao i slične modele drugih proizvođača, sklopiti i prenositi.

Masa će mu biti oko 12 kilograma, brzina koju će postizati bit će oko 20 km/h, a doseg će mu biti oko 20 kilometara. No, imat će četiri kotača, kao skateboard, a i položaj vozača bit će sličniji onome na skejtu nego na romobilu. Tako se na njegovu vertikalnom stupu neće nalaziti upravljač, nego samo ručka za pridržavanje, skretanje će se izvoditi naginjanjem tijela i promjenom težišta, dok će druga ruka vozača biti slobodna za balansiranje ili davanje signala drugim sudionicima u prometu. Vozilo budućnosti poznate tvrtke iz Ingolstadta, koja sljedeće godine slavi 110 godina postojanja, tijekom kojih je proizvodila isključivo automobile, bit će lansirano na tržište koncem sljedeće godine po cijeni od oko 2000 eura.

 

Odustaju od pješačenja
i javnog prijevoza

Osvajanju gradskih ulica električnim romobilima vlasti bi vrlo brzo mogle stati na kraj jer se zbog ometanja pješaka te stvaranja gužvi i nesigurnosti na nogostupima, u velikom broju europskih država stvara sve snažniji otpor prema spomenutom prometalu.
Samo u Bruxellesu posluje šest specijaliziranih kompanija za iznajmljivanje električnih romobila s ukupnom flotom od 7000 vozila, ali od rujna će biti strogo ograničena mjesta na kojima će biti dopušteno njihovo parkiranje. I gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo je u svibnju ove godine naredila ograničenje broja romobila u gradu i od kompanija koje se bave njihovim iznajmljivanjem zatražila da napuste prijestolnicu Francuske. U švedskom gradu Helsingborgu su istog poslijepodneva nakon pogibije jednog poslovnog čovjeka tijekom stanke za ručak izbile demonstracije sa zahtjevom da se romobili u potpunosti zabrane.
Ankete su pokazale da ljudi zbog romobila odustaju od pješačenja i korištenja javnog prijevoza. Tako je u jednoj nedavno provedenoj anketi 44 posto ispitanika izjavilo kako im električni romobil zamjenjuje hodanje, a samo 30 posto bi ih koristilo javni prijevoz kad ne bi bilo romobila.

 

Mali milijun regulativa
Postoji hrvatska regulativa, postoji njemačka, postoji europska regulativa i američka. Tih je regulativa mali milijun... Naši ljudi u startu griješe kad preko Kineza kupe kao neki skuter i voze ga po gradu. Odmah su u prekršaju... Onda kažu: "A to je isto ka i električni bicikl." A nije, jer nema pedale – objašnjava turistički vodič Kažimir Cukar, vlasnik tvrtke "Split by Locals", koja organizira izlete električnim skuterima. Njegova tura, koju je počeo raditi početkom ovoga ljeta, uključuje obilazak Marjana – kompletan doživljaj Vidilice, Splita, povijesti Marjana, crkvice sv. Jere, Bena...
– Naš zakon jasno kaže da je bicikl i električni bicikl vozilo koje ide na pogon vozača, pedale, plus dodatak – određena snaga motora. Skuteri su pogonjeni snagom motora i ne ulaze u pomoćna pješačka sredstva, nego su oni mopedi. No, postoje dvije kategorije tih skutera ili mopeda na stopostotni električni pogon. Jedna je koja ima certifikat za homologaciju, odnosno registraciju tog motora za cestu, i druga koja ga nema. Romobili su pomoćna pješačka sredstva i ona se smiju voziti jedino po pločniku, ali ne postoji regulativa mora li se imati kaciga, zaštitni prsluk i sl., kao ni zakonski dopuštena brzina. Kao i svemu u životu, postoje odgovorni i neodgovorni ljudi, pa tako i vozači električnih romobila. Neodgovorni ljudi ne razmišljaju o ograničenjima toga prijevoznog sredstva i normalno da se dogodi problem. Što više neodgovornih ljudi bude kupovalo ovakva prometala, to će se više morati uplesti država i reći: "O.K., hajdemo sad uvesti ograničenja" – smatra Cukar, koji vodi najbolje ocijenjenu turu ovog ljeta na Airbnbu i trenutačno je u prvih petnaest u svijetu što se tiče kvalitete izleta po kriterijima tog iznimno popularnog turističkog servisa.
No, Cukar ističe kako se u svojoj tvrtki ni u ludilu ne namjerava baviti iznajmljivanjem električnih skutera, iako je u pitanju iznimno profitabilan posao, nego jedino vođenim turama pod njegovim nadzorom.
– Kad bi se dogodila nekakva nezgoda, manjih ili većih razmjera, snosio bih odgovornost. Najprije onu pred zakonom, a gdje je tek ona u glavi. Ljudi, da se razumijemo, prilikom najma potpišu papir kojim prihvaćaju odgovornost, ali... – kaže Cukar.

 

Zagreb ima infrastrukturu
Zagreb je pun električnih romobila, ali u pitanju je dosta specifičan grad. Ima infrastrukturu. Ima uređene biciklističke staze, ima pristupe na svakom pješačkom prijelazu. Svaki drugi čovjek u Zagrebu vozi romobil ili bicikl. A kod nas ljudi voze gdje koji mili moji, jer imamo samo onaj komad biciklističke staze od "Kauflanda" do ASK-a. Što možemo s time?! Kad bi se uredile biciklističke staze, razina nesreća drastično bi se smanjila. Isti pristup imaju i kad kupuju takva prometala. Ima nešto i u psihologiji ljudi – kaže Cukar.
Električni romobili se, lako je provjeriti na internetu, mogu nabaviti već za nekoliko stotina kuna do onih najskupljih od desetak i više tisuća kuna.

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Infrastruktura tragična [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2019-08-16 15:51:10 [created_by] => 3183 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2019-08-19 09:46:02 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2019-08-16 17:45:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 9377 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 264 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovija događanja i savjeti za kvalitetan život [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, savjeti, showbiz, trend, društvena mreža, život, zdravlje, moda, ljepota, putovanja, tehnologija, gastro, dom, obitelj, karijera, viral [secure] => 0 [page_title] => Život [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2019\/08\/16\/Mozaik\/11458346.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/08\/16\/Mozaik\/11458360.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/08\/16\/Mozaik\/11426662.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/08\/16\/Mozaik\/11426104.jpg","\/Archive\/Images\/2019\/08\/16\/Mozaik\/11465198.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x1280"},{"size0":"1920x2280"},{"size0":"1920x1281"},{"size0":"1920x1280"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 264 [name] => Život [alias] => zivot [description] => [parent] => 254 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"254","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4772844 Threads: 3 Questions: 164409336 Slow queries: 71298 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4841963 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 55 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /mozaik/zivot ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /mozaik/zivot/ulice-splita-vrve-malim-prometalima-koja-pomazu-kad-je-guzva-ali-tragedije-na-cestama-potvrduju-koliko-su-opasna-nedavno-je-zivot-u-nesreci-izgubila-i-poznata-voditeljica-618840 [printLink] => /mozaik/zivot/ulice-splita-vrve-malim-prometalima-koja-pomazu-kad-je-guzva-ali-tragedije-na-cestama-potvrduju-koliko-su-opasna-nedavno-je-zivot-u-nesreci-izgubila-i-poznata-voditeljica-618840?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 499394 [name] => električni romobili [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => elektricni-romobili [link] => /tag/elektricni-romobili ) [1] => stdClass Object ( [id] => 489537 [name] => nesreće [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => nesrece [link] => /tag/nesrece ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Infrastruktura tragična [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Ulice Splita vrve malim prometalima koja pomažu kad je gužva, ali tragedije na cestama potvrđuju koliko su opasna: nedavno je život u nesreći izgubila i poznata voditeljica [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3183 [name] => Mirela Goreta [username] => mirela-goreta [email] => mirela-goreta@sd.hr [password] => $2y$10$KLqvjYODhlreLm54EO849.jVWE3S5eHZDGphl1.9jzT8Yas9vbzum [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/mirela-goreta-3183 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1701 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/4ef0042ff0a20dabc8a5f03fe4953640?s=100&default=https%3A%2F%2Ff04.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/08/16/Mozaik/11458346.jpg [galleryCount] => 5 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/08/16/Mozaik/11458346.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/08/16/Mozaik/11458360.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/08/16/Mozaik/11426662.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/08/16/Mozaik/11426104.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2019/08/16/Mozaik/11465198.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Praktični su jer su lako prenosivi, pri ugodnoj vožnji brzine do 25 km/h nećete se oznojiti, a istodobno se možete i rekreirati odguravanjem nogom. Na željenu lokaciju njima stižete puno brže nego hodajući (prosječna brzina kretanja odraslog čovjeka je oko pet km/h), sklopivi su, pa je njihovo pospremanje jednostavno i ne zauzimaju puno prostora, a zbog napajanja električnom strujom prilično su jeftino prijevozno sredstvo.

Ekološki prihvatljiva mini prometala na električni pogon poput opisanih električnih romobila, koje zakon tretira kao pomoćno pješačko sredstvo, ali i balansirajućih podnih skutera – hoverboarda, elektro skateboarda..., pa i e-skutera, koji razvijaju brzinu do 50 km/h, sve su prisutnija na gradskim ulicama, pogotovo u ljetnoj sezoni, a koriste ih i djeca i odrasli. Reklo bi se, upravo su idealni za današnji ubrzani ritam života, ali i ništa manje opasni ako njima upravljaju nesavjesni vozači.

Loše vijesti

"Guardian" je ovih dana objavio kako je 30-godišnji muškarac iz Francuske poginuo na električnom romobilu nakon što ga je na autocesti udario motociklist. Nesreća se dogodila prošlog tjedna oko ponoći na autocesti u predgrađu Pariza; motociklist je zadobio teške ozljede i završio u bolnici, a policija je njegov motocikl pronašla 400 metara od mjesta nesreće.

Bila je to već treća smrt povezana s električnim romobilima u zadnja četiri mjeseca u pariškoj regiji. Prošloga tjedna još je dvoje ljudi ozlijeđeno tijekom vožnje takvih romobila, 27-godišnjakinja u Lyonu i 41-godišnjak u Lilleu, a gradske vlasti u Parizu uvele su ograničenje brzine na 20 km/h i novčane kazne od 20 eura za prekršitelje. Na londonskim ulicama prošloga mjeseca, prelazeći raskrižje na električnom romobilu, život je, u sudaru s kamionom, izgubila britanska TV voditeljica i youtuberica Emily Hartridge (36). Primjerice, u Bruggeu u Belgiji električni romobili su zabranjeni, a situacija na području Europe drastično varira od zemlje do zemlje.

Za razliku od Njemačke, koja je legalizirala uporabu električnih romobila, u Velikoj Britaniji oni nisu ozakonjeni i njihova je uporaba dopuštena samo na privatnim površinama. No, tisuće vozača koristi ih u svakodnevnom prometu na javnim površinama i prometnicama. Smrt nesretne Emily Hartridge još je jedan podsjetnik na činjenicu da uporabu električnih romobila zakonski valja još kvalitetnije regulirati jer je riječ o ozbiljnom prijevoznom sredstvu čija popularnost raste iz dana u dan.

Globalni trendovi zahvatili su i ulice dalmatinskih gradova i mjesta, koja iz ljeta u ljeto sve više preplavljuju cijenom iznimno pristupačna mini prometala na električni pogon (Zagreb ih je već odavno pun). Koriste ih i turisti i domaći koji njihovu uporabu vide kao spasonosno i jeftino rješenje u borbi protiv gužvi po nesnosnim vrućinama. Neke od najpopularnijih splitskih turističkih tura odnedavno se odvijaju upravo uz pomoć vozila na električni pogon, bilo da je riječ o već godinama prisutnom Segwayju (samobalansirajućem osobnom transporteru) ili e-skuterima, na kojima učestalo viđamo vesele turiste po park-šumi Marjan.

– Interes je ogroman jer je riječ o novitetu na tržištu. Što se tiče same sigurnosti vozača, smatramo da naše ceste, općenito prometna infrastruktura, nisu baš na nekoj razini, ali zato svojim gostima uvijek preporučujemo da se drže desne strane ceste, kojom se inače kreću sporija vozila, poput mopeda od 50 kubika. Idealno bi bilo da, primjerice, imamo infrastrukturu poput one u Amsterdamu, gdje bi bili odvojeni na trakama poput biciklističkih staza. No, mi ovdje nemamo gdje ni bicikl voziti. Imamo nekih 500 metara biciklističke staze...

Infrastruktura nam je tragedija. No bez obzira na to, nikad nismo imali problema ni prometnih nesreća – kaže nam Edi Ferjan iz agencije "Eco Rent Split" u kojoj su, početkom prošle sezone, prvi u gradu pod Marjanom počeli prodavati i iznajmljivati električne skutere, ali s njima i organizirati turističke ture. Najam električnog skutera, dakako registriranog i osiguranog, u njihovoj agenciji iznosi 50 kuna po satu ili 450 kuna po danu.

Problem sigurnosti

– Unajmljuju i domaći, u odnosu na strance u omjeru 1:20. Uistinu se ne možemo požaliti na potražnju... Svojim gostima kažemo da su se obvezni kretati na cesti, da ne voze po pločniku i ne idu u pješačke zone. Maksimalno ih educiramo gdje smiju voziti, gdje ne smiju, a najviše ih šaljemo na Marjan, gdje zapravo provode najviše vremena. S park-šumom imamo potpisanu koncesiju...

Dobiju svu potrebnu opremu, kacige, pune baterije i uvijek imaju podršku nas iz ureda – ističe Ferjan. čiji električni skuteri imaju tri limita brzine. Prvi je do 25 km/h, pa 35 km/h, dok im je maksimalna brzina 45 km/h. Ferjan smatra kako će električni skuteri vrlo brzo zamijeniti one benzinske od 50 kubika i preuzeti tržište jer su naprosto ekonomičniji – trošak na sto kilometara iznosi manje od tri kune struje, a uz to su i ekološki prihvatljivi. O električnim romobilima, veli, u tvrtki ni ne razmišljaju, jer njihovu uporabu vide kao sve veći problem, pogotovo što se tiče sigurnosti.

– Prometna infrastruktura još manje ide naruku njihovoj uporabi, gužve su prevelike. Kad su nam došli gosti iz Skandinavije, bili su začuđeni što je kod nas dopuštena vožnja električnim romobilima. Kod njih je to, mislim da su bili Norvežani, zabranjeno – napominje Ferjan.
Ipak, korištenje električnih romobila sve je popularnije širom svijeta, a samo u Europi, u gradovima poput Barcelone, Madrida, Beča, Berlina, Milana..., postoji više od stotinu raznih aktivnih ili samo predloženih inicijativa u kojima se građanima na korištenje nude električni romobili i mopedi. I Beč je lani tvrtkama izdao dozvole za iznajmljivanje električnih romobila. Najam se provodi preko aplikacije, a pola sata korištenja romobila stoji otprilike 5,50 eura. Budući da su električni romobili pravno definirani kao bicikli, za njihove vozače vrijede ista pravila kao i za bicikliste, tj. poštovanje prometnih znakova, pridržavanje ograničenja brzine i zabrana vožnje po nogostupima. Ujedno moraju biti parkirani tako da ne smetaju ostalim sudionicima u prometu.

Tržište iznajmljivanja električnih romobila i mopeda raste i u Sjedinjenim Američkim Državama, odakle je i poteklo kad je 2012. tvrtka "Scoot" takvu uslugu ponudila na ulicama San Francisca. Ista usluga postoji i u Mexico Cityju, Bejrutu, Calcutti, na Tajvanu... Tvrtkama koje iznajmljuju električne romobile i mopede mahnito raste vrijednost, premda se zbog sve većeg broja nesreća u pojedinim državama na europskom tlu odlučuju za sve stroža pravila vezana uz njihovo korištenje.

Audijev plan

Legalizacija uporabe električnih romobila u Njemačkoj u međuvremenu je dala vjetar u leđa tamošnjem automobilističkom gigantu Audiju, koji je u svoju liniju električnih vozila e-tron odlučio uvrstiti i – električni romobil. Audijevi inženjeri su u koncept klasičnog romobila unijeli i neka inovativna rješenja pa bi njihov Audi e-tron Scooter trebao kombinirati najbolje iz svijeta romobila i skateboarda. Dizajniran za sportski nastrojene vozače u urbanim sredinama, e-tron Scooter bit će moguće, kao i slične modele drugih proizvođača, sklopiti i prenositi.

Masa će mu biti oko 12 kilograma, brzina koju će postizati bit će oko 20 km/h, a doseg će mu biti oko 20 kilometara. No, imat će četiri kotača, kao skateboard, a i položaj vozača bit će sličniji onome na skejtu nego na romobilu. Tako se na njegovu vertikalnom stupu neće nalaziti upravljač, nego samo ručka za pridržavanje, skretanje će se izvoditi naginjanjem tijela i promjenom težišta, dok će druga ruka vozača biti slobodna za balansiranje ili davanje signala drugim sudionicima u prometu. Vozilo budućnosti poznate tvrtke iz Ingolstadta, koja sljedeće godine slavi 110 godina postojanja, tijekom kojih je proizvodila isključivo automobile, bit će lansirano na tržište koncem sljedeće godine po cijeni od oko 2000 eura.

 

Odustaju od pješačenja
i javnog prijevoza

Osvajanju gradskih ulica električnim romobilima vlasti bi vrlo brzo mogle stati na kraj jer se zbog ometanja pješaka te stvaranja gužvi i nesigurnosti na nogostupima, u velikom broju europskih država stvara sve snažniji otpor prema spomenutom prometalu.
Samo u Bruxellesu posluje šest specijaliziranih kompanija za iznajmljivanje električnih romobila s ukupnom flotom od 7000 vozila, ali od rujna će biti strogo ograničena mjesta na kojima će biti dopušteno njihovo parkiranje. I gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo je u svibnju ove godine naredila ograničenje broja romobila u gradu i od kompanija koje se bave njihovim iznajmljivanjem zatražila da napuste prijestolnicu Francuske. U švedskom gradu Helsingborgu su istog poslijepodneva nakon pogibije jednog poslovnog čovjeka tijekom stanke za ručak izbile demonstracije sa zahtjevom da se romobili u potpunosti zabrane.
Ankete su pokazale da ljudi zbog romobila odustaju od pješačenja i korištenja javnog prijevoza. Tako je u jednoj nedavno provedenoj anketi 44 posto ispitanika izjavilo kako im električni romobil zamjenjuje hodanje, a samo 30 posto bi ih koristilo javni prijevoz kad ne bi bilo romobila.

 

Mali milijun regulativa
Postoji hrvatska regulativa, postoji njemačka, postoji europska regulativa i američka. Tih je regulativa mali milijun... Naši ljudi u startu griješe kad preko Kineza kupe kao neki skuter i voze ga po gradu. Odmah su u prekršaju... Onda kažu: "A to je isto ka i električni bicikl." A nije, jer nema pedale – objašnjava turistički vodič Kažimir Cukar, vlasnik tvrtke "Split by Locals", koja organizira izlete električnim skuterima. Njegova tura, koju je počeo raditi početkom ovoga ljeta, uključuje obilazak Marjana – kompletan doživljaj Vidilice, Splita, povijesti Marjana, crkvice sv. Jere, Bena...
– Naš zakon jasno kaže da je bicikl i električni bicikl vozilo koje ide na pogon vozača, pedale, plus dodatak – određena snaga motora. Skuteri su pogonjeni snagom motora i ne ulaze u pomoćna pješačka sredstva, nego su oni mopedi. No, postoje dvije kategorije tih skutera ili mopeda na stopostotni električni pogon. Jedna je koja ima certifikat za homologaciju, odnosno registraciju tog motora za cestu, i druga koja ga nema. Romobili su pomoćna pješačka sredstva i ona se smiju voziti jedino po pločniku, ali ne postoji regulativa mora li se imati kaciga, zaštitni prsluk i sl., kao ni zakonski dopuštena brzina. Kao i svemu u životu, postoje odgovorni i neodgovorni ljudi, pa tako i vozači električnih romobila. Neodgovorni ljudi ne razmišljaju o ograničenjima toga prijevoznog sredstva i normalno da se dogodi problem. Što više neodgovornih ljudi bude kupovalo ovakva prometala, to će se više morati uplesti država i reći: "O.K., hajdemo sad uvesti ograničenja" – smatra Cukar, koji vodi najbolje ocijenjenu turu ovog ljeta na Airbnbu i trenutačno je u prvih petnaest u svijetu što se tiče kvalitete izleta po kriterijima tog iznimno popularnog turističkog servisa.
No, Cukar ističe kako se u svojoj tvrtki ni u ludilu ne namjerava baviti iznajmljivanjem električnih skutera, iako je u pitanju iznimno profitabilan posao, nego jedino vođenim turama pod njegovim nadzorom.
– Kad bi se dogodila nekakva nezgoda, manjih ili većih razmjera, snosio bih odgovornost. Najprije onu pred zakonom, a gdje je tek ona u glavi. Ljudi, da se razumijemo, prilikom najma potpišu papir kojim prihvaćaju odgovornost, ali... – kaže Cukar.

 

Zagreb ima infrastrukturu
Zagreb je pun električnih romobila, ali u pitanju je dosta specifičan grad. Ima infrastrukturu. Ima uređene biciklističke staze, ima pristupe na svakom pješačkom prijelazu. Svaki drugi čovjek u Zagrebu vozi romobil ili bicikl. A kod nas ljudi voze gdje koji mili moji, jer imamo samo onaj komad biciklističke staze od "Kauflanda" do ASK-a. Što možemo s time?! Kad bi se uredile biciklističke staze, razina nesreća drastično bi se smanjila. Isti pristup imaju i kad kupuju takva prometala. Ima nešto i u psihologiji ljudi – kaže Cukar.
Električni romobili se, lako je provjeriti na internetu, mogu nabaviti već za nekoliko stotina kuna do onih najskupljih od desetak i više tisuća kuna.

 

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>





[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/mozaik/zivot/ulice-splita-vrve-malim-prometalima-koja-pomazu-kad-je-guzva-ali-tragedije-na-cestama-potvrduju-koliko-su-opasna-nedavno-je-zivot-u-nesreci-izgubila-i-poznata-voditeljica-618840 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=4d33c81037a4013019f1db8bee6c9f99551ed9ef [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Ulice+Splita+vrve+malim+prometalima+koja+poma%C5%BEu+kad+je+gu%C5%BEva%2C+ali+tragedije+na+cestama+potvr%C4%91uju+koliko+su+opasna%3A+nedavno+je+%C5%BEivot+u+nesre%C4%87i+izgubila+i+poznata+voditeljica&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Fulice-splita-vrve-malim-prometalima-koja-pomazu-kad-je-guzva-ali-tragedije-na-cestama-potvrduju-koliko-su-opasna-nedavno-je-zivot-u-nesreci-izgubila-i-poznata-voditeljica-618840 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fmozaik%2Fzivot%2Fulice-splita-vrve-malim-prometalima-koja-pomazu-kad-je-guzva-ali-tragedije-na-cestama-potvrduju-koliko-su-opasna-nedavno-je-zivot-u-nesreci-izgubila-i-poznata-voditeljica-618840 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Infrastruktura tragična [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
ŽivotInfrastruktura tragična

Ulice Splita vrve malim prometalima koja pomažu kad je gužva, ali tragedije na cestama potvrđuju koliko su opasna: nedavno je život u nesreći izgubila i poznata voditeljica

16. kolovoza 2019. - 19:45

Praktični su jer su lako prenosivi, pri ugodnoj vožnji brzine do 25 km/h nećete se oznojiti, a istodobno se možete i rekreirati odguravanjem nogom. Na željenu lokaciju njima stižete puno brže nego hodajući (prosječna brzina kretanja odraslog čovjeka je oko pet km/h), sklopivi su, pa je njihovo pospremanje jednostavno i ne zauzimaju puno prostora, a zbog napajanja električnom strujom prilično su jeftino prijevozno sredstvo.

Ekološki prihvatljiva mini prometala na električni pogon poput opisanih električnih romobila, koje zakon tretira kao pomoćno pješačko sredstvo, ali i balansirajućih podnih skutera – hoverboarda, elektro skateboarda..., pa i e-skutera, koji razvijaju brzinu do 50 km/h, sve su prisutnija na gradskim ulicama, pogotovo u ljetnoj sezoni, a koriste ih i...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. svibanj 2024 10:15